Kvantitativ metode (BPS310)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
BPS310
Versjon
2
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet gir en innføring i kvantitative metoder for å analysere psykologiske data. Emnet gir studentene en innføring i statistiske prosedyrer for å analysere av kvantitative forskningsdata, som f.eks. data fra spørreskjemasvar og psykologiske tester.
Studentene vil bli presentert for grunnleggende statistisk inferens, dvs. dra konkusjoner om ukjente størrelser, parameter, knyttet til populasjonen og bruk av statistikk-program, f.eks. SPSS. Emnet vil trinnvis gjennomgå beskrivende statistikk av én variabel (univariat analyse), sammenheng mellom to variabler (bivariat analyse), og statistisk modellering av sammenhenger (regresjonsanalyse). Kurset vil gjennomgå tradisjonelle statistiske tester (herunder kji kvadrat-test, T-test, ANOVA og korrelasjon), og sette disse i sammenheng med lineær og logistisk regresjon. Emnet vil også dekke mixed methods tilnærminger.
Emnet vil gi en bred innføring i kvantitative metoder og kunnskap om når ulike metoder brukes. Studentene vil lære å anvende de ulike metodene og diskutere resultater fra disse. Videre vil studentene lære å dokumentere fremgangsmåte, samt å diskutere viktigheten av å kunne reprodusere resultater på et senere tidspunkt.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha:
- grunnleggende kunnskap om ulike kvantitative metoder, deres forutsetninger og utfordringer
- grunnleggende kunnskap om statistisk analyse av psykologiske relevante data
- kunnskap om statistisk inferens
- kunnskap om bruk av statistikkprogram
- kunnskap om forskningsetikk og prinsipper for åpenhet i vitenskapelig virksomhet
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- importere data fra vanlige format (åpne tekstformat, CSV og lignende)
- utføre vanlige statistiske analyser i ett eller flere vanlige statistikkprogram (SPSS)
- formidle resultater fra statistiske analyser i tekst, tilsvarende slik det gjøres i relevante tidsskrifter
- dokumentere overnevnte prosess (fra import til resultatdel) på en transparent og etterprøvbar måte slik at alle resultater, tabeller og figurer skal kunne reproduseres av andre uten annen dokumentasjon.
- kunne kritisk vurdere utsagn som helt eller delvis bygger på statistikk
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- ha en grunnleggende forståelse for sentrale kvantitative metoder innen psykologien
- kunne anvende kvantitative metoder innen en forsvarlig og tilfredsstillende vitenskapelig standard
- kunne bruke statistikk-program til å analysere ulike former for kvantitative data
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om de vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Obligatoriske aktiviteter:
- Seminarer: Det er 75 % obligatorisk oppmøte på all seminarundervisning. Fravær utover 25 % vil ikke godkjennes som gyldig fravær, uansett årsak.
- Skriftlig oppgave: Skriftlig individuelt arbeidskrav med vektingsuttrykk godkjent/ikke godkjent. Omfang: 1000 ord (+/-10 %). inkl. innholdsfortegnelse, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th. Tema for oppgaven blir definert av emneansvarlig.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Aleksandra SevicArbeidsformer
Det benyttes ulike undervisnings- og læringsformer i emnet, blant annet forelesninger, seminarer, demonstrasjonsvideoer, og individuelt arbeid.
Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter, inkludert hands-on praktiske fremgangsmåter innen statistikk. Seminarene er strukturert rundt praktisk problemløsning og veiledet ferdighetstrening, herunder datainnsamling, dataanalyse, tolkning og formidling av resultater. Videopresentasjonene som benyttes i emnet viser de praktiske fremgangsmåtene for vanlige statistiske analyser, fra import av data til resultatpresentasjon. Videoene lages for SPSS og datasettene som brukes vil bli gjort åpent tilgjengelig for nedlastning i anvendelig format for studentene, slik at de kan følge prosedyrene fra import til rapport i eget tempo.