Andrespråkspedagogikk 1.-10. trinn

Andrespråkspedagogikk er en samlingsbasert videreutdanning på deltid rettet mot lærere i grunnskolen (1-10), som ønsker å styrke sin kompetanse i flerspråklighet og andrespråkslæring. Studiet inngår i Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Varighet

1 år / 2 semestre

Neste oppstart

Høsten 2025

Opptakskrav

Godkjent lærerutdanning. Studentene må være ansatt i en lærerstilling på 1. - 10. trinn.

Studiested

Campus Ullandhaug, Universitetet i Stavanger

Studiepoeng

30 (bachelornivå)

Undervisningsform

Deltid. Samlingsbasert på dagtid.

Pris

Gratis, med unntak av en generell studieavgift til UiS (per nå kr. 900.-). Eventuelle kostnader til reise, opphold o.l. må dekkes av studenten selv.

Opptak

Søknadsfrist: 15. april. Søkere som har fått innvilget vikar- og stipendordninger fra Udir vil bli prioritert i hovedopptaket.

Hvordan søke videreutdanning?

Du må søke Nasjonalt lesesenter direkte om studieplass. Søknadsfristen er 15. april 2025.

Gjennom Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet (KFK), kan ansatte i skolen som tar videreutdanning søke om vikar- og stipendordning. Utdanningsdirektoratets søknadsfrist var 1. mars 2025.

Man kan ta videreutdanning ved Nasjonalt lesesenter uten å ha søkt eller fått innvilget vikar- og stipendordning.

Merk: Har du fått innvilget vikar- og stipendordning fra Utdanningsdirektoratet uten å søke Nasjonalt lesesenter om studieplass, må du gjøre det innen 15. april 2025. Det er ikke nok å sende søknad bare til Utdanningsdirektoratet.

Dette studiet tar sikte på å styrke lærere i grunnskolen sin kompetanse i hvordan en kan legge til rette for god språk-, lese- og skriveopplæring for flerspråklige elever i et inkluderende læringsfellesskap.

Hege Rangnes, førsteamanuensis
lærer i klasserommet
Dette studiet anbefales for deg som ønsker å styrke kompetansen din i flerspråklighet og andrespråkslæring.

Studiet har som mål å gi lærere i grunnskolen kunnskap om hvordan en kan legge til rette for god språk-, lese- og skriveopplæring på andrespråket for flerspråklige elever i et inkluderende læringsfellesskap. Studiet gjennomføres på deltid over ett år med 15 studiepoeng per semester. I hvert semester er det to samlinger à tre dager. 

Utvikler kompetanse

I studiet vektlegges ulike arbeidsmetoder som forelesninger, arbeid med casestudier, dialoger, veiledning og utprøving av teorier og prinsipper i egen undervisning hvor en begrunner didaktiske valg med utgangspunkt i teori/forskning. Aktiv deltakelse på universitetets læringsplattform (Canvas) vil være en viktig del av studiet, for eksempel gjennom å gi respons på medstudenters fagtekster. Det vil også være fokus på arbeid med å utvikle eget fagspråk, både muntlig og skriftlig.

Opptakskrav

Studentene må ha godkjent lærerutdanning og være ansatt i en lærerstilling på 1. - 10. trinn. Studenter med utenlandsk lærerutdanning må dokumentere norskkunnskaper med godkjent test i norsk, Bergenstest eller tilsvarende.

Samlinger 2024/25
Våren 2025:

7.-9. januar 11.-13. mars

Samlinger 2025/26
Høsten 2025:

2.-4. september 28.-30. oktober

Våren 2026:

6.-8. januar 10.-12. mars

Lurer du på noe?

Kontakt oss gjerne på student.lesesenteret@uis.no!

Faglig ansvarlig og studiekoordinatorer

Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/spesialpedagogikk
51831153
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Rådgiver
51831617
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Rådgiver
51833145
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF