Musikk B, del 2: Skape og utøve i musikk og dans (ÅMUS103)

I dette emnet får du utviklet dine utøvende og skapende evner i musikk og dans, samt din evne til kreativ og tverrfaglig tenkning og praktisering i estetiske læreprosesser. I løpet av emnet utformer og gjennomfører du et tverrfaglig formidlingsprosjekt i musikk og dans sammen med dine medstudenter. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap i musikk og dans, og er knyttet opp mot utforskende og prosessorientert lærerarbeid i klasse og grupper.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

ÅMUS103

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før våren 2025

Innhold

Emnet vektlegger en kreativ og utforskende tilnærming til lærerens utøvende og skapende kompetanse i musikk og dans. Dette innebærer at studenten kan ta i bruk aktuelle instrumenter som egner seg i ulike didaktiske situasjoner, samt utvikle sin kjennskap til og erfaring med kreativ stemmebruk og skapende dans. Studenten vil gjennom emnet erfare arbeidsmetoder som initierer og støtter opp om medskapende og tverrfaglige prosesser med elever, og utvikle formidlingsformater for musikk og dans. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap i musikk og dans som kunstneriske og pedagogiske fag.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • hvordan musikk- og danseutøving bidrar til elevers skaperglede, engasjement og utforskertrang
  • hvordan utvikle ulike verktøy og metoder i skapende og utøvende arbeid med elever
  • tverrfaglige prosesser i musikk og dans

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge for skapende prosesser og samspill gjennom stemme, instrumenter og dans
  • kan sette i gang, støtte og ivareta utøvende, kreative og medskapende prosesser i musikk og dans.
  • kan legge til rette for og skape ulike formidlingsarenaer for estetiske prosesser i musikk og dans

Generell kompetanse

Studenten

  • kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å oppleve, skape, utøve og reflektere i medskapende estetiske prosesser
  • kan initiere faglig samarbeid i skolen og bruke musikk og dans i tverrfaglige undervisningsprosesser
  • kan initiere og gjennomføre formidlingsprosjekter sammen med elever

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det er anbefalt med bakgrunn i musikk eller dans (f.eks videregående skole studieretning musikk, dans og drama, deltaking i kulturskole, kor, korps, band eller liknende).

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Muntlig eksamen: Praktisk-estetisk framlegg. Vurdering: Bestått/ikke bestått Vekting: 1/1

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppgaveportefølje, bestående av et nærmere bestemt antall gjennomførte praktiske og muntlige oppgaver. Dette består blant annet av et formidlingsprosjekt for elever med påfølgende presentasjon og drøfting av aspekter knyttet til gjennomført prosess og arbeidsmetoder i prosjektet.

Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første presentasjon, gis mulighet for én ny presentasjon i bearbeidet form.

80 % tilstedeværelse på undervisning

100% tilstedeværelse på gruppearbeid / formidlingsprosjekter

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Per-Erik Petersen

Emneansvarlig:

Jens Torolf Larsen

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Arbeidsformer

Praktisk verkstedarbeid, forelesninger. Det blir lagt opp til mye egenarbeid både i gruppe, individuelt og med elevgrupper i forbindelse med utarbeidelse av visningskonsepter. Studentene vil møte et mangfold av arbeidsmåter og verktøy, som speiler estetisk arbeid i skolen. Canvas brukes som plattform for kommunikasjon, læringsressurser og innleveringer av ulike slag.

Åpent for

Åpent for studenter på Årstudium i musikkopplæring og grunnskolelærerstudenter etter søknad.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto