Serviceledelse i internasjonal business - masterstudium


Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Vekting (stp)

120

Studieprogramkode

M-SERLIB

Studienivå

Mastergrad iht §3, 2 år

Fører til grad

Master of Service Leadership in International Business

Heltid/deltid

Heltid

Varighet

4 Semestre

Grunnstudium

Nei

Undervisningsspråk

Engelsk

Mål student:

Programmet skal tiltrekke seg studenter med høye ambisjoner og de som er villige til å legge ned stor innsats for å utvikle sitt potensial som fremtidige ledere innen tjenesteleverandører. Programmet tilbys som et heltidsprogram. Programmet undervises på engelsk, og alle eksamener er på engelsk.

Innhold:

Programmet er delt inn i fire semestre:

Første semester gir en generell læringsplattform hvor vi fokuserer på analytiske ferdigheter og metoder, perspektiver på internasjonal servicevirksomhet og ledelse.

I andre semester fokuserer vi på menneskelige relasjoner, rollen som serviceleverandør, markedsføring, og styring av inntekter og kostnader. Emnene representerer en progresjon fra de mer generelle emnene fra første semester.

I tredje semester tilbys du en dypere forståelse av internasjonal markedsføring der kulturelle utfordringer inngår. “International marketing” fokuserer på internasjonale temaer innen markedsføring og strategiske vurderinger knyttet til dette. For å stimulere til tjenesteinnovasjon og entreprenørskap og koble til verktøy og konsepter tilbyr vi "Applied Service Innovation Project" der studentene utvikler og designer et nytt tjenestetilbud. Ledelsesutfordringer er et tredje emne der studentene utfordres i å utdype forståelsen av moderne ledelsesutfordringer Det inngår også et kurs i kvalitative og kvantitative metoder som er relevant for masteroppgaven din i fjerde semester. Dette semesteret er også åpent for å delta på utveksling ved et utenlandsk universitet som en del av vårt program.

Fjerde semester er utpekt til å jobbe med en masteroppgave hvor du velger et bestemt forskningsfelt og utfører et veiledet forskningsprosjekt, og dermed oppnår spesiell kunnskap innenfor et begrenset kunnskapsområde.

Obligatoriske emner:

Forskningsmetoder

Strategisk ledelse

Grunnleggende om utvikling og gjennomføring av tjenesteleveranser

Tjenestemarkedsføring

Internasjonale HR-perspektiver

Kostnads-, pris- og inntektsstyring

Valgfag

Tredje semester gir åpninger for studentene å utdype seg i emner av interesse ved å velge blant valgfag levert av NHS. Disse er for tiden:

Applied Service Innovation-prosjekt

Utfordringer knyttet til lederskap

Internasjonal markedsføring

Kvalitativ og kvantitativ metode

Formål, innhold og organisering av studieprogrammet

Formålet med dette masterprogrammet er å gjøre det mulig for deg å utvikle og administrere lønnsomme servicerelaterte virksomheter, og samtidig erkjenne det sosiale og miljømessige ansvaret i samfunnet som firmaet er innebygd i.

Serviceorientering er kjerneelementet i alle typer organisasjoner, alt fra rene servicefirmaer som et hotell- eller konsulentfirma, til produksjonsfirmaer med økende fokus på serviceelementer.

Ledelse er en paraply for flere delområder som inngår i din fremtidige karriere. I dette programmet vil du møte kurs som gjør at du kan analysere forretnings- og markedsmiljøet, håndtere menneskelige ressurser og organisatoriske utfordringer, forstå markedsføring og kunden og serviceoperasjoner. Masteroppgaven avslutter programmet.

Det internasjonale aspektet innebærer at alle saker og læreplaner er internasjonale og i en flerkulturell setting. Den betydelig andel av masterstudentene rekrutteres fra utlandet, noe som ytterligere øker relevansen av internasjonalisering. Studenter i programmet kan ytterligere utvide sin internasjonale erfaring ved å tilbringe et semester i utlandet (normalt tredje semester). Vi samarbeider med flere høyt rangerte internasjonale universiteter som tilbyr gratis og interessante kurs.

Læringsutbyttet ditt bestemmes av hardt arbeid og klasseromsoppmøte og aktiv deltakelse støttet av dedikerte professorer og relevante litteraturkilder.

Masterprogrammet består av 120 studiepoeng som tilsvarer et toårig heltidsstudium. Programmet tilbys som et heltidsprogram. På grunn av den forventede arbeidsbelastningen på programmet anbefales ikke tidkrevende deltidsjobber ved siden av studiet.

Faglige kvalifikasjoner:

Dette programmet retter seg mot alle tjenesteytende næringer med vekt på tjenester rettet mot den enkelte (på forbrukernivå). Andre bransjer med vekt på tjenester, kan meget vel dra nytte av masterkandidatenes kompetanse. En kandidat fra programmet antas å gå inn i lederstilling i tjenesteytende næringer etter noen års praktisk arbeidslivserfaring.

Studiekompetanse:

Mastergraden kan kvalifisere for videre studier på ph.d.-nivå.

Undervisning modus:

Kurs som tilbys på NHS er basert på student-sentrert læringsmetode som case-basert læring er en modus. Dette innebærer at du forventes å diskutere praktiske forretningssaker ved å anvende teoretiske rammer og konsepter i klasserommet. Det forventes derfor at du deltar aktivt i alle faser av programmet, både når det gjelder relevante forberedelser og aktivt oppmøte. Studenter som velger valgemner fra andre institutter ved UiS eller tar emner i utlandet, kan møte andre undervisningsformer. For å sikre en aktiv læringsprosess er klasseoppmøte sterkt vektlagt.

Internasjonalt fokus på serviceledelse:

Foruten å kommunisere at dette programmet har et internasjonalt omfang på ledelse og service virksomhet i tittelen, er det internasjonale perspektivet grunnleggende i alle obligatoriske kurs. Internasjonalisering i programmet skjer hovedsakelig i tre dimensjoner: For det første, i undervisning bruker vi saker om internasjonal virksomhet som opererer i mer enn ett land, og de fleste tilfeller handler om ledende servicevirksomhet i land over hele verden. Studentene blir deretter utsatt for forskjeller i kultur og hvordan man skal håndtere i motsetning til forretningsmessige vilkår og betingelser, politiske, økonomiske, miljømessige, sosiale og kulturelle. Den andre dimensjonen kommer til syne når vi bruker internasjonal litteratur, og fokuserer på komparativ forskning. Den tredje og siste dimensjonen som gjør studien internasjonal er det faktum at mer enn halvparten av studentene er internasjonale, som normalt representerer alle kontinenter av ordet. Dette gir en internasjonal atmosfære i klasserommet der elevene bidrar i diskusjoner om hvordan ting er forskjellige i ulike deler av verden.

Vurdering:

Vurderingsformene varierer fra emne til emne og kan omfatte både skriftlig og muntlig eksamen, individuelt og i grupper. Se presentasjoner av det enkelte kurs for detaljer. På alle emner i programmet forventes det at studentene bruker kildehenvisninger i tråd med APA 7.

Praksis:

Læringsprosessen i kursene og masteroppgaven er basert på en forretningskontekst hvor tjenesteleveranser har et sentralt fokus.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

En kandidat som har fullført sin kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskapsferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • Har avansert kunnskap innen serviceledelse i internasjonal virksomhet og spesiell innsikt i ledelsesteorier, human resource management, markedsføring og aspekter ved utvikling og kontroll av serviceoperasjoner, og etter eget valg et mer begrenset kunnskapsområde innen internasjonale tjenesteytende næringer.
  • Har inngående kunnskap om metoder anvendt innen strategiutvikling, markedsføring og driftsutvikling og vurdering innen tjenesteledelse i internasjonal virksomhet
  • Kan anvende sin kunnskap innenfor andre kunnskapsområder.
  • Kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap innen tjenesteledelse i internasjonal virksomhet, dets historie, tradisjoner og samfunnsrolle og funksjoner.

Ferdigheter

Kandidaten

  • Kan analysere og være kritisk til ulike informasjonskanaler, og anvende disse for å strukturere og formulere faglige resonnementer, spesielt om ansvarlig ledelse, forretningsansvar og bærekraftig industri- og forretningsutvikling.
  • Kan analysere eksisterende teorier, metoder og tolkninger innen serviceledelse i internasjonal business, og arbeide selvstendig med å løse praktiske og teoretiske problemer.
  • Kan anvende relevante metoder i forsknings- og utviklingsprosjekter rettet mot utvikling og vurdering av servicevirksomhet, nasjonalt og internasjonalt.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Kan analysere relevante faglige, praktiske og forskningsetiske problemstillinger innenfor tjenesteytende næringer.
  • Kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å oppnå avanserte oppgaver og prosjekter.
  • Kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske uttrykk som brukes innen serviceledelse i internasjonal business.
  • Kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner.

Hva kan du bli?

Dette masterstudiet vil for mange være starten på en fremtidig lederkarriere, og tidligere NHS-studenter er å finne i en rekke ulike lederroller i mange områder innen servicenæringene. Noen er hotelldirektører, reiselivsdirektører, salgsledere eller markedssjefer, mens andre er produktsjefer, Key account managers, strategidirektører, rådgivere eller prosjektledere. Studiet gir med andre ord muligheter til å jobbe i en rekke spennende bransjer, med et stort spenn av interessante oppgaver.

Denne mastergraden kan kvalifisere til opptak til PhD-program.

Emneevaluering

Master programmet vil bli evaluert i samsvar med UIS’ administrative kvalitets system.

Studieplan og emner

  • Obligatoriske emner

    • MSERMAS: Master's thesis in service leadership in international business

      Andre år, semester 3

      Master's thesis in service leadership in international business (MSERMAS)

      Studiepoeng: 30

  • 3. semester på UiS eller utveksling

    • Emner i 3 semester ved UiS - Velg 3 emner

      • MHR103: International Marketing

        Andre år, semester 3

        International Marketing (MHR103)

        Studiepoeng: 10

      • MHR201: Quantitative and Qualitative Methodology

        Andre år, semester 3

        Quantitative and Qualitative Methodology (MHR201)

        Studiepoeng: 10

      • MHR203: Applied Service Innovation Project

        Andre år, semester 3

        Applied Service Innovation Project (MHR203)

        Studiepoeng: 10

      • MHR204: Leadership Challenges

        Andre år, semester 3

        Leadership Challenges (MHR204)

        Studiepoeng: 10

    • Utveksling 3. semester

  • Obligatoriske emner

    • MHR101: Research Methods

      Første år, semester 1

      Research Methods (MHR101)

      Studiepoeng: 10

    • MHR102: Strategic Leadership

      Første år, semester 1

      Strategic Leadership (MHR102)

      Studiepoeng: 10

    • MHR202: Fundamentals of Service

      Første år, semester 1

      Fundamentals of Service (MHR202)

      Studiepoeng: 10

    • MHR104: International HR Perspectives

      Første år, semester 2

      International HR Perspectives (MHR104)

      Studiepoeng: 10

    • MHR107: Services Marketing

      Første år, semester 2

      Services Marketing (MHR107)

      Studiepoeng: 10

    • MHR108: Cost and Revenue Management

      Første år, semester 2

      Cost and Revenue Management (MHR108)

      Studiepoeng: 10

    • MSERMAS: Master's thesis in service leadership in international business

      Andre år, semester 3

      Master's thesis in service leadership in international business (MSERMAS)

      Studiepoeng: 30

  • 3. semester på UiS eller utveksling

    • Utveksling 3. semester

    • Emner i 3 semester ved UiS - Velg 3 emner

      • MHR103: International Marketing

        Andre år, semester 3

        International Marketing (MHR103)

        Studiepoeng: 10

      • MHR201: Quantitative and Qualitative Methodology

        Andre år, semester 3

        Quantitative and Qualitative Methodology (MHR201)

        Studiepoeng: 10

      • MHR203: Applied Service Innovation Project

        Andre år, semester 3

        Applied Service Innovation Project (MHR203)

        Studiepoeng: 10

      • MHR204: Leadership Challenges

        Andre år, semester 3

        Leadership Challenges (MHR204)

        Studiepoeng: 10

Utveksling

Utvekslingssemester.

I 3. semester kan studentene velge å studere i utlandet i ett semester, og ta emner tilsvarende 30 studiepoeng (ECTS).

Ved å reise på utveksling til en av våre partner institusjoner i utlandet som en del av studiet, får du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til å forbedre dine karrieremuligheter, vokser du som person og får økt sosial, kulturell og akademisk kompetanse. I et stadig mer internasjonalt arbeidsmarked er dette en positiv ressurs på CV-en. Det sender også et signal til potensielle arbeidsgivere når du kan skilte med å ha tatt deler av utdanningen din i utlandet.

Opplegg for utvekslingen
Søknadsfristen for å søke om få reise på utveksling i høstsemesteret er 1. februar. Du søker i digital student ekspedisjon. Søknaden behandles av Internasjonalt kontor. Husk å overholde søknadsfristen. Søknader sendt etter formell søknadsfrist 1. februar, blir ikke behandlet.

Det vil i forkant av søknadsfristen bli arrangert informasjonsmøter om utveksling og informasjon om saksgangen med forhåndsgodkjenning av emner. Ved NHS – Institutt for ledelse og tjenesteutvikling avholdes det informasjonsmøter i oktober, og i januar. Det sendes ut invitasjon til møtene i forkant med informasjon om tidspunkt, dato, og møterom. Dette legges også ut i timeplanen. Frem mot søknadsfristen 1. februar, vil Internasjonalt kontor også ha egne informasjonsmøter hvor du kan stille spørsmål og få praktisk informasjon om utveksling.

Saksgangen i søknadsprosessen for å bli utvekslingsstudent kan deles i flere stadier:

- Søke om å få bli utvekslingsstudent 1. februar i digital student ekspedisjon.

- Når du har blitt nominert vil du få tildelt en kontaktperson ved Internasjonalt kontor som vil bistå med praktisk hjelp og informasjon om prosessen videre, vertsuniversitet osv.

- Finne relevante emner, og søke om forhåndsgodkjenning.

Når emnene er forhåndsgodkjent lages en online learning agreement (OLA) som er en gjensidig avtale og bekreftelse mellom deg, UiS, og vertsuniversitetet. Signert online learning agreement er en forutsetning for å få Erasmus+ stipend. (Gjelder utveksling innen Erasmus+)

Studenter uten normert studieprogresjon og som er forsinket i sin utdanning frarådes å reise på utveksling.



Emnevalg

Studentene kan velge emner fritt dersom de er i samsvar med masterprogrammenes læringsutbytte og ikke overlapper med obligatoriske emner som allerede inngår i studiet.

Hjelp til forhåndsgodkjenning av emner

Etter fristen for å søke om utveksling vil instituttet bistå i prosessen med forhåndsgodkjenning av emner. Instituttet har lister over emner som er forhåndsgodkjent tidligere ved de ulike universitetene for å gjøre forhåndsgodkjenningsprosessen enklere.

Når du skal finne relevante emner er det lett å bli forvirret på de ulike lærestedenes nettsider. Vi anbefaler at du tar deg god tid. I Norge bruker vi studiepoeng eller ECTS for å angi emnets arbeidsmengde. I andre land kan man bruke points, eller credits.

Her er noen eksempler:

Australia: Credits: 10 credits ved Griffith University tilsvarer 7,5 studiepoeng. Da må du ha 4 emner for å få 30 studiepoeng totalt.

New Zealand: Points: 18 points ved Universitetet i Otago tilsvarer 10 studiepoeng. Da må du ha 3 emner eller 54 points totalt for å få 30 studiepoeng.

Du bør starte prosessen med forhåndsgodkjenning av emner så snart du har blitt nominert til et vertsuniversitetet. Søknad om forhåndsgodkjenning bør være sendt til din studieveileder for godkjenning innen 1. mai.

Vær oppmerksom på at noen universiteter ikke publiserer emner åpne for innkommende utvekslingsstudenter før i mars/april.

Ikke velg emner som overlapper med emner som allerede inngår i din utdanningsplan.

Du søker om forhåndsgodkjenning av emner i digital student ekspedisjon.

ECIU – Kortidsmobilitet

Har du lyst til å prøve utveksling over en kortere periode?

ECIU – European Consortium of Innovative Universities er et konsortium av 13 Europeiske universiteter, og en partner i Mexico som tilbyr mikromoduler fra 3 – 5 studiepoeng (ECTS). Disse emnene kan være virtuelle – online, fysiske eller en kombinasjon av begge.

Det fine med ECIU kurs er at du også kan motta Erasmus+ stipend for å delta dersom kurset også inkluderer en fysisk samling på minst 5 dager, og er på minimum 3 ECTS.

Erasmus+ stipendet er på 50 – 70 Euro per dag.

For å få Erasmus+ stipend må du også signere en læringsavtale – online learning agreement (OLA)

ECIU samarbeidet innebærer at alle kurs som tilbys er allerede godkjent som høyere utdanning.

Du finner alle tilgjengelige kurs i en felles kurskatalog: ECIU

ECIU kurs har en varighet på noen få dager, til et par uker.

ECIU kurs passer for deg som er:

- Nysgjerrig på hva det vil si å ta utdanning i utlandet

- Har interesser på tvers av studieprogram

- Ønsker å fylle cv’en med aktuelle kurs

Vær oppmerksom på at selv om ECIU kurs allerede er godkjent som høyere utdanning, betyr det ikke at du automatisk får kurs innpasset i graden din. For at kurs skal innpasses i din utdanningsgrad må du søke om- og få innvilget forhåndsgodkjenning.

For mer informasjon om kortidsmobilitet kontakt Internasjonalt kontor på epost: outboundexchange@uis.no

ECIU teamet ved UiS er tilgjengelig for spørsmål og informasjon på SIS Bokkafé hver tirsdag fra klokken 11.00 – 13.00.

Vil du vite mer?
Ta kontakt med administrativ koordinator for programmet Oddvar Norland for mer informasjon.

Generell informasjon om utveksling: Utvekslingsguide i Digital studentservice desk

Utveksling

  • Alle land

    Bergische Universität Wuppertal

    Reis på utveksling til Tyskland!

    Catholic University of the Sacred Heart, Milan

    Catholic University of the Sacred Heart ble grunnlagt i 1921. Universitetet har vunnet 5 stjerner av QS stars for deres felt innen ansettbarhet, undervisning, fasiliteter og engasjement.

    Griffith University

    Griffith University er en populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter. Universitetet er et særlig godt valg for studenter innen musikk/dans, hotell/turisme og business.

    Lunds universitet

    Lunds Universitets historie går tilbake til 1666, og det rangeres jevnlig blant verdens 100 beste universiteter.

    Syddansk Universitet

    Odense er en nydelig by på den frodige øya Fyn i Danmark. Byen har 200.000 innbyggere, og er med sin sentrale plassering i syd-Danmark regionens ledende by innen forskning og kultur. Som student i Odense vil du virkelig oppleve at «det er deilig å være norsk i Danmark».

    University of Otago

    Oseania er mer enn Australia. Hva med et studieopphold på New Zealand? University of Otago er New Zealands eldste og ledende forskningsuniversitet. Universitetet ble grunnlagt i 1869 og er internasjonalt anerkjent. Campus ligger i sentrum av den livlige og multikulturelle studentbyen Dunedin sør på New Zealand.

  • Australia

    Griffith University

    Griffith University er en populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter. Universitetet er et særlig godt valg for studenter innen musikk/dans, hotell/turisme og business.

  • Danmark

    Syddansk Universitet

    Odense er en nydelig by på den frodige øya Fyn i Danmark. Byen har 200.000 innbyggere, og er med sin sentrale plassering i syd-Danmark regionens ledende by innen forskning og kultur. Som student i Odense vil du virkelig oppleve at «det er deilig å være norsk i Danmark».

  • Italia

    Catholic University of the Sacred Heart, Milan

    Catholic University of the Sacred Heart ble grunnlagt i 1921. Universitetet har vunnet 5 stjerner av QS stars for deres felt innen ansettbarhet, undervisning, fasiliteter og engasjement.

  • New Zealand

    University of Otago

    Oseania er mer enn Australia. Hva med et studieopphold på New Zealand? University of Otago er New Zealands eldste og ledende forskningsuniversitet. Universitetet ble grunnlagt i 1869 og er internasjonalt anerkjent. Campus ligger i sentrum av den livlige og multikulturelle studentbyen Dunedin sør på New Zealand.

  • Sverige

    Lunds universitet

    Lunds Universitets historie går tilbake til 1666, og det rangeres jevnlig blant verdens 100 beste universiteter.

  • Tyskland

    Bergische Universität Wuppertal

    Reis på utveksling til Tyskland!

Opptakskrav

Bachelorgrad med en faglig fordypning på minst 80 studiepoeng. Følgende fagområder kvalifiserer for opptak: hotelledelse, reiselivsledelse, administrasjon, økonomi, markedsføring, serviceledelse, eller tilsvarende fagområder.

Det kreves et gjennomsnitt av alle eksamensresultater som inngår i opptaksgrunnlaget på minst C i ECTS-skalaen, eller tilsvarende.

Søknad: via lokalt opptak.
Søknadsfrist: 15. april.

Kontaktinformasjon

For spørsmål tilknyttet søknad, administrative spørsmål og veiledning:

NHS - Institutt for ledelse og tjenesteutvikling, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Stavanger. Telefon: +47 51 83 37 00. E-post: nhs@uis.no

Studieprogramkoordinator for programmet: Professor Terje Ingebrigt Våland