Læringsmiljøprosjektet pulje 6

På denne siden finner du informasjon om Læringsmiljøprosjektet pulje 6 (2022 - 2024).

Publisert Sist oppdatert
Nasjonale fagdager for pulje 6 i Læringsmiljøprosjektet

27. april 2022: Oppstartssamling

21. - 22. september 2022: Første samling (Gardermoen)

15. - 16. mars 2023: Andre samling (digital)

17. - 18. oktober 2023: Tredje samling (digital)

20. - 21. mars 2024: Fjerde samling (Gardermoen)

Organisering

Utdanningsdirektoratet er eier av prosjektet. Læringsmiljøsenteret er tildelt oppdraget for gjennomføring av pulje 6.

Faser og viktige datoer i prosjektet

Oversikt over fagdager og tema for de ulike fasene/semestrene.

To barn leker i skogen. Foto: Marie von Krogh/Læringsmiljøsenteret, UiS
27. april 2022Oppstartssamling - fysisk samling
Vår og høst 2022Forankringsarbeid lokalt

__________

Høst 2022: Et trygt og godt læringsmiljø. Avdekking og stopping av krenkelser

21. - 22. september 2022Første samling nasjonale fagdager - fysisk samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

__________

Vår 2023: Fremme gode barnehage- og skolemiljø og forebygge krenkelser og utenforskap

15. - 16. mars 2023Andre samling nasjonale fagdager - digital samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

__________

Høst 2023: Inkludering

17. - 18. oktober 2023Tredje samling nasjonale fagdager - digital samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

__________

Vår 2024: Videreføring og utvikling av et profesjonsfellesskap

20. - 21. mars 2024 Fjerde samling nasjonale fagdager - fysisk samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

I alle fasene/semestrene er det viktig å

  • Etablere og utvikle rutiner og praksis for en lærende organisasjon
  • Formulere mål (basert på lokale data)
  • Utarbeide en implementeringsplan og revidere den underveis
  • Feedback, veiledning og støtte

Det skal være en lokal arbeidsgruppe i hver barnehage og skole som ledes av styrer/rektor. Prosjektet som helhet skal ledes av en kommunal styringsgruppe: oppvekstleder/e (eier), styrere og/eller rektor i de deltakende barnehagene/skolene og veilederne fra Læringsmiljøsenteret. PPT, helsesøster oppfordres til å delta i gruppen.

Faste veiledere fra Læringsmiljøprosjektet følger kommunen gjennom hele perioden.

Å sikre et trygt og godt barnehage- og skolemiljø uten mistrivsel og krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.

Hovedmålet i Læringsmiljøprosjektet

Prosjektledere ved Læringsmiljøsenteret

Universitetslektor i pedagogikk/spesialpedagogikk/psykologi
51831846
Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Førstelektor i pedagogikk
Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn