Dag Ove Granås Hovdal

Førsteamanuensis i kroppsøvingsdidaktikk

Dag Ove Granås Hovdal

Kontakt

Telefon: 51831778

E-post: dag.o.hovdal@uis.no

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk

Kort om meg

Dag Ove G. Hovdal er Førsteamanuensis i kroppsøvingsdidaktikk ved Universitetet i Stavanger. Han har en Ph.D. i kroppsøvingsdidaktikk fra Universitetet i Agder, der han undersøkte elevenes erfaringer og læring i kroppsøvingsfaget ved bruk av skriftlige narrativer, observasjon/videoopptak, og intervju. I dag forsker Hovdal hovedsakelig på undervisning og læring i kroppsøvingsfaget.

Kvalifikasjoner

  • Ph.d. i kroppsøvingsdidaktikk - Universitetet i Agder
  • Mastergrad i idrettspsykologi - Universitetet i Agder
  • Faglærerutdanning i kroppsøving - Nord Universitet

Arbeidserfaring

  • 2022-nåværende: Førsteamanuensis, Universitetet i Stavanger
  • 2017-2022: Doktorgradsstipendiat, Universitetet i Agder
  • 2017-2022: Universitetslektor, Universitetet i Agder
  • 2016-2017: Universitetslektor, Høgskulen på Vestlandet
  • 2015-2016: Lektor m/tilleggsutdanning, Vennesla Vgs

Forskningsområder

  • Kroppsøvingsdidaktikk
  • Læring og utvikling
  • Kvalitative og kvantitative metoder

Leder for forskningsgruppen PIS: https://www.uis.no/nb/forskning/samarbeid/utdanningsvitenskap/profesjonsutvikling-i-skolesystemet

Nestleder for programområdet AFL: https://www.uis.no/nb/forskning/helse-og-velferd/active-for-life

 

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Hovdal, Dag Ove Granås; Haugen, Tommy; Larsen, Inger Beate; Johansen, Bjørn Tore

(2021)

Students’ experiences and learning of social inclusion in team activities in physical education.

European Physical Education Review.

ISSN 1356-336X.

Volum 27.

Hefte 4.

s.889-907.

DOI: 10.1177/1356336X211002855

Hovdal, Dag Ove Granås; Haugen, Tommy; Larsen, Inger Beate; Johansen, Bjørn Tore

(2021)

“It’s Not Just About the Activity, It’s Also About How the Activity is Facilitated”: Investigating Students’ Experiences in Two Competitive Situations in Physical Education.

Scandinavian Journal of Educational Research.

ISSN 0031-3831.

DOI: 10.1080/00313831.2021.2006306

Hovland, Dag Ove; Larsen, Inger Beate; Haugen, Tommy; Johansen, Bjørn Tore

(2020)

Understanding disruptive situations in physical education: Teaching style and didactic implications.

European Physical Education Review.

ISSN 1356-336X.

s.1-17.

DOI: 10.1177/1356336X20960498

Hovdal, Dag Ove Granås; Larsen, Inger Beate; Haugen, Tommy; Johansen, Bjørn Tore

(2020)

Understanding disruptive situations in physical education: Teaching style and didactic implications.

European Physical Education Review.

ISSN 1356-336X.

Volum 27.

Hefte 3.

s.455-472.

DOI: 10.1177/1356336X20960498

Bøker og kapitler

Hovdal, Dag Ove Granås

(2022)

Students’ experiences and learning in physical education.

Universitetet i Agder.

Formidling

Hovdal, Dag Ove Granås

(2021)

Kroppsøving – et fag der læring kobles til handlinger .

Fædrelandsvennen.

ISSN 0805-3790.

Hovdal, Dag Ove Granås

(2021)

Kroppsøving – et fag der læring kobles til handlinger .

Folkebladet.no.

Hovdal, Dag Ove Granås

(2021)

Kroppsøving – et fag der læring kobles til handlinger .

Sunnmørsposten.

ISSN 1503-9056.

Kunstnerisk produksjon

Østerlie, Ove; Hovdal, Dag Ove Granås

(2023)

[Podcast krø.no] Elevers opplevelser og læring i kroppsøving.