Margunn Mossige

Pensjonert tilknyttet UiS

Margunn Mossige

Kontakt

Telefon: 51833142

E-post: margunn.mossige@uis.no

Rom: OD B-2496

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Kort om meg

Eg har mange års erfaring som lærar i vidaregående skole, og eg dreg med meg kunnskap og erfaringar derfrå inn i akademia. For der første er det viktig for meg at kunnskap frå skoleforsking kjem fram til elevane. Derfor har eg i mange år arbeidd med formidling gjennom mellom anna som bokforfattar, lærarsatsinga NyGiv og ikkje minst som prosjektleiar i Språkløyper-strategien. For det andre ser eg ser det er viktig at skolane får til eit godt profesjonsfagleg utviklingsarbeid for at kunnskapen skal bli teken i bruk. Eg bidreg så godt eg kan til det gjennom dei to regionale ordningane Kompetanseløftet og  DEKOM, både på kommune- og skolenivå - i grunnskolen og i vidaregåande skole. 

Mine tema er lesing og skriving, lese- og skrivevanskar og skoleutvikling. For tida forskar eg på skriveteknologi og dysleksi i det nordiske prosjektet Text Performers. Eg underviser også om lese- og skrivevanskar i lærarutdanninga. 

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Bäck, Gunilla Almgren; Mossige, Margunn; Svendsen, Helle Bundgaard; Rønneberg, Vibeke; Selenius, Heidi; Gøttsche, Nina Berg; Fälth, Linda; Nilsson, Staffan; Svensson, Idor

(2024)

Speech-to-text intervention to support text production among students with writing difficulties: a single-case study in nordic countries.

Disability and Rehabilitation: Assistive Technology.

ISSN 1748-3107.

s.1-20.

DOI: 10.1080/17483107.2024.2351488

Mossige, Margunn

(2024)

Utviklingsarbeid i fem skoler i Sandnes i partnerskap med UIS - et mangfold. I: Profesjonsutvikling i partnerskap.

ISBN 978-82-8439-254-7.

s.70-75.

Mossige, Margunn; Almgren Bäck, Gunilla; Svensson, Idor; Gøttsche, Nina Berg; Rønneberg, Vibeke; Dolmer, Grete; Selenius, Heidi; Fälth, Linda; Svendsen, Helle Bundgaard

(2023)

Study Protocol: Text Performers - Using Speech-to-Text Technology to Support Students With Dyslexia During Text Production.

Nordic Journal of Literacy Research.

ISSN 2464-1596.

Volum 9.

Hefte 2.

s.99-123.

DOI: 10.23865/njlr.v9.3768

Mossige, Margunn; Begnum, Anne Charlotte

(2018)

Ordkjedeprøve som måleinstrument av leseferdigheter.

Psykologi i kommunen (PIK).

ISSN 1892-3364.

Volum 53.

Hefte 2.

s.5-17.

Rønneberg, Vibeke; Johansson, Christer; Mossige, Margunn; Torrance, Mark; Uppstad, Per Henning

(2017)

Why Bother with Writers? Towards "Good Enough" Technologies for Supporting Individuls with Dyslexia. I: Writing development in struggling readers : understanding the needs or writers across the lifecourse.

Brill Academic Publishers.

ISBN 9789004345812.

s.120-140.

DOI: 10.1163/9789004346369_008

Bunting, Mette; Mossige, Margunn

(2014)

Tilrettelegging for elevene som aktør i eget læringsarbeid. I: Tilpasset opplæring- i forskning og praksis.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202419011.

s.103-122.

Mossige, Margunn; Mork, Sonja Merethe

(2014)

Lesing i naturfag. I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-40457-4.

s.113 -130.

Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning

(2012)

Improving struggling writers via digital recordings. I: Learning to Write Effectively: Current Trends in European Research.

Emerald Group Publishing Limited.

ISBN 978-1-78052-928-8.

s.115-118.

DOI: 10.1163/9781780529295_025

Mossige, Margunn

(2010)

Å undervise i lesing i vidaregåande skole. I: Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 9788276490688.

s.14-25.

Bøker og kapitler

Mossige, Margunn; Strand, Olaug; Hauge, Rolf; Berge, Ingeborg Margrete

(2024)

Tekstnær lesing - både skoleutvikling og forsking. I: Profesjonsutvikling i partnerskap.

ISBN 978-82-8439-254-7.

s.104-112.

Mossige, Margunn

(2020)

Lese- og skrivevansker. Teori og tiltak..

Pedlex Norsk Skoleinformasjon.

ISBN 978-82-8372-193-5.

Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Rongved, Elisabeth

(2016)

The national strategi for language, reading and writing 2016 - 2019. I: Successful approaches to raising attainment and tackling unequity. CIDREE Yearbool 2016.

ISBN 978-1-5262-0628-2.

s.120-135.

Mossige, Margunn

(2016)

Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

Mossige, Margunn; Birkedal, Inga Kjerstin; Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Billington, Mary Genevieve

(2016)

En stadig pågående prosess. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

s.8-13.

Birkedal, Inga Kjerstin; Mossige, Margunn

(2016)

Spørreundersøkelse 3 - deltakerne i utviklingsarbeidet. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

s.35-42.

Fuglestad, Unni ; Mossige, Margunn

(2016)

Utfordringer og veien videre. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

s.48-53.

Mossige, Margunn

(2014)

Tredeling av skriveprosessen for bedre underveisvurdering Presentasjon av Skrivetrappa og et undervisningsopplegg hvor veiledning settes i system. I: Vurdering av skriving.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245017243.

s.29-39.

Mossige, Margunn

(2011)

Skrivetrappa. Et elevhefte som lærer og elev bruker sammen ved underveisvurdering av skriving.

ISBN 978-82-7649-069-5.

Mossige, Margunn

(2011)

Skrivetrappa. Eit elevhefte som lærar og elev brukar saman ved undervegsvurdering av skriving.

ISBN 978-82-7649-070-1.

Mossige, Margunn; Hoem, Toril Frafjord; Blå, Berit Hope; Bøyesen, Liv; Pettersen, Karin Dahlberg; Dahlin, Liv Klakegg; Engen, Liv; Engen, Liv; Heber, Ellen; Helgevold, Lise; Maagerø, Eva; Maagerø, Eva; Skaftun, Atle; Skaftun, Atle; Skjelbred, Dagrun; Skjelbred, Dagrun; Sæbø, Aud Berggraf

(2010)

Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 9788276490688.

Mossige, Margunn; Bøyesen, Liv

(2009)

Mangfold i språk og tekst Leseopplæring i et flerspråklig perspektiv.

Røskeland, Marianne; Skaathun, Astrid; Mossige, Margunn

(2007)

Fleire vegar mot mål. Lese- og skrivevanskar i vidaregåande skole.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202269913.

Hefte 1.

Formidling

Mossige, Margunn

(2024)

Tale-til-tekst og annen skriveteknologi - en god støtte eller en utfordring for skriveren med dysleksi?.

Konferanse for dysleksivennlige skoler;

2024-02-06.

Wagner, Åse Kari H.; Mossige, Margunn; Hoem, Toril Frafjord

(2024)

PIRLS 2021 - Norske tiåringers leseprestasjoner i en omskiftelig tid .

Nasjonal konferanse om lesing;

2024-03-18 - 2024-03-19.

Mossige, Margunn

(2024)

Kva kan PIRLS fortelje oss om elevar med svake leseprestasjonar og undervisninga dei møter?.

Leseferdigheter i endring. Hva forteller PIRLS om norske elevers lesing?;

2024-04-12 - .

Mossige, Margunn

(2024)

Hva kjennetegner tilbakemeldinger fra lærer som skal inspirere elever i grunnskolen til å utvikle allerede påbegynte tekster innenfor kreativ skriving? - En undersøkende kunnskapoversikt.

Skriv!Les!;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Støle, Hildegunn; Mossige, Margunn

(2024)

PIRLS 2021: Norske tiåringers leseprestasjoner i en omskriftelig tid. / Elevar på lågt meistringsnivå.

Skriv!Les!;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Strand, Olaug; Mossige, Margunn

(2024)

Tekstnær lesing.

Skriv!Les!;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Mossige, Margunn; Støle, Hildegunn

(2024)

Elevar på lågt meistringsnivå i PIRLS i 2021.

Konferanse Skriv!Les!;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Mossige, Margunn

(2024)

Tilfeldigheter avgjør om elever med dysleksi får tilretteleggingen de har krav på..

Utdanningsnytt.

Mossige, Margunn

(2023)

Lesing på Lundehaugen. Lesekultur og close reading.

Planleggingsdag;

2023-01-24 - .

Mossige, Margunn; Strand, Olaug; Berge, Ingeborg Margrete

(2023)

Close Reading Lærersvar høsten -22.

Planleggingsdag;

2023-03-02 - .

Mossige, Margunn; Strand, Olaug

(2023)

Close Reading for å gjera elevane til sjølvstendige lesarar.

Nasjonal konferanse om lesing;

2023-03-27 - 2023-03-28.

Mossige, Margunn

(2023)

Nettressurs for profesjonsfaglig utvikling.

Bedre Skole.

ISSN 0802-183X.

Hefte 2.

s.36-40.

Strand, Olaug; Mossige, Margunn

(2023)

Tekstnær lesing - for å gjøre elevene til selvstendige lesere av komplekse tekster..

Fagnettverksdag;

2023-11-14.

Strand, Olaug; Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

(2023)

Close Reading in Norwegian schools​. New perspectives on reading comprehension in high school education..

Forskermøte UWE Bristol ;

2023-11-20 - 2023-11-23.

Mossige, Margunn

(2023)

Tekstnær lesing - for å gjøre elevene til selvstendige lesere av komplekse tekster..

Fagnettverk DEKOM;

2023-12-04.

Strand, Olaug; Mossige, Margunn

(2022)

Close Reading - tilbakemeldingar, tekstbaserte spørsmål, annotering og diskusjon.

Planleggingsdag;

2022-02-01.

Mossige, Margunn; Erik, Arendal; Kongsskov, Laura; Svendsen, Helle Bundgaard

(2022)

Hvordan imøtekommer eksisterende nordisk lese- og skriveteknologi behovene til en skriver med dysleksi? - en undersøkelse av funksjoner som støtter transkripsjon og korreksjon i tekstproduksjon.

Skriv!Les!;

2022-04-11.

Mossige, Margunn

(2022)

Text Performers i Språkløyper.

Lærer og forskersamling i Text Performers;

2022-04-25 - .

Mossige, Margunn; Strand, Olaug

(2022)

Oppsummering av tilbakemeldingar Close reading.

Planleggingsdag;

2022-09-12.

Mossige, Margunn; Strand, Olaug

(2022)

Close Reading i Dekomp.

Presentasjon;

2022-03-10.

Mossige, Margunn

(2022)

Stemmestyrt skriving i praksis.

Lærermøte;

2022-02-22.

Mossige, Margunn

(2022)

God begynneropplæring i lesing .

Utvidet skoleledernettverk ;

2022-03-17.

Mossige, Margunn

(2022)

På vei til en leseplan.

Planleggingsdag;

2022-08-15.

Mossige, Margunn

(2022)

Hvordan tilrettelegger vi undervisningen med hensyn til elever som strever med å skrive?.

Planleggingsdag;

2022-08-12.

Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Uppstad, Per Henning

(2021)

Skal teknologien styre? Eit kritisk blikk på skrivestøtte for elevar med dysleksi..

Bedre Skole.

ISSN 0802-183X.

Hefte 1.

s.43-47.

Mossige, Margunn

(2021)

Vurdering for og som læring.

Kjernenettverk Dekom ;

2021-03-03 - .

Mossige, Margunn; van Schaik, Fiona

(2021)

Hvordan få til profesjonsfaglig utvikling?.

Utvidet nettverk BS3 ;

2021-04-13 - .

Mossige, Margunn; Strand, Olaug

(2021)

Akademisk lesing og skriving– eit samarbeidsprosjekt mellom Lundeneset vgs. og Lesesenteret ved UiS H2021-V2022.

Planleggingsdag;

2021-08-12 - .

Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

(2020)

"Fagfornyelsen selvregulering og strategisk læring".

Planleggingsdag;

2020-01-16.

Mossige, Margunn

(2020)

Valgfrihet og lokale tilpasninger sikret relevans. Om bruk av Språkløyper i videregående skole..

Skolelederen.

ISSN 0802-2062.

Hefte 2.

s.16-17.

Mossige, Margunn

(2020)

Elever på studieforberedende liker å lære å lese.

Mossige, Margunn

(2020)

Text performers: ein studie av opplæring i bruk av skriveteknologi for elevar med store skrivevanskar.

STIL seminar;

2020-09-10 - 2020-09-11.

Mossige, Margunn; Refvik, Linda

(2019)

Språkløyper - strategi for kompetanseutvikling.

Viden om Literacy.

ISSN 2246-6517.

Hefte 26.

s.108-113.

Svendsen, Helle Bundgaard; Mossige, Margunn; Refvik, Linda

(2019)

Innføring av lese- og skriveteknologi i et inkluderingsperspektiv.

Skriv!Les!;

2019-05-07 - 2019-05-09.

Mossige, Margunn

(2019)

Fra elev til student.

Planleggingsdag;

2019-08-15.

Mossige, Margunn

(2019)

Å lære ord og begreper.

Skypeforedrag med workshop;

2019-08-13.

Mossige, Margunn

(2019)

Lesing & skriving & fagfornyelsen.

Utviklingsarbeid;

2019-10-29.

Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

(2019)

Å lære fag er å lære ord og begreper .

Planleggingsdag;

2019-03-04.

Mossige, Margunn

(2019)

Språkløyper - en ressurs for kollektiv læring.

Fagkonferanse;

2019-09-04.

Mossige, Margunn

(2019)

Skriveundervisning med fokus på prosess.

Dekom- arrangement;

2019-11-15.

Mossige, Margunn; Rongved, Elisabeth

(2018)

Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering i skolen?.

Mossige, Margunn

(2017)

Kan vi bli bedre enn Finland?.

Møte i Rotary;

2017-01-24 - .

Mossige, Margunn; Gilje, Trine Mathiesen

(2017)

Fravær og frafall, høna og egget.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Gilje, Trine Mathiesen; Mossige, Margunn

(2017)

Ulik undervisning er likebehandling.

Utdanning.

ISSN 1502-9778.

Hefte 9.

Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Uppstad, Per Henning; Skaftun, Atle

(2017)

Hvordan kan en ekstra lærerressurs bidra til å skape økte læringsmuligheter i lesing og skriving for mangfoldet av elever?.

Skriv!Les!;

2017-05-09 - 2017-05-11.

Mossige, Margunn

(2017)

Å arbeide med det vanskelege naturfagspråket.

Naturfag.

ISSN 1504-4564.

Hefte 2.

s.24-26.

Birkedal, Inga Kjerstin; Billington, Mary Genevieve; Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Mossige, Margunn

(2017)

Modeller og Modaliteter; muligheter og utfordringer ved utforming av nettbasert kompetanseutvikling.

Skriv/Les konferansen ;

2017-05-09 - 2017-05-11.

Mossige, Margunn

(2016)

5 grunner til at videregående skoler bør delta i Språkløyper.

Mossige, Margunn

(2016)

Faglærarar har også ansvar for leseopplæringa i vidaregåande skole.

Mossige, Margunn

(2016)

Hva er Språkløyper?.

Oppstartsamlinger Språkløyper;

2016-04-25 - 2016-05-05.

Mossige, Margunn

(2016)

Å ta i bruk Språkløyper i kommunen.

Informasjonsmøter;

2016-04-21 - 2016-05-12.

Mossige, Margunn

(2016)

Underveisvurdering av Språkløyper.

Fagseminar;

2016-06-15.

Mossige, Margunn

(2016)

Språkløyper.

Mossige, Margunn

(2016)

Innledning. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

s.3-7.

Mossige, Margunn

(2015)

Fagovergripende og fagspesifikk lesing.

Program for bedre gjennomføring;

2015-11-19 - .

Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

(2015)

Lesing mot skriftlig eksamen i norsk Vg3.

Program for bedre gjennomføring;

2015-11-19 - 2015-12-03.

Mossige, Margunn; Scarbocci, Paolo Haaland

(2015)

Lesing og selvregulering i tverrfaglig prosjektarbeid i Medier og kommunikasjon.

FYR;

2015-11-30 - 2015-12-02.

Mossige, Margunn

(2015)

Jakten på den selvregulerte elev.

Planleggingsdag;

2015-04-08 - .

Mossige, Margunn

(2015)

Læring og selvregulering - lærere og elever i samspill.

Rogalandskonferansen 2015;

2015-03-10.

Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

(2015)

FYR for lærerutdannere.

FYR for UH-sektoren;

2015-10-22 - 2015-10-23.

Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.

(2015)

Språkløyper: Et helhetlig løft for språk, lesing og skriving 2016 - 2019.

Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark; Johansson, Christer; Mossige, Margunn; Oxborough, Gunn Helen Ofstad; Uppstad, Per Henning

(2014)

The Need to Read.

Conference on Writing Research 2014;

2014-08-27 - 2014-08-29.

Rønneberg, Vibeke; Mossige, Margunn; Johansson, Christer; Torrance, Mark; Uppstad, Per Henning

(2014)

Dyslexic students writing with and without visual feedback.

British Dyslexia Assosiation;

2014-03-27 - 2014-03-29.

Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark; Johansson, Christer; Uppstad, Per Henning

(2014)

Struggling with writing; The impact of dyslexia and other language based disorders on writing and composing text. Towards a technological writing aid designed along the needs/cognitive profile of the dyslexic student.

British Dyslexia Association 9th International Conference ;

2014-03-27 - .

Mossige, Margunn

(2014)

Selvregulering - en utfordring både for lærer og elev i større selvstendige arbeider. Fra et tverrfaglig prosjekt om propaganda i Vg3 medier og kommunikasjon..

Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje; Berge, Ingeborg Margrete

(2014)

Bedre tekstkompetanse i vgo – hvordan og hvorfor? Systematisk arbeid med tekst ved hjelp av eksempler fra praksis..

Lærerskolering: Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet;

2014-10-16 - 2014-10-17.

Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Uppstad, Per Henning

(2013)

Writing fluency: Which strategies for writing fluency do dyslexic young adults report under different conditions?.

Skriv! Les!;

2013-05-06 - 2013-05-08.

Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

(2013)

Lesestrategier for å bli en bedre leser - også på eksamen.

Ny GIV for påbygg;

2013-01-15 - 2013-01-17.

Mossige, Margunn

(2013)

Med tanke på eksamen - strategier for lesing og skriving i norsk i videregående skole.

Sørlandske lærerstevne;

2013-10-18 - .

Mossige, Margunn

(2013)

Lesing på eksamen - og før eksamen i norsk i videregående.

God praksis - på ungdomstrinnet og i videregående skole;

2013-03-18 - 2013-03-19.

Mossige, Margunn

(2013)

Frå literacy til vurdering.

Planleggingsdag;

2013-04-02 - .

Mossige, Margunn

(2013)

Skrivetrapp for underveisvurdering.

Ny GIV for påbygg;

2013-01-15 - 2013-01-16.

Mossige, Margunn

(2013)

Ny GIV i overordna perspektiv.

Erfaringsdaling Ny GIV;

2013-01-10 - .

Mossige, Margunn

(2013)

Kort om god respons/ underveisvurdering av elevtekster.

Lesing og læring i ungdomsskole og videregående skole;

2013-04-08 - 2013-10-22.

Mossige, Margunn

(2013)

Blir det Ny GIV og FYR?.

Fagseminar for nasjonale sentra;

2013-09-12 - 2013-09-13.

Mossige, Margunn; Kværnes, Siri Marte

(2013)

Målrettet lesing.

Rønneberg, Vibeke; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Husebø, Dag; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Staurseth, Hanne Egenæs

(2013)

Faglig lesing - lesing i fagene.

Nasjonal konferanse ;

2013-03-18 - 2013-03-19.

Rønneberg, Vibeke; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Johansson, Christer; Torrance, Mark

(2013)

Writing Fluency - can "blind" writing enhance writing fluency for dyslectic writers?.

Skriv!Les!;

2013-05-06 - 2013-05-08.

Natvik, Miriam Emilie Garvik; Mossige, Margunn

(2012)

Inferenstrening. Å lære å konstruere samanheng i ein tekst.

Bedre Skole.

ISSN 0802-183X.

Hefte 2.

s.66-69.

Skjæveland, Kristine Gilje; Mossige, Margunn

(2012)

Læringsstrategier i flere fag. Praktiske eksempler for ungdomstrinnet og videregående skole.

Mossige, Margunn

(2012)

Prinsipper for god undervisning som bør gjenspeiles i lærngsressursene: Elevmateriell og veiledningsmateriell.

Fagseminar for læremiddelutviklere;

2012-04-18 - .

Mossige, Margunn

(2012)

Skrivetrappa - et verktøy for lærerens vurdering på ungdomstrinnet.

Hva har du lært på skolen i dag? / NY GIV;

2012-03-27 - 2012-12-11.

Mossige, Margunn

(2012)

Lesestrategier i praksis og teori.

Ny GIV og kurs som bygger på Ny GIV;

2012-08-03 - 2012-12-10.

Mossige, Margunn

(2011)

Skrivetrappa.

Ny GIV - lærerskolering;

2011-01-31 - 2011-12-14.

Mossige, Margunn

(2011)

Lesestrategiar i praksis og teori.

Ny GIV. Lærerskolering;

2011-10-03 - 2011-12-14.

Mossige, Margunn

(2011)

Lesing i alle fag med tolking av kartleggingsprøvar for 11. trinn.

Kursdag;

2011-08-26.

Mossige, Margunn

(2011)

Lese- og skrivevansker.

Ny GIV - lærerskolering;

2011-01-31 - 2011-02-16.

Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje

(2011)

Lesing og læringsstrategier.

Ny GIV - lærerskolering;

2011-01-31 - 2011-02-16.

Mossige, Margunn; Heber, Ellen

(2011)

Kartlegging i lesing på 11. trinn - og hva så?.

Kursdag;

2011-04-29.

Mossige, Margunn

(2011)

Lesing og leseutfordringer på ungdomstrinnet og i videregående skole.

Kursdag Aust-Agder;

2011-04-29.

Mossige, Margunn

(2011)

Lesenavigasjon.

Fagmøte ;

2011-08-26.

Mossige, Margunn

(2011)

Yrkesliv og lesing.

Voksne og lesing;

2011-03-24.

Mossige, Margunn

(2011)

Hva vil det si å lese, og hva gjør vi når vi forstår?.

Voksne og lesing;

2011-03-24.

Mossige, Margunn

(2011)

Hvordan hjelpe svake lesere?.

Voksne og lesing;

2011-03-24.

Mossige, Margunn

(2011)

Læringsstrategier - for voksne.

Faglipedagogisk studium for lærere som underviser voksne i lesing og skriving som grunnleggende ferdighet;

2011-02-28 - 2011-03-01.

Mossige, Margunn

(2011)

Tekst - for voksne som strever med lesing.

Faglipedagogisk studium for lærere som underviser voksne i lesing og skriving som grunnleggende ferdighet;

2011-03-01.

Mossige, Margunn

(2011)

Lesing og literacy - teori og didaktikk.

Faglipedagogisk studium for lærere som underviser voksne i lesing og skriving som grunnleggende ferdighet;

2011-11-15 - 2011-11-16.

Mossige, Margunn

(2011)

Læringsstrategier. Hva ligger bak? Hvorfor er de effektive?.

Lær å lære. Selvregulert læring.;

2011-02-03 - 2011-09-28.

Mossige, Margunn; Christersson, Cesilie Helberg

(2010)

Kan vi gi elever på femte trinn læreboka og be dem lese den på egenhånd?.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Hefte 4.

s.58-63.

Mossige, Margunn; Gjestsen, Åse Kathrine Berge

(2010)

Fagbok i bruk.

Lesing er...;

2010-05-01.

Mossige, Margunn; Gjestsen, Åse Kathrine Berge

(2010)

Fagbok i bruk - del 2.

Lesing er...;

2010-01-02.

Mossige, Margunn

(2010)

Fagbok i bruk.

Lesing er...;

2010-10-20.

Mossige, Margunn

(2010)

Lesing er.... grunnleggende ferdighet.

Lesing er...;

2010-10-19 - 2010-12-08.

Mossige, Margunn

(2010)

Når lesinga blir ekstra vanskelig - tiltak og kompensatoriske hjelpemidler.

Lesing er...;

2010-10-19 - 2010-12-08.

Mossige, Margunn

(2010)

Lese- og skrivevansker hos voksne. Teori og praktiske undervisningsopplegg.

utenTitteltekst;

2010-10-22.

Mossige, Margunn

(2010)

Hva lærere i alle fag i videregående skole bør vite om lesing.

utenTitteltekst;

2010-09-22 - 2010-09-26.

Mossige, Margunn

(2010)

Hva lærere i alle fag i videregående skole bør vite om lesing.

Lesestrategier i yrkesfag og allmenne i videregående skole;

2010-03-22 - 2010-04-27.

Mangen, Anne; Mossige, Margunn

(2009)

Hva skal vi med læreboka?.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Mossige, Margunn

(2009)

Tekstanalyse som grunnlag for veiledning i skriving hos eldre elever og voksne med skrivevansker.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Hefte 6.

s.32-41.

Mossige, Margunn

(2009)

Lesestrategier for eldre elever.

Koz me txt;

2009-01-13 - 2009-01-14.

Kunstnerisk produksjon

Mossige, Margunn; Refvik, Linda; Muren, Solfrid S

(2020)

Lese- og skrivevansker.

Mossige, Margunn; Refvik, Linda

(2019)

Leseflyt.

Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Mossige, Margunn; Alfsvåg, Trude; Mathiesen Gilje, Trine; Meland, Anne Maren

(2018)

Språkløyper- Elever med stort læringspotensial.

Mossige, Margunn; Gilje, Trine Mathiesen

(2018)

Studieforberedt - kompetanseutviklingspakke i Språkløyper.

Mossige, Margunn

(2018)

Språkløyper.

Wahl, Hilde Terese; Brenne, Hilde; Midtgård Johansen, Jarle; Vikebø, Hilde; Mossige, Margunn

(2017)

Språkvansker (barnetrinnet).

Mossige, Margunn; Håland, Anne

(2017)

Å støtta elevane si skriving.

Mossige, Margunn; Ur Sæbø, Johanne

(2017)

Elever med IOP i de fleste fag.

Mossige, Margunn; Bentsen, Edle Inga

(2017)

Lese- og skrivevansker på 1. og 2. årstrinn.

Mossige, Margunn; Færevaag, Margaret Klepstad; Refvik, Linda; Bjerkan, Kirsten Meyer

(2017)

Språkvansker (barnehage).

Berge, Ingeborg Margrete; Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje

(2016)

"Å arbeide med læringsstrategier i yrkesfag" - Språkløyper.no.

Sæbø, Aud Berggraf; Mossige, Margunn

(2011)

Drama, lesing og elevaktiv læring.