Margunn Mossige

Pensjonert tilknyttet UiS

Margunn Mossige

Kontakt

Telefon: 51833142

E-post: margunn.mossige@uis.no

Rom: OD B-2496

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Kort om meg

Jeg er fra juni 2024 pensjonert dosent, men bidrar på Lesesenteret med mindre oppdrag. Jeg har bakgrunn fra skolen, men har i perioden 2008 - 2024 arbeidet ved Lesesenteret med formidling, forskning og undervisning. Jeg har deltatt i NyGIV, vært prosjektleder i Språkløyper-strategien og deltatt i desentralisert ordning for kompetanseutvikling. Jeg har skrevet bøker, artikler og laget nettressurser. Mine tema er lesing og skriving, lese- og skrivevanskar (særlig skriveteknologi) og skoleutvikling. 

Dette forsker jeg på

Skriveteknologi for elever med dysleksi | Universitetet i Stavanger 

Bruk av Close Reading i norsk skole Tekstnær lesing: Lesing av komplekse tekstar | Universitetet i Stavanger

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Bäck, Gunilla Almgren; Mossige, Margunn; Svendsen, Helle Bundgaard; Rønneberg, Vibeke; Selenius, Heidi; Gøttsche, Nina Berg; Fälth, Linda; Nilsson, Staffan; Svensson, Idor

(2024)

Speech-to-text intervention to support text production among students with writing difficulties: a single-case study in nordic countries.

Disability and Rehabilitation: Assistive Technology.

ISSN 1748-3107.

s.1-20.

DOI: 10.1080/17483107.2024.2351488

Mossige, Margunn; Almgren Bäck, Gunilla; Svensson, Idor; Gøttsche, Nina Berg; Rønneberg, Vibeke; Dolmer, Grete; Selenius, Heidi; Fälth, Linda; Svendsen, Helle Bundgaard

(2023)

Study Protocol: Text Performers - Using Speech-to-Text Technology to Support Students With Dyslexia During Text Production.

Nordic Journal of Literacy Research.

ISSN 2464-1596.

Volum 9.

Hefte 2.

s.99-123.

DOI: 10.23865/njlr.v9.3768

Mossige, Margunn; Begnum, Anne Charlotte

(2018)

Ordkjedeprøve som måleinstrument av leseferdigheter.

Psykologi i kommunen (PIK).

ISSN 1892-3364.

Volum 53.

Hefte 2.

s.5-17.

Rønneberg, Vibeke; Johansson, Christer; Mossige, Margunn; Torrance, Mark; Uppstad, Per Henning

(2017)

Why Bother with Writers? Towards "Good Enough" Technologies for Supporting Individuls with Dyslexia. I: Writing development in struggling readers : understanding the needs or writers across the lifecourse.

Brill Academic Publishers.

ISBN 9789004345812.

s.120-140.

DOI: 10.1163/9789004346369_008

Bunting, Mette; Mossige, Margunn

(2014)

Tilrettelegging for elevene som aktør i eget læringsarbeid. I: Tilpasset opplæring- i forskning og praksis.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202419011.

s.103-122.

Mossige, Margunn; Mork, Sonja Merethe

(2014)

Lesing i naturfag. I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-40457-4.

s.113 -130.

Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning

(2012)

Improving struggling writers via digital recordings. I: Learning to Write Effectively: Current Trends in European Research.

Emerald Group Publishing Limited.

ISBN 978-1-78052-928-8.

s.115-118.

DOI: 10.1163/9781780529295_025

Mossige, Margunn

(2010)

Å undervise i lesing i vidaregåande skole. I: Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 9788276490688.

s.14-25.

Bøker og kapitler

Mossige, Margunn

(2024)

Utviklingsarbeid i fem skoler i Sandnes i partnerskap med UIS - et mangfold. I: Profesjonsutvikling i partnerskap.

ISBN 978-82-8439-254-7.

s.70-75.

Mossige, Margunn; Strand, Olaug; Hauge, Rolf; Berge, Ingeborg Margrete

(2024)

Tekstnær lesing - både skoleutvikling og forsking. I: Profesjonsutvikling i partnerskap.

ISBN 978-82-8439-254-7.

s.104-112.

Mossige, Margunn

(2020)

Lese- og skrivevansker. Teori og tiltak..

Pedlex Norsk Skoleinformasjon.

ISBN 978-82-8372-193-5.

Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Rongved, Elisabeth

(2016)

The national strategi for language, reading and writing 2016 - 2019. I: Successful approaches to raising attainment and tackling unequity. CIDREE Yearbool 2016.

ISBN 978-1-5262-0628-2.

s.120-135.

Mossige, Margunn

(2016)

Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

Mossige, Margunn; Birkedal, Inga Kjerstin; Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Billington, Mary Genevieve

(2016)

En stadig pågående prosess. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

s.8-13.

Birkedal, Inga Kjerstin; Mossige, Margunn

(2016)

Spørreundersøkelse 3 - deltakerne i utviklingsarbeidet. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

s.35-42.

Fuglestad, Unni ; Mossige, Margunn

(2016)

Utfordringer og veien videre. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

s.48-53.

Mossige, Margunn

(2014)

Tredeling av skriveprosessen for bedre underveisvurdering Presentasjon av Skrivetrappa og et undervisningsopplegg hvor veiledning settes i system. I: Vurdering av skriving.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245017243.

s.29-39.

Mossige, Margunn

(2011)

Skrivetrappa. Et elevhefte som lærer og elev bruker sammen ved underveisvurdering av skriving.

ISBN 978-82-7649-069-5.

Mossige, Margunn

(2011)

Skrivetrappa. Eit elevhefte som lærar og elev brukar saman ved undervegsvurdering av skriving.

ISBN 978-82-7649-070-1.

Mossige, Margunn; Hoem, Toril Frafjord; Blå, Berit Hope; Bøyesen, Liv; Pettersen, Karin Dahlberg; Dahlin, Liv Klakegg; Engen, Liv; Engen, Liv; Heber, Ellen; Helgevold, Lise; Maagerø, Eva; Maagerø, Eva; Skaftun, Atle; Skaftun, Atle; Skjelbred, Dagrun; Skjelbred, Dagrun; Sæbø, Aud Berggraf

(2010)

Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 9788276490688.

Mossige, Margunn; Bøyesen, Liv

(2009)

Mangfold i språk og tekst Leseopplæring i et flerspråklig perspektiv.

Røskeland, Marianne; Skaathun, Astrid; Mossige, Margunn

(2007)

Fleire vegar mot mål. Lese- og skrivevanskar i vidaregåande skole.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202269913.

Hefte 1.

Formidling

Mossige, Margunn

(2024)

Tale-til-tekst og annen skriveteknologi - en god støtte eller en utfordring for skriveren med dysleksi?.

Konferanse for dysleksivennlige skoler;

2024-02-06.

Wagner, Åse Kari H.; Mossige, Margunn; Hoem, Toril Frafjord

(2024)

PIRLS 2021 - Norske tiåringers leseprestasjoner i en omskiftelig tid .

Nasjonal konferanse om lesing;

2024-03-18 - 2024-03-19.

Mossige, Margunn

(2024)

Kva kan PIRLS fortelje oss om elevar med svake leseprestasjonar og undervisninga dei møter?.

Leseferdigheter i endring. Hva forteller PIRLS om norske elevers lesing?;

2024-04-12 - .

Mossige, Margunn

(2024)

Hva kjennetegner tilbakemeldinger fra lærer som skal inspirere elever i grunnskolen til å utvikle allerede påbegynte tekster innenfor kreativ skriving? - En undersøkende kunnskapoversikt.

Skriv!Les!;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Støle, Hildegunn; Mossige, Margunn

(2024)

PIRLS 2021: Norske tiåringers leseprestasjoner i en omskriftelig tid. / Elevar på lågt meistringsnivå.

Skriv!Les!;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Strand, Olaug; Mossige, Margunn

(2024)

Tekstnær lesing.

Skriv!Les!;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Mossige, Margunn; Støle, Hildegunn

(2024)

Elevar på lågt meistringsnivå i PIRLS i 2021.

Konferanse Skriv!Les!;

2024-05-07 - 2024-05-08.

Mossige, Margunn

(2024)

Tilfeldigheter avgjør om elever med dysleksi får tilretteleggingen de har krav på..

Utdanningsnytt.

Hoem, Toril Frafjord; Alves-Wold, Aline; Mossige, Margunn

(2024)

Kompetanseutvikling begynneropplæring.

Inspirasjonssamling til kompetanseutvikling;

2024-05-23.

Rodvelt, Birgit; Mossige, Margunn

(2024)

Dei gode skriveverktøya for elevane finns, men blir for lite brukt.

uis.no.

Mossige, Margunn

(2023)

Lesing på Lundehaugen. Lesekultur og close reading.

Planleggingsdag;

2023-01-24 - .

Mossige, Margunn; Strand, Olaug; Berge, Ingeborg Margrete

(2023)

Close Reading Lærersvar høsten -22.

Planleggingsdag;

2023-03-02 - .

Mossige, Margunn; Strand, Olaug

(2023)

Close Reading for å gjera elevane til sjølvstendige lesarar.

Nasjonal konferanse om lesing;

2023-03-27 - 2023-03-28.

Mossige, Margunn

(2023)

Nettressurs for profesjonsfaglig utvikling.

Bedre Skole.

ISSN 0802-183X.

Hefte 2.

s.36-40.

Strand, Olaug; Mossige, Margunn

(2023)

Tekstnær lesing - for å gjøre elevene til selvstendige lesere av komplekse tekster..

Fagnettverksdag;

2023-11-14.

Strand, Olaug; Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

(2023)

Close Reading in Norwegian schools​. New perspectives on reading comprehension in high school education..

Forskermøte UWE Bristol ;

2023-11-20 - 2023-11-23.

Mossige, Margunn

(2023)

Tekstnær lesing - for å gjøre elevene til selvstendige lesere av komplekse tekster..

Fagnettverk DEKOM;

2023-12-04.

Strand, Olaug; Mossige, Margunn

(2022)

Close Reading - tilbakemeldingar, tekstbaserte spørsmål, annotering og diskusjon.

Planleggingsdag;

2022-02-01.

Mossige, Margunn; Erik, Arendal; Kongsskov, Laura; Svendsen, Helle Bundgaard

(2022)

Hvordan imøtekommer eksisterende nordisk lese- og skriveteknologi behovene til en skriver med dysleksi? - en undersøkelse av funksjoner som støtter transkripsjon og korreksjon i tekstproduksjon.

Skriv!Les!;

2022-04-11.

Mossige, Margunn

(2022)

Text Performers i Språkløyper.

Lærer og forskersamling i Text Performers;

2022-04-25 - .

Mossige, Margunn; Strand, Olaug

(2022)

Oppsummering av tilbakemeldingar Close reading.

Planleggingsdag;

2022-09-12.

Mossige, Margunn; Strand, Olaug

(2022)

Close Reading i Dekomp.

Presentasjon;

2022-03-10.

Mossige, Margunn

(2022)

Stemmestyrt skriving i praksis.

Lærermøte;

2022-02-22.

Mossige, Margunn

(2022)

God begynneropplæring i lesing .

Utvidet skoleledernettverk ;

2022-03-17.

Mossige, Margunn

(2022)

På vei til en leseplan.

Planleggingsdag;

2022-08-15.

Mossige, Margunn

(2022)

Hvordan tilrettelegger vi undervisningen med hensyn til elever som strever med å skrive?.

Planleggingsdag;

2022-08-12.

Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Uppstad, Per Henning

(2021)

Skal teknologien styre? Eit kritisk blikk på skrivestøtte for elevar med dysleksi..

Bedre Skole.

ISSN 0802-183X.

Hefte 1.

s.43-47.

Mossige, Margunn

(2021)

Vurdering for og som læring.

Kjernenettverk Dekom ;

2021-03-03 - .

Mossige, Margunn; van Schaik, Fiona

(2021)

Hvordan få til profesjonsfaglig utvikling?.

Utvidet nettverk BS3 ;

2021-04-13 - .

Mossige, Margunn; Strand, Olaug

(2021)

Akademisk lesing og skriving– eit samarbeidsprosjekt mellom Lundeneset vgs. og Lesesenteret ved UiS H2021-V2022.

Planleggingsdag;

2021-08-12 - .

Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

(2020)

"Fagfornyelsen selvregulering og strategisk læring".

Planleggingsdag;

2020-01-16.

Mossige, Margunn

(2020)

Valgfrihet og lokale tilpasninger sikret relevans. Om bruk av Språkløyper i videregående skole..

Skolelederen.

ISSN 0802-2062.

Hefte 2.

s.16-17.

Mossige, Margunn

(2020)

Elever på studieforberedende liker å lære å lese.

Mossige, Margunn

(2020)

Text performers: ein studie av opplæring i bruk av skriveteknologi for elevar med store skrivevanskar.

STIL seminar;

2020-09-10 - 2020-09-11.

Mossige, Margunn; Refvik, Linda

(2019)

Språkløyper - strategi for kompetanseutvikling.

Viden om Literacy.

ISSN 2246-6517.

Hefte 26.

s.108-113.

Svendsen, Helle Bundgaard; Mossige, Margunn; Refvik, Linda

(2019)

Innføring av lese- og skriveteknologi i et inkluderingsperspektiv.

Skriv!Les!;

2019-05-07 - 2019-05-09.

Mossige, Margunn

(2019)

Fra elev til student.

Planleggingsdag;

2019-08-15.

Mossige, Margunn

(2019)

Å lære ord og begreper.

Skypeforedrag med workshop;

2019-08-13.

Mossige, Margunn

(2019)

Lesing & skriving & fagfornyelsen.

Utviklingsarbeid;

2019-10-29.

Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

(2019)

Å lære fag er å lære ord og begreper .

Planleggingsdag;

2019-03-04.

Mossige, Margunn

(2019)

Språkløyper - en ressurs for kollektiv læring.

Fagkonferanse;

2019-09-04.

Mossige, Margunn

(2019)

Skriveundervisning med fokus på prosess.

Dekom- arrangement;

2019-11-15.

Mossige, Margunn; Rongved, Elisabeth

(2018)

Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering i skolen?.

Mossige, Margunn

(2017)

Kan vi bli bedre enn Finland?.

Møte i Rotary;

2017-01-24 - .

Mossige, Margunn; Gilje, Trine Mathiesen

(2017)

Fravær og frafall, høna og egget.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Gilje, Trine Mathiesen; Mossige, Margunn

(2017)

Ulik undervisning er likebehandling.

Utdanning.

ISSN 1502-9778.

Hefte 9.

Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Uppstad, Per Henning; Skaftun, Atle

(2017)

Hvordan kan en ekstra lærerressurs bidra til å skape økte læringsmuligheter i lesing og skriving for mangfoldet av elever?.

Skriv!Les!;

2017-05-09 - 2017-05-11.

Mossige, Margunn

(2017)

Å arbeide med det vanskelege naturfagspråket.

Naturfag.

ISSN 1504-4564.

Hefte 2.

s.24-26.

Birkedal, Inga Kjerstin; Billington, Mary Genevieve; Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Mossige, Margunn

(2017)

Modeller og Modaliteter; muligheter og utfordringer ved utforming av nettbasert kompetanseutvikling.

Skriv/Les konferansen ;

2017-05-09 - 2017-05-11.

Mossige, Margunn

(2016)

5 grunner til at videregående skoler bør delta i Språkløyper.

Mossige, Margunn

(2016)

Faglærarar har også ansvar for leseopplæringa i vidaregåande skole.

Mossige, Margunn

(2016)

Hva er Språkløyper?.

Oppstartsamlinger Språkløyper;

2016-04-25 - 2016-05-05.

Mossige, Margunn

(2016)

Å ta i bruk Språkløyper i kommunen.

Informasjonsmøter;

2016-04-21 - 2016-05-12.

Mossige, Margunn

(2016)

Underveisvurdering av Språkløyper.

Fagseminar;

2016-06-15.

Mossige, Margunn

(2016)

Språkløyper.

Mossige, Margunn

(2016)

Innledning. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

s.3-7.

Mossige, Margunn

(2015)

Fagovergripende og fagspesifikk lesing.

Program for bedre gjennomføring;

2015-11-19 - .

Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

(2015)

Lesing mot skriftlig eksamen i norsk Vg3.

Program for bedre gjennomføring;

2015-11-19 - 2015-12-03.

Mossige, Margunn; Scarbocci, Paolo Haaland

(2015)

Lesing og selvregulering i tverrfaglig prosjektarbeid i Medier og kommunikasjon.

FYR;

2015-11-30 - 2015-12-02.

Mossige, Margunn

(2015)

Jakten på den selvregulerte elev.

Planleggingsdag;

2015-04-08 - .

Mossige, Margunn

(2015)

Læring og selvregulering - lærere og elever i samspill.

Rogalandskonferansen 2015;

2015-03-10.

Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

(2015)

FYR for lærerutdannere.

FYR for UH-sektoren;

2015-10-22 - 2015-10-23.

Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.

(2015)

Språkløyper: Et helhetlig løft for språk, lesing og skriving 2016 - 2019.

Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark; Johansson, Christer; Mossige, Margunn; Oxborough, Gunn Helen Ofstad; Uppstad, Per Henning

(2014)

The Need to Read.

Conference on Writing Research 2014;

2014-08-27 - 2014-08-29.

Rønneberg, Vibeke; Mossige, Margunn; Johansson, Christer; Torrance, Mark; Uppstad, Per Henning

(2014)

Dyslexic students writing with and without visual feedback.

British Dyslexia Assosiation;

2014-03-27 - 2014-03-29.

Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark; Johansson, Christer; Uppstad, Per Henning

(2014)

Struggling with writing; The impact of dyslexia and other language based disorders on writing and composing text. Towards a technological writing aid designed along the needs/cognitive profile of the dyslexic student.

British Dyslexia Association 9th International Conference ;

2014-03-27 - .

Mossige, Margunn

(2014)

Selvregulering - en utfordring både for lærer og elev i større selvstendige arbeider. Fra et tverrfaglig prosjekt om propaganda i Vg3 medier og kommunikasjon..

Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje; Berge, Ingeborg Margrete

(2014)

Bedre tekstkompetanse i vgo – hvordan og hvorfor? Systematisk arbeid med tekst ved hjelp av eksempler fra praksis..

Lærerskolering: Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet;

2014-10-16 - 2014-10-17.

Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Uppstad, Per Henning

(2013)

Writing fluency: Which strategies for writing fluency do dyslexic young adults report under different conditions?.

Skriv! Les!;

2013-05-06 - 2013-05-08.

Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

(2013)

Lesestrategier for å bli en bedre leser - også på eksamen.

Ny GIV for påbygg;

2013-01-15 - 2013-01-17.

Mossige, Margunn

(2013)

Med tanke på eksamen - strategier for lesing og skriving i norsk i videregående skole.

Sørlandske lærerstevne;

2013-10-18 - .

Mossige, Margunn

(2013)

Lesing på eksamen - og før eksamen i norsk i videregående.

God praksis - på ungdomstrinnet og i videregående skole;

2013-03-18 - 2013-03-19.

Mossige, Margunn

(2013)

Frå literacy til vurdering.

Planleggingsdag;

2013-04-02 - .

Mossige, Margunn

(2013)

Skrivetrapp for underveisvurdering.

Ny GIV for påbygg;

2013-01-15 - 2013-01-16.

Mossige, Margunn

(2013)

Ny GIV i overordna perspektiv.

Erfaringsdaling Ny GIV;

2013-01-10 - .

