Materiell: Bøker, hefter, rapporter og doktorgradsavhandlinger

Et utvalg bøker, hefter og annet materiell utgitt av Læringsmiljøsenteret, eller der ansatte ved senteret er forfatter eller medforfatter. Her kan du også bestille trykt utgave av doktoravhandlinger skrevet ved senteret fra 2009 til i dag.

Publisert Sist oppdatert
Hva finner du her?

– Hefter og foldere: Last ned gratis i pdf. – Rapporter: Bestill via e-post fra oss (husk bestillingsnummer) eller last ned gratis i pdf. – Bøker: Bestill direkte fra forlag eller bokhandel, eller lån på biblioteket. – Doktoravhandlinger: Bestill via e-post fra oss (husk bestillingsnummer). Mange av avhandlingene finnes også som gratis nedlastbar fil. Noen av de nyeste, kun som digital fil.

Du finner det nyeste først. Bla deg bakover. Foto: iStock.

Hefter og foldere

Noen finnes kun i trykt utgave og kan bestilles fra oss. Andre kan du laste ned gratis.

Forside Dimensjonsguide CLASS
Omslag til Dimensjonsguide CLASS-S.

CLASS-S dimensjonsguide

Norsk oversettelse av Dimensjonsguiden som er tilpasset Classroom Assessment Scoring System (CLASS)-secondary.

  • Bestillingsnummer: 4810
  • Utarbeidet av: Teachstone 
  • Sider: 29
  • År: 2022
  • Pris: 270 pr stk (ved bestilling av mer enn 5 ex: 200 pr stk)
  • Bestill: Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk bestillingsnummer, antall og fakturaadresse.

Heftet presenterer de 12 dimensjonene i CLASS-S med overskriftene: 

  • Hva er det?
  • Hvorfor er det viktig?
  • Hvordan kan jeg utvikle meg innen dette?

Heftet er relevant for sertifiserte CLASS-observatører på secondary (ungdomstrinn og videregående) eller Upper Elementary (4 – 7 trinn). Det kan også være aktuelt for andre som arbeider med klasseromspraksis eller veiledning ut fra det teoretiske og begrepsmessige rammeverket Teaching through Interactions, som er grunnlaget for CLASS-manualene.

CLASS-S dimensjonsguiden er inkludert i kursavgiften for alle CLASS-kurs og leveres ut/sendes i forbindelse med kursene.

Heftet er kun tilgjengelig i trykt utgave.

Barnehagens innsatsteam mot mobbing: barns rett til et trygt og godt barnehagemiljø

Læringsmiljøsenteret har laget en liten brosjyre om Barnehagens innsatsteam mot mobbing. Brosjyren finnes kun i digital utgave. Den er gratis.

Last ned folderen: Barns rett til et trygt og godt miljø i barnehagen: barnehagens innsatsteam mot mobbing (pdf)

Folder og plakat: Aktivitetsplikten

Læringsmiljøsenteret har laget en liten brosjyre og en plakat om aktivitetsplikten i opplæringslovens kapittel 12. De er gratis og kun tilgjengelige i digital utgave.

Doaibmangeatnegasvuohta praksisas (Aktivitetsplikten)

Læringsmiljøsenteret har laget en liten brosjyre og en plakat om aktivitetsplikten i opplæringslovens kapittel 9 A. De finnes kun i digital versjon. Last dem ned gratis. Nordsamisk versjon.

Trygt og godt skolemiljø: for foreldre i skolen – brosjyre

Læringsmiljøsenteret har laget en liten brosjyre beregnet på foreldre. Den tar utgangspunkt i opplæringslovens kapittel 12, om elevenes skolemiljø. Last ned folderen gratis under. Den finnes kun i digital versjon.

Retningslinjer for å forebygge digital mobbing i skolemiljøet – hefte

Heftet gir anbefalinger for hvordan skoler, lærere og foreldre kan arbeide for å forebygge digital mobbing. Det er gratis og finnes kun i digital utgave.

Mobbefritt læringsmiljø – hefte

Hvordan skape et bedre skolemiljø for alle elever? I heftet Mobbefritt læringsmiljø har vi samlet erfaringer fra Læringsmiljøprosjektet pilotfase. Hovedtemaene er skoleutvikling og mobbing. Heftet finnes kun i digital utgave.

Emosjonelle vansker – hefte

Heftet setter fokus på hva voksne i skolen kan gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser. Det kan bestilles i trykt utgave eller lastes ned gratis.

  • Bestillingsnummer 4792.
  • Forfattere: Ella Maria Cosmovici Idsøe & Thormod Idsøe
  • Tittel: Emosjonelle vansker: Hva kan voksne i skolen gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser?
  • Sidetall: 23
  • År: 2012
  • Pris: 100,-
  • Bestillingsnummer: 4792
  • Bestill: Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.
  • Last ned heftet gratis: Emosjonelle vansker (pdf)

Selv om det finnes en rekke tilbud innenfor helsevesenet som er ment å skulle hjelpe barn og ungdommer med psykiske vansker, viser undersøkelser fra Nasjonalt Folkeinstitutt at disse tjenestene ikke der ut til å nå de som trenger det i tilstrekkelig grad. Så mange som 83% av ungdommer med relativt store psykiske vansker får ikke hjelp for plagene sine.

Skolen må forholde seg til elever som sliter og som ikke får hjelp. Er det noe vi kan gjøre i skolen som kan være til hjelp for disse elevene? Kan voksne i skolen ha nytte av kunnskap om hvordan man kan og håndtere emosjonelle vansker?

Rapporter

Bestill trykt utgave eller last ned en digital utgave.

Rapport - Noe vi kan være sammen om : evaluering av Være Sammen i Ringeriksbarnehagene

Noe vi kan være sammen om

  • Tittel: Noe vi kan være sammen om: evaluering av Være Sammen i Ringeriksbarnehagene
  • Forfatter: Ida Holth Mathiesen
  • År: 2023
  • Sider: 40
  • Kun digital utgave

Være Sammen i Ringerike ser ut til å ha bidratt til positive endringer i barnehagene knyttet til kollektiv kapasitetsbygging i form av felles språk og felles forståelse. 

De ansatte opplever at det har vært en stor og viktig endring i hvordan de kollektivt og individuelt arbeider med voksenrollen i barnehagene og at det autoritative perspektivet nå er godt etablert i barnehagene. 

De opplever at både barnehagene og laget rundt i større grad drar i samme retning og at mye tilsier at de har utviklet et tryggere og bedre barnehagemiljø som følge av endringsprosessene gjennom Være Sammen. 

Metodisk har evalueringen blitt gjennomført ved hjelp av digitale fokusgruppeintervjuer med styrere, pedagoger, assistenter og fagarbeidere, kompetansemiljøet ved UiS og styringsgruppen. 

Til sammen 23 personer har blitt intervjuet.

Last ned:

Bokstart - prosjektevaluering

  • Tittel: Bokstart - Rapport: Prosjektevaluering av Bokstart-prosjektet
  • Forfattere: Natalia Kucirkova, Elisabeth Stray Gausel, Ann Kristin Kolstø-Johansen og Vibeke Grøver
  • Utgitt av: Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger
  • År: 2022
  • Sider: 68
  • Tittel: Noe vi kan være sammen om: evaluering av Være Sammen i Ringeriksbarnehagene
  • Forfatter: Ida Holth Mathiesen
  • År: 2023
  • Sider: 40
  • Kun digital utgave

Forskere ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger og Universitetet i Oslo har utarbeidet en rapport som oppsummerer pilotprosjektet i Bokstart. Målet med prosjektet var å oppmuntre foreldre til å lese for barnet sitt, snakke om bøker og gradvis utvikle et godt og livslangt forhold til lesing og litteratur hos barn, slik at de utvikler gode leseferdigheter.

Bokstart er et prosjekt som ble drevet av Foreningen !les i 2019–2022 i Oslo kommune.

Foreningen !les er en ideell organisasjon som har som mål å spre leselyst og skape lesere blant barn. Bokstart er et internasjonalt anerkjent program som opprinnelig kom fra Storbritannia, hvor det var kjent som Bookstart. Kjernen i programmet er den forskningsbaserte tanken om at barn som blir lest for fra tidlig alder, får en god start på livet. Bokstarts nøkkelmekanisme for å oppmuntre voksne til å lese for barna sine fra de er små, er å gi familiene bøker og informasjon om viktigheten av å lese for barn.

Med økonomisk støtte fra danske Egmont Fonden startet Foreningen !les en modifisert versjon av Bookstart-programmet i Norge. Målet med prosjektet var å oppmuntre foreldre til å lese for barnet sitt, snakke om bøker og gradvis utvikle et godt og livslangt forhold til lesing og litteratur hos barn, slik at de utvikler gode leseferdigheter. Dette passer med Foreningen !les sitt overordnede mål, som er å skape lesere blant barn og unge.

Prosjektet var rettet mot småbarnsfamilier bosatt i Norge og innebar samarbeid med helsestasjoner og biblioteker om å levere bøkene og informasjonen til foreldrene. Tilbudet har omfattet barn fra 0–3 år og foreldrene deres.

Denne rapporten oppsummerer prosjektet og viktige funn fra prosjektets evaluering. Den baserer seg på et spørreskjema til foreldre, bibliotekarer og helsesykepleiere som deltok i prosjektet, og kvalitative intervjuer med et utvalg av foreldrene. Målet med denne rapporten har vært å identifisere synspunkter fra helsestasjonsansatte, bibliotekarer og foreldre om Bokstart-prosjektet, sier forsker Natalia Kucirkova ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger.

Sentrale funn i evalueringen er blant annet at:

  • foreldre mener det å lese sammen ga anledning til en rolig stund, der boken skapte en ramme for felles oppmerksomhet og tilknytning.
  • foreldre mener Bokstart var et fint tilbud som de håpte var kommet for å bli.
  • helsesykepleiere og bibliotekarer mener Bokstart bør fortsette.
  • helsesykepleiere opplever at prosjektet gir anledning til å snakke med foreldre om barnets språkutvikling.
  • bibliotekarene uttrykker at prosjektet gir mulighet til å nå ut til foreldre som ellers ikke leser for sine barn.

Last ned:

Mobbing i norske barnehager – en kunnskapsoversikt

  • Tittel: Mobbing i norske barnehager - en kunnskapsoversikt
  • Forfattere: Helene Marie Storli Aaseth, Ellen Elvethon, Ingrid Midteide Løkken, Tone Rove Nilsen og Thomas Moser.
  • Utgitt av: Læringsmiljøsenteret har samarbeidet med Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager om utarbeidelsen av rapporten på oppdrag fra Private barnehagegers landsforbund (PBL) med støtte fra Partnerskap mot mobbing (PMM).
  • År: 2021
  • ISBN: 978-82-303-4936-6
  • Sider: 75
  • Finnes kun i digital utgave

Rapporten gir en oppdatert kunnskapsoversikt over erfaringer og forskning om temaet mobbing i norske barnehager.

Rapportens hensikt er å sammenstille ulike typer kunnskap, erfaringer og forskning om fenomenet mobbing i norske barnehager. Rapporten bygger på ulike former for skriftlige dokumenter slik som politiske tekster og styringsdokumenter, forskningslitteratur og praktisk pedagogisk litteratur, som kan bidra til å svare på følgende overordnete spørsmål: Hva finnes av kunnskap om mobbing i barnehagen og hvordan diskuteres fenomenet i den norske barnehagekonteksten?

Last ned:

Erfaringer med å fjerne karakter i orden og atferd

  • Tittel: Erfaringer med å fjerne karakter i orden og atferd: Evaluering av et forsøk ved seks videregående skoler i Rogaland
  • Forfattere: Edvin Bru, Maren Stabel Tvedt, Liv Jorunn Byrkjedal-Sørby, Kjersti B. Tharaldsen og Ann Kristin Kolstø-Johansen
  • Utgitt av: Læringsmiljøsenteret
  • År: 2019
  • Sider: 60
  • ISBN: 978-82-7578-062-9 (pdf)

Hva skjer om man fjerner karakter i orden og atferd i videregående skole? Det ble testet ut i seks skoler i Rogaland. I rapporten kan du lese om erfaringene.

Dette er en evalueringsrapport fra forsøket uten karakterer i orden og atferd i videregående skole. Evalueringen er basert på spørreundersøkelser til lærere og elever, samt fokusgruppeintervju med representanter for skolens ledelse, tillitsvalgte fra den største fagforeningen på skolene og elevrådsrepresentanter fra skolene.

Undersøkelsene ble gjennomført i perioden mars til mai 2019. I tillegg er det hentet inn relevante data fra Utdanningsdirektoratets elevundersøkelse for årene 2014 – 2018, samt opplysninger om elevers fravær. 

En viktig begrunnelse for forsøket har vært å utforske om det å fjerne anmerkninger og karakterer i orden og atferd kan være med å stimulere arbeidet med elevenes helhetlige sosiale handlingskompetanse, slik dette forstås ut fra den nye overordnede delen av læreplanverket.

Last ned:

Oppfølging av barn og unge som har blitt utsatt for mobbing

  • Sidetall: 68 s.
  • År: 2018
  • Pris: 140,-
  • Bestillingsnummer: 4802
  • Bestill: Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.
  • Kun trykt utgave.

Rapport etter fagseminar om oppfølging av dem som har blitt utsatt for mobbing. agseminaret var en del av et oppdrag til Læringsmiljøsenteret fra Utdanningsdirektoratet i samarbeid med Helsedirektoratet.

Tiltak mot mobbing inkluderer forebygging, avdekking, stopping og oppfølging. I denne rapporten omtales arbeid med oppfølging av barn og unge som har vært utsatt for mobbing. Dette innebærer at den aktive handlingen er avsluttet, og at fokus er på arbeidet etter mobbing. Til tross for at det har blitt utviklet gode modeller for avdekking og håndtering av mobbing, blir mange barn og unge mobbet i Norge i dag. Selv om mobbingen blir stoppet, vil den som har vært utsatt for mobbingen, stå i fare for å utvikle senskader som følge av mobbingen.

Den 4. og 5. desember 2017 arrangerte Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger (Læringsmiljøsenteret) et fagseminar om oppfølging av dem som har blitt utsatt for mobbing. Fagseminaret var en del av et oppdrag til Læringsmiljøsenteret fra Utdanningsdirektoratet i samarbeid med Helsedirektoratet. I forbindelse med fagseminaret ble det gjort et grundig forarbeid med innhenting av kunnskap både fra noen som har opplevd å bli utsatt for mobbing, fra deres familier og fra skoler og kommuner som har gode praksiseksempler for oppfølgingsarbeid. Under fagseminaret ble denne kunnskapen presentert. Andre presentasjoner omhandlet dagens kunnskapsgrunnlag angående konsekvenser av å bli utsatt for mobbing og tiltak for å avhjelpe slike negative konsekvenser. Refleksjoner over viktigheten av samarbeid mellom skolen og helsetjenesten i arbeidet ble også presentert. Det ble arrangert workshop og paneldebatt hvor seminarets deltakere bidro.

Denne rapporten er en sammenstilling av arbeidet som er gjort i forkant av seminaret, og det som ble presentert under seminardagene. Etter en fremstilling av seminarbidragene, workshopene og paneldebatten deler seminarets arbeidsgruppe sine analyser og refleksjoner fra fagseminaret og sine tanker om veien videre i oppfølgingen av dem som har vært utsatt for mobbing. Arbeidsgruppen fra Læringsmiljøsenteret er ansvarlig for fremstillingen i rapporten.

Å bli utsatt for mobbing. En kunnskapsoppsummering om konsekvenser og tiltak

  • Sidetall: 252 s,
  • År: 2017
  • Pris: 290,-
  • Bestillingsnummer: 4321
  • Bestill: Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.
  • Finnes både som trykt og digital utgave.

Kunnskapsoppsummeringen belyser skadevirkninger av å ha blitt utsatt for mobbing, og tiltak som kan settes inn for å motvirke slike skadevirkninger. Den legger et grunnlag for økt innsats for å hjelpe dem som har vært utsatt for mobbing.

Kunnskapsoppsummeringen er utarbeidet i et samarbeid mellom Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret), Universitetet i Stavanger, og Regionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU Vest), Uni Research Helse, på oppdrag fra Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.

De som har vært involvert i kunnskapsoppsummeringen, er: forsker II Kyrre Breivik (RKBU Vest), professor Edvin Bru (Læringsmiljøsenteret), forsker Charlotte Hancock (Læringsmiljøsenteret), professor Ella Cosmovici Idsøe (Læringsmiljøsenteret), professor Thormod Idsøe (Læringsmiljøsenteret) og forsker II Mona E. Solberg (RKBU Vest). Edvin Bru har vært koordinator for arbeidet.

Last ned:

Å ivareta barn og unge som har blitt utsatt for mobbing

  • Tittel: Å ivareta barn og unge som har blitt utsatt for mobbing: erfaringsbasert kunnskap om utforming og organisering av tiltak
  • År: 2017
  • Sidetall: 120 s.
  • Pris: 160,-
  • Bestillingsnummer: 4800
  • Bestill: Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.
  • Sidetall: 252 s,
  • År: 2017
  • Pris: 290,-
  • Bestillingsnummer: 4321
  • Bestill: Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.
  • Finnes både som trykt og digital utgave

Å følge opp barn og unge som har vært utsatt for mobbing er en viktig del av det systematiske arbeidet mot mobbing. Oppfølgingsarbeidet er viktig blant annet for å kunne forebygge for senskader hos de det gjelder og sikre at den som har blitt utsatt for mobbing blir sosialt inkludert. Det er likevel en del av det å håndtere mobbing som den forskningsbaserte kunnskapen sier mindre om, og det er behov for å vite mer om hvordan barn og unge som har blitt utsatt for mobbing kan ivaretas på en god måte. Denne rapporten utforsker erfaringsbasert kunnskap om hvordan barn og unge som har vært utsatt for mobbing kan følges opp.

Rapporten er skrevet av Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) og Regionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU Vest) ved Uni Research Helse, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og Helsedirektoratet. De som har vært involvert i arbeidet er postdoktor Kjersti B. Tharaldsen (Læringsmiljøsenteret), stipendiat Charlotte H. H. Hancock (Læringsmiljøsenteret), professor Edvin Bru (Læringsmiljøsenteret), forsker II Hilde Slåtten (RKBU Vest) og forsker II Kyrre Breivik (RKBU Vest). Edvin Bru har vært koordinator.

Last ned:

På leit etter læringsmiljøet i barnehagen

En synteserapporten om skandinavisk forskningslitteratur om læringsmiljø i barnehagen i tidsrommet 2006-2015. Læringsmiljøbegrepet har ikke tradisjon for å bli benyttet i barnehagens faglitteratur. Begrepets innhold er allikevel sterkt tilstede i forskningen på barnehagens innhold, kvalitet og utviklingsmuligheter.

Rapporten finnes kun i digital utgave.

Last ned:

Er alle med?

En rapport om hvordan grunnskolens barnetrinn organiserer tiltak for elever som viser problematferd og/eller lav skolemotivasjon for skolearbeid. Omlag 2000 elever får sin skolegang delvis eller hele sin opplæring utenfor ordinær skole, til tross for at alle barn skal være inkludert i den vanlige opplæringen iflg. norsk skolepolitikk.

  • Forfattere: Hanne Jahnsen, Svein Nergaard og Nina Grini
  • Tittel: Er alle med? : smågruppetiltak for elever som viser problematferd og / eller lav skolemotivasjon. En kartlegging på 1.-7. trinn i grunnskolen
  • Sidetall: 168 s.
  • År: 2012
  • Pris: 150,-
  • Bestillingsnummer: 4313
  • Bestill: Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer
  • Finnes både i trykt og digital utgave

Hovedhensikten med denne kartleggingen har vært å lage en oversikt over forekomst, organisering og antall elever i smågruppebaserte opplæringstiltak i norske grunnskoler med elever på 1.-7. årstrinn. Tilstedeværelsen av slike tiltak i skolen kan utfordre grunnholdningen om en inkluderende skole og derved også prinsippet om elevenes deltakelse i det skolefaglige og sosiale fellesskapet i skolen. Skolen skal gi rom for alle og se den enkelte, men kan vi si at alle er med? Dette spørsmålet har gitt opphav til rapportens tittel.

Last ned:

Den ene dagen

  • Forfattere: Hanne Jahnsen, Svein Nergaard, Frank Rafaelsen og Arne Tveit
  • Tittel: Den ene dagen: ungdomsskoler som bruker smågruppebaserte tiltak for elever som viser lav skolemotivasjon problematferd
  • Sidetall: 117 s.
  • År: 2009
  • Pris: 150,-
  • Bestillingsnummer: -
  • Bestill: Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.
  • Finnes både i trykt og digital utgave

Rapporten tar for seg aktørenes begrunnelser og opplevelser ved bruk av smågruppetiltak for elever som viser problematferd og manglende skolemotivasjon på ungdomstrinnet i offentlige skoler i Norge.

Forfatterne har gjennomført en kasusstudie av smågruppebaserte deltidstiltak der de har undersøkt både har undersøkt innholdsmessige og kvalitative aspekter ved tiltakene, samt den sosiale og pedagogiske konteksten de befinner seg i.

Tittelen spiller på de vesentligste i funnene.

Last ned:

I randsonen

  • Forfattere: Hanne Jahnsen, Svein Nergaard og Sandra Val Flaatten
  • Tittel: I randsonen: forekomst og organisering av smågruppetiltak for elever på ungdomstrinnet som viser problematferd og lav skolemotivasjon
  • Sidetall: 167 s.
  • År: 2006
  • Pris: 150,-
  • Bestillingsnummer: 4312
  • Bestill: Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.
  • Finnes både i trykt og digital utgave

Rapporten tar for seg forekomst og organisering av smågruppetiltak for elever som viser problematferd og manglende skolemotivasjon på ungdomstrinnet i offentlige skoler i Norge.

Kartleggingen av smågruppebaserte opplæringstiltak på ungdomstrinnet er gjennomført i desember 2005 av Lillegården kompetansesenter på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Målgruppa for tiltakene er elever som viser liten motivasjon for tradisjonelt skolearbeid og som viser problematferd eller andre tegn på manglende trivsel og tilpasning i skolen. Hensikten har vært å lage en oversikt over omfang av og ulike typer organisering av slike tiltak på ungdomstrinnet i norsk grunnskole.

Tidligere undersøkelser har vist at elever i eksterne smågrupper har lavere skolefaglig og sosial kompetanse og høyere grad av problematferd enn problemdefinerte elever i normalskolen og elever i institusjonsskoler. Dette viser at elevene som får opplæring i smågruppetiltak har stort behov for et kvalitativt godt opplæringstilbud.

Last ned:

Fagbøker

Fagbøker skrevet av ansatte ved Læringsmiljøsenteret. Les omtaler og bestill direkte fra forlaget.

Omslag til boken Barn og elever i utfordrende kontekster av Pål Roland
Forside på boken Barn og elever i utfordrende kontekster fra 2025. Omslag: Cappelen Damm Akademisk.

2025

2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2013

Doktorgradsavhandlinger

Bestill ved å sende oss en e-post med riktig bestillingsnummer. Mange av avhandlingene kan også lastes ned i fulltekst via Brage. Da er tittelen lenket videre. Noen av de nyeste avhandlingene finnes kun i digital utgave.

Cecilie Evertsen
Cecilie Evertsen disputerte for doktorgraden i 2024. Foto: Elisabeth Tønnessen.

2024

Eli Vibeke Eriksen: Academic engagement: The potential role of social–emotional competencies: A study conducted among Norwegian lower secondary school students

Eli Vibeke Eriksen har sett nærmere på den potensielle rollen til sosial og emosjonell kompetanse når det kommer til akademisk engasjement blant elever i ungdomsskolen.

Cecilie Evertsen: Exploring professionals’ perceptions of a districtwide implementation of a CLASS-related intervention

Cecilie Evertsen har i sin avhandling undersøkt hvordan norske fagpersoner i barnehagesektoren opplever det å bruke CLASS (Classroom Assessment Scoring System) som et observasjonsverktøy for samspillskvalitet.

  • Sidetall: 155 s.
  • Pris: 360,-
  • Bestillingsnummer: 4809
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

Jeanette Halvorsen: Fidelity, dosage, and quality of delivery in implementation of the Resilient intervention : The importance of a well-functioning support system for high-quality implementation

I sin doktorgrad har Jeanette Halvorsen gått i dybden på om forskningsprosjektet ROBUST har blitt implementert som planlagt, det som kalles fidelitet. I tillegg til å undersøke hvor mye av det som var planlagt gjennomført i prosjektet som faktisk har blitt implementert i skolene, noe som kalles dose. Og sist, men ikke minst, har hun undersøkt om implementeringen er gjennomført med høy kvalitet, slik at en kan forvente en positiv effekt hos elevenes sosiale og emosjonelle utvikling over tid.

Joachim Kolnes: Systemrettet sakkyndighetsarbeid i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) - en eksplorerende studie av samarbeidsutfordringer

Joachim Kolnes har i sin avhandling hatt som mål å skaffe kunnskap om tverrprofesjonelle samarbeidsutfordringer som oppstår ved systemretting av sakyndighetsarbeidet.

  • Sidetall: 204 s.
  • Pris: 375,-
  • Bestillingsnummer: 4809
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

Enrico Pollarolo: Higher-Order Thinking in Early Childhood Education and Care: Mediating young children's higher-order thinking skills. The role of mathematics, coding toys and educators

Målet med Enrico Pollarolos avhandling har vært å lære mer om høyere ordens tenkeferdigheter i barnehagen. Det har også vært å kunne tilby et nytt, teoretisk perspektiv som vier en signifikant oppmerksomhet til matematikk, kodeleker og lærere i rollen som tilretteleggere for høyere mentale funksjoner.

  • Sidetall: 169 s.
  • Pris: 360,-
  • Bestillingsnummer: 4809
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

2022

Maren Stahl Lerang: Instructional support in Norwegian classrooms: A multi-method and multi-informant approach

Maren Stahl Lerang har i sin avhandling funnet ut at kvaliteten på undervisningsstøtte varierer mellom klasserom.

  • Sidetall: 277 s.
  • Pris: 390,-
  • Bestillingsnummer: 4809
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

Ida Holth Mathiesen: Balansekunst: skolens rådgiving i møter mellom kontekstuelle, relasjonelle og politiske forventninger

Ida Holth Mathiesen har i sin avhandling undersøkt rådgivning i møter med forventninger fra skolen, lokalsamfunnet og elevene, politiske føringer, rådgivernes egne profesjonelle vurderinger og deres rolle i dette samspillet.

  • Sidetall: 187 s.
  • Pris: 350,-
  • Bestillingsnummer: 4809
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

Maren Stabel Tvedt: Supported to Stay in School: How Students’ Perceptions of the Psychosocial Learning Environment are Related to Intentions to Quit Upper Secondary School

Maren Stabel Tvedt har i sin avhandling funnet ut at elever som opplever et lite støttende læringsmiljø er mer tilbøyelige til å tenke at det ikke er noe vits i å fortsette på skolen.

  • Sidetall: 171 s.
  • Pris: 360,-
  • Bestillingsnummer: 4809
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

Lene Vestad: The Role of Social and Emotional Competencies in Academic Effiacy Beliefs, Emotional Distress, and Academic Stress

Lene Vestad har i sin avhandling funnet ut at dersom elevene opplever skolefaglig mestringstro, gode relasjonsferdigheter og emosjonsregulering når de begynner i ungdomsskolen, er det forbundet med mindre emosjonelle utfordringer.

  • Sidetall: 226 s.
  • Pris: 375,-
  • Bestillingsnummer: 4809
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

2021

Ragnhild Lenes har i sin avhandling funnet ut norske barns tidlige selvregulering er grunnleggende for senere leseforståelse og matematikkprestasjoner.

  • Sidetall: 106 s.
  • Pris: 300,-
  • Bestillingsnummer: 8531
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

Ida Risanger Sjursø: Traditional and Cyber Victimization: Emotional Problems and Percived Teacher Support

Ida Risanger Sjursø har i sin avhandling funnet ut at elever som ble mobbet, ønsket en lærer som de kunne snakke med og som tok dem på alvor – samtidig som hun satt inn tiltak og gav informasjon underveis i prosessen.

  • Sidetall: 155 s.
  • Pris: 325,-
  • Bestillingsnummer: 4809
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

Ragnhild Lenes: Development of self-regulation and academic skills: The role of child factors, socioeconomic status, and cultural context

2020

Braak, Dieuwer ten: Early childhood executive function, literacy, and mathematics: direction of effects and domain-specificity across the transition to school

Dieuwer ten Braak har i sin avhandling funnet ut at det er en sterk sammenheng mellom barns evne til selvregulering og matematiske ferdigheter.

  • Sidetall: 160 s.
  • Pris: 325,-
  • Bestillingsnummer: 4806
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

Nag, Heidi Elisabeth: Behavioural Phenotype of Smith-Magenis Syndrome (SMS): Individual Characteristics and Parental and School Staff's Experiences

Heidi Elisabeth Nag har i sin avhandling funnet ut at den utfordrende atferden til personer med Smith Magenis’ syndrom øker fordi det er noen egenskaper ved syndromet som fagfolk ikke er klar over eller ikke tar hensyn til i sine hjelpetjenester og tiltak.

  • Sidetall: 258 s.
  • Pris: 280,-
  • Bestillingsnummer: 4808
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

Ksenia Solheim: Teachers´ learning in classroom interaction

Ksenia Solheim har i sin avhandling funnet ut at lærere ønsker å lære mer om interaksjoner i klasserommet fordi de erfarer at det kan ha stor innvirkning på elevers læring.

  • Sidetall: 220 s.
  • Pris: 325,-
  • Bestillingsnummer: 4804
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

2018

Tove Flack: Relational aggression in adolescents; Exploring the associations with status goals, status stress, perspective taking and empathic concern within the framework of social goal theory

Tove Flack ser i sin avhandling på hvorfor noen ungdommer blir utestengt av sine medelever.

  • Sidetall:153 s.
  • Pris: 245,-
  • Bestillingsnummer: 4803
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

2017

Margit Garvik: Adolescent depression, school engagement and social functioning

Margit Garvik ser i sin avhandling på effekten av et gruppebasert tiltak for ungdom med mild til moderat depresjon.

  • Sidetall: 239 s.
  • Pris: 265,-
  • Bestillingsnummer: 4801
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

Grete Sørensen Vaaland: Pupil aggressiveness, teacher authority, and disruptive classroom behaviour

Grete Vaaland Sørensen ser i sin avhandling på aggressivitet hos elever, lærerautoritet og disiplinproblem i klasserommet.

  • Sidetall: 206 s.
  • Pris: 265,-
  • Bestillingsnummer: 4320
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

2015

Trude Havik: School non-attendance: A study of the role of school factors in school refusal

Trude Havik ser i sin doktorgradsavhandling på hvordan forhold i skolen påvirker skolevegring.

  • Sidetall: 242 s.
  • Pris: 265,-
  • Bestillingsnummer: 4799
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

Tonje Constance Oterkiil: Building schools' capacity and readiness to implement school based interventions and the role of leadership in this

Tonje Constance Oterkiil ser i sin doktoravhandling nærmere på utvikling av skolers kapasitet og endringsberedskap for implementering av skoleomfattende intervensjoner og ledelsens rolle i dette.

  • Sidetall: 92 s.
  • Pris: 245,-
  • Bestillingsnummer: 4798
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

2013

Klara Øverland: Children of divorce in daycare

Klara Øverland har i sin doktorgrad sett nærmere på barnehageansattes erfaringer med barn som opplever samlivsbrudd.

  • Sidetall: 116 s.
  • Pris: 245,-
  • Bestillingsnummer: 4796
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

2012

Pål Roland: Implementering av skoleutviklingsprogrammet Respekt

Pål Roland har i sin avhandling sett nærmere på utfordringer med implementering av skoleutviklingsprogrammet Respekt.

  • Sidetall: 373 s.
  • Pris: 350,-
  • Bestillingsnummer: 4125
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

2010

Elsa Westergård: Parental disillusionment with school: Prevalence, correlates, development and prevention

I denne avhandlingen belyser Elsa Westergård i hvilken grad foreldrene opplever å være desillusjonert i sitt møte med skolen. Det å identifisere desillusjonerte foreldre er viktig i arbeidet med å forbedre kvaliteten i samarbeidsrelasjonene.

  • Sidetall: 215 s.
  • Pris: 265,-
  • Bestillingsnummer: 4784
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

2009

Hildegunn Fandrem: Psychological and sociocultural adaptation among adolescents in Norway with immigrant backgrounds

Studien til Hildegunn Fandrem består av tre artikler, og den tar sikte på å kartlegge omfang og sentrale forhold som kan ha sammenheng med depressive symptomer og mobbing blant innvandrerungdom sammenlignet med norsk ungdom.

  • Sidetall: 250 s.
  • Pris: 265,-
  • Bestillingsnummer: 4782
  • Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.