Implementering og evaluering av intervensjoner i folkehelsearbeid (MHV122)

Folkehelseintervensjoner er komplekse og involverer flere samspillende faktorer på flere ulike nivå. Samtidig er forskningsbasert kunnskap ofte lite tilgjengelig og lite tilpasset en travel praksishverdag i helse- og velferdstjenestene.

Emnet gir kunnskap om evaluering og implementering av komplekse intervensjoner innen folkehelsearbeid. Dette inkluderer ulike modeller og teori samt kunnskap om ulike vitenskapelige metoder og design som kan anvendes i evaluering og implementering.

Emnet tar sikte på å kvalifisere studentene til å kunne bidra til hensiktsmessig evaluering av folkehelseintervensjoner og bærekraftig implementering av ny kunnskap i praksisfeltet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MHV122

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Innholdet i emnet er basert på teorier, perspektiver og empirisk forskning. Emnet gir fordypning i evaluerings - og implementeringsprosesser som kan fremme kunnskapsbasert praksis. Det vil bli lagt vekt på bruk av ulike vitenskapelige metoder for å utforske intervensjoner fra ulike ståsteder og perspektiv. Videre vil det bli satt fokus på modeller og rammeverk som tar utgangspunkt i at ny kunnskap som skal implementeres må tilpasses den konteksten hvor den skal tas i bruk i samarbeid med aktører fra praksis.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om modeller og perspektiver for implementering av forskningsbasert kunnskap inn i en hverdagskontekst
  • har inngående kunnskap om grunnleggende teorier og modeller for evaluering av intervensjoner innen folkehelsearbeid
  • har inngående kunnskap om ulike vitenskapelige metoder og forskningsdesign som kan anvendes for å evaluere intervensjoner innen folkehelsearbeid
  • har inngående kunnskap om utfordringer knyttet hva som kan hindre at forskning blir tatt i bruk

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og drøfte teorier og metoder for evaluering av intervensjoner innen folkehelsearbeid
  • kan analyse og drøfte teorier og metoder for implementering av kunnskap inn i en hverdagskonktest
  • kan bidra til å identifisere barrierer og utvikle strategier for å fremme kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende relevant kunnskap og ferdigheter relatert til evaluering og implementering og evaluering og implementering av folkehelseintervensjoner
  • kan kommunisere og drøfte aktuelle problemstillinger innenfor implementering, evaluering og kunnskapsbasert praksis
  • kan bidra til praksisendringer, der forskning blir til praksis

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Alle tidligere emner i studieprogrammet

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 7 Dager Bokstavkarakterer

Antall ord på eksamen: 3000 (+/-10 %)

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Kristin Akerjordet

Arbeidsformer

Arbeidsformene i emnet er forelesninger, gruppearbeid og individuelt arbeid. Studentaktiv metodikk og tett dialog mellom student og lærer er bærende elementer i den pedagogiske arbeidsformen.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto