Frode Skarstein

Førsteamanuensis i naturfag

Frode Skarstein

Kontakt

Telefon: 51831416

E-post: frode.skarstein@uis.no

Rom: HG Q-205

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk

Kort om meg

PÅGÅENDE FORSKNING

Jeg har siden 2013 arbeidet ved UiS, med interesse for utdanningsforskning i skole og lærerutdanning, og har nå forskningsfokus der lærerstudenters og elevers hverdagsforestillinger møter den naturfaglige fortellingen.
I tillegg ser jeg på hvordan lærerstudenters egne holdninger til sosiovitenskapelige kontroverser som miljø- og klimaproblematikk påvirker deres fagdidaktiske vurderinger, og hvordan dialogiske tilnærminger i lærerutdanningen kan øke studentenes bevissthet om egne og andres holdninger til disse temaene.

FORSKNINGSOMRÅDER
  • Bærekraftig utviking og utdanning

  • Sosiovitenskapelige kontroverser

  • Klimaskepsis og undervisning

  • Antivitenskapelighet

  • Skalaproblematikk i naturfaget

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Skarstein, Tuula Helka Sarvas; Skarstein, Frode

(2024)

Artskunnskap for bærekraftig utvikling. I: Bærekraft i praksis i barnehagen (2.utgave).

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215069562.

s.179-196.

Skarstein, Tuula Helka; Skarstein, Frode

(2020)

Curious children and knowledgeable adults – early childhood student-teachers’ species identification skills and their views on the importance of species knowledge.

International Journal of Science Education.

ISSN 0950-0693.

Volum 42.

Hefte 2.

s.310-328.

DOI: 10.1080/09500693.2019.1710782

Wolff, Lili-Ann; Skarstein, Tuula Helka; Skarstein, Frode

(2020)

The Mission of Early Childhood Education in the Anthropocene.

Education Sciences.

ISSN 2227-7102.

Volum 10.

Hefte 2.

DOI: 10.3390/educsci10020027

Skarstein, Frode; Wolff, Lili-Ann

(2020)

An Issue of Scale: The Challenge of Time, Space and Multitude in Sustainability and Geography Education.

Education Sciences.

ISSN 2227-7102.

Volum 10.

Hefte 2.

DOI: 10.3390/educsci10020028

Skarstein, Frode

(2020)

Climate beliefs in an oil-dependent economy: Norwegian pre-service science teachers’ attitudes towards climate change.

Environmental Education Research.

ISSN 1350-4622.

Volum 26.

Hefte 4.

s.491-510.

DOI: 10.1080/13504622.2020.1728233

Skarstein, Frode; Skarstein, Tuula Helka

(2020)

Skalaproblematikk i utdanning for bærekraftig utvikling.

Norsk pedagogisk tidsskrift.

ISSN 0029-2052.

Volum 104.

Hefte 3.

s.313-325.

DOI: 10.18261/issn.1504-2987-2020-03-08

Skarstein, Tuula Helka; Skarstein, Frode

(2019)

Artskunnskap for bærekraftig utvikling. I: Bærekraft i praksis i barnehagen.

Universitetsforlaget.

ISBN 9788215028514.

s.137-150.

Skarstein, Frode

(2010)

Helge Ingstad - en biografi.

Spartacus.

ISBN 9788243005044.

Skarstein, Frode

(2008)

'...men så kom jo den 9. april i veien.' Adolf Hoel - den glemte polarpioneren.

ISBN 978-82-997358-4-1.

Ljetoff, Marika; Folstad, Ivar; Skarstein, Frode; Yoccoz, Nigel Gilles

(2007)

Zebra stripes as an amplifier of individual quality?.

Annales Zoologici Fennici.

ISSN 0003-455X.

Volum 44.

Hefte 5.

s.368-376.

Skarstein, Frode; Folstad, Ivar; Rønning, Hans Petter

(2005)

Spawning coloration, parasites and habitat selection in Salvelinus alpinus: initiating speciation by sexual selection.

Journal of Fish Biology.

ISSN 0022-1112.

Volum 67.

Hefte 4.

s.969-980.

Skarstein, Frode; Folstad, Ivar; Grahn, Mats; Liljedal, Ståle

(2005)

Do fish eggs select sperm based on MHC-heterozygosity?.

Behavioral Ecology and Sociobiology.

ISSN 0340-5443.

Volum 57.

Hefte 4.

s.374-380.

