Ny doktorgrad viser at elevenes engasjement både er noe stabilt og formbart.

Ella Bjerga Pettersen disputerer for ph.d.-graden ved Universitetet i Stavanger tirsdag 17. juni 2025. Tittelen på avhandlingen er: «Students’ situational engagement and its association with teacher–student
interactions». Hun har blant annet funnet ut at elevenes engasjement noe både kan være stabilt og formbart. I tillegg til at læreren kan ha en nøkkelrolle når det kommer til elevengasjement.
Les mer om hennes doktorgrad her
Tildelt emne for prøveforelesning, som starter klokka 10:00 er: «What is the role of academic engagement in digital dimensions of students’ learning (e.g., in remote or hybrid lessons, AI-supported learning) and to what extent does it align with in-person learning situational engagement?».
Disputasen starter klokka 12:00, og er åpen for alle interesserte. Du kan også følge disputasen digitalt via Teams ved å følge denne lenken. Møte ID: 368 142 486 324 3 / Passord: eT7KC7CL.
Bedømmelseskomité har bestått av professor Andrew J. Martin, University of New South Wales Sydney, Australia
professor Arne Ola Lervåg, Universitetet i Oslo, førsteamanuensis Dieuwer ten Braak, Læringsmiljøsenteret, Universitet i Stavanger.
Hovedveileder har vært førsteamanuensis Grete S. Vaaland, Læringsmiljøsenteret og medveileder: professor Sigrun Karin Ertesvåg, Læringsmiljøsenteret.
Disputasleder: Dag Jostein Nordaker, senterleder, Læringsmiljøsenteret