«Siste finish» på Domkirkens barokkinventar

Det unike barokkinventaret i Stavanger domkirke skal snart smykke kirkerommet igjen etter å ha vært konservert av malerikonservatorene på Arkeologisk museum ved Universitetet i Stavanger (UiS).

Malerikonservator Anne Ytterdal viser frem barokkinventaret i Stavanger domkirke
Malerikonservator Anne Ytterdal viser frem en av erkeengle-figurene fra prekestolen. Foto: Arkeologisk museum, UiS

Malerikonservatorene på Arkeologisk museum, UiS er snart ferdige med behandlingen av det barokke kirkeinventaret i Stavanger domkirke. Gjennom en anbudskonkurranse i 2019 ble konservatorene tildelt arbeidet med kirkeinventaret. Prosjektet har snart pågått i fem år og i løpet av denne tiden har kunsten blitt demontert og fraktet til et eksternt lager mens restaureringsarbeider pågår i kirken.

I samme periode har inventaret blitt konservert og skal remonteres i forkant av byens storslåtte 900-årsjubileum i 2025. Prosjektet har hovedsakelig omfattet inventaret i bruskbarokk som består av en prekestol og fem epitafier skåret i eik i perioden 1658 til 1676. Det kalles bruskbarokk fordi utskjæringene minner om buene i et øre.

Malerikonservatorene Lise Chantrier Aasen forteller om trappevangen til prekestolen. Malerikonservator Hilde Smedstad Moore viser frem et røntgenbilde hvor de fant en skjult mann i portrettmaleriet til minnetavlen over familien Hiermann. Foto: Arkeologisk museum, UiS

Kunsthistorien skrives om!

Kunsthistorisk regnes Stavanger Domkirke sitt barokkinventar for å være det mest komplette i Norge med prekestolen som et av barokkens nasjonale høydepunkt. Det teologiske innholdet i inventarstykkene står også i en særklasse og gir dem kvalitet ut over det rent kunstneriske.

Litteraturen tilskriver Anders Lauritsen Smith både treskjærerarbeidet og malearbeidet, inkludert familieportrettene. Gjennom grundige undersøkelser og analyser på inventaret viser det seg at denne attribueringen ikke kan stemme!

Stavanger kunstmuseums Venneforening på besøk hos Arkeologisk museum ved Universitetet i Stavanger
Nærmere 60 medlemmer fra Stavanger kunstmuseums Venneforening fikk høre om konserveringsarbeidet på atelieret på Våland. Foto: Arkeologisk museum, UiS

Besøk bak kulissene

Svært få har fått betrakte det flotte inventaret de siste årene, men i forrige uke fikk noen heldige besøkende komme bak kulissene hos malerikonservatorene. Rundt 60 medlemmer fra Stavanger kunstmuseums Venneforening fikk høre om arbeidet på atelieret på Våland. Det ble mange spennende spørsmål og engasjerte diskusjoner.