Andrespråkspedagogikk er en samlingsbasert videreutdanning på deltid rettet mot lærere i grunnskolen (1-10), som ønsker å styrke sin kompetanse i flerspråklighet og andrespråkslæring. Studiet inngår i Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet.
1 år / 2 semestre
Høsten 2025
Godkjent lærerutdanning. Studentene må være ansatt i en lærerstilling på 1. - 10. trinn.
Campus Ullandhaug, Universitetet i Stavanger
30 (bachelornivå)
Deltid. Samlingsbasert på dagtid.
Gratis, med unntak av en generell studieavgift til UiS (per nå kr. 900.-). Eventuelle kostnader til reise, opphold o.l. må dekkes av studenten selv.
Søknadsfrist: 15. april. Søkere som har fått innvilget vikar- og stipendordninger fra Udir vil bli prioritert i hovedopptaket.
Du må søke Nasjonalt lesesenter direkte om studieplass. Søknadsfristen er 15. april 2025.
Gjennom Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet (KFK), kan ansatte i skolen som tar videreutdanning søke om vikar- og stipendordning. Utdanningsdirektoratets søknadsfrist var 1. mars 2025.
Man kan ta videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter uten å ha søkt eller fått innvilget vikar- og stipendordning.
Merk: Har du fått innvilget vikar- og stipendordning fra Utdanningsdirektoratet uten å søke Nasjonalt lesesenter om studieplass, må du gjøre det innen 15. april 2025. Det er ikke nok å sende søknad bare til Utdanningsdirektoratet.
Dette studiet tar sikte på å styrke lærere i grunnskolen sin kompetanse i hvordan en kan legge til rette for god språk-, lese- og skriveopplæring for flerspråklige elever i et inkluderende læringsfellesskap.

Studiet har som mål å gi lærere i grunnskolen kunnskap om hvordan en kan legge til rette for god språk-, lese- og skriveopplæring på andrespråket for flerspråklige elever i et inkluderende læringsfellesskap. Studiet gjennomføres på deltid over ett år med 15 studiepoeng per semester. I hvert semester er det to samlinger à tre dager.
Utvikler kompetanse
I studiet vektlegges ulike arbeidsmetoder som forelesninger, arbeid med casestudier, dialoger, veiledning og utprøving av teorier og prinsipper i egen undervisning hvor en begrunner didaktiske valg med utgangspunkt i teori/forskning. Aktiv deltakelse på universitetets læringsplattform (Canvas) vil være en viktig del av studiet, for eksempel gjennom å gi respons på medstudenters fagtekster. Det vil også være fokus på arbeid med å utvikle eget fagspråk, både muntlig og skriftlig.
Opptakskrav
Studentene må ha godkjent lærerutdanning og være ansatt i en lærerstilling på 1. - 10. trinn. Studenter med utenlandsk lærerutdanning må dokumentere norskkunnskaper med godkjent test i norsk, Bergenstest eller tilsvarende.
7.-9. januar 11.-13. mars
2.-4. september 28.-30. oktober
6.-8. januar 10.-12. mars
Kontakt oss gjerne på student.lesesenteret@uis.no!
Faglig ansvarlig og studiekoordinatorer
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF