Høytlesing på Zoom? Det går fint an! Barnehageforskerne Natalia Kucirkova og Trude Hoel gir sine beste råd.
Å lese sammen med barn er gøy! I tillegg er det viktig fordi du støtter du barnets følelsesmessige utvikling, du lærer det å forstå relasjoner, du støtter fantasien, og gir innsikt i estetiske kvaliteter ved bilder og rollen tekst spiller i livene våre, og du støtter barnets språklæring. Under Coronanedstengningen var det noen familier som strevde med å opprettholde leserutinene, mens andre hadde glede av å bruke mer tid sammen til lesing.
For familier som av ulike grunner lever adskilt fra hverandre, er det å lese via skjerm en velkjent aktivitet. Adskillelsen kan skyldes sykdom, at en av foreldrene må reise bort for å jobbe, foreldre som sitter i fengsel, som er i krig eller opplever pandemier. Under Corona-nedstengningen ble det å lese høyt for barn via skjerm kjent for flere av oss.
Man kan lese både papirbøker og digitale bøker sammen via skjermen, og man kan lese med barn i alle aldre. Skjermlesing kan ikke erstatte den fysiske kontakten og kosen som skjer når barn sitter sammen med en voksen og leser, men det har allikevel flere av de andre fordelene med boklesing. Vi har selv deltatt i høytlesing via skjerm, og vi har observert og støttet andre som vil lese sammen. Basert på våre erfaringer, har vi noen tips til deg som tenker at dette har du lyst til å prøve.
Før lesingen
Valg av bøker
Da samfunnet ble stengt ned, fikk mange færre bøker å velge mellom, særlig i familier som pleier å bruke biblioteket. Men å ikke ha tilgang til nye bøker, trenger ikke være en begrensning for lesestunden. Hvis du leser med et barn som har bøker hjemme, la barnet selv velge hvilken bok hun eller han har lyst til å lese. Dere kan gjerne starte med barnets favorittbok, og dere kan fint lese denne flere ganger. Å lese samme bok flere ganger gjør barnet bedre i stand til å fordype seg i og forstå fortellingen, og er med på å utvikle ordforrådet til barnet. Hvis barnet ikke har så mange bøker hjemme, eller hvis du ønsker å utvide valgmulighetene, kan du introdusere nye bøker. Bibliotekene tilbyr for eksempel gratis, scannede versjoner av billedbøker på Billedbokhylla.
Skjermjusteringer
Før dere begynner å lese, må du selvsagt sørge for at skjermen barnet skal bruke på sin side er riktig tilpasset, slik at hun eller han kan se boken dere skal lese. Pass på at lyden på pc-en eller nettbrettet du skal bruke virker, og at du har slått av varsler fra e-post eller meldinger som kan forstyrre lesestunden. Hvis du leser e-bøker, må du ha lastet ned boken på din enhet, og dele skjermen når du leser for barnet. Har barnet en annen pc eller et nettbrett i tillegg til den dere deler, kan du sende boken på e-post til barnets foreldre på forhånd, som kan laste den ned slik at barnet kan ha sin egen bok og følge med mens du leser med kameraet på.
Skap forventning
Når du forbereder barnet på at dere skal lese, skaper du forventning og bygger opp under leseopplevelsen. Du kan sende e-post eller melding til barnet eller barnets foreldre om at du gleder deg til lesingen (for eksempel «Jeg har en spennende bok om en tyv»). Før lesingen kan du minne barnet på tidligere lese-erfaringer eller opplevelser forbundet med innholdet i boken. Det er viktig å snakke om bokomslaget før du begynner å lese. Spør gjerne om ting som «Hva ser du i dette bildet?» «Minner dette deg om noe?» «Hva kan tittelen bety?» «Hva tror du denne boken handler om?»
Under lesingen
Multimodale muligheter
På apper som Skype eller Facetime, kan du bruke video og bilde på ulike måter. Du kan legge på ulike lyder, for eksempel din egen stemme eller musikk eller andre lydopptak. I chatten kan du skrive inn noen ord fra teksten, noe som særlig kan fange oppmerksomheten til eldre barn som har lyst å lese ord. Du kan ta skjermbilder eller bilder og bruke dem for å vise til detaljer i fortellingen. Du kan flytte boken nærmere eller lenger bort for å zoome inn på enkelte scener. Du kan endre bakgrunnen for ulike historier, for eksempel kan du ha et bakgrunnsbilde av en regnbue hvis du leser «Regnbuefisken». Selv om det ikke går an å ta på bøkene på samme måte som på papirbøker, kan du fortsatt be barnet om å bla om, og du kan følge med på hvordan hun eller han reagerer på boken.
Dramatisering
Barn elsker rollespill og å leke ulike karakterer under lesingen. Hvis du forandrer stemmen din etter karakterene i fortellingen som at den lille frosken har liten stemme og elefanten STOR stemme), kan det være med på å få barnet til å følge bedre med. Du kan også dramatisere deler av fortellingen, og oppfordre barnet til å late som det er en av karakterene. Å utvide fortellingen på denne måten funker særlig godt hvis du også har med rekvisitter: Du kan bruke naturmaterialer (steiner, små pinner, skjell) eller barnas egne leker. Dere kan også kle dere ut med tøy dere har hjemme, for å la fantasien få enda større spillerom.
Utvidede samtaler
Å lese sammen er verdifullt for barnas språklæring, særlig hvis den voksne legger til rette for en samtale som går utover selve teksten. Still gjerne barnet spørsmål om hva som skjer i fortellingen og hvorfor, eller snakk med barnet om deres egne opplevelser som kan ha noe å gjøre med det som skjer i boka (for eksempel «fortell meg om den fineste regnbuen du har sett noen gang»). Jo mer abstrakte spørsmål du stiller (for eksempel «hvorfor ser vi ikke regnbuer om natten?») og jo mer komplekse kommentarene dine er, jo mer vil du sannsynligvis støtte opp under barnets språk- og senere leseferdigheter. Humor og å snu virkeligheten opp ned er også flott, særlig for å få barnet til å forstå andres perspektiver, noe som er med på å utvikle empatiske ferdigheter.
Lag personlige bøker
Enten du har bøker tilgjengelig eller ikke, så er det alltid en god idé å lage bøker selv. Det er en fin måte å skape god kontakt mellom deg og barnet på. Du kan lage en digital bok (det finnes flere apper for dette, for eksempel Our Story, som gir muligheten for å legge inn egne bilder, lese inn stemme og legge inn tekst), eller du kan bruke blyant og papir. Dette kan være et fint prosjekt å jobbe med over tid. Boken kan handle om barnas familiemedlemmer, venner, ting og opplevelser de er nysgjerrige på og interesserte i. Avhengig av barnets alder og motivasjon, kan du velge om det er du eller barnet som leder an i å finne på historien. Å lese denne typen personlige bøker er særlig motiverende for de yngste barna, og kan føre til mye latter og mange gjenlesinger, som kan føre dere nærmere hverandre.
Disse rådene er ikke regler, men mer refleksjoner basert på våre egne erfaringer. Vi vil gjerne ha flere tanker og innspill! Har du erfaring med lesing via skjerm, send oss en e-post til filiorum@uis.no.