Nemnd for studentsaker ved Universitetet i Stavanger skal sikre studentene en saklig og upartisk klagebehandling, der prinsippene om likebehandling og forholdsmessighet står sentralt.
Universiteter og høyskoler skal ha en nemnd for studentsaker som behandler klager over enkeltvedtak og, etter styrets bestemmelse, andre klagesaker for studentene. Dette går frem av lov om universiteter og høyskoler (uhl.) § 14-1.
Nemnd for studentsaker ved Universitetet i Stavanger skal sikre studentene en saklig og upartisk klagebehandling, der prinsippene om likebehandling og forholdsmessighet står sentralt.
Det er i hovedsak klager over formelle feil, klager over avslag på søknad om opptak og saker vedrørende fusk det behandles mest av i nemnda.
Nemndas møtevirksomhet kan følges på OpenGov.
Representanter i nemnd for studentsaker fra vår 2024
Leder: Mette Thorsen
Nestleder/vara for leder: Alexander Schønemann
Vitenskapelige representanter:
- Fast representant: Dag Osmundsen
- Personlig vararepresentant: Atle Mjåtveit
- Fast representant: Kjersti Melhus
- Personlig vararepresentant: Kristine Horgen Aamodt
Studentrepresentanter:
- Fast representant: Thomas Kleppa Hanssen
- Personlig vararepresentant: Thomas Carl Bruno Bjørn
- Fast representant: Elise Mauseth Reed-Mohn
- Personlig vararepresentant: Mathilde Adaeze Severinsen
Sekretær for nemnd for studentsaker: Anne Dahle Myhre
Sakstyper
Nemnd for studentsaker behandler klager over enkeltvedtak i følgende saker:
- Opptak til studium, fag eller emner som ikke klagebehandles av Samordna Opptak eller Nasjonal Klagenemnd
- Opptak til praksis, laboratoriekurs, feltkurs og liknende
- Dispensasjon eller fritak for eksamen eller prøve
- Nektelse av oppmelding/adgang til eksamen
- Formelle feil ved eksamen- eller prøveavvikling, gjennomføring av sensur, godkjenning av kurs eller praksis som er obligatorisk del av studiet, samt avslag på søknad om selvvalgt bachelorgrad og andre frie grader
- Tap av studierett
I tillegg behandles saker etter:
- uhl § 12-4 om forsøk på fusk, eller forsettlig eller grovt uaktsomt fusk
- uhl § 12-5 om forstyrrende opptreden
- uhl § 12-2 om utestengning grunnet straffbare forhold
- uhl § 12-3 om utestengning etter skikkethetsvurdering fra skikkethetsnemnda
- henvisning fra styret
Saksgangen
Fristen for å klage er 3 uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende part, jf. forvaltningsloven § 29. I klagen må det gå frem hvem som klager, hva det klages over og hva en ønsker å oppnå. Det bør også fremgå de grunner klagen støtter seg til. Klagen skal signeres og sendes til den instansen som har truffet vedtaket (underinstansen).
Underinstansen behandler klagen, og tas den helt eller delvis til følge sendes den ikke til nemnd for studentsaker for behandling. I de tilfellene der underinstansen opprettholder vedtaket det klages over, sendes klagen og fakultetets uttalelse til nemnd for studentsaker.
Nemndas medlemmer tar stilling til klagen og fatter et vedtak som sendes til både studenten og det aktuelle fakultet/institutt.
Nemnd for studentsakers vedtak om utestengelse og bortvisning kan påklages til Felles klagenemnd.