Hvordan forbedrer eller utvikler man nye tjenester, som gir både bedre brukeropplevelser og gevinster? Mastergradskurset Tjenesteinnovasjon og designmetodikk gir deg kompetanse innen designmetodikk, metoder og verktøy som brukes for å skape en best mulig brukerreise med gode tjenesteopplevelser.
10
Mars 2025
Masternivå
20.01.2025
Samlingsbasert
23 000,- + semesteravgift og pensumlitteratur.
Norsk
Kurset gir deg kompetanse innen designmetoder og verktøy som brukes for å skape en best mulig brukerreise med gode tjenesteopplevelser. Du lærer deg et brukerdrevet, kreativt og agilt tankesett og praksis.
Kursinnhold
Tjenesteinnovasjon er et fagområde det stadig er mer interesse for, blant annet på grunn av digitalisering, behov for tverrfaglige løsninger og økt kamp om kundene. Det handler om å utvikle attraktive tjenester basert på en grundig innsikt i kundereisen og kundenes behov.
Kurset gir en innføring i teorier, metoder og praksis knyttet til tjenesteinnovasjon, tjenestedesign og designtenkning. Her får du både en teoretisk og praktisk forståelse av hvordan eksisterende tjenester kan forbedres og nye utvikles, basert på avdekking av brukerinnsikt og design av brukerreiser. Du lærer deg også en designmetodikk og ulike metoder som kan anvendes på ulike typer utviklingsprosjekter.
Du vil lære hva som gir gode tjenesteopplevelser til brukere og innbyggere, og får en bedre forståelse for hvorfor tjenestedesign blir stadig viktigere i en tid med digitalisering, nye forretningsmodeller og omstilling.
Etter å ha gjennomført kurset vil du ha en grunnleggende kunnskap om designprosessen, fra innsiktgenerering til utvikling av tjenesteløsninger. Du vil kunne anvende ulike metoder i de ulike fasene av en innovasjonsprosess mot en ny løsning.
Kurset er et obligatorisk emne i master i transformasjon og nyskaping, og kan inngå som valgemne i andre EVU programmer. Kurset kan også tas som et enkeltstående emne.
NB! forbehold om endringer
Lyst til å ta hele graden?
Om kursansvarlig Erik Lerdahl
Erik Lerdahl er professor i designmetodikk og innovasjonsprosesser. Han er også gründer for utvikling av en webapplikasjon for samskaping og co-innovasjon.
Lerdahl har tidligere utgitt tre fagbøker: Slagkraft, håndbok i idéutvikling (2007), Slagkraftige møter (2015) og Nyskapning (2018). Han har ledet en rekke innovasjonsprosjekter i privat og offentlig sektor og har tidligere vært professor i kreativitet ved Høyskolen Kristiania. Hans fagområder er designmetodikk, tjenesteinnovasjon, kreativitet, samskaping og framtidsscenarier.