Kjersti Lundetræ

Senterleder

Kjersti Lundetræ

Kontakt

Telefon: 51833260 / 91676181

E-post: kjersti.lundetre@uis.no

Rom: OD B-24136

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Kort om meg

Jeg er professor i spesialpedagogikk og har vært senterleder ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking ved Universitetet i Stavanger siden 2018. Jeg har bakgrunn som lærer og spesialpedagog i grunnskolen og har i flere år undervist i begynneropplæring og lese- og skrivevansker i norskfaget på grunnskolelærerutdanningen ved UiS, samt lese- og skrivevansker, kartlegging og tiltak på master i spesialpedagogikk. Forskningsinteressene mine omfatter blant annet god begynneropplæring i lesing, tidlig innsats, lese- og skrivevansker og intervensjonsforsking. Jeg har vært involvert i de internasjonale leseundersøkelsene ALLPIAAC og PIRLS, og vært en del av prosjektledelsen i de store randomiserte, kontrollerte studiene På sporet og Two Teachers. Jeg er en av forfatterne av norskverket Fabel 1-4, som vant gull i BELMA, Best European Learning Materials Awards i 2021. Jeg er også fagansvarlig for leseopplæring i Store norske leksikon

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Solheim, Oddny Judith; Foldnes, Njål; Walgermo, Bente Rigmor; Bjerke, Kari Kolbjørnsen; Birkedal, Inga Kjerstin; Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

(2024)

Closing the Gap: A Conceptual Replication of an Early Reading Intervention.

Journal of Research on Educational Effectiveness.

ISSN 1934-5747.

DOI: 10.1080/19345747.2024.2333734

Walgermo, Bente R.; Foldnes, Njål; Uppstad, Per Henning; Bakken, Arild Michel; Lundetræ, Kjersti

(2024)

Development and deployment of an adaptive national elementary reading screening test.

Frontiers in Education.

ISSN 2504-284X.

Volum 9.

DOI: 10.3389/feduc.2024.1331777

Håland, Anne; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

(2022)

Hvordan kan skriveopplæringen gi rom for et mangfold av skrivere? En analyse av skriveundervisning på 1. og 2. trinn. . I: Skriveutvikling og skrivevansker.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202694319.

s.209-231.

Lundetræ, Kjersti; Walgermo, Bente R.

(2021)

Leseopplæring - å komme på sporet. I: Å lykkes med lesing : Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205553743.

s.37-67.

Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2021)

Leseopplæring - når leseflyten uteblir. I: Å lykkes med lesing : Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205553743.

s.130-143.

Walgermo, Bente R.; Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti; Tønnessen, Finn Egil; Solheim, Oddny Judith

(2021)

Screening tests of reading: Time for a rethink?.

Acta Didactica Norden (ADNO).

ISSN 2535-8219.

Volum 15.

Hefte 1.

DOI: 10.5617/ADNO.8136

Thomson, Jennifer Marie; Foldnes, Njål; Uppstad, Per Henning; Njå, Morten Bergsten; Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

(2020)

Can children's instructional gameplay activity be used as a predictive indicator of reading skills?.

Learning and Instruction.

ISSN 0959-4752.

Volum 68.

DOI: 10.1016/j.learninstruc.2020.101348

McTigue, Erin ; Schwippert, Knut; Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

(2020)

Gender Differences in Early Literacy: Boys’ Response to Formal Instruction.

Journal of Educational Psychology.

ISSN 0022-0663.

DOI: 10.1037/edu0000626

Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti; Mejding, Jan

(2020)

Kan ulik praktisering av reglene for skolestart bidra til å forklare kjønnsforskjellene i PIRLS-resultatene i Danmark og Norge?.

Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift.

ISSN 1903-0002.

Volum 57.

Hefte 3.

s.91-103.

Sunde, Kristin; Lundetræ, Kjersti

(2019)

Is a faster pace of letter instruction associated with other teaching practices? .

Nordic Journal of Literacy Research.

ISSN 2464-1596.

Volum 5.

Hefte 2.

s.62-78.

DOI: 10.23865/njlr.v5.1668

Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti; Kyle, Fiona

(2018)

What can Parents’ Self-report of Reading Difficulties Tell Us about Their Children’s Emergent Literacy at School Entry?.

Dyslexia.

ISSN 1076-9242.

Volum 24.

Hefte 1.

s.84-105.

DOI: 10.1002/dys.1571

Solheim, Oddny Judith; Frijters, Jan; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2018)

Effectiveness of an early reading intervention in a semi-transparent orthography. A group randomised controlled trial.

Learning and Instruction.

ISSN 0959-4752.

Volum 58.

s.65-79.

DOI: 10.1016/j.learninstruc.2018.05.004

Stangeland, Elisabeth Brekke; Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2018)

Gender differences in toddlers' language and participation in language activities in Norwegian ECEC institutions.

European Early Childhood Education Research Journal.

ISSN 1350-293X.

Volum 26.

Hefte 3.

s.375-392.

DOI: 10.1080/1350293X.2018.1463905

Støren, Liv Anne; Lundetræ, Kjersti; Børing, Pål

(2018)

Country differences in numeracy skills: how do they vary by job characteristics and education levels?.

International Journal of Lifelong Education.

ISSN 0260-1370.

Volum 37.

Hefte 5.

s.578-597.

DOI: 10.1080/02601370.2018.1554718

Walgermo, Bente R.; Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti; Tønnessen, Finn Egil; Solheim, Oddny Judith

(2018)

Kartleggingsprøver i lesing - tid for nytenking?.

Acta Didactica Norge.

ISSN 1504-9922.

Volum 12.

Hefte 4.

DOI: 10.5617/adno.6499

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Schwippert, Knut; Uppstad, Per Henning

(2017)

Protocol: ’On Track’, a group-randomized controlled trial of an early reading intervention.

International Journal of Educational Research.

ISSN 0883-0355.

Volum 86.

s.87-95.

DOI: 10.1016/j.ijer.2017.08.011

Lundetræ, Kjersti; Thomson, Jenny M.

(2017)

Rhythm production at school entry as a predictor of poor reading and spelling at the end of first grade.

Reading and writing.

ISSN 0922-4777.

Volum 31.

Hefte 1.

s.215-237.

DOI: 10.1007/s11145-017-9782-9

Lundetræ, Kjersti; Gabrielsen, Egil

(2016)

Relationship between literacy skills and self-reported health in the Nordic countries.

Scandinavian Journal of Public Health.

ISSN 1403-4948.

Volum 44.

Hefte 8.

s.758-764.

DOI: 10.1177/1403494816668082

Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti

(2014)

Hvor godt forstår voksne nordmenn skriftlig helseinformasjon?.

Sykepleien Forskning.

ISSN 1890-2936.

Hefte 1.

s.26-34.

DOI: 10.4220/sykepleienf.2014.0029

Lundetræ, Kjersti; Walgermo, Bente Rigmor

(2014)

Leseopplæring - å komme på sporet. I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205431164.

s.148-171.

Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2014)

Leseopplæring - bevisstgjøring fram mot leseflyt. I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205431164.

s.184-195.

Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti; Gustafsson, Jan-Eric; Myrberg, Mats

(2014)

Background. I: Associations between age and cognitive foundation skills in the Nordic countries - a closer look at the data.

ISBN 978-951-39-5958-6.

s.9-24.

Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti

(2014)

Distributions of skills in the Nordic countries – a comparison. I: Associations between age and cognitive foundation skills in the Nordic countries - a closer look at the data.

ISBN 978-951-39-5958-6.

s.25-48.

Lundetræ, Kjersti; Sulkunen, Sari; Gabrielsen, Egil; Malin, Antero

(2014)

A comparison of PIAAC and PISA results. I: Associations between age and cognitive foundation skills in the Nordic countries - a closer look at the data.

ISBN 978-951-39-5958-6.

s.171-188.

Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti

(2013)

Hva gjør skolen i møte med svake lesere?. I: Over kneiken? Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et tiårsperspektiv.

Akademika forlag.

ISBN 978-82-321-0321-8.

s.129-150.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

(2013)

Fortsatt grunn til bekymring for norske gutters lesing?. I: Over kneiken? Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et tiårsperspektiv.

Akademika forlag.

ISBN 978-82-321-0321-8.

s.45-60.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

(2013)

Prøveutformingens betydning for rapporterte kjønnsforskjeller. I: Over kneiken? Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et tiårsperspektiv.

Akademika forlag.

ISBN 978-82-321-0321-8.

s.61-76.

Gabrielsen, Nina Nøttaasen; Lundetræ, Kjersti

(2013)

Ordavkoding og leseferdighet i PIRLS. I: Over kneiken? Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et tiårsperspektiv.

Akademika forlag.

ISBN 978-82-321-0321-8.

s.117-127.

Lundetræ, Kjersti; Gabrielsen, Egil; Stokke, Reidar

(2012)

Helse i hvert ord? Sammenhenger mellom voksnes leseferdighet og opplevelse av egen helse. I: Skriv! Les!.

Akademika forlag.

ISBN 978-82-519-2870-0.

s.271-283.

Lundetræ, Kjersti; Gabrielsen, Egil; Mykletun, Reidar J.

(2010)

Do basic skills predict youth unemployment (16- to 24-year-olds) also when controlled for accomplished upper-secondary school? A cross-country comparison.

Journal of Education and Work.

ISSN 1363-9080.

Volum 23.

Hefte 3.

s.233-254.

DOI: 10.1080/13639081003745439

Lundetræ, Kjersti; Mykletun, Reidar J.; Gabrielsen, Egil

(2010)

A measure of mathematical self-concept in young adults 16 - 24 years old: A cross-cultural comparison with a focus on gender and numeracy.

Adults Learning Mathematics - An International Journal.

ISSN 1744-1803.

Volum 5.

Hefte 1.

s.36-51.

Hadland, Kari K.; Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kristi Lie

(2009)

Hvordan er læreverk i matematikk for 8. klasse tilpasset lesesvake elever?.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Volum 74.

Hefte 7.

s.14-19.

Lundetræ, Kjersti

(2009)

De voksne regnerne. I: Å regne i alle fag.

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215014364.

s.130-143.

Lundetræ, Kjersti

(2008)

Adults' mathematical self-concept - dependent on gender?. I: The Changing Face of Adults Mathematics Education: Learning from the Past, Planning for the Future.

s.213-232.

Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti

(2007)

Kjønnsforskjeller i voksenbefolkningens matematikkferdigheter - en utfordring for utdanningssystemet.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Hefte Nr. 02 (Forskningsut.

s.34-43.

Bøker og kapitler

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2022)

Fabel 4A: Grunnbok, norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203409950.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2022)

Fabel 4B: Grunnbok, norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203319365.

Ersland, Bjørn Arild Hansen; Lundetræ, Kjersti; Megard Grønli, Karianne; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe

(2022)

Fabel 4B - Arbeidsbok,norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203319341.

Ersland, Bjørn Arild Hansen; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Lundetræ, Kjersti; Megard Grønli, Karianne

(2022)

Fabel 4A - Grunnbok,norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203409943.

Ersland, Bjørn Arild Hansen; Lundetræ, Kjersti; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Megard Grønli, Karianne

(2022)

Fabel 4A - Arbeidsbok,norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203409929.

Ersland, Bjørn Arild Hansen; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Megard Grønli, Karianne; Lundetræ, Kjersti

(2022)

Fabel 4B - Grunnbok,norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203409967.

Lundetræ, Kjersti; Tønnessen, Finn Egil

(2021)

Å lykkes med lesing : Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205553743.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2021)

Fabel 3A grunnbok, norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203409882.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2021)

Fabel 3B grunnbok, norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203409905.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2021)

Fabel 3A arbeidsbok, norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203409851.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2021)

Fabel 3B arbeidsbok, norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203319273.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2021)

Fabel 3 lærerveiledning, norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203409868.

Ersland, Bjørn Arild Hansen; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Lundetræ, Kjersti; Megard Grønli, Karianne

(2021)

Fabel 3B - Arbeidsbok,norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203319273.

Ersland, Bjørn Arild Hansen; Lundetræ, Kjersti; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Megard Grønli, Karianne

(2021)

Fabel 3A - Grunnbok.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203409875.

Ersland, Bjørn Arild Hansen; Lundetræ, Kjersti; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Megard Grønli, Karianne

(2021)

Fabel 3A - Arbeidsbok,norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203409844.

Ersland, Bjørn Arild Hansen; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Lundetræ, Kjersti; Megard Grønli, Karianne

(2021)

Fabel 3B - Grunnbok.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203409899.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2020)

Fabel 1 lesebok, norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203406706.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2020)

Fabel 2 lesebok, norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203406713.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2020)

Fabel 2 lærerveiledning, norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203409554.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2020)

Fabel 1 lærerveiledning, norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203409547.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2020)

Fabel 1, arbeidsbok A, norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203406621.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2020)

Fabel 1 arbeidsbok B, norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203406645.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2020)

Fabel 2 arbeidsbok A, norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203406669.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2020)

Fabel 2, arbeidsbok B, norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203317255.

Ersland, Bjørn Arild Hansen; Lundetræ, Kjersti; Megard Grønli, Karianne; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe

(2020)

Fabel 2 - Arbeidsbok B,Trykkskrift.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203317262.

Lundetræ, Kjersti; Megard Grønli, Karianne; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Ersland, Bjørn Arild Hansen

(2020)

Fabel 2 - Lesebok,norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203406690.

Ersland, Bjørn Arild Hansen; Megard Grønli, Karianne; Lundetræ, Kjersti; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe

(2020)

Fabel 1 - Arbeidsbok B,Trykkskrift.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203406638.

Ersland, Bjørn Arild Hansen; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Megard Grønli, Karianne; Lundetræ, Kjersti

(2020)

Fabel 2 - Arbeidsbok B.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203317255.

Ersland, Bjørn Arild Hansen; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Lundetræ, Kjersti; Megard Grønli, Karianne

(2020)

Fabel 2 - Arbeidsbok A.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203406652.

Ersland, Bjørn Arild Hansen; Megard Grønli, Karianne; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Lundetræ, Kjersti

(2020)

Fabel 1A - Arbeidsbok.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203406591.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti

(2019)

Fabel 1 lesebok.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203406072.

Ersland, Bjørn Arild Hansen; Nyhammer bjorøy, Anne-birthe; Megard Grønli, Karianne; Lundetræ, Kjersti

(2019)

Fabel 1 - Lesebok,norsk for barnetrinnet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788203406072.

Tønnessen, Finn Egil; Lundetræ, Kjersti

(2014)

Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

Gyldendal Akademisk.

ISBN 9788205431164.

Lundetræ, Kjersti

(2010)

16-24-åringers basisferdigheter: En studie av basisferdigheter relatert til selvoppfatning, frafall i videregående opplæring og arbeidsledighet.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 9788276444360.

Hefte 120.

Lundetræ, Kjersti; Gabrielsen, Egil

(2006)

På lik linje? Om voksnes mestring av matematikk i dagliglivet.

ISBN 9788276490442.

Hefte 5.

Formidling

Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2024)

Seiglivede, lettvinte påstander om Pisa og norsk skole.

Dagens næringsliv.

ISSN 0803-9372.

Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2024)

Nedgang i lesefer­dig­he­tene kan ikke tillegges læreplanene.

Klassekampen.

ISSN 0805-3839.

Lundetræ, Kjersti

(2024)

Lesing er "hot".

Lundetræ, Kjersti

(2024)

Kan dating være et salgsargument for bøker? Nordmenn mener lesing er «hot», viser ny undersøkelse.

