Synne Kristin Nese Skarsaune

Førsteamanuensis i pedagogikk

Synne Kristin Nese Skarsaune

Kontakt

Telefon: 51831930

E-post: synne.n.skarsaune@uis.no

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for barnehagelærerutdanning

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Hanisch, Halvor Melbye; Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2024)

Rethinking empathy: professional work with persons with PIMD.

Medical Humanities.

ISSN 1468-215X.

DOI: 10.1136/medhum-2023-012783

Gjermestad, Anita; Larsen, Inger Lise; Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2024)

Brukermedvirkning i omsorgspraksiser sammen med personer med alvorlig utviklingshemming - fra svak paternalisme mot respektfull omsorg.

Tidsskrift for omsorgsforskning.

ISSN 2387-5976.

Volum 10.

Hefte 3.

DOI: 10.18261/tfo.10.3.4

Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2024)

Brukermedvirkning sammen med personer som ikke kommuniserer med ord. I: Brukermedvirkning for personer i sårbare posisjoner.

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215071046.

s.80-101.

Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2024)

Å tenke nytt om inkludering - om ideal og praksis for barn med multifunksjonshemming.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Hefte 4.

s.62-75.

Skarsaune, Synne Kristin Nese; Hanisch, Halvor Melbye

(2023)

Holding and Professional Care: On Self-Determination for Persons With Profound Intellectual and Multiple Disabilities.

Research and Practice for Persons with Severe Disabilities.

ISSN 1540-7969.

s.1-16.

DOI: 10.1177/15407969231153579

Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2023)

Persons with profound and multiple learning disabilities as individuals of knowledge: Exploring the possibilities of empathy.

British Journal of Learning Disabilities.

ISSN 1354-4187.

DOI: 10.1111/bld.12550

Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese; Bartlett, Ruth

(2022)

Advancing inclusive research with people with profound and multiple learning disabilities through a sensory-dialogical approach..

Journal of Intellectual Disabilities.

ISSN 1744-6295.

s.1-14.

DOI: 10.1177/17446295211062390

Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2022)

Citizenship for persons with profound intellectual disabilities - everyday living within professional care practices. . I: Lived citizenship for persons in vulnerable life situations. Theories and practices.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-05379-0.

s.180-195.

Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2022)

Self-determination of people with profound intellectual and multiple disabilities.

Developmental Medicine & Child Neurology.

ISSN 0012-1622.

DOI: 10.1111/dmcn.15363

Witsø, Aud Elisabeth; Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Nese; Luteberget, Laila; Midjo, Turid

(2022)

Hvordan kan utprøving av PAAR inspirere profesjonelle praksiser sammen med personer med utviklingshemming?.

Forskning og Forandring.

ISSN 2535-5279.

Volum 5.

Hefte 2.

s.61-83.

DOI: 10.23865/fof.v5.3208

Skarsaune, Synne Kristin Nese; Hanisch, Halvor Melbye; Gjermestad, Anita

(2021)

Self-Determination: What can we Learn from Persons with Profound Intellectual and Multiple Disabilities?.

Scandinavian Journal of Disability Research.

ISSN 1501-7419.

Volum 23.

Hefte 1.

s.317-327.

DOI: 10.16993/SJDR.830

Bøker og kapitler

Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2023)

Learning from persons with profound intellectual and multiple disabilities: An ethnographic study exploring self-determination and ethics of professional relations.

ISBN 978-82-8456-042-7.

Hefte 52.

Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese; Larsen, Inger Lise; Sjøthun, Silje Helen

(2021)

Veileder om gode medvirkningspraksiser sammen med personer som ikke uttrykker seg med ord. .

Witsø, Aud Elisabeth; Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese; Luteberget, Laila; Midjo, Turid; Røsten, Lennart Sølsnes; Berg, Birger; Brandhaug, Henriette; Dale, Thonje; Eltervåg, Gerd Anne; Isaksen Bødtker, Andreas; Kristiansen, Kenneth; Moe, Elisabeth; Pettersen, Marthe; Tveitane Hansen, Sigrid; Wiggen, Stian; Øie, Randi Elisabeth

(2021)

Å skape gode hverdagsliv sammen..

Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2021)

Å være aktør i eget liv. Et omsorgsetisk blikk på selvbestemmelse og beslutningsstøtte sammen med personer med multifunksjonshemming. . I: Multifunksjonshemming - Livsutfoldelse og Læring.

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215053172.

s.49-64.

Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2002)

Datamaskinen - en motiverende lærer? En studie av interaktive opplæringsmedier og muligheter for selvbestemmelse.

ISBN 8256960574.

Formidling

(2024)

Selvbestemmelse og personer med multifunksjonshemming.

Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming 10. forskningskonferanse;

2024-06-03 - 2024-06-04.

Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2024)

Å lære fra personer med multifunksjonshemming - om selvbestemmelse.

Norsk Akademi for habiliteringsforskning - konferanse 2024;

2024-10-31.

Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2024)

Inkludering i barnehagen - om ideal, praksis, dilemma og muligheter.

Småbarnsdagen;

2024-11-04.

Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2024)

Å inkludere barn som trenger ekstra støtte - å tåle det usikre og la seg engasjere.

Solaseminaret - for nyutdannede barnehagelærere;

2024-03-15.

Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2024)

Selvbestemmelse og personer med multifunksjonshemming.

Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming - 10. forskningskonferanse;

2024-06-03 - 2024-06-04.

Gausel, Irene; Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2023)

Å samskape brukermedvirkning i heldøgnstjenester til voksne med alvorlig utviklingshemming som ikke uttrykker seg med ord - fortelling fra et praksisprosjekt.

Tidsskrift for psykisk helsearbeid.

ISSN 1503-6707.

Volum 20.

Hefte 4.

s.246-257.

Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2023)

Persons with profound and multiple learning disabilities as subjects of knowledge: Exploring the possibilities of empathy. .

Conference;

2023-05-10 - 2023-05-12.

Westergård, Britt-Evy; Bruun, Frank Jarle; Witsø, Aud Elisabeth; Østby, May; Myren, Gunn Eva Solum; Bredvold, Ann Merethe; Skarsaune, Synne Kristin Nese; Megrund, Kari; Chalachanova, Anna; Johansen, Ann Kristin; Kongsmo, Tom-Remi

(2022)

Digital utvikling – ikke for dem med utviklingshemning?.

Tønsbergs blad.

Bredvold, Ann Merethe; Bruun, Frank Jarle; Chalachanova, Anna; Kongsmo, Tom Remi; Megrund, Kari; Myren, Gunn Eva Solum; Skarsaune, Synne Kristin Nese; Witsø, Aud Elisabeth; Østby, May; Aasen, Sylvia; Johansen, Ann Kristin

(2022)

Digital utvikling, men begrenset mulighet for utviklingshemmede!.

SOR rapport.

ISSN 1500-8657.

Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2022)

Å holde en annen - en inngang til brukermedvirkning for personer med alvorlig utviklingshemming?.

Konferanse;

2022-05-12 - 2022-05-13.

Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2021)

Self-Determination: What Can We Learn from Persons with Profound Intellectual and Multiple Disabilities?.

Disability Research: Doing Research and Publishing Papers in Pandemic Times;

2021-03-24.

Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2021)

Hvordan inkludere personer med alvorlig utviklingshemming i forskning?.

Norsk nettverk for forskning om funksjonshemmings 9. forskningskonferanse;

2021-06-07 - 2021-06-08.

Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2021)

Holding Another Carefully: Exploring Relations Between Persons with Profound Intellectual and Multiple Disabilities and Professional Caregivers.

IASSID PIMD ECR Workshop Day;

2021-10-08.

Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2020)

Presentasjon av foreløpige resultater i case 2B Unge voksne med alvorlig utviklingshemning. .

CHAPAR analyseseminar 18 og 19 mai 2020;

2020-05-18 - 2020-05-19.

Gjermestad, Anita; Luteberget, Laila; Skarsaune, Synne Kristin Nese; Midjo, Turid; Witsø, Aud Elisabeth

(2019)

Developing good services - a cooperation between people with intellectual disability, staff and academics. .

NNDR Conference;

2019-05-08 - 2019-05-10.

Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2019)

Inclusive research -is there a place for people with profound intellectual disability in inclusive research projects? .

IASSIDD 2019 ;

2019-08-05 - 2019-08-09.

Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2019)

Personer med alvorlig utviklingshemming (som ikke uttrykker seg med ord) og inkluderende forskning.

Konferanse om brukermedvirkning og forskning og fagutvikling;

2019-11-20.

Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese

(2018)

People with profound intellectual disability: challenges in research. .

Seminar i nettverk for inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming;

2018-09-19 - 2018-09-20.

Skarsaune, Synne Kristin Nese; Gjermestad, Anita; Luteberget, Laila; Midjo, Turid; Witsø, Aud Elisabeth

(2017)

Tjenesteutvikling sammen med personer med utviklingshemming..

Brukermedvirkning i fagutvikling og forskning sammen med personer med utviklingshemming;

2017-11-30.

Luteberget, Laila; Gjermestad, Anita; Midjo, Turid; Skarsaune, Synne Kristin Nese; Witsø, Aud Elisabeth

(2017)

Development of health and care services in coopeartion with people with intellectual disability. How to safeguard third party persons?.

Seminar on inclusive research ;

2017-11-29.