Mossige, Margunn

(2013)

Kort om god respons/ underveisvurdering av elevtekster.

Lesing og læring i ungdomsskole og videregående skole;

2013-04-08 - 2013-10-22.

Mossige, Margunn

(2013)

Blir det Ny GIV og FYR?.

Fagseminar for nasjonale sentra;

2013-09-12 - 2013-09-13.

Mossige, Margunn; Kværnes, Siri Marte

(2013)

Målrettet lesing.

Rønneberg, Vibeke; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Husebø, Dag; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Staurseth, Hanne Egenæs

(2013)

Faglig lesing - lesing i fagene.

Nasjonal konferanse ;

2013-03-18 - 2013-03-19.

Rønneberg, Vibeke; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Johansson, Christer; Torrance, Mark

(2013)

Writing Fluency - can "blind" writing enhance writing fluency for dyslectic writers?.

Skriv!Les!;

2013-05-06 - 2013-05-08.

Natvik, Miriam Emilie Garvik; Mossige, Margunn

(2012)

Inferenstrening. Å lære å konstruere samanheng i ein tekst.

Bedre Skole.

ISSN 0802-183X.

Hefte 2.

s.66-69.

Skjæveland, Kristine Gilje; Mossige, Margunn

(2012)

Læringsstrategier i flere fag. Praktiske eksempler for ungdomstrinnet og videregående skole.

Mossige, Margunn

(2012)

Prinsipper for god undervisning som bør gjenspeiles i lærngsressursene: Elevmateriell og veiledningsmateriell.

Fagseminar for læremiddelutviklere;

2012-04-18 - .

Mossige, Margunn

(2012)

Skrivetrappa - et verktøy for lærerens vurdering på ungdomstrinnet.

Hva har du lært på skolen i dag? / NY GIV;

2012-03-27 - 2012-12-11.

Mossige, Margunn

(2012)

Lesestrategier i praksis og teori.

Ny GIV og kurs som bygger på Ny GIV;

2012-08-03 - 2012-12-10.

Mossige, Margunn

(2011)

Skrivetrappa.

Ny GIV - lærerskolering;

2011-01-31 - 2011-12-14.

Mossige, Margunn

(2011)

Lesestrategiar i praksis og teori.

Ny GIV. Lærerskolering;

2011-10-03 - 2011-12-14.

Mossige, Margunn

(2011)

Lesing i alle fag med tolking av kartleggingsprøvar for 11. trinn.

Kursdag;

2011-08-26.

Mossige, Margunn

(2011)

Lese- og skrivevansker.

Ny GIV - lærerskolering;

2011-01-31 - 2011-02-16.

Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje

(2011)

Lesing og læringsstrategier.

Ny GIV - lærerskolering;

2011-01-31 - 2011-02-16.

Mossige, Margunn; Heber, Ellen

(2011)

Kartlegging i lesing på 11. trinn - og hva så?.

Kursdag;

2011-04-29.

Mossige, Margunn

(2011)

Lesing og leseutfordringer på ungdomstrinnet og i videregående skole.

Kursdag Aust-Agder;

2011-04-29.

Mossige, Margunn

(2011)

Lesenavigasjon.

Fagmøte ;

2011-08-26.

Mossige, Margunn

(2011)

Yrkesliv og lesing.

Voksne og lesing;

2011-03-24.

Mossige, Margunn

(2011)

Hva vil det si å lese, og hva gjør vi når vi forstår?.

Voksne og lesing;

2011-03-24.

Mossige, Margunn

(2011)

Hvordan hjelpe svake lesere?.

Voksne og lesing;

2011-03-24.

Mossige, Margunn

(2011)

Læringsstrategier - for voksne.

Faglipedagogisk studium for lærere som underviser voksne i lesing og skriving som grunnleggende ferdighet;

2011-02-28 - 2011-03-01.

Mossige, Margunn

(2011)

Tekst - for voksne som strever med lesing.

Faglipedagogisk studium for lærere som underviser voksne i lesing og skriving som grunnleggende ferdighet;

2011-03-01.

