Alle ph.d.-kandidater på ph.d.-programmet i samfunnsvitenskap skal gjennomføre midtveisevaluering.
Retningslinjer for 50-prosentseminar/midtveisevaluering for ph.d.-programmet i samfunnsvitenskap
50‐prosentseminaret gjennomføres etter at halve doktorgradsperioden er gjennomført (altså målt i tid). Seminaret er offentlig og kunngjøres ved kandidatens institutt/forskerskole. Dato for seminaret fastsettes ved opptak. Hovedveileder og forskerskoleleder er ansvarlige for at evalueringen blir gjennomført.
Midtveisevalueringen har som mål å klargjøre hvor langt hver enkelt kandidat har kommet i arbeidsprosessen og å avklare hva som gjenstår. Med et blikk utenfra, skal evalueringen gi konkrete faglige og praktiske innspill til prosjektet og en innretning for det videre arbeidet. Alle ph.d.-kandidater tatt opp på ph.d.-programmet i samfunnsvitenskap omfattes av disse retningslinjene. En midtveisevaluering av doktorgradsarbeidet skal normalt finne sted i tredje eller fjerde semester.
Teksten som presenteres og vurderes på dette seminaret bør være relativt omfattende og skal minst inneholde utkast til avhandlingens struktur og samt en påbegynt analyse eller artikkelutkast. Teksten bør foreligge senest to uker før seminaret. Kandidaten innleder seminaret med å gi en kort sammenfatning og situasjonsbeskrivelse av avhandlingsprosjektet. Kommentator vurderer og diskuterer prosjektets styrke og eventuelle uklarheter og svakere sider og gir konstruktive innspill til hvordan kvaliteten i prosjektet kan styrkes. Det legges spesiell vekt på:
- Å klargjøre ph.d.‐prosjektets plassering i det aktuelle forskningsfeltet og dets bidrag til dette feltet, samt prosjektets praktiske verdi/konsekvenser
- Å klargjøre eventuelle forskningsetiske utfordringer, avveiinger og valg
- Progresjon i prosjektet.
I kandidatens arbeidsprosess er det av stor betydning å få en diskusjon om prosjektet mens det ennå er anledning til å korrigere og utvikle alle elementene i forskningsdesignet og dets indre konsistens. Forslag til hvordan arbeidet kan utvikles og styrkes følges opp i en påfølgende veiledningssamtale mellom kandidat, veileder(e) og kommentator(er).
Seminaret avsluttes med en gjennomgang av framdriftsplanen med alle deltakerne til stede (uten andre fremmøtte som ikke er del av evalueringsgruppe eller veilederteam).
Den praktiske gjennomføringen av seminaret, inkludert utbetaling av honorar og dekning av reiseutgifter, håndteres av enheten, instituttet eller avdelingen der hovedveileder er ansatt. Hovedveileder har selv ansvar for å kontakte administrasjonen ved instituttet/avdelingen for å avklare utbetaling av honorar samt dekning av eventuelle reiseutgifter for kommentator(er).
* For ph.d.-kandidater med ekstern finansiering som ikke er ansatt ved UiS, håndteres honorar og reiseutgifter av den administrative konsulenten/lærlingen med ansvar for utbetalinger knyttet til ph.d.-utdanningen.
1. Tekster som danner grunnlag for seminaret bør være tilgjengelig for kommentator senest to uker før seminaret, og være godkjent av veileder.
2. Tekstene skal inneholde utkast til avhandlingens innledende struktur (introduksjon, teoretisk/analytisk innramming, metodologisk/metodisk innretning), samt en påbegynt analyse (for eksempel utkast til analysekapittel eller artikkel).
3. Kandidaten holder en presentasjon av sitt arbeid på maksimalt 25 minutter.
4. Kandidaten rapporterer om gjennomført 50‐prosentseminar i den årlige framdriftsrapporteringen.
1. Hovedveileders oppgaver er arrangere seminaret, herunder bestille rom og bekjentgjør dette ved instituttet og forskerskolen kandidaten tilhører.
2. Hovedveileder har ansvar for å gjøre avtaler med kommentator til seminaret, samt sende kontaktinformasjon for eksterne kommentatorer til administrasjonen på instituttet mtp honorering. Husk at kommentatoren(e) ikke kan delta i komiteen som skal vurdere avhandlingen ved endelig innlevering.
3. Hovedveileder leder seminaret. Umiddelbart etter seminaret skriver kommentator en kort rapport, eller det blir avholdt et veiledermøte mellom kandidat, veileder og kommentator kort tid etter seminaret.
4. Hovedveileder har ansvar for at kommentatorenes innspill følges opp i den videre veiledningen.
5. Hovedveileder rapporterer om gjennomført 50‐prosentseminar i den årlige fremdriftsrapporteringen.
1. Det skal primært være èn kommentator, normalt fra kandidatens eget institutt.
2. Formålet med 50 prosentseminaret er at kandidaten skal få konstruktive tilbakemeldinger som kan støtte det videre arbeidet.
3. Hoveddelen av seminaret bør brukes til denne vurderingen, men det bør settes av noe tid til allmenn diskusjon i salen.
4. Etter seminaret møtes kandidat, veileder og kommentatorer til en oppsummerende veiledningssamtale. I etterkant av presentasjon og diskusjon, settes det av litt tid for at kandidaten kan diskutere med evalueringsgruppa uten veilederne til stede og for at veilederne kan diskutere med evalueringsgruppa uten kandidaten til stede.
5. En viktig del av kommentators oppgave er å vurdere progresjonen i prosjektet.
Dersom midtveisevalueringen synliggjør at kandidaten ikke tilfredsstiller forventet progresjon skal det utarbeides en mer grundig oppfølgingsplan som inkluderer et oppfølgingsmøte som avholdes innen seks måneder. På oppfølgingsmøtet skal midtveisevalueringskomiteen vurdere om oppfølgingsplanen blir fulgt. Dersom kommentator(er) konkluderer med at det er liten sannsynlighet for at prosjektet vil bli gjennomført, kontakter forskerskoleleder lederen av Doktorgradsutvalget for ph.d. programmet. Informasjon som fremkommer kan inngå i en diskusjon om avslutning av studieløpet.
Oppfølgingsplanen bør inneholde følgende punkt:
- Hvem som har evaluert kandidaten
- Ph.d.-kurs og formidlingsaktiviteter som er gjennomført så langt
- Manuskripter under arbeid, eventuelt levert
- Utfordringer
- Oppfølging/tiltak
- Øvrige kommentarer