SFO-studenter ved UiS blant de mest fornøyde i landet

Studentene på bachelor i skolefritidspedagogikk ved UiS er blant Norges mest fornøyde pedagogikk-studenter. – Stor stas, sier studiekoordinator.

Publisert Sist oppdatert

To gutter leker på en SFO.
Studentene som studerer skolefritidspedagogikk ved UiS er veldig fornøyde. Illustrasjonsbilde fra en av landets mange SFO-er: Jørn Steen/UiS.

Bachelor i skolefritidspedagogikk ved Universitetet i Stavanger (UiS) er foreløpig det eneste av sitt slag i landet. Studiet startet opp i 2023, og nå er studentene på både første og andre året godt i gang. Denne uka ble resultatene fra Studiebarometeret lansert, og den viser at studentene som går på skolefritidspedagogikk ved UiS er veldig fornøyde med studiet sitt. Faktisk er de blant de aller mest fornøyde i hele landet.

Mer fornøyde enn andre pedagogikk-studenter

Ifølge resultatene fra Studiebarometeret er studentene på skolefritidspedagogikk mye mer fornøyde med blant annet undervisningen, arbeidslivsrelevansen, læringsmiljøet og relasjonen til foreleserne enn andre pedagogikk-studenter i landet.

– Studentene har gitt studiet en total score på 4,7 av 5 mulige. Det er helt i toppen sammenlignet med alle landets studier, men i tillegg er også våre studenter blant de aller mest fornøyde pedagogikk-studentene i hele landet, sier Hege Barker, studiekoordinator for bacheloren i skolefritidspedagogikk ved UiS.

Hun er veldig fornøyd med resultatet og forklarer «suksessoppskriften» med at de har svært engasjerte studenter og forelesere som sammen utvikler studiet, og sørger for høy kvalitet.

– SFO-studiet var jo en satsning for UiS, så da er det jo også ekstra kjekt når det lykkes. Men vi kan ikke bare slutte å stå på videre på grunn av dette. Nå skal vi ta disse gode resultatene med oss inn i det videre arbeidet med å utvikle studiet, sier Barker.

– Lærer mye jeg kan ta rett med meg inn i praksis

Student Espen Primstad skryter av studiet sitt, og sier han lærer mye av å gå bachelor i skolefritidspedagogikk ved UiS. Han jobber til daglig på en SFO, og kombinerer studiet med jobb.

– Jeg valgte å gå på skolefritidspedagogikk for å lære noe nytt, få nye erfaringer og impulser. Det jeg liker best med dette studiet, er at jeg lærer mye nytt som jeg kan ta med meg rett inn i praksis på SFO-en der jeg jobber, forteller Espen Primstad.

Han får støtte fra medstudent Karl Andre Bertheussen, som er avdelingsleder for en aktivitetsskole (SFO) i Oslo.

– Dette er et kjempebra studium å ta både for deg som er assistent, baseleder eller leder i en SFO. Fra et ledelseperspektiv kan jeg underskrive på at denne utdanningen er kjempefin å ha når du skal lede en skolefritidsordning. Her lærer du om spesialpedagogikk, profesjon, organisasjon og ledelse – og mye annet – som gir faglig forankring i ledelsen av personalet ditt, sier han, og får samtykkende nikk fra medstudenten.

– Vi har alle noe å bidra med, og vi lærer av hverandre. Det handler ikke om hvor vi starter, men hvor vi ender opp. Jeg håper at mange velger å søke denne utdanningen fordi det kan være med å løfte opp hele SFO som helhet. Jeg anbefaler andre å søke dette studiet og bli med på reisen, sier Primstad.

– Glade for studentenes tilbakemeldinger

Studieprogramleder for bacheloren i skolefritidspedagogikk Svanaug Lunde forteller at de er utrolig glade for studentenes tilbakemeldinger og den høye scoren på Studiebarometeret.

– Det gir oss jo en pekepinn på hvordan alle de som har valgt dette flunkende nye studieprogrammet opplever studiet og det å være studenter hos oss. Vi er glade for at de rapporterer at emnene vi tilbyr er av svært høy arbeidslivsrelevans, at faglig og sosialt læringsmiljø er svært godt og at de opplever at undervisningen er engasjerende og aktiviserende. Disse tilbakemeldingene fra studentene er veldig inspirerende, sier Lunde.

Er du interessert i å vite mer om bachelor i skolefritidspedagogikk?

Les mer om dette studiet, og husk at søknadsfristen går ut 15. april.

Tekst: Maria Gilje Strand