Lundetræ, Kjersti

(2024)

Boktips frå 10-åringar skal få opp leselysta.

Lundetræ, Kjersti

(2024)

Boktips fra barn til barn.

Lundetræ, Kjersti

(2024)

Lesepris til Nordtvet skole. .

Lundetræ, Kjersti

(2024)

Tomme bokhyller. Har vi blitt så ukonsentrerte i dette landet at vi ikke klarer å lese en bok lenger?.

Lundetræ, Kjersti

(2024)

Barna får nye superheltar på festival.

Lundetræ, Kjersti

(2024)

Norske barn leser dårligere. Hva gjør vi nå?.

Debatt, Arendalsuka;

2024-08-12 - 2024-08-16.

Lundetræ, Kjersti; Sæbø, Johanne Ur

(2024)

Nasjonalt lesesenter sitt arbeid med Leselyststrategien.

Møte med Stortingets utdannings- og forskningskomite;

2024-09-23.

Lundetræ, Kjersti

(2024)

Lesing på timeplanen.

Kveldsseminar i anledning FNs internasjonale lesedag ;

2024-09-09.

Lundetræ, Kjersti

(2024)

Panelsamtale, seminar om lesing.

Kveldsseminar: Med lesing på timeplanen;

2024-09-09.

Lundetræ, Kjersti; Sunde, Kristin

(2024)

Bedre leseopplæring.

Arbeiderpartiets skolekonferanse;

2024-05-28.

Lundetræ, Kjersti; Sæbø, Johanne Ur; Jensen, Maria Therese

(2024)

Tid for lesing!.

Frokostmøte for skoleeiere og skoleledere;

2024-05-23 - .

Lundetræ, Kjersti; Sæbø, Johanne Ur

(2024)

Tid for lesing!.

Frokostmøte for skoleeiere og skoleledere;

2024-09-17 - .

Lundetræ, Kjersti

(2024)

Panelsamtale: Hvor går veien videre?.

Leseferdigheter i endring. Hva forteller PIRLS om norske elevers lesing?;

2024-04-12 - .

Birkedal, Inga Kjerstin; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2024)

På sporet – et forskningsbasert bud på tidlig innsats.

Nasjonal konferanse om lesing 2024;

2024-03-18 - 2024-03-19.

Lundetræ, Kjersti

(2023)

«Uvanlig» norsktime hylles: – Kan inspirere elever til egen skriving.

Lundetræ, Kjersti

(2023)

De minste har lyst til å lære.

Dagsavisen.

ISSN 1503-2892.

Lundetræ, Kjersti

(2023)

Vranglesing om lek og læring .

Dagsavisen.

ISSN 1503-2892.

s.28-28.

Lundetræ, Kjersti

(2023)

Vranglesing om lek og læring.

Utdanningsnytt.no.

Lundetræ, Kjersti

(2023)

6-åringer og lek.

Lundetræ, Kjersti

(2023)

Reagerer på barnas skjermbruk på skolen.

Lundetræ, Kjersti

(2023)

Vi trenger et felles løft for norske barns leseferdigheter.

Forskersonen.no.

Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

(2023)

Dei lange opprykkssøknadene - spor av ein ukultur?.

Khrono.no.

ISSN 1894-8995.

Lundetræ, Kjersti

(2023)

Zahra gikk fra analfabet til ferdig utdanna på fem år.

Lundetræ, Kjersti

(2023)

Har unge mistet evnen til å lese?.

Lundetræ, Kjersti

(2023)

Har vi et «gutteproblem»?.

Lundetræ, Kjersti

(2023)

Statsviter reagerer: - Barn har for mye skjermbruk på skolen.

Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

(2023)

God leseopplæring er mer enn bokstaver og lyder.

Utdanningsnytt.no.

Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

(2023)

Krigen for lydmetoden – en ikke-sak.

Utdanningsnytt.no.

Lundetræ, Kjersti; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

PIRLS 2021: Bekymringsverdig nedgang i norske tiåringers leseferdigheter.

Debattinnlegg, Arendalsuka;

2023-08-15 - .

Lundetræ, Kjersti

(2023)

Paneldebatt om skjerm, bok og kjønnsforskjeller i skolen.

Debattinnlegg, Arendalsuka;

2023-08-17 - .

Lundetræ, Kjersti

(2023)

Har vi faktisk et gutteproblem?.

BOK365 Magasinet.

ISSN 2704-1123.

Hefte 1.

s.26-28.

Lundetræ, Kjersti; Walgermo, Bente R.

(2023)

Lesekartlegging på første trinn? Ja!.

Klassekampen.

ISSN 0805-3839.

s.20-21.

Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

– Hvis norske elever skal vi bedre lesere, må det en skikkelig innsats til .

Lundetræ, Kjersti

(2023)

Lesesenteret får ekstra tilskudd på 10 millioner kroner.

Lundetræ, Kjersti

(2023)

Lesemestring forebygger utenforskap.

Oppvekstkonferansen 2023;

2023-11-02.

Lundetræ, Kjersti

(2022)

Piratkopiering kan gi dårligere skolebøker.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

(2022)

Vi kan ikke bare vente og se med elever som har læringsvansker.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Lundetræ, Kjersti

(2022)

Hva bidrar til leseglede og leselyst?.

Nasjonalt leseløft - Aschehoug 150 år;

2022-09-08.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti; Ersland, Bjørn Arild Hansen

(2022)

Det store skoleboktyveriet.

Bergens Tidende.

ISSN 0804-8983.

s.52-52.

Lundetræ, Kjersti

(2022)

Å være fagansvarlig i leksikonet og SNLs betydning for kunnskapsformidling.

Store norske leksikon møter UiS-forskere;

2022-10-19 - .

Lundetræ, Kjersti

(2022)

Lese- og skriveferdigheter – en forutsetning for demokrati!.

Lesesenteret, nettsider.

Lundetræ, Kjersti; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer

(2022)

Utmerkelse til læremiddel i norsk.

Lundetræ, Kjersti

(2022)

Irske forskere lot seg inspirere av Lesesenteret.

Lundetræ, Kjersti

(2022)

Vellykket gjennomføring av Nasjonal konferanse om lesing 2022.

Lundetræ, Kjersti

(2022)

Bekymret for barnas lesevaner.

Wagner, Åse Kari H.; Lundetræ, Kjersti; ten Braak, Dieuwer; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2021)

Læring for livet - Har vi egentlig et "gutteproblem"?.

Lundetræ, Kjersti

(2021)

Disse elevene har kun leselekser.

Lundetræ, Kjersti; Wagner, Åse Kari H.

(2021)

Gutter trenger ikke annen undervisning enn jenter.

Forskersonen.no.

Lundetræ, Kjersti

(2021)

Analfabetisme.

Store Norske Leksikon (Nettutgaven).

Lundetræ, Kjersti

(2020)

Allerede før skolestart har jentene et forsprang.

Lundetræ, Kjersti

(2020)

En vill lek med tall i kvalitetsmeldingen.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

s.774-74.

Lundetræ, Kjersti; Tharaldsen, Kjersti Balle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2020)

Læring for livet.

Solheim, Oddny Judith; Frijters, Jan; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2019)

Effectiveness of an early reading intervention: a group randomized trial.

International Congress for School Effectiveness and Improvement 2019;

2019-01-08 - 2019-01-12.

Solheim, Oddny Judith; McTigue, Erin ; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning; Schwippert, Knut

(2019)

Hvor tidlig oppstår kjønnsforskjeller i lesing? En studie av hvordan gutter og jenters leseferdighet utvikler seg gjennom de to første årene på skolen.

Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;

2019-05-07 - 2019-05-09.

Thomson, Jenny; Foldnes, Njål; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Njå, Morten Bergsten; Uppstad, Per Henning

(2019)

Can childrens instructional gameplay Activity be used as a diagnostic indicator of Reading difficulties?.

Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;

2019-05-07 - 2019-05-09.

Solheim, Oddny Judith; Frijters, Jan C.; Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

(2019)

Early reading intervention – a promising way to reduce inequity in education?.

18th Biennial Earli Conference on learning and instruction;

2019-08-12 - 2019-08-16.

Lundetræ, Kjersti; Abrahamsen, Nina Kristin

(2019)

Brødre leste 312 bøker i sommer.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2019)

På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing. .

Bedre Skole.

ISSN 0802-183X.

Volum 31.

Hefte 3.

s.50-55.

Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2019)

På sporet –et forskningsbasert eksempel på tidlig innsats.

Språkkommunekonferanse;

2019-10-24 - 2019-10-25.

Lundetræ, Kjersti

(2019)

Dagsnytt 18, NRK. Norske 15-åringer med dårligere leseferdigheter. .

Lundetræ, Kjersti

(2019)

Vi vet for lite om skjermbruk og leseferdigheter.

Lundetræ, Kjersti

(2019)

La vekk mobilen, tok frem bøkene.

Lundetræ, Kjersti

(2019)

Jo, norske elever har lært mer.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Lundetræ, Kjersti; Sunde, Kristin

(2018)

God begynneropplæring i lesing.

Nasjonal konferanse om lesing;

2018-03-19 - 2018-03-20.

Lundetræ, Kjersti

(2018)

Hva kan en lære om elevens leseferdighet gjennom å høre dem lese ukjent tekst.

Nasjonal konferanse om lesing;

2018-03-19 - 2018-03-20.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2018)

Hva er viktig i utformingen av intensive tiltak for elever som strever med lesing? Erfaringer fra På sporet – prosjektet.

Godt i gang? Nasjonal konferanse om lesing;

2018-03-19 - 2018-03-20.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

(2018)

På sporet. Workshop om innholdet i intervensjonen.

Godt i gang? Nasjonal konferanse om lesing;

2018-03-19 - 2018-03-20.

Sunde, Kristin; Furnes, Bjarte Reidar; Lundetræ, Kjersti

(2018)

Introducing the letters in a faster pace - does it contribute to the development of children's literacy skills in grade 1? .

Society for the Scientific Study of Reading;

2018-07-18 - 2018-08-21.

Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti

(2018)

Familial risk and environmental protective factors of literacy skill: A multifactorial perspective .

Scientific Society for the Scientific Study of Reading;

2018-07-18 - 2018-07-21.

Lundetræ, Kjersti

(2018)

Lesing (og skriving), lek og læring.

Erfaringskonferanse om 6-årsreformen;

2018-10-15.

Lundetræ, Kjersti

(2018)

Når skal barnet begynne på skolen?.