Sorci, Gabriele; Skarstein, Frode; Morand, Serge; Hugot, Jean-Pierre

(2003)

Correlated evolution between host immunity and parasite life histories in primates and oxyurid parasites.

Proceedings of the Royal Society of London. Biological Sciences.

ISSN 0962-8452.

Volum 270.

Hefte 1532.

s.1481-2484.

Skarstein, Frode; Folstad, Ivar; Liljedal, Ståle

(2001)

Whether to reproduce or not; immune supressions and costs of parasites during reproduction in the Arctic charr.

Canadian Journal of Zoology.

ISSN 0008-4301.

Volum 79.

s.271-278.

Liljedal, Ståle; Folstad, Ivar; Skarstein, Frode

(1999)

Secondary sex traits, parasites, immunity and ejaculate quality in the Arctic charr.

Proceedings of the Royal Society of London. Biological Sciences.

ISSN 0962-8452.

Volum 266.

Hefte 1431.

s.1893-1898.

Siva-Jothy, Michael T.; Skarstein, Frode

(1998)

Towards a functional understanding of "good genes".

Ecology Letters.

ISSN 1461-023X.

Volum 1.

Hefte 3.

s.178-185.

Svensson, Erik; Skarstein, Frode

(1997)

The meeting of two cultures: bridging the gap between ecology and immunology.

Trends in Ecology & Evolution.

ISSN 0169-5347.

Volum 12.

Hefte 3.

s.92-93.

Folstad, Ivar; Skarstein, Frode

(1997)

Is male germ line control creating avenues for female choice ?.

Behavioral Ecology.

ISSN 1045-2249.

Volum 8.

Hefte 1.

s.109-112.

Skarstein, Frode

(1996)

Disentangling ‘‘ good genes ’’ from immunocompetence.

Oikos.

ISSN 0030-1299.

Volum 76.

s.199-200.

Skarstein, Frode; Folstad, Ivar

(1996)

Sexual dicromatism and the immunocompetence handicap: An observational approach using Arctic charr.

Oikos.

ISSN 0030-1299.

Volum 76.

Hefte 2.

s.359-367.

Bøker og kapitler

Skarstein, Frode; Nilsen, Mari Mæland; Christ, Inge

(2024)

The active and curious student: STEM approaches to teaching in primary school.

Formidling

van Schaik, Fiona; Skarstein, Frode

(2022)

Pre-service teachers' views on human-induced climate change and how to teach it.

11th World Environmental Education Congress;

2022-03-14 - 2022-03-18.

Skarstein, Tuula Helka; Skarstein, Frode

(2022)

Bærekraftsutdanning gjennom profilspesialisering ved barnehagelærerutdanning.

Green transitions workshop: Flerfaglig arbeide med bærekraft i lærerutdanningene;

2022-11-20 - 2022-11-21.

Wolff, Lili-Ann; Shephard, Kerry; Belluigi, Dina Zoe; Vega-Marcote, Pedro; Rieckmann, Marco; Skarstein, Frode; Cheah, Saiki Lucy

(2022)

Editorial: Transformative learning, teaching, and action in the most challenging times.

Frontiers in Education.

ISSN 2504-284X.

Volum 7.

DOI: 10.3389/feduc.2022.1041914

Skarstein, Frode

(2022)

Arrangør, innleder og ordstyrer, Hell-seminaret 2022.

Hell-seminaret;

2022-11-15 - 2022-11-16.

Skarstein, Frode

(2022)

Green transitions seminar: Utdanning for bærekraftig utvikling i lærerutdanningene - arrangør, innleder & ordstyrer.

Green transitions seminar;

2022-10-20 - 2022-10-21.

Skarstein, Frode; Haaland Scarbocci, Paolo

(2022)

Steam Upgrade transnational teacher training/seminar - arrangør, innleder og ordstyrer.

Seminar for Erasmus+ prosjekt;

2022-04-25 - 2022-04-28.

Skarstein, Frode

(2021)

En kritikk som hadde passet bedre på tidligere læreplaner.

Morgenbladet.

ISSN 0805-3847.

s.22-22.

Skarstein, Frode; van Schaik, Fiona

(2021)

Pre-service teachers' attitudes towards climate change and how to teach it.

Nordisk forskningskonferanse for bærekraft i utdanning;

2021-10-21 - 2021-10-22.

Skarstein, Frode

(2021)

Fortellinger om det gode liv (sluttkommentar til seminaret i plenum).

