Tester app for nødsituasjoner i tunneler

Data-studentene Endre Helland og Thomas Johnsrud har utviklet en app som hjelper bilister i sikkerhet dersom det oppstår en nødsituasjon i en tunnel. Tidligere i vår testet de appen i Ryfast.

Studentene Endre Helland og Thomas Johnsrud har utviklet en app som kan brukes i nødsituasjoner i tunneler. Foto: Øyvind Ellingsen / Statens vegvesen.

De to studentene på bachelor i data har utviklet appen som en del av sin bacheloroppgave. I en nødsituasjon forteller appen brukeren hvor i tunnelen de er, og hvordan de kan komme seg i sikkerhet. Appen kan brukes uten nettdekning.

– Senderne er blåtann-sendere. Vi bruker signalstyrken fra senderne for å beregne posisjonen til brukeren, sier studentene til Statens vegvesen.

Teknologien er både strømnett- og batteridrevet, og studentene understreker at senderne må tåle høy temperatur ved en eventuell brann.

Testet appen i Ryfast

I Norge er det rundt 1000 veitunneler, og det bygges stadig flere og lengre tunneler. I 2019 skal Ryfast-prosjektet, med verdens lengste undersjøiske tunnel, stå ferdig. Tidligere i vår fikk studentene teste oppfinnelsen i Hundvågtunnelen, som er en del av Ryfast.

Studentene er i dialog med Statens vegvesen og nødetatene for å få innspill på hva appen bør inneholde. Prosjektleder for Ryfast, Gunnar Eiterjord, er spent på om appen blir en realitet.

– Fra prosjektets side synes vi det er spennende og bra at nye hjelpemiddel blir tatt i bruk for å bedre trafikksikkerheten og få trafikantene til å kjenne seg trygge i tunnelene vi bygger. Det blir spennende å se hva sluttresultatet her blir, sier han til vegvesen.no.