Lundetræ, Kjersti

(2018)

Store skilnader mellom born fødd tidleg og seint på året.

Lundetræ, Kjersti

(2018)

Svært begrenset læringsutbytte av lekser.

Lundetræ, Kjersti; Kyle, Fiona; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

(2018)

Does Early reading intervention in first grade reduce the incidence of reading difficulties?.

Society for the Scientific Study of Reading Conference;

2018-07-18 - 2018-07-21.

Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

(2018)

Den samme leseleksa passer ikke for alle .

Lundetræ, Kjersti

(2018)

Leseflyt.

Store Norske Leksikon (Nettutgaven).

Stangeland, Elisabeth Brekke; Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2018)

Les for meg også!.

Innspillskonferanse, Stoltenbergutvalget;

2018-04-05.

Sunde, Kristin; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2017)

Progresjon i bokstavinnlæringen - stor endring på kort tid.

Skriv Les;

2017-05-09 - 2017-05-11.

Kyle, Fiona; Lundetræ, Kjersti; Schwippert, Knut; Frijters, Jan; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

(2017)

Is remedial reading intervention in first grade more effective than remedial reading intervention in second grade?.

24th Annual SSSR Meeting;

2017-07-12 - 2017-07-15.

Wagner, Åse Kari H.; Foldnes, Njål; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

(2017)

På sporet - effekt av tidlig innsats for andrespråkselever med risiko for å utvikle lese- og skrivevansker.

SkrivLes! 2017 Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;

2017-05-09 - 2017-05-11.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

(2017)

På sporet - tidlig intervensjon for elever i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker.

Skriv! Les! 2017;

2017-05-09 - 2017-05-11.

Rongved, Elisabeth; Lundetræ, Kjersti; Sunde, Kristin

(2017)

Førsteklassingene lærer bokstavene raskere.

Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

(2017)

Stadig mer kunnskap om begynneropplæringen i norsk skole.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

(2017)

Buben lesen anders.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

(2017)

Are girls really better at reading than boys – or are the tests painting a false picture?.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

(2017)

Lecture: pourquoi des différences entre garçons et filles?.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

(2017)

Are girls really better at reading than boys?.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

(2017)

Können Mädchen doch nicht besser lesen als Jungen?.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

(2017)

Lettura, le ragazze sono più brave dei maschi? Uno studio smentisce.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

(2017)

Tyttöjen lukutaito ei ehkä olekaan poikia parempi – Kokeet vain suosivat tyttöjä.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

(2017)

Reading Tests At School: Why Are Girls Better Than Boys?.

Lundetræ, Kjersti

(2017)

Mange i Norden leser så dårlig at det kan gå på helsa løs.

Lundetræ, Kjersti

(2017)

Poor reading skills in Nordic countries link to poor health.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

(2017)

Are girls really better at reading than boys, or are the tests painting a false picture?.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

(2017)

På sporet: resultater fra intervensjonen på 1 og 2 trinn.

Lærersamling På sporet prosjektet;

2017-06-13.

Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti

(2017)

Indikerer de norske PIRLS-resultatene et behov for å justerenretningslinjene for skolestart?.

PIRLS-konferansen 2017;

2017-12-06 - .

Lundetræ, Kjersti

(2017)

Elever som strever med lesing.

Fagkonferansen om PIRLS 2016;

2017-12-06.

Lundetræ, Kjersti

(2017)

Tidlig lese- og skriveopplæring i Norden.

Vad är de stora utmaningarna för läs- och skrivforskningen just nu?;

2017-01-30 - 2017-01-31.

Kyle, Fiona; Lundetræ, Kjersti; Schwippert, Knut; Solheim, Oddny Judith

(2017)

Is remedial reading intervention in first grade more effective than remedial reading intervention in second grade?.

Twenty-Forth Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading;

2017-07-12 - 2017-07-15.

Uppstad, Per Henning; Foldnes, Njål; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Wagner, Åse Kari H.

(2016)

Effect of early intervention for minority children at-risk for reading difficulties.

National Network series on Perspectives on Developmental Deficits;

2016-04-15.

Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti; Kyle, Fiona

(2016)

Children at Family-Risk of Reading Difficulties: Modeling the Early Path of Emergent Literacy Skills and Home Literacy Environment (HLE) at School Start..

British Dyslexia Association 10th International Conference;

2016-03-10 - 2016-03-12.

Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti; Kyle, Fiona

(2016)

MODELING THE EARLY PATH OF WORD READING: EFFECT OF EMERGENT LITERACY, HOME LITERACY ENVIRONMENT AND FAMILY BACKGROUND.

Society for the Scientific Study of Reading;

2016-07-13 - 2016-07-17.

Solheim, Oddny Judith; Jan, Frijters; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2016)

ON TRACK READING INTERVENTION IN GRADE ONE FOR CHILDREN AT-RISK FOR READING DIFFICULTIES: A GROUP RANDOMIZED CONTROLLED TRIAL.

Twenty-Third Annual Meeting: Society for the Scentific Studies of Reading ;

2016-07-13 - 2016-07-16.

Lundetræ, Kjersti

(2016)

Anbefaler to bokstaver i uka.

Lundetræ, Kjersti

(2016)

Hjernens utvikling hos barn: La barna avbryte høytlesningen.

Rongved, Elisabeth; Lundetræ, Kjersti

(2016)

Children’s risk of reading and writing difficulties can be identified early.

Lundetræ, Kjersti; Thomson, Jenny; Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith

(2016)

Rhythmic timing in school starters as a predictor of poor word reading and spelling skills at end of grade 1..

The British Dyslexia Association's 10th International Conference 2016;

2016-03-10 - 2016-03-12.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

(2016)

Effekt av På sporet-intervensjonen i 1. og 2. klasse.

Fagdag for deltakerskolene i På sporet 2016;

2016-06-14.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

(2016)

Identifisering av elever med økt risiko for vansker med lesing og skriving.

Fagdag for deltakerskolene i På sporet 2016;

2016-06-14.

Lundetræ, Kjersti

(2016)

Is the PISA test more female friendly than PIAAC measurement of skills? New evidence on gender differences.

Nordic Seminar on Basic Skills;

2016-11-17.

Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti

(2016)

Health-related skill differences.

Nordic Seminar on Basic Skills;

2016-11-17.

Lundetræ, Kjersti

(2016)

De raske bokstavene.

Nasjonal konferanse om lesing;

2016-04-14 - 2016-04-15.

Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

(2016)

På sporet – effekt av tidlig innsats for minoritetsspråklige elever med risiko for å utvikle lese- og skrivevansker.

Utdanningskonferansen 2016;

2016-11-08.

Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

(2016)

Lesesenteret på Utdanningskonferansen 2016.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2015)

On Track; Why early reading intervention?.

Best practices in the Norwegian Education System;

2015-01-29.

Lundetræ, Kjersti

(2015)

Springbrett til rask læring.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

(2015)

Exploring gaming data to predict severity of reading difficulty in minority children.

Finnish-Norwegian Workshop in learning Analytics;

2015-05-21 - 2015-05-22.

Solheim, Oddny Judith; Birkedal, Inga Kjerstin; Lundetræ, Kjersti

(2015)

Identification of at-risk children: Teacher based judgements versus On Track assessment.

SkivLes! 2015;

2015-05-18 - 2015-05-20.

Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

(2015)

Oppdager ikke dysleksi hos minoritetsspråklige.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

(2015)

Suksess for lese- og skriveprosjektet På sporet.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2015)

Resultater og erfaringer fra det første året i På sporet.

Fagdag for deltagerskolene i På sporet;

2015-06-16.

Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti

(2015)

Emergent Literacy Skills of Children by Reading Onset: First-Language, Bilingual, and Second-Language Learners of Norwegian.

nordiske forskningskonferansen om nordiske språk som andre- og fremmedspråk;

2015-06-11 - 2015-06-13.

Lundetræ, Kjersti

(2015)

Hva kartleggingsprøvene kan brukes til.

Lundetræ, Kjersti

(2015)

Lærer å lese på feil måte.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

(2015)

Identification of at-risk children in the On Track project.

Skriv! Les! 2015 - Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

2015-05-18 - 2015-05-20.

Bergersen, Vibeke; Lundetræ, Kjersti

(2015)

Sammenhengen mellom leseaktiviteter i hjemmet og leseferdighet.

Fagmesse for lærere;

2015-06-16.

Rasmussen, Ann Elin; Lundetræ, Kjersti

(2015)

Bokstavinnlæring og metodevalg i norske skoler.

Fagmesse for lærere;

2015-06-16.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

(2015)

Bli kjent med På sporet opplegget og kartleggingsappen Lesestart.

Fagdag for skolene i På sporet ;

2015-09-10.

Lundetræ, Kjersti

(2015)

Feil å øve til kartleggingsprøvene.

Lundetræ, Kjersti; Tønnessen, Finn Egil; Uppstad, Per Henning

(2015)

Misbruk av hjerneforskning.

Lundetræ, Kjersti

(2015)

Fordeler ved å lese bøker.

Lundetræ, Kjersti

(2015)

Prøvene brukes feil i Oslo.

Lundetræ, Kjersti

(2015)

På tide med raske bokstaver?.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2015)

ABC, LES, SKRIV, FORSTÅ - en hermeneutisk tilnærming til tidlig intervensjon i lesing .

Språknett;

2015-11-11 - 2015-11-12.

Mykletun, Reidar J.; Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti; Furunes, Trude

(2014)

Reading skills and work life participation among adults aged 41 years or more?.

Nordic Working Life Conference;

2014-06-11 - 2014-06-13.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2014)

Nettbrettløsninger i På sporet-prosjektet.

Erfaringsdeling i forbindelse med konferansen Online Educa;

2014-12-04 - 2014-12-05.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2014)

Presentasjon av På sporet prosjektet.

Fagmøte i Pedagogisk Psykologisk Tjeneste, Stavanger;

2014-12-18.

Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti

(2014)

Emergent literacy skills and Vocabulary: First- and Second-language children.

Den sjette forskningskonferansen om norsk som andrespråk;

2014-11-06 - 2014-11-07.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

(2014)

Hva kjennetegner god begynneropplæring.

Fagdag for deltagerskolene i På sporet;

2014-05-13.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning; Håland, Anne

(2014)

Hva kjennetegner god begynneropplæring i lesing og skriving? God praksis i begynneropplæringen..

Fagdag for deltagerskolene i På sporet;

2014-08-13.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning; Håland, Anne

(2014)

God praksis i begynneropplæringen i lesing og skriving.