Nordisk forskningskonferanse for bærekraft i utdanning;

2021-10-21 - 2021-10-22.

Skarstein, Frode

(2021)

Tverrfaglighet, gjenstridige problem og naturvitenskapen.

Programområdeseminar Transforming Education;

2021-09-20 - 2021-09-21.

Skarstein, Frode

(2021)

Det samfunnsaktuelle naturfaget (innleder og ordstyrer).

Hell-seminaret;

2021-11-17 - 2021-11-18.

Skarstein, Frode

(2021)

Grønn omstilling sett fra lærerutdanningene.

Leiarmøte, Universitetet i Stavanger;

2021-05-10 - 2021-05-11.

Skarstein, Frode; Scarbocci, Paolo Haaland

(2021)

SteamUpgrade: the Norwegian perspective.

SteamUpgrade: Transnational meeting;

2021-11-02 - 2021-11-05.

Skarstein, Frode

(2021)

Arrangør, innleder og ordstyrer, Hell-seminaret 2021.

Hell-seminaret;

2021-11-17 - 2021-11-18.

Skarstein, Frode; Bakken, Anja Kristin

(2020)

Noen lærerstudenter er mer skeptiske til menneskeskapte klimaendringer enn andre.

Skarstein, Frode; Vartdal, Ragnhild

(2020)

Disse lærer­studentene er mer skeptiske til menneske­skapte klima­endringer.

Skarstein, Frode

(2020)

Mener oljelobbyen må kastes ut av skolen.

Skarstein, Frode

(2020)

Tidsforståelse som en kompetanse for det 21. århundre.

Bærekraftseminaret;

2020-12-03 - .

Skarstein, Frode

(2019)

CO2 fra Equinors grønnvaskede olje.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

s.64-64.

Skarstein, Frode; Skarstein, Tuula Helka

(2019)

Digitale verktøy i naturfagsundervisning.

VIRKLA-SEMINARIUM University of Helsinki;

2019-02-06.

Skarstein, Frode

(2019)

Turning climate change denying oil engineers into teachers: attitudes and practices.

AINEDIDAKTIIKAN SYMPOSIUMI 2019;

2019-02-07 - 2019-02-08.

Skarstein, Frode

(2019)

Å hente vann i bekken - det enkle livet.

Harvest Magazine.

Skarstein, Frode

(2019)

Perception of time as a 21st century skill.

Sustainability in teacher education;

2019-05-06 - .

Skarstein, Frode

(2019)

Fra Cruden bay til Wagnonlieu - primærkildenes fortelling om Tryggve Gran.

Medlemsmøte i Sons of Norway;

2019-05-21 - .

Skarstein, Frode

(2019)

Pre-service science teachers' attitudes towards climate change in Norway - regional differences and the role of teacher education..

ESERA 2019;

2019-08-30 - .

Skarstein, Tuula Helka; Skarstein, Frode

(2019)

Early childhood student teachers’ species identification skills and their thoughts on the importance of species knowledge..

Helsinki Subject Didactic Symposium 2019;

2019-02-08.

Skarstein, Tuula Helka; Skarstein, Frode

(2019)

Curious children and knowledgeable adults - Early childhood student teachers’ species identification skills and their views on the importance of species knowledge.

13th ESERA Annual Conference;

2019-08-26 - 2019-08-30.

Skarstein, Tuula Helka; Wolff, Lili-Ann; Skarstein, Frode

(2019)

Knowledge, understanding and values – Early childhood student teachers' views on species knowledge in the context of ESD..

29th EECERA Annual Conference;

2019-08-20 - 2019-08-23.

Wolff, Lili-Ann; Skarstein, Tuula Helka; Skarstein, Frode

(2019)

The Mission Of Early Childhood Education In The Anthropocene.

ECER 2019, Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future;

2019-09-05 - .

Skarstein, Frode; Johan, Mjønes

(2019)

Verden går til Helvete.

Bok-samtale;

2019-09-19 - .

Skarstein, Frode; Johan, Mjønes

(2019)

Forskningsdagene: verden går til helvete (intervju på lokalen).

Skarstein, Frode

(2019)

Å hente vann i bekken.

Hytteliv.

ISSN 0332-6772.

s.14-18.

Skarstein, Frode

(2018)

Turning Oil Engineers Into Teachers: Pre-Service Science Teachers’ Attitudes Towards Climate Change .

24th Conference of The International Sustainable Development Research Society (ISDRS);

2018-06-12 - 2018-06-15.

