Grønn omstilling på UiS-campusene

UiS skal redusere klimaavtrykket av egen virksomhet. All aktivitet på campusene skal være med på å føre samfunnet i en grønnere retning. Ledere, ansatte og studenter skal alle oppleve at de er en viktig medspiller for å få til endringer.

Publisert Sist oppdatert
Tonn CO2-utslipp fra UiS

15750

11470

UiS har en klima- og miljøplan og jobber for å redusere bruk av energi, forbruksvarer, bil- og flytransport.

Klima- og miljøplan

UiS sin Klima- og miljøplan for grønn omstilling har konkrete mål og tiltak for hvordan vi skal jobbe systematisk og målrettet for å redusere vårt klima- og miljøavtrykk.

Buss i fart

En klima- og miljøplan for grønn omstilling ved UiS’ campus legger grunnlaget for hvordan vi systematisk og målrettet skal arbeide med å redusere vårt klima- og miljøavtrykk. Her identifiseres konkrete mål for 2030 som UiS skal jobbe for.

Klima- og miljøplanen ble utviklet med bred deltakelse på tvers av organisasjonen for å sikre forankring og eierskap til planen. Det er tatt utgangspunkt i relevant forskning, praksis og erfaring fra intern drift, relevante, styrende dokumenter fra kommune og stat, samt erfaringsdeling fra andre universiteter og offentlige virksomheter. Målene og tiltakene støtter og underbygger eksisterende handlingsplaner ved UiS, samtidig som de også skisserer ytterligere føringer.

Etablerte aktiviteter og rutiner på campus har ført til en naturlig inndeling av tiltak innenfor 6 tematiske satsingsområder:

• Miljøledelse og organisatoriske tiltak
  • Energi og bygg
  • Reise og transport
  • Innkjøp
  • Avfall og gjenbruk
  • Campusområde

Hvert satsingsområde inneholder overordnede mål og en liste over spesifikke tiltak. Målene i klima- og miljøplanen bidrar til å ansvarliggjøre UiS for sitt bidrag til den grønne omstillingen. Tiltakene identifisert skal gjøre at vi kontinuerlig jobber målrettet for dette.

Klimaregnskap

UiS følger med på utviklingen av eget klimafotavtrykk gjennom årlige klimaregnskap.

Kakediagram med flere farger

Siden 2018 har UiS gjennomført målinger på energiforbruk, avfall og transport. Dette har vært utgangspunkt for innsatsen på miljøområdet. Et fullt klimaregnskap som kartlegger det totale klimafotavtrykket fra UiS sine aktiviteter ble først utført i 2022 for årene 2019 og 2021. Årlige klimaregnskap vil gjøre at vi kan følge med på utviklingen av UiS sitt fotavtrykk.

Les mer om UiS sitt klimaregnskap.

Miljøfyrtårn

UiS har siden 2019 vært sertifisert som Miljøfyrtårn, Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar.

Logo til Miljøfyrtårn med illustrasjon av et fyrtårn som lyser på et grønt tre

Statusen innebærer årlige rapporteringer om miljøarbeidet til Stiftelsen Miljøfyrtårn, og sikrer at det jobbes systematisk for å redusere klima- og miljøpåvirkningen fra universitetets aktiviteter.

Les også UiS er miljøfyrtårn

HjemJobbHjem

UiS er en HjemJobbHjem-arbeidsplass. Ansatte får gjennom denne ordningen tilgang til god informasjon og kjekke aktiviteter som motiverer til grønne reisevaner.

Logo HjemJobbHjem

Ansatte får gjennom HjemJobbHjem-ordningen tilbud om å kjøpe en rimelig HjemJobbHjem-billetten, som er en personlig 30-dagersbillett tilpasset for bedriftsmarkedet. I tillegg kan du som ansatt bruke bysykkelen kostnadsfritt i en time om gangen – også uten billett.

HjemJobbHjem er et samarbeidsprosjekt mellom KolumbusBysykkelen, Sykkelløftet, Statens vegvesen og kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg og Rogaland fylkeskommune.

Formålet med avtalen er å redusere bilandelen, få bedre parkeringsforhold, bedre miljø og forbedre ansattes helse. Les UiS er ein HjemJobbHjem-arbeidsplass.

Slik reduserer vi vårt klimafotavtrykk

Bli med å skape et grønt campus!

Bli med å dyrke poteter sesongen 2023! Kontakt: sasan.zarghooni-hoffmann@uis.no

Grønt ministipend for grønne ideer og prosjekter

UiS jobber for å skape engasjement om små og store grønne løsninger. Studenter, ansatte og andre kan søke en mini-stipend-ordning for grønn omstilling.

Noen prosjekter som har fått støtte