Disputas om hvordan læreren kan påvirke elevenes engasjement

Tirsdag 17. juni 2025 kl. 10:00-14:00,
Hulda Garborg hus,
N-107.

Ny doktorgrad viser at elevenes engasjement både er noe stabilt og formbart.

Publisert Sist oppdatert

Bildet viser to jenter i et klasserom.
Er elevenes engasjement noe stabilt, eller formbart? Begge deler, viser ny doktorgrad. 

Ella Bjerga Pettersen disputerer for ph.d.-graden ved Universitetet i Stavanger tirsdag 17. juni 2025. Tittelen på avhandlingen er: «Students’ situational engagement and its association with teacher–student
interactions». Hun har blant annet funnet ut at elevenes engasjement noe både kan være stabilt og formbart. I tillegg til at læreren kan ha en nøkkelrolle når det kommer til elevengasjement.

Les mer om hennes doktorgrad her

Tildelt emne for prøveforelesning, som starter klokka 10:00 er: «What is the role of academic engagement in digital dimensions of students’ learning (e.g., in remote or hybrid lessons, AI-supported learning) and to what extent does it align with in-person learning situational engagement?».

Disputasen starter klokka 12:00, og er åpen for alle interesserte. Du kan også følge disputasen digitalt via Teams ved å følge denne lenken. Møte ID: 368 142 486 324 3 / Passord: eT7KC7CL.

Bedømmelseskomité har bestått av professor Andrew J. Martin, University of New South Wales Sydney, Australia
professor Arne Ola Lervåg, Universitetet i Oslo, førsteamanuensis Dieuwer ten Braak, Læringsmiljøsenteret, Universitet i Stavanger.

Hovedveileder har vært førsteamanuensis Grete S. Vaaland, Læringsmiljøsenteret og medveileder: professor Sigrun Karin Ertesvåg, Læringsmiljøsenteret.

Disputasleder: Dag Jostein Nordaker, senterleder, Læringsmiljøsenteret