Mossige, Margunn

(2011)

Lesing og literacy - teori og didaktikk.

Faglipedagogisk studium for lærere som underviser voksne i lesing og skriving som grunnleggende ferdighet;

2011-11-15 - 2011-11-16.

Mossige, Margunn

(2011)

Læringsstrategier. Hva ligger bak? Hvorfor er de effektive?.

Lær å lære. Selvregulert læring.;

2011-02-03 - 2011-09-28.

Mossige, Margunn; Christersson, Cesilie Helberg

(2010)

Kan vi gi elever på femte trinn læreboka og be dem lese den på egenhånd?.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Hefte 4.

s.58-63.

Mossige, Margunn; Gjestsen, Åse Kathrine Berge

(2010)

Fagbok i bruk.

Lesing er...;

2010-05-01.

Mossige, Margunn; Gjestsen, Åse Kathrine Berge

(2010)

Fagbok i bruk - del 2.

Lesing er...;

2010-01-02.

Mossige, Margunn

(2010)

Fagbok i bruk.

Lesing er...;

2010-10-20.

Mossige, Margunn

(2010)

Lesing er.... grunnleggende ferdighet.

Lesing er...;

2010-10-19 - 2010-12-08.

Mossige, Margunn

(2010)

Når lesinga blir ekstra vanskelig - tiltak og kompensatoriske hjelpemidler.

Lesing er...;

2010-10-19 - 2010-12-08.

Mossige, Margunn

(2010)

Lese- og skrivevansker hos voksne. Teori og praktiske undervisningsopplegg.

utenTitteltekst;

2010-10-22.

Mossige, Margunn

(2010)

Hva lærere i alle fag i videregående skole bør vite om lesing.

utenTitteltekst;

2010-09-22 - 2010-09-26.

Mossige, Margunn

(2010)

Hva lærere i alle fag i videregående skole bør vite om lesing.

Lesestrategier i yrkesfag og allmenne i videregående skole;

2010-03-22 - 2010-04-27.

Mangen, Anne; Mossige, Margunn

(2009)

Hva skal vi med læreboka?.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Mossige, Margunn

(2009)

Tekstanalyse som grunnlag for veiledning i skriving hos eldre elever og voksne med skrivevansker.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Hefte 6.

s.32-41.

Mossige, Margunn

(2009)

Lesestrategier for eldre elever.

Koz me txt;

2009-01-13 - 2009-01-14.

Kunstnerisk produksjon

Mossige, Margunn; Refvik, Linda; Muren, Solfrid S

(2020)

Lese- og skrivevansker.

Mossige, Margunn; Refvik, Linda

(2019)

Leseflyt.

Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Mossige, Margunn; Alfsvåg, Trude; Mathiesen Gilje, Trine; Meland, Anne Maren

(2018)

Språkløyper- Elever med stort læringspotensial.

Mossige, Margunn; Gilje, Trine Mathiesen

(2018)

Studieforberedt - kompetanseutviklingspakke i Språkløyper.

Mossige, Margunn

(2018)

Språkløyper.

Wahl, Hilde Terese; Brenne, Hilde; Midtgård Johansen, Jarle; Vikebø, Hilde; Mossige, Margunn

(2017)

Språkvansker (barnetrinnet).

Mossige, Margunn; Håland, Anne

(2017)

Å støtta elevane si skriving.

Mossige, Margunn; Ur Sæbø, Johanne

(2017)

Elever med IOP i de fleste fag.

Mossige, Margunn; Bentsen, Edle Inga

(2017)

Lese- og skrivevansker på 1. og 2. årstrinn.

Mossige, Margunn; Færevaag, Margaret Klepstad; Refvik, Linda; Bjerkan, Kirsten Meyer

(2017)

Språkvansker (barnehage).

Berge, Ingeborg Margrete; Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje

(2016)

"Å arbeide med læringsstrategier i yrkesfag" - Språkløyper.no.

Sæbø, Aud Berggraf; Mossige, Margunn

(2011)

Drama, lesing og elevaktiv læring.