Hvordan kan skoler jobbe med å forebygge mobbing?

Et godt læringsmiljø er viktig for elevenes læring og trivsel, men det er ikke tilstrekkelig for å hindre mobbing. Alle skoler må derfor arbeide systematisk og kontinuerlig for å forebygge, avdekke og stoppe mobbing.

Publisert Sist oppdatert

Opplæringsloven kapittel 12

Fakta
Nulltoleranse

Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering.

Kontinuerleg

Skolen skal arbeide kontinuerleg og systematisk for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevane, slik at krava i eller i medhald av kapitlet blir oppfylte.

Ansvar

Rektor har ansvaret for at dette blir gjort.

Hva kan lærere gjøre?

Lærerens ansvar for å forebygge mobbing

Som lærer skal du kunne forebygge, avdekke og stoppe mobbing.

En klasseromssituasjon der en elev dytter en annen. Læreren snur seg fra tavla og oppdager hva som foregår.
Hensiktsmessige metoder sikter seg inn mot elevens individuelle evne til å forstå at mobbing er «galt», og mot normdannelse i klassen. Foto: iStock.

Publisert første gang 13.06.2017

Et godt miljø i klassen forebygger mobbing til en viss grad. Dette gjelder både det sosiale miljøet – relasjoner og sosiale normer – og den delen av miljøet som i særlig grad knytter seg til læring av fag.  Det er viktig å merke seg at slike kvaliteter ved læringsmiljøet bare forklarer en moderat del av forskjellene mellom skoler og klasser når det gjelder omfanget av mobbing.

Metoder for forebygging

Mobbing kan forebygges ved å ta problemet direkte opp. Her finnes det en rekke metoder som rollespill, bruk av litteratur, skriftlige arbeider fra elevene, samtaler med enkeltelever, grupper og klassen. Kombinasjoner av slike metoder kan være hensiktsmessige, for eksempel først lese en tekst, dernest gi elevene i oppgave å skrive og så snakke sammen i klassen.

Hensiktsmessige metoder sikter seg inn mot elevens individuelle evne til å forstå at mobbing er «galt» og mot normdannelse i klassen. Antagelig er den sosiale kontrollen det viktigste; at elevene vet hva læreren står for og hva normen i klassen er.

Tekst: Erik Nordgreen

Hva kan skoleledere gjøre?

Rektors rolle i arbeidet mot mobbing

Rektor eller skoleledelsen er den viktigste pådriveren på skolenivå for å forebygge og stoppe mobbing. Antimobbearbeidet krever en bevisst og god leder.

Voksne jobber sammen rundt et bord. Stemningen er god. Foto: iStock.
Rektor og skolen må fokusere tiltak som retter seg direkte mot mobbing. Foto: iStock.

Publisert første gang 10.03.2015

Tre viktige faktorer i arbeidet for et godt skolemiljø 

Et godt læringsmiljø og dyktige klasseledere danner grunnmuren i arbeidet mot mobbing. Skoleledelsen må sørge for at personalet arbeider systematisk og kontinuerlig for å utvikle elevenes læringsmiljø og egen klasseledelse. Dette er imidlertid ikke nok i kampen mot mobbing. Rektor og skolen må fokusere tiltak som retter seg direkte mot mobbing.

Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Skolen skal arbeide kontinuerleg og systematisk for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevane, slik at krava i eller i medhald av kapitlet blir oppfylte. Rektor har ansvaret for at dette blir gjort.

Opplæringsloven § 9A-3

Tre faktorer er særlig viktig at rektor tar ansvar for:

  1. Kunnskap og kompetanse i personalet ved skolen
    Rektor må sørge for at personalet til enhver tid har den kunnskapen og kompetansen som skal til for å forebygge og redusere mobbing på skolen. Kunnskapen må deles av alle ansatte og den må brukes til kontinuerlig å forbedre læringsmiljø, klasseledelse og i arbeidet med å avdekke, stoppe og forebygge mobbing.
     
  2. Samarbeid mellom skolens ulike aktører
    Rektor må legge til rette for diskusjoner og refleksjoner i personalet om læringsmiljøets- og lærerens betydning for å skape og vedlikeholde et trygt og mobbefritt skolemiljø for alle elever. Godt samarbeid mellom lærere og enighet i pedagogiske spørsmål har positiv innvirkning på forekomst av mobbing i en skole.

    Skoleledelsen har også ansvar for å stimulere til samarbeid og involvering av foreldre (FAU, Su, SMU) og elever. Et godt samarbeid på tvers av aktørene bidra til å bygge gode og trygge læringsmiljø for elevene. Skoleledelsen skal også være en aktiv samarbeidspartner i relasjon til skoleeier og PPT i alvorlige mobbesaker.
     
  3. Strukturer, planer og rutiner
    Alle skoler skal utarbeide handlingsplaner knyttet til §9a, for avdekking, stopping, håndtering og forebygging av mobbing. Planen må knyttets til skolens og kommunens generelle utviklingsplan og for eksempel settes inn i et årshjul. Planen og arbeidet må være godt forankret i hele personalet. Gode planer er ikke nok. De må brukes og skoleledelse har ansvar for at arbeidet med mobbing og læringsmiljø blir en del av skolens daglige drift.

Tekst: Hanne Jahnsen

hva kan Skoleeiere gjøre?

Skoleeiers ansvar for en mobbefri skole

Skoleeier er vesentlig i arbeidet med å sikre et mobbefritt miljø for den enkelte elev.

Mann ser mot kamera, fire andre er opptatt med å jobbe.
Skoleeier har ansvar for at elevene får oppfylt sine rettigheter etter opplæringsloven. Foto: iStock.

Publisert første gang 19.02.2015

Det er de folkevalgte som formelt er ansvarlige for det som skjer på opplæringssektoren lokalt. Ofte vil begrepet skoleeier vise til det administrative ledelsesnivået i kommunen som har fått delegert ansvar.

Skoleeier har ansvar for at elevene får oppfylt sine rettigheter etter opplæringsloven.
Ansvaret for kvalitetssikring og kvalitetsutvikling er også tillagt skoleeier og dette omfatter ansvaret for at det skjer utvikling på den enkelte skole. Formelt er det altså liten tvil om hvem som har ansvaret for at elevene møter et godt læringsmiljø, men hva må til for at skoleeier skal lykkes med oppgaven som ansvarlig?

Eksempel på hva skoleeier kan gjøre:

  1. Kommunestyret har gitt opplæringsadministrasjonen i oppgave å påse at skolene har både kort- og langsiktige planer for å forebygge, avdekke og stoppe mobbing og at disse planene jevnlig blir gjennomgått og evaluert.
  2. Det er også laget en overordnet kommunal plan mot mobbing som samtidig er en del av et kvalitetssikringssystem, slik det kreves etter opplæringsloven.
  3. I medarbeidersamtaler som skolefaglig ansvarlig i kommunen har med rektorene, er utvikling av en mobbefri  skole et sentralt tema. Her kommer det fram at rektorene også er reelle pedagogiske ledere med godt innsyn i klasseromspraksis.
  4. Skolens virksomhetsplan blir vurdert i disse samtalene, sammen med den kommunale utviklingsplanen for opplæringsområdet.
  5. Lærerne på skolene deltar aktivt i arbeidet med å utvikle  virksomhetsplanene. Gjennom medbestemmelse kommer det fram at lærerne er enige om at de vil arbeide for å utvikle et læringsmiljø hvor mobbing ikke er akseptert.

Tekst: Svein Nergaard

Les mer om mobbing