Synne Kristin Nese Skarsaune
Førsteamanuensis i pedagogikk

Kontakt
Telefon: 51831930
E-post: synne.n.skarsaune@uis.no
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Førsteamanuensis i pedagogikk
Telefon: 51831930
E-post: synne.n.skarsaune@uis.no
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
Hanisch, Halvor Melbye; Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2024)
Rethinking empathy: professional work with persons with PIMD.Medical Humanities.
ISSN 1468-215X.
Gjermestad, Anita; Larsen, Inger Lise; Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2024)
Brukermedvirkning i omsorgspraksiser sammen med personer med alvorlig utviklingshemming - fra svak paternalisme mot respektfull omsorg.Tidsskrift for omsorgsforskning.
ISSN 2387-5976.
Volum 10.
Hefte 3.
DOI: 10.18261/tfo.10.3.4
Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2024)
Brukermedvirkning sammen med personer som ikke kommuniserer med ord. I: Brukermedvirkning for personer i sårbare posisjoner.
Universitetsforlaget.
ISBN 9788215071046.
s.80-101.
Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2024)
Å tenke nytt om inkludering - om ideal og praksis for barn med multifunksjonshemming.
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
Hefte 4.
s.62-75.
Skarsaune, Synne Kristin Nese; Hanisch, Halvor Melbye
(2023)
Holding and Professional Care: On Self-Determination for Persons With Profound Intellectual and Multiple Disabilities.Research and Practice for Persons with Severe Disabilities.
ISSN 1540-7969.
s.1-16.
Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2023)
Persons with profound and multiple learning disabilities as individuals of knowledge: Exploring the possibilities of empathy.British Journal of Learning Disabilities.
ISSN 1354-4187.
DOI: 10.1111/bld.12550
Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese; Bartlett, Ruth
(2022)
Advancing inclusive research with people with profound and multiple learning disabilities through a sensory-dialogical approach..Journal of Intellectual Disabilities.
ISSN 1744-6295.
s.1-14.
Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2022)
Citizenship for persons with profound intellectual disabilities - everyday living within professional care practices. . I: Lived citizenship for persons in vulnerable life situations. Theories and practices.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-05379-0.
s.180-195.
Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2022)
Self-determination of people with profound intellectual and multiple disabilities.Developmental Medicine & Child Neurology.
ISSN 0012-1622.
DOI: 10.1111/dmcn.15363
Witsø, Aud Elisabeth; Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Nese; Luteberget, Laila; Midjo, Turid
(2022)
Hvordan kan utprøving av PAAR inspirere profesjonelle praksiser sammen med personer med utviklingshemming?.Forskning og Forandring.
ISSN 2535-5279.
Volum 5.
Hefte 2.
s.61-83.
DOI: 10.23865/fof.v5.3208
Skarsaune, Synne Kristin Nese; Hanisch, Halvor Melbye; Gjermestad, Anita
(2021)
Self-Determination: What can we Learn from Persons with Profound Intellectual and Multiple Disabilities?.Scandinavian Journal of Disability Research.
ISSN 1501-7419.
Volum 23.
Hefte 1.
s.317-327.
DOI: 10.16993/SJDR.830
Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2023)
Learning from persons with profound intellectual and multiple disabilities: An ethnographic study exploring self-determination and ethics of professional relations.
ISBN 978-82-8456-042-7.
Hefte 52.
Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese; Larsen, Inger Lise; Sjøthun, Silje Helen
(2021)
Veileder om gode medvirkningspraksiser sammen med personer som ikke uttrykker seg med ord. .
Witsø, Aud Elisabeth; Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese; Luteberget, Laila; Midjo, Turid; Røsten, Lennart Sølsnes; Berg, Birger; Brandhaug, Henriette; Dale, Thonje; Eltervåg, Gerd Anne; Isaksen Bødtker, Andreas; Kristiansen, Kenneth; Moe, Elisabeth; Pettersen, Marthe; Tveitane Hansen, Sigrid; Wiggen, Stian; Øie, Randi Elisabeth
(2021)
Å skape gode hverdagsliv sammen..
Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2021)
Å være aktør i eget liv. Et omsorgsetisk blikk på selvbestemmelse og beslutningsstøtte sammen med personer med multifunksjonshemming. . I: Multifunksjonshemming - Livsutfoldelse og Læring.
Universitetsforlaget.
ISBN 9788215053172.
s.49-64.
Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2002)
Datamaskinen - en motiverende lærer? En studie av interaktive opplæringsmedier og muligheter for selvbestemmelse.
ISBN 8256960574.
(2024)
Selvbestemmelse og personer med multifunksjonshemming.
Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming 10. forskningskonferanse;
2024-06-03 - 2024-06-04.
Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2024)
Å lære fra personer med multifunksjonshemming - om selvbestemmelse.
Norsk Akademi for habiliteringsforskning - konferanse 2024;
2024-10-31.
Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2024)
Inkludering i barnehagen - om ideal, praksis, dilemma og muligheter.
Småbarnsdagen;
2024-11-04.
Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2024)
Å inkludere barn som trenger ekstra støtte - å tåle det usikre og la seg engasjere.
Solaseminaret - for nyutdannede barnehagelærere;
2024-03-15.
Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2024)
Selvbestemmelse og personer med multifunksjonshemming.
Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming - 10. forskningskonferanse;
2024-06-03 - 2024-06-04.
Gausel, Irene; Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2023)
Å samskape brukermedvirkning i heldøgnstjenester til voksne med alvorlig utviklingshemming som ikke uttrykker seg med ord - fortelling fra et praksisprosjekt.
Tidsskrift for psykisk helsearbeid.
ISSN 1503-6707.
Volum 20.
Hefte 4.
s.246-257.
Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2023)
Persons with profound and multiple learning disabilities as subjects of knowledge: Exploring the possibilities of empathy. .
Conference;
2023-05-10 - 2023-05-12.
Westergård, Britt-Evy; Bruun, Frank Jarle; Witsø, Aud Elisabeth; Østby, May; Myren, Gunn Eva Solum; Bredvold, Ann Merethe; Skarsaune, Synne Kristin Nese; Megrund, Kari; Chalachanova, Anna; Johansen, Ann Kristin; Kongsmo, Tom-Remi
(2022)
Digital utvikling – ikke for dem med utviklingshemning?.
Tønsbergs blad.
Bredvold, Ann Merethe; Bruun, Frank Jarle; Chalachanova, Anna; Kongsmo, Tom Remi; Megrund, Kari; Myren, Gunn Eva Solum; Skarsaune, Synne Kristin Nese; Witsø, Aud Elisabeth; Østby, May; Aasen, Sylvia; Johansen, Ann Kristin
(2022)
Digital utvikling, men begrenset mulighet for utviklingshemmede!.
SOR rapport.
ISSN 1500-8657.
Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2022)
Å holde en annen - en inngang til brukermedvirkning for personer med alvorlig utviklingshemming?.
Konferanse;
2022-05-12 - 2022-05-13.
Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2021)
Self-Determination: What Can We Learn from Persons with Profound Intellectual and Multiple Disabilities?.
Disability Research: Doing Research and Publishing Papers in Pandemic Times;
2021-03-24.
Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2021)
Hvordan inkludere personer med alvorlig utviklingshemming i forskning?.
Norsk nettverk for forskning om funksjonshemmings 9. forskningskonferanse;
2021-06-07 - 2021-06-08.
Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2021)
Holding Another Carefully: Exploring Relations Between Persons with Profound Intellectual and Multiple Disabilities and Professional Caregivers.
IASSID PIMD ECR Workshop Day;
2021-10-08.
Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2020)
Presentasjon av foreløpige resultater i case 2B Unge voksne med alvorlig utviklingshemning. .
CHAPAR analyseseminar 18 og 19 mai 2020;
2020-05-18 - 2020-05-19.
Gjermestad, Anita; Luteberget, Laila; Skarsaune, Synne Kristin Nese; Midjo, Turid; Witsø, Aud Elisabeth
(2019)
Developing good services - a cooperation between people with intellectual disability, staff and academics. .
NNDR Conference;
2019-05-08 - 2019-05-10.
Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2019)
Inclusive research -is there a place for people with profound intellectual disability in inclusive research projects? .
IASSIDD 2019 ;
2019-08-05 - 2019-08-09.
Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2019)
Personer med alvorlig utviklingshemming (som ikke uttrykker seg med ord) og inkluderende forskning.
Konferanse om brukermedvirkning og forskning og fagutvikling;
2019-11-20.
Gjermestad, Anita; Skarsaune, Synne Kristin Nese
(2018)
People with profound intellectual disability: challenges in research. .
Seminar i nettverk for inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming;
2018-09-19 - 2018-09-20.
Skarsaune, Synne Kristin Nese; Gjermestad, Anita; Luteberget, Laila; Midjo, Turid; Witsø, Aud Elisabeth
(2017)
Tjenesteutvikling sammen med personer med utviklingshemming..
Brukermedvirkning i fagutvikling og forskning sammen med personer med utviklingshemming;
2017-11-30.
Luteberget, Laila; Gjermestad, Anita; Midjo, Turid; Skarsaune, Synne Kristin Nese; Witsø, Aud Elisabeth
(2017)
Development of health and care services in coopeartion with people with intellectual disability. How to safeguard third party persons?.
Seminar on inclusive research ;
2017-11-29.