Skarstein, Frode

(2018)

Turning Petroleum Engineers Into Teachers: Climate Change Denial in Pre-Service Science Teachers.

43rd Annual ATEE conference;

2018-08-20 - 2018-08-22.

Skarstein, Frode

(2018)

Attitudes of pre-service science teachers towards the science and teaching of climate change.

European Conference on Educational Research 2018;

2018-09-04 - 2018-09-07.

Skarstein, Frode

(2018)

Holdninger til klimaproblematikk hos PPU-studenter i Norge.

Hell-seminaret 2018;

2018-11-14 - 2018-11-16.

Skarstein, Frode

(2018)

Dybdelæring og rapportering i naturfaget.

Lærende nettverk;

2018-11-22.

Skarstein, Frode

(2018)

Digitale verktøy og skalaproblematikk i naturfag.

Nettverkssamlingen for lærerutdannere;

2018-11-06 - 2018-11-07.

Skarstein, Frode; Skarstein, Tuula Helka

(2018)

Skalaproblematikk og digitale verktøy i naturfag.

Forskning på digitalisering og utdanning;

2018-08-29.

Skarstein, Frode

(2018)

Digital metodikk i naturfag.

Fagdag for videregående skole;

2018-11-13.

Skarstein, Frode

(2018)

Hvem var Helge Ingstad?.

Skarstein, Frode

(2018)

Friluftsmannen og eventyreren som ga navn til den forliste fregatten.

Skarstein, Frode

(2018)

I dragsuget av Helge Ingstads forlis.

Skarstein, Frode

(2018)

Tryggve Gran - fra Cruden bay til Wagnonlieu.

Årsmøte i Sola historielag;

2018-12-06 - .

Skarstein, Tuula Helka; Skarstein, Frode

(2018)

Bærekraftig utvikling i lærerutdanning.

Workshop om bærekraftig utvikling i lærerutdanningene;

2018-12-05.

Skarstein, Frode

(2017)

Holdninger til klimaproblematikk hos PPU-studenter.

Hell-seminaret;

2017-11-15 - 2017-11-17.

Skarstein, Frode

(2017)

Skalering - digitalte verktøy i naturfagsundervisningen.

Fagdag for lærere i videregående skole 2017;

2017-11-14.

Skarstein, Frode; Jørgensen, Finn Arne

(2017)

De egentlige klimarebellene.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

s.40-40.

Skarstein, Frode

(2017)

Innleder & ordstyrer på "Samfunnet som organisme".

Debattmøte med David S. Wilson om altruisme og mennesket;

2017-11-22.

Skarstein, Frode

(2017)

Adolf Hoel - liv og kollaps.

Årsmøte i Nittedal historielag;

2017-02-26.

Skarstein, Frode

(2014)

Helge Ingstad - kva ville han med livet?.

Dag og Tid.

ISSN 0803-334X.

s.27-27.

Skarstein, Frode

(2013)

Havet ingen hindring.

Prosa - tidsskrift for skribenter.

ISSN 0805-276X.

Hefte 5/6.

s.64-67.

Skarstein, Frode

(2013)

Botanikkens betydeligheter.

Prosa - tidsskrift for skribenter.

ISSN 0805-276X.

Hefte 1.

Skarstein, Frode

(2012)

In it for the long haul: Adolf Hoel in Norwegian polar history.

Fram Forum.

ISSN 1893-5532.

s.28-29.

Skarstein, Frode

(2010)

Jakten på de tapte apacher. .

Historie.

ISSN 0803-401X.

Volum 20.

Hefte 3.

Løkse, Mariann Cesilie; Skarstein, Frode

(2009)

"Where is this library you're talking about?" Student feedback on information literacy classes.

Internet Librarian International;

2009-10-15 - 2009-10-16.

Skarstein, Frode

(2008)

Adolf Hoel : forskerspiren 1904-1907.

Historie.

ISSN 0803-401X.

Volum 18.

Hefte 2.

s.6-21.

Skarstein, Frode

(2007)

A cursed affair – how a norwegian expedition to Greenland became the USA’s first maritime capture in World War II.

Polar Research.

ISSN 0800-0395.

Volum 26.

Hefte 1.

s.1-14.

Skarstein, Frode

(2006)

Erik the Red’s Land: the land that never was.

Polar Research.

ISSN 0800-0395.

Volum 25.

Hefte 2.

s.173-179.