IT Hjelp

IT-servicedesk

E-post: it-hjelp@uis.no

Tlf: 51 83 30 00 (åpningstider 08.00-15.30, stengt mellom 11.30-12.00)

Besøksadresse: Kitty Kiellands hus, 1.etasje. Åpningstider: 9.00-14.30

Kundeundersøkelsen 2024 fra IT-avdelingen

Årets kundeundersøkelse sendes ut fra IT avdelingen torsdag 31. oktober.

Undersøkelsen gjennomføres i Nettskjema og sendes på e-post til ansatte og studenter fra it.informasjon@uis.no

Ved å delta i undersøkelsen vil du gi ditt perspektiv på hvor vi kan bli bedre og hva vi gjør bra. Dette er verdifull informasjon for oss som vi bruker i vår videre utvikling av våre tjenester.

Undersøkelsen er anonym.

Automatisk videresending av e-post for alle brukere ved UIS vil bli deaktivert

UiS-IT deaktiverer muligheten for automatisk videresending av e-post til eksterne adresser.

Denne endringen vil gjelde for både ansatte og studenter ved UiS.

Hvorfor gjør vi denne endringen?

Automatisk videresending av e-post til eksterne adresser medfører betydelige sikkerhetsrisikoer, inkludert:

  1. Phishing og Malware Spredning: Automatisk videresending kan gjøre det lettere for ondsinnede aktører å spre phishing-e-poster eller malware. Hvis en kompromittert konto har automatisk videresending aktivert, kan dette brukes til å spre skadelig innhold videre.
  2. Data tap: Videresending av epost kan føre til at sensitiv eller konfidensiell informasjon blir sendt utenfor organisasjonen, noe som kan resultere i brudd på personvern og datasikkerhet.
  3. Informasjonssikkerhet: Når e-post videresendes utenfor organisasjonens domene, mister du kontrollen over hvordan informasjonen håndteres. Dette kan være spesielt problematisk i forhold til regelverk som blant annet GDPR.

Endringen vil tre i kraft mandag 23. september og da vilall e-post forbli innenfor UiS sitt e-postsystem, noe som sikrer at sensitiv informasjon ikke kommer på avveie.  Endringen vil bidra til å beskytte dine personlige data og UiS konfidensiell informasjon fra å bli kompromittert.

Deaktivering av automatisk videresending er ett sikkerhetstiltak som allerede er innført hos flere sammenlignbare institusjoner.

Hva må du å gjøre i denne forbindelse?

For å sikre at du til enhver tid holder deg oppdatert på informasjon som sendes til din UiS e-post anbefaler vi at du sørger for å sette opp tilgang gjennom ett e-post program på mobil og/eller PC for å unngå å gå glipp av viktige meldinger. Dette inkluderer også oppsett to-faktor autentisering (MFA).

E-post systemet på UiS er basert på Microsoft 365, og vi anbefaler Outlook som standard e-post program. Outlook kan kjøres både i en nettleser (webmail) og som lokalt installert programvare på PC eller mobile enheter (IOS/Android).

Ansatte som har fått utlevert IKT-utstyr fra UiS har automatisk Outlook installert og klart til bruk på sin maskin. Studenter får automatisk Microsoft 365 konto som student ved UiS og har dermed lisens til å installere Outlook på sin egen PC/Mac og logge på med sin UiS IT-bruker.

Utfyllende veiledningsartikler for oppsett av Outlook og to-faktor autentisering (MFA):

For ansatte: Tjenesteportalen

For studenter: https://www.uis.no/nb/studentsider/it-hjelp

Vi har forståelse for at dette kan medføre noe ulempe og endring i arbeidsmetodikk for både ansatte og studenter, men med dagens digitale trusselbilde er sikkerheten og hensynet til personvern noe som er høyt prioritet ved UiS.

Hvis du har spørsmål eller trenger hjelp, vennligst ta kontakt med IT-Servicedesk på tlf. 51 83 30 00 eller send en e-post til it-hjelp@uis.no

På forhånd takk for din forståelse og ditt samarbeid for å opprettholde en høy grad av datasikkerhet ved UiS.

Utfasing av Survey Xact ved UiS

Det er besluttet å si opp vår campus lisens for SurveyXact ved slutten av 2024.

UiS har i dag to primære verktøy for undersøkelser, Nettskjema og Survey Xact. For å unngå kostnader for flere verktøy av samme type er det besluttet å si opp vår campus lisens for Survey Xact ved slutten av 2024. Vi beholder vår campus lisens for Nettskjema slik at dette fortsetter å være tilgjengelig for alle studenter og ansatte.

Hva betyr dette for de undersøkelser som jeg har i Survey Xact?

Pågående undersøkelser i Survey Xact som skal videreføres i 2025 må overføres til Nettskjema. Dette kreve at du bygger opp undersøkelsen igjen i Nettskjema. 

Nettskjema er utviklet av UiO og har mye av den samme funksjonaliteten som Survey Xact. I tillegg inneholder det også støtte for diktafon (egen app) og transkribering, typisk brukt i intervjuer.

Pålogging Survey Xact: https://feide.survey-xact.no/

Hvis du har spørsmål kan disse rettes til it-hjelp@uis.no

Omlegging av autentisering mot Microsoft tjenester

UiS tilpasset autentiseringside erstattes med standard pålogginside.

Autentiseringsbildet hvor man kan velge Universitetet i Stavanger eller Feide, erstattes av standard Microsoft påloggingsbilde. Brukernavn og passord er som før. Feide tjenester blir ikke berørt.

Mer informasjon om standard påloggingsside