Deltidsstudiet tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2) skal styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntlighet. Studiet retter seg mot lærere på 8.-13. trinn, og er i tråd med Kunnskapsløftet som en literacyreform og de nye perspektivene på faglig praksis i fagfornyelsen. Studiet inngår i Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet.
1 år / 2 semestre
Høsten 2025.
Fullført lærerutdanning. Minst 30 studiepoeng i norsk eller nordisk. Studenten må være i jobb som lærer Søkere som tar Norsk 1 eller annen kvalifiserende utdanning på søknadstidspunkt, kan ettersende resultatet fra denne når det foreligger.
Campus Ullandhaug, Universitetet i Stavanger
15 + 15 (bachelornivå)
Deltid. Samlingsbasert på dagtid.
Gratis, med unntak av en generell studieavgift til UiS (per nå kr. 900.-). Eventuelle kostnader til reise, opphold o.l. må dekkes av studenten selv.
Søknadsfrist 15. april 2025. Søkere som har fått innvilget vikar- og stipendordninger fra Udir vil bli prioritert i hovedopptaket.
Du må søke Nasjonalt lesesenter direkte om studieplass. Søknadsfristen er 15. april 2025.
Gjennom Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet (KFK), kan ansatte i skolen som tar videreutdanning søke om vikar- og stipendordning. Utdanningsdirektoratets søknadsfrist var 1. mars 2025.
Man kan ta videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter uten å ha søkt eller fått innvilget vikar- og stipendordning.
Merk: Har du fått innvilget vikar- og stipendordning fra Utdanningsdirektoratet uten å søke Nasjonalt lesesenter om studieplass, må du gjøre det innen 15. april 2025. Det er ikke nok å sende søknad bare til Utdanningsdirektoratet.
Har du spørsmål? Kontakt oss på student.lesesenteret@uis.no

I norskfaget er vi særlig opptatt av tekster og tekstarbeid. Vi leser tekster, vi snakker om tekster og vi skriver om tekster. Dette gjør vi i flere fag, men i norskfaget står selve tekstligheten i forgrunnen, og vi interesserer oss for form, språk og struktur.
Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på. Arbeid med skjønnlitteratur og muntlighet står sentralt i studiet.
Studiet skal tilføre nye perspektiver på tekstarbeidet, gi fordypning i læreplan og støtte til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse. Studiet vil være forankret i nyere forskning og undervisningen er ved forskere og fagpersoner ved Nasjonalt lesesenter og andre institutt ved UiS, samt eksterne forelesere.
Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på.
Hva lærer du?
Det overordnete målet er å gi ny, forskningsbasert kunnskap og erfaring med tekstarbeid i norskfaget. Sentrale tema er literacy-begrepet; fagovergripende og fagspesifikk lesing, skriving og muntlighet; tekster i norskfaget; med hovedvekt på skjønnlitteratur, utforskende og dialogisk undervisning og læreplanen som helhet.
Studiet tilbys lærere fra 8.–13. trinn som underviser i norsk. Egen yrkespraksis vil være utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag. Det er derfor en forutsetning at studentene er i jobb og kan ha praktisk utprøving på egen skole mellom samlingene.
14.-16. januar 11.-13. mars
Høsten 2025: 2.-4. september 28.-30. oktober Våren 2026: 13.-15. januar 10.-12. mars
Faglig ansvarlig og studiekoordinatorer:
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF