Reis til Europa med Erasmus+

Velger du Europa når du reiser på utveksling blir du en del av den store Erasmus-familien av studenter som har reist på utveksling i 30 år.

Publisert Sist oppdatert

Hva er Erasmus+?

Studenter som klemmer i solnedgang
Få nye venner gjennom Erasmus+

Erasmus+ er det største programmet for samarbeid innen høyere utdanning i Europa og blir finansiert gjennom EU-systemet. Dette er i hovedsak et utdanningssamarbeid mellom EU-landene, EØS-landene Norge, Island og Liechtenstein, samt Tyrkia.

UiS har inngått en rekke utvekslingsavtaler gjennom Erasmus+ med ulike institusjoner i Europa. Disse avtalene er som regel knyttet til enkelte institutt eller studieprogram. Det er ofte et begrenset antall utvekslingsplasser på Erasmus+-avtaler, men du betaler ikke skolepenger og kan tildeles stipend.

Sjekk hvilke institusjoner som er aktuelle for deg ved å søke opp studieprogrammet ditt i kartet på hovedsiden for utveksling.

Fordeler med Erasmus+:

• Stipend til studier eller praksis i tillegg til støtte fra Lånekassen
  • Tilbud om gratis nettbasert språkkurs
  • Fritak fra studieavgift ved vertsinstitusjonen

Studieavgift

Alle studenter som reiser på utveksling må betale semesteravgift ved UiS og kan bli bedt om å betale en administrasjonsavgift ved vertsinstitusjonen. Studenter som reiser på utveksling gjennom Erasmus+ betaler ikke studieavgift (skolepenger) til vertsinstitusjonen.

Internasjonale studenter som betaler studieavgift ved UiS må fortsatt betale denne avgiften under utvekslingsoppholdet og er ikke unntatt en eventuell studieavgift ved vertsinstitusjonen.

Hva må du gjøre for å få utbetalt stipend?

Du må levere dokumentene under for å få godkjent oppholdet ditt og utbetalt Erasmus+ stipend. Dette skjer før, under og etter oppholdet ditt.

• Læringsavtale: Fylles ut før oppholdet. Må signeres av student, UiS og vertsinstitusjonen.
  • Stipendavtale: Fylles ut før oppholdet. Må signeres av student og UiS.
  • Sluttrapport: Fylles ut elektronisk etter oppholdet.
  • Bekreftelse på oppholdets lengde: Fylles ut mot slutten av oppholdet. Må signeres av vertsinstitusjonen.

Les mer om de ulike Erasmus+-dokumentene.

Har du spørsmål? Kontakt Erasmus+ koordinator gjennom Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon eller ved å sende en e-post til Internasjonal seksjon.

Nyttig informasjon om utveksling gjennom Erasmus+