Vitenskapelige publikasjoner
Mitchell, Monica Gundersen;
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2022)
Se : Jeg kan skrive navnet mitt : Assosiasjoner mellom navneskriving ved skolestart og skriftspråklige ferdigheter .
I: Skriveutvikling og skrivevansker.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202694319.
s.34-52.
Lundetræ, Kjersti;
Walgermo, Bente R.
(2021)
Leseopplæring - å komme på sporet.
I: Å lykkes med lesing : Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 9788205553743.
s.37-67.
Wagner, Åse Kari Hansen;
Walgermo, Bente Rigmor
(2021)
Flerspråklige barns språk- og leseutvikling.
I: Å lykkes med lesing : Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 9788205553743.
Lundetræ, Kjersti;
Walgermo, Bente Rigmor
(2014)
Leseopplæring - å komme på sporet.
I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 9788205431164.
s.148-171.
Wagner, Åse Kari H.;
Walgermo, Bente Rigmor
(2014)
Flerspråklige barns språk- og leseutvikling.
I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 9788205431164.
s.98-114.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente Rigmor
(2014)
Arbeid med vokabular i leseopplæringen.
I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-40457-4.
s.55-70.
Walgermo, Bente Rigmor;
Solheim, Oddny Judith;
Skaftun, Atle
(2012)
Vokabular og leseforståelse - en sammenligning av to oppgaveformater.
I: Skriv! Les!.
Akademika forlag.
ISBN 978-82-519-2870-0.
s.213-228.
Formidling
Grønli, Karianne Megard;
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning;
McTigue, Erin
(2024)
Tilbakemeldinger i leseopplæring – en mulighet for
elevmedvirkning? En systematisk litteraturgjennomgang..
Skriv! Les! 2024;
2024-05-06 - 2024-05-08.
Grønli, Karianne Megard;
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning;
McTigue, Erin
(2024)
Motiverende tilbakemeldinger på elevers høytlesing..
Nasjonal lesekonferanse 2024;
2024-03-18 - 2024-03-19.
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Læringsteknologi i lese-, skrive- og språk- opplæring.
Bokdagen 2024;
2024-06-12.
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning;
Foldnes, Njål
(2024)
Kvalitetsrapport av gjennnomført kartleggingsprøve 2023, 3 klasse.
Kvalitetsrapport av gjennnomført kartleggingsprøve 2023, 3 klasse;
2024-06-11.
Walgermo, Bente R.;
Bakken, Arild Michel;
Grønli, Karianne Megard;
Ersland, Bjørn Arild Hansen;
Uppstad, Per Henning;
Aano, Erlend
(2024)
Innføringsseminar (Read to me) for ledere i Lindesnes kommune.
Innføringsseminar (Read to me) for ledere i Lindesnes kommune;
2024-04-18 - 2024-04-19.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente R.;
Foldnes, Njål
(2024)
School entry detection of reading difficulties using machine learning on gameplay process data.
FLIP+ 7th Annual event 2024;
2024-06-19 - 2024-06-21.
Walgermo, Bente R.;
Bakken, Arild Michel;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Developing a Human Reading Assessment – an AI-assessment project
.
FLIP+ 7th Annual event 2024;
2024-06-19 - 2024-06-21.
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Fokus på oppfølging!
Nye kartleggingsprøver i lesing.
Nasjonal konferanse om lesing;
2024-03-18 - 2024-03-19.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente R.;
Undhammer, Kevin;
Ersland, Bjørn Arild Hansen
(2024)
Panelsamtale: ChatGPT og skriving.
Nasjonal konferanse om lesing;
2024-03-18 - 2024-03-19.
Alves-Wold, Aline;
Walgermo, Bente R.;
Foldnes, Njål
(2024)
Assessing writing motivation: The influence of pictorial supports on young students' responses.
Sig-Writing conference;
2024-06-26 - 2024-06-28.
Esmaeeli, Sara;
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Walgermo, Bente R.
(2024)
The Association between Home Literacy Environment, Emergent Literacy & Later Reading Outcome: Norwegian Bilingual, L1- and L2- Language Learners.
.
SSSR-The SOCIETY FOR THE SCIENTIFIC STUDY OF READING ;
2024-07-10 - .
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning;
Grønli, Karianne Megard;
Ersland, Bjørn Arild Hansen
(2024)
Innføring i Les for meg-intervensjonen for alle lærer på 2. - 4. trinn i Lindesnes kommune..
LES FOR MEG-samling i Lindesnes;
2024-08-12.
Grønli, Karianne Megard;
Walgermo, Bente R.;
McTigue, Erin ;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Feedback on students oral reading – a case for student agency: A systematic review.
International Conference on Motivation (ICM) 2024;
2024-08-28 - 2024-08-30.
Grønli, Karianne Megard;
Walgermo, Bente R.;
McTigue, Erin ;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Exploring the impact of checklist on teachers assessments and feedback on students oral reading.
International Conference on Motivation (ICM) 2024;
2024-08-28 - 2024-08-30.
Walgermo, Bente Rigmor
(2024)
Les for meg - forskning og materiell.
Onsdagsdeling;
2024-10-16.
Walgermo, Bente Rigmor;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Innspill til fremtidens prøver.
Innspillsmøte ;
2024-10-15.
Walgermo, Bente Rigmor
(2024)
Hvordan trigge interesse for lesing gjennom høye forventninger og motiverende feedback?.
Hvordan lykkes med lesing;
2024-10-24.
Walgermo, Bente Rigmor
(2024)
Les for meg - forskningsprosjekt.
Møte i senterrådet ved Nasjonalt lesesenteret;
2024-11-01.
Steenbuch, Bethen;
Jørgensen, Elin;
Laugaland Sele, Linda;
Walgermo, Bente Rigmor
(2024)
En time lek hver dag ga lærelyst (førstesideoppslag)
Slik fikk de barna til å ville lese og skrive (side 8 - 9).
Grønli, Karianne Megard;
Walgermo, Bente Rigmor;
Uppstad, Per Henning;
McTigue, Erin Margaret
(2024)
The transformative potential of checklist on teachers feedback and promoting student agency.
ALER 2024;
2024-11-07 - 2024-11-09.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente Rigmor
(2024)
Closing in on motivating assessment. Depicting the contours of the next generation of adaptive tests in reading and writing.
AEA-Europe 2024;
2024-11-06 - 2024-11-09.
Walgermo, Bente Rigmor;
Uppstad, Per Henning
(2024)
The Power of Situational Interest in Classroom Reading Assessment - reciprocal relations of interest, self-efficacy, and skill.
AEA-Europe 2024;
2024-11-06 - 2024-11-09.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente Rigmor;
Foldnes, Njål;
Bakken, Arild Michel
(2024)
Equitable Digital Vocabulary Assessment: What Item Formats do We Need to Build a Fair Vocabulary Test?.
AEA-Europe 2024;
2024-11-06 - 2024-11-09.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente Rigmor
(2024)
Hvordan skal vi forstå KI-identifiseringen av risiko i det digitale lesespillet GraphoGame?.
Seminar for lærere i osloskolen;
2024-11-13.
Walgermo, Bente Rigmor;
Uppstad, Per Henning;
Ersland, Bjørn Arild Hansen
(2024)
Avslutningssamling for Read to me i Lindesnes kommune: Betydningen av lærers forventninger for elevenes læring og lesingutvikling.
Avslutningssamling;
2024-11-27.
Walgermo, Bente Rigmor;
Ersland, Bjørn Arild Hansen;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Prosalong - samtale om boka "Skriv dristig og kreativt! Veiledning i skrivelyst.".
Prosalong, ;
2024-11-14.
Walgermo, Bente Rigmor;
Uppstad, Per Henning
(2024)
Fremover mot motiverende vurdering i lesing og skriving .
Innspillseminar om oppfølging av elevers progresjon i lesing, skriving og regning i Osloskolen;
2024-10-15.
Bakken, Arild Michel;
Walgermo, Bente Rigmor;
Uppstad, Per Henning
(2023)
AILIT: Background and literature review.
Lesesenteret, nettsider.
Alves-Wold, Aline;
Walgermo, Bente R.;
McTigue, Erin ;
Uppstad, Per Henning
(2023)
The ABCs of Writing Motivation.
Society for the Scientific Study of Reading (SSSR);
2023-07-19 - 2023-07-22.
Alves-Wold, Aline;
Walgermo, Bente R.;
McTigue, Erin ;
Uppstad, Per Henning
(2023)
Assessing Writing Motivation: a systematic review of K-5 students' self reports.
European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI);
2023-08-22 - 2023-08-26.
Lundetræ, Kjersti;
Walgermo, Bente R.
(2023)
Lesekartlegging på første trinn? Ja!.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
s.20-21.
Walgermo, Bente R.;
Nortvedt, Guri A.;
Uppstad, Per Henning;
Haram, Henrik;
Bratting, Karianne Berg;
Foldnes, Njål
(2023)
The Adaptive Models of
New National Screening Tests
in Reading and Numeracy
for Grade 1 and 3 in Norway
- possibilities and limitations.
Annual Meeting of the Association for Educational Assessment – Europe (AEA-Europe);
2023-11-01 - 2023-11-04.
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning;
Foldnes, Njål
(2023)
RECIPROCAL INVESTIGATIONS OF INTEREST, SELF-EFFICACY AND SKILL WITHIN A READING TEST SITUATION .
Society for Scientific studies of reading - annual conference /SSSR) ;
2023-07-19 - 2023-07-22.
Grønli, Karianne Megard;
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning;
McTigue, Erin
(2023)
Feedback practices on students’ oral reading – towards student
agency? A systematic review.
SSSR Conference;
2023-07-20 - 2023-07-22.
Walgermo, Bente Rigmor
(2023)
Adaptive, national screening test of reading - possibilities and challenges .
FLIP webinar: Digital assessments in reading and numeracy for 6- and 8-year-old students – two experiences from Norway;
2023-01-27.
Walgermo, Bente R.
(2023)
Hva er gode tilbakemeldinger på elevers tekster? .
Foredrag;
2023-02-03 - .
Walgermo, Bente R.
(2023)
What motivates students for writing and what feedback enhances students’ motivation to write?.
Foredrag;
2023-02-23 - .
Walgermo, Bente Rigmor
(2023)
Motivasjon for lesing og digitale verktøy .
Lærersamling, StøDig og Gameplay;
2023-12-18.
Solheim, Oddny Judith;
Walgermo, Bente R.;
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2022)
Engasjerende undervisning med blikk for eleven, teksten og lærerens rolle.
Nasjonal konferanse om lesing 2022;
2022-04-04 - 2022-04-05.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente R.
(2022)
Fagfolk: unødvendig med skjerm allerede ved skolestart.
Walgermo, Bente Rigmor;
McTigue, Erin Margaret;
Uppstad, Per Henning
(2022)
Student's voices: A systematic review of writing motivation in early elementary education.
SIG-Writing Conference;
2022-06-20 - 2022-06-22.
Alves-Wold, Aline;
Walgermo, Bente R.;
McTigue, Erin ;
Uppstad, Per Henning
(2022)
Student's voices: A systematic review of writing motivation in early elementary education.
SIG-Writing Conference;
2022-06-20 - 2022-06-22.
Walgermo, Bente Rigmor;
Foldnes, Njål;
Uppstad, Per Henning
(2022)
Motivational Dynamics of interest, self-concept and skill within a reading test situation.
NERA Conference Reykjavík 2022;
2022-06-01 - 2022-06-03.
Bakken, Arild Michel;
Walgermo, Bente Rigmor;
Foldnes, Njål;
Uppstad, Per Henning
(2022)
Adaptvurder: A formative adaptive reading test for third grade in norway .
IACAT 22 Frankfurt 8th Conference: Enhancing testing and assessment in the digital age with computerized adaptive testing;
2022-09-20 - 2022-09-22.
Esmaeeli, Sara;
Walgermo, Bente R.;
Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2020)
Barn med svak språklig kompetanse i barnehagen og overgangen til skolens begynneropplæring i lesing og skriving.
Norskbarnehageforskningskonferanse;
2020-09-28 - 2020-09-30.
Walgermo, Bente R.;
Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2020)
Barn med svak språklig kompetanse i barnehagen & overgangen til skolens begynneropplæring i lesing og skriving.
Norskbarnehagekonferanse;
2020-09-28 - 2020-09-30.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente R.
(2019)
Er det eigentleg meir friminutt 6 åringane i skulen treng?.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Walgermo, Bente R.;
Frijters, Jan;
Solheim, Oddny Judith
(2019)
First Grade Reading Intervention and Motivation Dynamics..
EARLI 2019;
2019-08-12 - 2019-08-16.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente R.
(2019)
6-åringar: – Meir leik i undervisninga.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Bakken, Arild Michel;
Walgermo, Bente R.;
Uppstad, Per Henning
(2019)
Towards formulating principles for developing strong items for screening tests in reading.
IAEA Annual conference;
2019-09-22 - 2019-09-27.
Walgermo, Bente R.;
Foldnes, Njål;
Uppstad, Per Henning;
Solheim, Oddny Judith
(2018)
First Grade Reading Skill and Motivation Dynamics.
Sig EARLI 2018 – Learning and development in early childhood;
2018-08-29 - 2018-08-31.
Rongved, Elisabeth;
Walgermo, Bente R.
(2018)
Disputas om motivasjon for lesing i første klasse.
Uppstad, Per Henning;
Walgermo, Bente R.
(2018)
Kvifor leikar dei ikkje?.
VG : Verdens gang.
ISSN 0805-5203.
McTigue, Erin ;
Solheim, Oddny Judith;
Walgermo, Bente R.;
Foldnes, Njål;
Frijters, Jan c
(2017)
Measuring multiple dimensions of early literacy motivation through self-report at school entry.
17th Biennial EARLI Conference for research on learning and instruction;
2017-08-28 - 2017-09-02.
Walgermo, Bente R.;
Frijters, Jan;
Solheim, Oddny Judith
(2016)
Motivation for reading at school entry.
Britisch Dyslexia Assosiation -conference;
2016-03-09 - 2016-03-12.
Walgermo, Bente R.;
Frijters, Jan;
Solheim, Oddny Judith
(2016)
FIRST GRADE READING INTERVENTION AND MOTIVATION DYNAMICS
- Can early intervention change the course of low emergent readers motivational developemnt?
.
Society for the Scientific Study of Reading - annual conference;
2016-07-13 - 2016-07-17.
Walgermo, Bente R.;
Frijters, Jan;
Solheim, Oddny Judith
(2016)
SCHOOL STARTERS MOTIVATION FOR READING
Literacy Interest and Reader Self-concept for students with different levels of emergent literacy skills.
International concerence on Motivation ;
2016-08-24 - 2016-08-27.
Walgermo, Bente R.
(2016)
Motivasjon for lesing det første året på skolen.
Samling for lærere fra skoler som deltar i På sporet prosjektet;
2016-06-14.
Walgermo, Bente Rigmor;
Solheim, Oddny Judith
(2015)
Motivation for reading at school entry for children with and without risk of reading difficulties..
Skriv!Les! Nordisk konferanse om lesing, skriving og literacy;
2015-05-18 - 2015-05-20.
Walgermo, Bente Rigmor
(2015)
Motivation for reading at school entry.
Skriv!Les! Nordisk konferanse om lesing, skriving og literacy;
2015-05-18 - 2015-05-20.
Walgermo, Bente Rigmor
(2015)
Struggling reader’s motivation for reading and effects of early interventions for children at risk of developing reading difficulties..
Fagdag med intervensjonslærerne i På sporet ;
2015-06-16.
Dahle, Elin Anita;
Walgermo, Bente Rigmor
(2015)
Vokabular og kjønn ved skolestart.
Fagmesse;
2015-06-16.
Walgermo, Bente Rigmor;
Mangen, Anne;
Brønnick, Kolbjørn S
(2013)
Lesing av sammenhengende tekster på skjerm og papir: apropos digitalisering av leseprøver.
Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse;
2013-05-06 - 2013-05-08.
Walgermo, Bente Rigmor;
Solheim, Oddny Judith;
Skaftun, Atle
(2011)
Vurdering av ordforståelse i relasjon til leseforståelse.
Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om skriving og lesing;
2011-05-30 - 2011-06-01.