Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2)

Deltidsstudiet tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2) skal styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntlighet. Studiet retter seg mot lærere på 8.-13. trinn, og er i tråd med Kunnskapsløftet som en literacyreform og de nye perspektivene på faglig praksis i fagfornyelsen. Studiet inngår i Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Varighet

1 år / 2 semestre

Neste oppstart

Høsten 2025.

Opptakskrav

Fullført lærerutdanning. Minst 30 studiepoeng i norsk eller nordisk. Studenten må være i jobb som lærer

Studiested

Campus Ullandhaug, Universitetet i Stavanger

Studiepoeng

15 + 15 (bachelornivå)

Undervisningsform

Deltid. Samlingsbasert på dagtid.

Opptak

Søknadsperioden starter 1. februar 2025.

Hvordan søke videreutdanning?

Gjennom Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet (KFK), kan du som jobber i skolen og tar videreutdanning også søke økonomisk støtte.

Nytt for studieåret 2025/2026 er at du må sende to søknader:

- Én søknad til Nasjonalt lesesenter på emnet du ønsker å studere – søknadsperiode 1. februar til 15. april
- Én søknad til Utdanningsdirektoratet om vikar- og stipendordning – søknadsperiode 1. februar til 1. mars

Lenke til søknadsportalen for å søke på emnet finner du på denne nettsiden fra og med 1. februar.

Det er også mulig å ta videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter uten å ha søkt vikar- og stipendordning.

Lurer du på noe?

Har du spørsmål? Kontakt oss på student.lesesenteret@uis.no

elever jobber
Studiet er nært knyttet til praksis i skolen.

I norskfaget er vi særlig opptatt av tekster og tekstarbeid. Vi leser tekster, vi snakker om tekster og vi skriver om tekster. Dette gjør vi i flere fag, men i norskfaget står selve tekstligheten i forgrunnen, og vi interesserer oss for form, språk og struktur.

Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på. Arbeid med skjønnlitteratur og muntlighet står sentralt i studiet.

Studiet skal tilføre nye perspektiver på tekstarbeidet, gi fordypning i læreplan og støtte til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse. Studiet vil være forankret i nyere forskning og undervisningen er ved forskere og fagpersoner ved Nasjonalt lesesenter og andre institutt ved UiS, samt eksterne forelesere.

Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på.

Hva lærer du?

Det overordnete målet er å gi ny, forskningsbasert kunnskap og erfaring med tekstarbeid i norskfaget. Sentrale tema er literacy-begrepet; fagovergripende og fagspesifikk lesing, skriving og muntlighet; tekster i norskfaget; med hovedvekt på skjønnlitteratur, utforskende og dialogisk undervisning og læreplanen som helhet.

Studiet tilbys lærere fra 8.–13. trinn som underviser i norsk. Egen yrkespraksis vil være utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag. Det er derfor en forutsetning at studentene er i jobb og kan ha praktisk utprøving på egen skole mellom samlingene.

Samlingsdatoer
Våren 2025:

14.-16. januar 11.-13. mars

Studieåret 25/26:

Høsten 2025: 2.-4. september 28.-30. oktober Våren 2026: 13.-15. januar 10.-12. mars

Faglig ansvarlig og studiekoordinatorer:

Førsteamanuensis i lesevitenskap
51831152
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Rådgiver
51831617
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Rådgiver
51833145
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF