Kunstnerisk praksis I (BDA712)
Emnet omfatter sentrale områder som danner basis for en innføring i samtidsdanseren sin praksis: improvisasjon, komposisjon, og arbeid med repertoar og formidling.
Studenten skal utvide sitt personlige bevegelsesvokabular, utvikle en forståelse for sammenhengen mellom improvisasjon og komposisjon, samt lære å anvende kompositoriske verktøy og metoder i eget skapende arbeid, både solo, i grupper og i samspill med musikere.
I repertoar og formidlingsdelen av emnet, får studenten arbeide med flere sceniske verk, både utvalgte repertoar og ny koreografi, samt student koreografert verk. Fremvisninger inkluderer både uformelle visninger i studio og offentlige forestillinger på scenen.
Gjennom arbeid med de ulike elementene i emnet blir studenten gjort oppmerksom på dansekunstnerens ulike roller, og lærer å reflektere over egen utøvende kunnskap i lys av tradisjon, identitet og fornyelse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
BDA712
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
To seminarer gir elevene muligheten til å samle sine erfaringer og knytte sammen kunnskap fra de ulike komponentene i emnet:
- et innføringsseminar i utøverkunnskap
- et midtveisseminar hvor studenten reflekterer over en koreografisk prosess
Studentene introduseres for improvisasjon som en sentral arbeidsmetode i samtidsdans, både som utforskningsplattform, redskap i utvikling av eget bevegelsesspråk, kilde til koreografisk materiale, forestillingsform og, ved kontakt improvisasjon, en hel bevegelsespraksis i seg selv.
Studentene lærer om kompositoriske elementer og verktøy, samt metodene til relevante dansekunstnere, og bruker denne kunnskap i utvikling av solo-, duett- og mindre gruppedanser.
Arbeid i studio med utvalgt repertoar er organisert i korte moduler som avslutter med interne visninger og gruppediskusjon. Større prosjekter kulminerer i offentlig fremføring av nye verk av etablerte koreografer.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten
Kunnskap
- forstå improvisasjon som et kunstnerisk verktøy og metode.
- ha kjennskap til relevante dansekunstnere og deres metoder innen improvisasjon og komposisjon.
- forstå og reflektere over egen rolle som utøvende og medskapende danser i arbeid med repertoar og koreografisk prosesser.
Ferdigheter
- forstå grunnleggende prinsipper, redskaper og metoder innen improvisasjon og komposisjon og kunne anvende disse både på eget skapende arbeid og utøvende arbeid.
- ta i bruk improvisasjon som en kilde til utvikling og utvidelse av eget personlige bevegelsesregister, kroppslig refleksjon og skapende arbeid.
- ta i bruk forskjellige improvisasjonsmetoder i egen utforskning og i samspill med andre utøvere og koreograf.
- anvende kompositoriske redskaper og metoder for å uttrykke en fysisk idé eller konsept og i utarbeidelse av mindre koreografisk arbeider.
- gjøre rede for eget arbeid i utøvende og skapende prosesser skrive og snakke om sitt eget utøverkunnskap tilknyttet koreografiske prosesser.
Generell kompetanse
- samarbeide med andre i utøvende og skapende prosesser
- arbeid selvstendig med skapende prosesser.
- reflektere over, og muntlig og skriftlig drøfte eget arbeid i ulike prosess-, og presentasjonsrelaterte situasjoner.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Arbeidskrav som utgjør Innhold i mappen:Skriftlig logg, Minimum 2 mindre skapende arbeider, En mindre skriftlig oppgave.Deltagelse i 2 åpne visninger i prosess og 2 offentlige forestillinger.Oppgaver i emnet leveres på norsk eller engelsk. Svensk og dansk er også tillatt.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Brynjar Åbel BandlienStudiekoordinator:
Lena Crosby HaugArbeidsformer
Gruppeundervisning inkludert praktisk arbeid, observasjonskritisk refleksjon og diskusjon.
Praktiske oppgaver
Presentasjon av selvstendig skapende arbeid
Skriftlige oppgaver
Øvinger og forestillinger
Emnet organiseres i ukentlig undervisning, eller at hele emnet eller deler av emnet undervises i intensive bolker i perioder av undervisningsåret. Emnet kan også ha en kombinasjon av ukentlig undervisning og intensive bolker.