Fagdag for deltagerskolene i På sporet;

2014-05-20.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

(2013)

Hvor store er egentlig kjønnsforskjellene? En sammenligning av PIRLS og nasjonale prøver i lesing på 5. trinn.

Skriv!Les!2013;

2013-05-06 - 2013-05-08.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

(2013)

Fortsatt grunn til bekymring for norske gutters lesing?.

Hva lærte du på skolen i dag?;

2013-10-14 - 2013-10-15.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

(2013)

On track.

Gjesteforelesning;

2013-11-05.

Lundetræ, Kjersti; Wagner, Åse Kari H.

(2013)

Kamp om å få bli med.

Lundetræ, Kjersti

(2013)

Rødt lys dersom barnet ditt bare leser det han/hun må.

Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning; Nybø, Lene

(2013)

Må leksa lese fem ganger?.

Lundetræ, Kjersti

(2013)

-Bli ferdig før jul!.

Lundetræ, Kjersti

(2013)

Leseferdighet og egenopplevd helse.

Lundetræ, Kjersti

(2013)

Gode lesere føler seg friskere.

Lundetræ, Kjersti

(2013)

Leseferdighet viktig for å kunne ta vare på helsa.

Lundetræ, Kjersti

(2013)

Reading Is Good for Your Health.

Lundetræ, Kjersti

(2013)

Bokstaver er ikke til besvær.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Stangeland, Elisabeth Brekke; Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kristi Lie

(2013)

They will catch up, right? gender differnces in toddlers language.

23rd EECERA Conference: Values, Culture and Contexts.;

2013-08-28 - 2013-09-01.

Wagner, Åse Kari H.; Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2013)

På sporet-prosjektet.

Møte med Oslo kommune;

2013-12-10 - .

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

(2012)

Hva vet vi om den norske befolknings lesing nå?.

Det 73. norske bibliotekmøtet ;

2012-03-21 - 2012-03-23.

Lundetræ, Kjersti

(2012)

Lese- og skrivevansker – Hva gir grunn til bekymring på mellomtrinnet?.

Den nasjonale lesekonferansen 2012;

2012-03-26 - 2012-03-27.

Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kristi Lie

(2011)

Matematikkutvikling hos premature barn, hva vet vi?.

Nettverk for matematikkvansker;

2011-04-01 - .

Lundetræ, Kjersti; Gabrielsen, Egil; Stokke, Reidar

(2011)

Leseferdigheter og egenopplevd helse.

Skriv! Les!;

2011-05-30 - 2011-06-01.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

(2011)

Fanges opp, men følges ikke opp.

Lundetræ, Kjersti

(2011)

Skills and employment.

The Nordic PIAAC seminar;

2011-10-27 - 2011-10-28.

Lundetræ, Kjersti

(2011)

Ungdom og basisferdigheter.

Attføringsbedriftenes fagkonferanse 2011;

2011-03-22 - 2011-03-24.

Lundetræ, Kjersti

(2010)

20 000 bergensere sliter med å lese: -Redde for å dumme seg ut. -Slik kan du bli bedre.

Lundetræ, Kjersti

(2010)

Bekymret for lesesvake.

Lundetræ, Kjersti

(2010)

Hva er lesing i internasjonale leseundersøkelser?.

Åpen fagdag 2010;

2010-11-24.

Lundetræ, Kjersti

(2010)

Regnevansker og tiltak.

utenTitteltekst;

2010-09-15.

Lundetræ, Kjersti

(2009)

Ha papira i orden.

Mykletun, Reidar J.; Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti; Furunes, Trude; Mykletun, Arnstein

(2008)

DOCUMENT READING SKILLS AND PARTICIPATION IN WORKING LIFE FOR WORKFORCE AGED 26-65 YEARS.

"Contemporary Problems of Prolonging Work Ability. Age Management: Extending the Work Life".;

2008-10-09 - 2008-10-10.

Lundetræ, Kjersti

(2007)

Numeralitet - matematikken hverdagen krever.

?.

Hefte jan.07.

s.41-45.

Lundetræ, Kjersti

(2007)

Assessment of own mathematical skills - dependent on gender?.

The 14th International Conference of Adults Learning Mathematics (ALM);

2007-06-26 - 2007-06-29.

Lundetræ, Kjersti

(2007)

Hvordan står det egentlig til med voksnes lesing i Norge?.

Lesing og demokrati - hva gjør bibliotekene?;

2007-09-13.

Lundetræ, Kjersti

(2007)

Om lesing, lese- og skrivevansker og tilrettelegging av teoriprøven.

Fagkonferanse for teoriprøvesensorer i Statens Vegvesen;

2007-10-16.

Lundetræ, Kjersti

(2007)

Øvelse gjør mester - også for leseferdighetene.

Kunstnerisk produksjon

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

(2019)

Skolestart.

Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

(2019)

Manual. ABC-les-skriv-forstå.

Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2017)

GraphoGame Norsk.

Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

(2016)

Bokstaver!.

Lundetræ, Kjersti

(2015)

På Sporet rytmetest (versjon 1.0).

Lundetræ, Kjersti

(2015)

På sporet ABC (BM).

Lundetræ, Kjersti

(2010)

"Leseevne skaper klasseskille" Bok-Norge møter Anniken Huitfeldt og LO.