Vegard Moen
Professor i pedagogikk

Kontakt
Telefon: 51833462
E-post: vegard.moen@uis.no
Rom: HG R-406
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Professor i pedagogikk
Telefon: 51833462
E-post: vegard.moen@uis.no
Rom: HG R-406
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
(2024)
Two assessors for the ordinary examination ought to result in stricter requirements for justifying appeals.Discover Education.
Volum 3.
Hefte 1.
(2024)
Class size and its influence on examination results in higher education.Discover Education.
Volum 3.
Hefte 1.
Mjøs, Marit; Moen, Vegard
(2024)
The Norwegian educational and psychological counselling service (EPS) as an ‘inclusion agent’ in schools?.European Journal of Special Needs Education.
ISSN 0885-6257.
Volum 39.
Hefte 6.
s.897-912.
Tikkanen, Tarja Irene; Bruin, Marieke Gerdien; Moen, Vegard
(2024)
The multi-tiered support and empowerment of youth at-risk of social exclusion in VET in Norway. I: Empowering at-risk youth in and through vocational education : A comparative view of the Baltic countries and Norway.
Springer Nature.
ISBN 978-981-96-0612-2.
s.23-51.
Ümarik, Meril; Väljataga, Terje; Moen, Vegard; Tutlys, Vidmantas; Bruin, Marieke Gerdien; Bentsalo, Inna; Loogma, Krista
(2024)
Educational learning labs for empowering educators and promoting the social inclusion of vulnerable youth in VET. I: Empowering at-risk youth in and through vocational education : A comparative view of the Baltic countries and Norway.
Springer Nature.
ISBN 978-981-96-0612-2.
s.171-211.
Ohna, Stein Erik Solbø; Moen, Vegard
(2023)
Masterforum som arena for veiledning og profesjonsfaglig samarbeid : erfaringer fra SUKIP. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
s.247-266.
Mjøs, Marit; Moen, Vegard
(2023)
Ledelsens rolle for utvikling av inkluderende praksis : en case-studie. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
s.137-157.
Moen, Vegard; Mjøs, Marit
(2023)
Kompetanseutviklende samarbeid mellom skole og PP-tjeneste : et spørsmål om møtekoreografi?. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
s.159-179.
Mjøs, Marit; Moen, Vegard; Øen, Kristian
(2023)
Kommunal styring og ledelse av en forskningsstøttet innovasjon for utvikling av inkluderende praksis. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
s.223-246.
Moen, Vegard; Ohna, Stein Erik Solbø; Jonassen, Simona
(2023)
Kompetanseutvikling i PP-tjenesten gjennom deltakelse i profesjonsfaglig samarbeid med skolen : et samarbeid i krysspress. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
s.181-202.
DOI: 10.23865/noasp.186
(2022)
Conceptualization and application of a healthcare systems thinking model for an educational system.Studies in Higher Education.
ISSN 0307-5079.
Volum 47.
Hefte 9.
s.1872-1889.
(2020)
Om sammenhengen mellom motivasjon, studentaktiv undervisning og konstruktive tilbakemeldinger. En studie fra Universitetet i Stavanger..UNIPED.
ISSN 1500-4538.
Volum 37.
Hefte 04.
s.298-311.
Bjaalid, Gunhild; Husebø, Dag; Moen, Vegard
(2020)
Studieprogramledelse i høyere utdanning : aksjonsforskning som grunnlag for involvering læring og organisatoriske grenseoppganger . I: Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202652296.
s.361-389.
Mjøs, Marit; Moen, Vegard
(2018)
Statped og PPT. Det gode didaktiske møtet i spennet mellom individ- og systemarbeid..
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
Volum 83.
Hefte 3.
s.57-70.
Raaheim, Arild; Mathiassen, Ketil; Moen, Vegard; Lona, Irene; Gynnild, Vidar; Bunæs, Bente Ringlund; Hasle, Emil Trygve
(2018)
Digital assessment – how does it challenge local practices and national law? A Norwegian case study.European Journal of Higher Education.
ISSN 2156-8235.
Hanssen, Brit; Husebø, Dag; Moen, Vegard
(2017)
Universitetslærerarbeidet - utfordring av den naturlige innstilling?.UNIPED.
ISSN 1500-4538.
Volum 40.
Hefte 1.
s.7-17.
Hanssen, Brit; Husebø, Dag; Moen, Vegard
(2017)
Utvikling av nytilsatte universitetslæreres profesjonskompetanse. I: Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold .Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202529819.
s.209-229.
DOI: 10.23865/noasp.17
Helgevold, Nina; Moen, Vegard
(2015)
The use of flipped classrooms to stimulate students' participation in an academic course in initial teacher education.
Nordic Journal of Digital Literacy.
ISSN 1891-943X.
Volum 2015.
Hefte 1.
s.29-42.
Hanssen, Brit; Husebø, Dag; Moen, Vegard
(2012)
"Å forelese er en ensom affære. Jeg er sikker på at de fleste går inn i klasserommet med en sommerfugl eller tusen i magen [...]" .... I: Utdanningskvalitet og undervisningskvalitet under press?.
Tapir Akademisk Forlag.
ISBN 9788251928953.
s.185-204.
Ohna, Stein Erik; Moen, Vegard; Nevøy, Anne
(2007)
Kollektiv inkluderende og individuelt tilpasset opplæring, en gyldig mulighet eller en foreldet drøm?.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
ISSN 0029-2052.
Volum 91.
Hefte 4.
s.329-343.
Mjøs, Marit; Hillesøy, Siv; Moen, Vegard; Ohna, Stein Erik Solbø
(2023)
Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
Moen, Vegard
(2008)
Omstrukturering av spesialundervisning gjennom lokalt utviklingsarbeid.
Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.
ISBN 9788776842802.
Mjøs, Marit; Moen, Vegard; Lindblom, Anne; Jannok Nutti, Ylva
(2024)
Experiences of Inclusive and special education in Norway.
NERA 2024;
2024-03-06 - 2024-03-07.
Tikkanen, Tarja Irene; Nousiainen, Tuula; Stuvland, Rebecca Anne Charboneau; Sillat, Linda Helene; Moen, Vegard; Vesisenaho, Mikko; Tammets, Kairit
(2023)
Development teacher educators’ professional digital competence through colleague-supported work-based learning.
LLL 2023 Lillehammer Lifelong Learning ICDE Conference 2023;
2023-02-15 - 2023-02-17.
Mjøs, Marit; Ohna, Stein Erik Solbø; Moen, Vegard; Øen, Kristian; Hillesøy, Siv; Haug, Peder; Hagen, Petter; Kiuppis, Florian
(2023)
SUKIP og Kompetanseløftet.
Fagseminar for forskere og praktikere;
2023-04-12.
(2023)
Forhåndsdefinerte problem-stillinger bør unngås i masteroppgaven.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
Valjataga, Terje; Ümarik, Meril; Tutlys, Vidmantas; Moen, Vegard; Bruin, Marieke Gerdien
(2023)
Educational Learning Labs Interventions to Empower Young People at Risk for Social Exclusion in the Baltic Countries and Norway.
European Conference of Educational Research (ECER);
2023-08-22 - 2023-08-25.
Mjøs, Marit; Moen, Vegard
(2023)
Developing inclusive practice in Norwegian schools: the role of EPS (The Educational and psychological councelling service.
ECER 2023;
2023-08-22 - 2023-08-25.
Helgevold, Nina; Tveitnes, Marianne Sandvik; Moen, Vegard
(2023)
Bridging the gap - Working with problem-based cases to develop student teachers’ professional identity.
ECER 2023 ;
2023-08-22 - 2023-08-25.
Bruin, Marieke Gerdien; Moen, Vegard; Ohna, Stein Erik Solbø; Tikkanen, Tarja Irene
(2022)
«That is when I felt acknowledged” – Young people’s narratives on their opportunities, prospects, and limitations in the context of Vocational Education and Training in upper secondary education.
Nordic Educational Research Association NERA Conference;
2022-06-01 - 2022-06-03.
Mjøs, Marit; Moen, Vegard
(2022)
Infrastructure for interdisciplinary collaboration on the development of inclusive practices..
Symposium;
2022-06-01 - 2022-06-03.
Mjøs, Marit; Ohna, Stein Erik Solbø; Moen, Vegard; Hillesøy, Siv; Øen, Kristian; Bjørgan, Marion Stava; Jonassen, Simona; Stava Bjørgan, Marion
(2021)
Symposium: Collaboration on developing competence for inclusive practices in kindergarten and school (SUKIP)- experiences from a complex innovative project in two Norwegian municipalities. .
NERA 2021;
2021-11-03 - 2021-11-05.
Mjøs, Marit; Moen, Vegard
(2021)
Different meeting designs to support the development of a new infrastructure for cooperation between school and EPS..
NERA 2021;
2021-11-03.
Ohna, Stein Erik Solbø; Hillesøy, Siv; Mjøs, Marit; Moen, Vegard; Øen, Kristian
(2020)
(Re)connecting communities – (towards a systemic approach on EPS – kindergarten/school interactions), experiences from a Norwegian innovation project. .
ECER 2020;
2020-08-26 - .
(2020)
Bidrar studentaktiv undervisning og konstruktive tilbakemeldinger til økt motivasjon blant studentene? En studie fra Universitetet i Stavanger.
Læringsfestivalen i Trondheim;
2020-05-04 - 2020-05-05.
(2020)
Bidrar studentaktiv undervisning og konstruktive tilbakemeldinger til økt motivasjon blant studentene? En studie fra Universitetet i Stavanger.
Læringsfestivalen i Trondheim;
2020-05-04 - 2020-05-05.
(2020)
Konstruktive tilbakemeldinger påvirker studentenes motivasjon.
Utdanningsnytt.no.
Hanssen, Brit; Husebø, Dag; Moen, Vegard
(2016)
En studie av nytilsatte universitetslæreres læring og utvikling av profesjonskompetanse gjennom deltakelse i formelle undervisningsgrupper.
Nasjonal nettverkskonferanse i universitets - og høgskolepedagogikk;
2016-05-02 - 2016-05-04.
Hanssen, Brit; Husebø, Dag; Moen, Vegard
(2016)
Slik kan studentene lære mer..
Hanssen, Brit; Husebø, Dag; Moen, Vegard
(2014)
Professionalizing newly employed scientific staff as teachers in higher education.
The Eurpoean Conference on Educational Research 2014;
2014-09-02 - 2014-09-05.
Moen, Vegard
(2006)
Hva gikk galt? Gjennomgang og analyse av en nestenulykke i forbindelse med dyp vrakdykking.
Dykking.
ISSN 0801-4582.
Moen, Vegard
(2006)
Hjem - skole samarbeid i Suldal kommune.
Internt faglig forum;
2006-11-28 - 2006-11-29.
Ohna, Stein Erik; Nevøy, Anne; Moen, Vegard
(2005)
The public school - its activity and legitimacy.
European Conference on Educational Research;
2005-09-07 - 2005-09-10.
Bjørnstad, Brænne, Gunhild; Byrkjeland, Hallgjerd; Moen, Vegard; Vagli, Åse
(2012)
Fire videocase til bruk i undervisning: "MØTE", "PAUSE", "MONOLOG", "VALG".