Musikk A, del 1: Musikkopplæring på 1-10 trinn (ÅMUS100)

Dette emnet er knyttet til de fagdidaktiske delene av studiet og er i særlig grad rettet mot musikklæreren sitt arbeid med elevenes faglige utvikling på 1-10 trinn i gjeldende læreplan. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i studiet skal gi deg ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør deg i stand til å stimulere musikalsk og danserisk utvikling hos alle elever.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

ÅMUS100

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

"Musikkopplæring på 1-10 trinn" er igjen delt inn i to hovedområder som går parallelt, utfyller hverandre og må ses i sammenheng gjennom hele studiet.

1. Musikkfagets komponenter Praktisk arbeid med sang, spill, dans, aktiv lytting, improvisasjon og komponering, samt bruk av digitale verktøy er alle sentrale aktivitetsformer og deldisipliner.

2. Didaktikk Dette hovedområdet omfatter musikkpedagogiske og -didaktiske grunnlagsproblemer, praktisk-metodisk arbeid og refleksjon knyttet til musikklærerens undervisning og elevens læring på trinn 1-10

Arbeidet med faget skal omfatte forskningsbasert kunnskap og erfaring knyttet til de aktivitets- og erkjenningsformene vi finner i musikkfaget.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om å lede og tilrettelegge musikkopplæring for trinn 1-10
  • har kunnskap om kulturforståelse og samspillet mellom historie, samtid og egen identitet
  • har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet og om læreplaner i faget
  • har kunnskap om psykologiske, kroppslige og kulturelle faktorer som virker inn på utviklingen av barns musikalitet, estetiske sans og uttrykksformer, kreativitet og identitet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan lede og instruere sang-, samspill- og danseprosesser med elever på trinn 1-10
  • kan skape musikk på varierte måter, improvisere med instrument, kropp og stemme og kan lede improvisasjons- og komponeringsprosesser for elever på trinn 1-10
  • kan ta i bruk og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og læringsmateriell som over tid er utviklet for skolefaget musikk for trinn 1 -10
  • kan legge til rette for musikalsk og danserisk opplæring og utvikling for elever med ulik bakgrunn og forutsetninger

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i musikkens og dansens rolle som kommunikasjonsmedium og erkjenningsform i skolehverdagen og i et flerkulturelt samfunn
  • kan reflektere over sammenhengen mellom mål og innhold i musikkfaget, andre fagområder og læreplanverk for trinn 1-10
  • kan bruke musikk både som regifag og som støttefag i flerfaglige tema- og prosjektarbeid

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det er anbefalt med bakgrunn i musikk eller dans (f.eks videregående skole studieretning musikk, dans og drama, deltaking i kulturskole, kor, korps, band eller liknende).

Eksamen / vurdering

Praktisk-metodisk gruppeoppgave og mappe

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praktisk-metodisk gruppeoppgave 1/2 Bestått/ Ikke bestått
Digital repertoarmappe 1/2 Bestått/ Ikke bestått

• -  Praktisk-metodisk gruppeoppgave. Gjennomføring av musikkdidaktisk opplegg for en skoleklasse (2.-7.trinn). Bestått / Ikke bestått
• -  Digital repertoarmappe med musikkmetodiske dokumenter, lenker og utvalgte arbeider fra hovedområde 1 og 2. Bestått / Ikke bestått

Alle eksamensdeler må være bestått for å få endelig karakter i emnet. Vilkår for å gå opp til eksamen: Oppgaveportefølje.1 presentasjon innen innholdsområde 1,1 oppgave/presentasjon innenfor innholdsområde 2.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

80 % tilstedeværelse på undervisning.

100% tilstedeværelse på gruppearbeid / formidlingsprosjekter.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Per-Erik Petersen

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Arbeidsformer

Det blir benyttet ulike organiseringsformer med forelesninger, gruppearbeid og mye egenøving. I tillegg blir det praktisk musisering, dansing, lytting og komponering individuelt og i grupper. Utprøving og bruk av interaktive læringsressurser. Canvas brukes som plattform for kommunikasjon, læringsressurser og innleveringer av ulike slag.

Praksis

Gjelder kun for studenter tilknyttet grunnskolelærerutdanningen: Det er obligatorisk praksis i grunnskolen tilsvarende tre uker. Organisering av praksis gjøres i samarbeid med partnerskolene og plan for denne vil bli lagt frem ved semesterstart.

Åpent for

Åpent for studenter på Årstudium i musikkopplæring og grunnskolelærerstudenter etter søknad.
Gjelder kun for studenter tilknyttet grunnskolelærerutdanningen: Det er obligatorisk praksis i grunnskolen tilsvarende tre uker. Organisering av praksis gjøres i samarbeid med partnerskolene og plan for denne vil bli lagt frem ved semesterstart.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto