Tre sentrale spørsmål om ChatGPT i høyere utdanning

Vi har spurt forskerne bak kunnskapsoversikten - Kenan Dikilitas, May Irene Furenes Klippen og Serap Keles - utdype hva resultatene sier om bruk av ChatGPT i høyere utdanning.

Publisert Sist oppdatert

Mann berører tannhjul med bilder som viser til innovasjonsprosesser
(Illustrasjonsfoto: Getty Images)

Den systematiske kunnskapsoversikten «A Systematic Rapid Review of Empirical Research on Students’ Use of ChatGPT in Higher Education» ble nylig publisert i Nordic Journal of Systematic Reviews in Education.

Ønsker du å vite enda mer om forskning på ChatGPT i høyere utdanning? I teksten under får du mer kunnskap om dette feltet og denne forskningen.

Artikkelforfatterne - Kenan Dikilitas, professor ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Bergen, May Irene Furenes Klippen, førsteamanuensis ved KSU og Serap Keles, professor ved KSU - svarer her samlet på tre sentrale spørsmål.

– Hvordan kan studentenes læringsprosess forbedres når de bruker ChatGPT?

Portrett av Kenan Dikilitas
Kenan Dikilitas, professor ved UiB og førsteforfatter på artikkelen om studenters bruk av ChatGPT i høyere utdanning. (Privat foto)

– Skriving har ofte vært en utfordrende ferdighet for studenter. Dette kan hovedsakelig skyldes at de ikke får tilstrekkelig støtte mens de skriver, og de kan få lite tilbakemelding på skrivingen sin. De fleste skrivekurs er designet for å veilede dem til å se på skriving som et produkt, i motsetning til prosessbasert skriving der studentene får flere runder med tilbakemelding. I det siste er det viktigste ikke bare det endelige produktet, men også prosessen med å sette tanker til ord og tenke kritisk gjennom skriving. Skriving oppfordrer studenter til å tenke dypere og åpner nye måter å tenke på når ideer og tanker internaliseres og skrives ned. Ikke alle studenter får støtte når de skriver. Å ha ChatGPT som en samarbeidspartner, som kan gi støtte på områder som språk, innhold, form, format og design, kan oppmuntre dem til å starte skrivingen og lære hvordan de skal skrive over tid.

Studentenes læringsprosess kan forbedres på flere måter når de bruker ChatGPT. For eksempel har vi funnet ut at de kan lære og utvikle ferdigheter innen skriveferdigheter. Mer spesifikt kan ChatGPT hjelpe studenter med å eksperimentere med forskjellige skrivestiler og ideer, og forbedre skriveferdighetene deres. Ved å få tilgang til eksempler på god skriving og tilbakemeldinger på egen tekst, kan studentene lære å uttrykke seg mer presist og kreativt.

Problemløsning har vært en av de viktigste ferdighetene blant 21. århundres-ferdigheter som vi, som lærere, ønsker å forbedre i klassene våre uavhengig av hvilket fag vi underviser i. Å tilrettelegge for kurs som fremmer problemløsningsferdigheter krever å gi kritiske problemer for studenter å håndtere samtidig som de oppnår læringsmålene, men dette er ikke en enkel oppgave for lærere. Det virker som om bruk av ChatGPT gir mikroproblemer for studentene når de jobber med verktøyet for å lære med og av det. Dette skyldes at de må vurdere relevansen av det ChatGPT produserer som innhold i tilbakemelding. For eksempel kan å jobbe med skriving på en samarbeidsorientert måte der ChatGPT legger til rette, utfordre studenter til å påta seg rollen som problemløsere når de stiller og løser problemer. Derfor kan studenter engasjere seg i problemløsning ved å bruke ChatGPT i interaktive problemløsningsaktiviteter når de samhandler med ChatGPT på en konstruktiv måte. De kan forbedre forståelsen sin av begreper fordi ChatGPT kan presentere ulike metoder for å løse problemer og forklare komplekse ideer på en måte som er tilpasset studentens nivå, noe som gir en dypere forståelse av emnet.

Å ha ChatGPT som en samarbeidspartner, som kan gi støtte på områder som språk, innhold, form, format og design, kan oppmuntre studentene til å starte skrivingen og lære hvordan de skal skrive over tid.

Prosessene for problemløsning ved bruk av ChatGPT kan også aktivere en prosess med personlig læring der studenter velger hva de skal lære og hvordan de skal lære, slik at de tar kontroll over sin egen læring og utøver egenaktivitet når de engasjerer seg i bruk av ChatGPT. De kan også engasjere seg i læring uavhengig og autonomt samtidig som de søker støtte og tilbakemelding mens de bruker ChatGPT. Dette ligner veldig på å arbeide med medstudenter i en gruppe der de får tilgang til støtte og tilbakemelding fra medelever mens de fullfører oppgavene sine, selv om graden og nivået på støtten er forskjellig, selvfølgelig. Gjennom slik læring kan studenter tilfeldigvis eksponeres for flere ideer og perspektiver, noe som holder dem engasjert i læring på forskjellige måter.

Portrett av May Irene Furenes
May Irene Furenes Klippen, førsteamanuensis ved KSU (Foto: Elisabeth Tønnessen)

Tilgang til ChatGPT kan fungere som å få tilgang til en lærers støtte. Dette skyldes at ChatGPT også forklarer og begrunner svarene den gir ved å utvikle et konstruktivt språk med brukeren. De har pragmatiske språkferdigheter der de unnskylder seg, takker, eller til og med modererer språket for å gi høflige svar til brukeren. Dette gjør dem til en veldig godt tilpasset samtalepartner med studenten og får dem til å føle at de samhandler med et menneske. Derfor kan bruk av ChatGPT utvikle personlig læring fordi ChatGPT fremmer uavhengighet ved å tilpasse seg studentens nåværende nivå av forståelse, og kan dermed forbedre ytelsen og forståelsen. Studenter kan stille spørsmål og få svar i sitt eget tempo, noe som gir dem muligheten til å utforske emner grundigere og utvikle en sterkere faglig grunnmur.

I tillegg kan studenter skape innhold som er relevant for dem og få umiddelbar tilbakemelding på skrivingen sin. Dette har nå endret måten studenter kan få tilbakemelding på, siden de nå kan søke tilbakemelding uten å vente på at lærerne skal svare, eller de kan motta tilbakemelding fra ChatGPT og forbedre oppgaven på måter som kan gjøre den mer relevant for formålet. En av de mest kritiske demotivasjonene for studenter er å starte oppgaven sin på grunn av manglende kunnskap og ferdigheter, samt mangel på en umiddelbar samarbeidspartner mens de jobber med oppgaven. Når de har gruppearbeid, kan de selvfølgelig finne støtte fra medelever. Mens slik støtte er viktig å ha, kan det hende det ikke er tilstrekkelig for å lage en kvalitetsoppgave.

ChatGPT kan hjelpe studenter med å eksperimentere med forskjellige skrivestiler og ideer, og forbedre skriveferdighetene deres. Ved å få tilgang til eksempler på god skriving og tilbakemeldinger på egen tekst, kan studentene lære å uttrykke seg mer presist og kreativt.

I tillegg til dette kan ChatGPT gi tilbakemeldinger som en lærer ved å bruke en mengde kunnskap og vise studenter hva som mangler eller hva som trenger forbedring i oppgaven deres. Denne støtten er verdifull når studentene ber ChatGPT på en etisk korrekt måte. Umiddelbar tilbakemelding kan oppmuntre studenter til å fokusere på oppgaven sin hvis de bruker ChatGPT som medpilot eller samarbeidspartner. Derfor foreslår vi at studenter får tilgang til og utløser innledende tilbakemeldinger fra ChatGPT, noe som kan endre måten de lærer på og fullfører oppgavene som vil bli vurdert. De kan også utvikle tillit til det de leverer mens de engasjerer seg i flere sett med kunnskap, synspunkter og forslag.

Portrett av Serap Keles
Serap Keles, professor ved KSU (Foto: Elisabeth Tønnessen)

Å velge de passende perspektivene fra det ChatGPT tilbyr, kan også skape et annet nivå av engasjement for dem der de kritisk vurderer nøyaktigheten og egnetheten til den gitte tilbakemeldingen på arbeidet deres. ChatGPT kan gi øyeblikkelig tilbakemelding og forslag for å forbedre strukturen og klarheten i studentenes skriving, og dermed forsterke forståelsen av gode skrivepraksiser. Dette gir studentene muligheten til å rette opp feil og forbedre kvaliteten på tekstene sine kontinuerlig. Ved å gi personlig tilbakemelding og støtte kan ChatGPT forbedre kvaliteten på studentenes arbeid. Studenter får hjelp med å identifisere svakheter i besvarelsene sine og råd om hvordan de kan forbedres, noe som fører til bedre læringsutbytte og høyere kvalitet på oppgavene.

En annen støtteområde ChatGPT kan tilby, er å øke motivasjonen til studentene og nivået av engasjement i å fullføre oppgavene eller generelt læringen. Studiene vi gjennomgikk diskuterte hvordan motivasjonen økte med muligheten for å bruke ChatGPT. Motivasjonen øker fordi studentene vet at de kan få tilgang til støtte fra ChatGPT på flere måter. Derfor kan bruk av ChatGPT øke studentenes motivasjon ved å redusere stress og angst knyttet til innlevering av oppgaver, og ved å gi tilgang til umiddelbare ressurser og tilbakemeldinger. Den kontinuerlige støtten og tilgjengeligheten av hjelpemidler gjør at studenter føler seg mer sikre og motiverte til å jobbe med oppgavene sine. Som et resultat kan en slik økt motivasjon også gjøre læringsprosessen mer engasjerende ved å lette studentenes tilgang til informasjon og støtte når de trenger det. Dette bidrar til en mer dynamisk og interaktiv læringsopplevelse der studentene føler seg mer involvert og inspirert til å lære.

Hvordan kan læringsprosessen til studentene hemmes ved bruk av ChatGPT?

– Mens vi i vår systematiske gjennomgang fant ut at ChatGPT kan tilby muligheter for å utvikle spesifikke lese- og skriveferdigheter, personlig læring, økt motivasjon og søking etter tilbakemelding, rapporterte vi også at studentenes læringsprosess på flere måter kan hemmes ved bruk av ChatGPT.

Når det brukes som en erstatning for det studentene selv kan gjøre, kan ChatGPT føre til tap av kreativitet og originalitet på grunn av overavhengighet av verktøyet. Det viktige er at studentene bruker ChatGPT som et supplement, noe som betyr at de skaper sitt eget innhold og kjører det gjennom ChatGPT for å be om tilbakemelding, akkurat som de ville gjort hvis en lærer var til stede for å hjelpe. Studentene må lære hvordan de skriver oppgaver og stiller passende spørsmål for å få tilgang til den relevante kunnskapen de søker. Dette krever en ansvarlig bruk av verktøyet der deres virkelige innsats er synlig i det endelige produktet, i stedet for å kopiere og lime inn det ChatGPT produserer uten å vurdere relevansen.

Når det brukes som en erstatning for det studentene selv kan gjøre, kan ChatGPT føre til tap av kreativitet og originalitet på grunn av overavhengighet av verktøyet.

Når det brukes som en erstatning, kan overforbruk av ChatGPT føre til at studentene blir mindre kreative og originale i tenkningen og ideutviklingen deres. Når studentene blir for avhengige av å få ferdige svar og løsninger, kan deres evne til å skape egne ideer og tenke utenfor boksen svekkes. Dette kan hemme deres evne til å utvikle unike perspektiver og innovative løsninger. Vi foreslår at lærere eksplisitt integrerer ChatGPT i beskrivelsen av oppgavene sine og ber om at studentene tydelig opplyser hvordan de brukte ChatGPT og hvilke oppgaver de la inn i ChatGPT da de brukte det.

Å bruke ChatGPT som en erstatning kan derfor redusere selvstendig læring siden studentene ikke legger nødvendig innsats i å skape sitt eget arbeid og bruker innhold frembrakt av maskinen, noe som til slutt fører til økende tap av kontroll over deres læringsprosess, så vel som over innholdet de trenger å behandle og internalisere som en student. En slik holdning oppstår på grunn av blind tillit til hva ChatGPT frembringer. Noen studenter kan stole blindt på svar fra ChatGPT, noe som kan redusere deres egen læringsprogresjon og kritiske tenkning. Hvis studentene ikke verifiserer informasjonen de får, eller ikke engasjerer seg i sin egen læringsprosess, kan dette føre til en overflatisk forståelse av emnene de studerer og mindre utvikling av deres analytiske ferdigheter.

Det viktige er at studentene bruker ChatGPT som et supplement, noe som betyr at de skaper sitt eget innhold og kjører det gjennom ChatGPT for å be om tilbakemelding, akkurat som de ville gjort hvis en lærer var til stede for å hjelpe.

Det er også etiske utfordringer ved bruk av ChatGPT. Imidlertid kan disse utfordringene håndteres og løses når studenter blir opplært til å bruke det ansvarlig. Når det brukes som et substitusjonsverktøy for deres egne sanntidsinnsats, er det mer sannsynlig at de blir involvert i juks og plagiering, som om de brukte tekster fra andre forfattere uten å sitere dem. Lærere kan dyrke ansvarlig bruk av ChatGPT ved å etablere et tillitsforhold med studentene gjennom å kreve åpenhet i bruken av det. De kan til og med be dem om å sitere ChatGPT når noen av ideene er produsert av ChatGPT og brukt av dem i oppgavene sine. De kan også veilede dem til å bruke ChatGPT som en språklig korrekturleser eller redaktør når de føler at teksten deres trenger en språkvask. Åpenhet er den viktigste strategien for å oppmuntre studenter til å bruke ChatGPT på en måte som kan støtte deres egen læring.

I vår gjennomgang diskuterte vi at ChatGPT kan brukes til å jukse under tester eller til å frembringe innhold uten tilstrekkelig innsats fra studenten, noe som undergraver den pedagogiske integriteten. Dette kan føre til at studenter oppnår gode karakterer uten faktisk å ha tilegnet seg kunnskap eller ferdigheter, noe som vil påvirke deres faglige og profesjonelle utvikling negativt. Imidlertid la vi merke til at det er mangel på retningslinjer for hvordan ChatGPT kan brukes av lærere og studenter. Uklare retningslinjer for bruk av ChatGPT kan føre til misforståelser om hva som er akseptabelt og hva som regnes som juks. Når studenter ikke vet hva som er riktig praksis for bruk av slike verktøy, kan dette føre til utilsiktet misbruk og etiske brudd. Dette krever at utdanningsinstitusjoner utformer klare retningslinjer og informerer studenter om korrekt bruk av AI-verktøy i læringsprosessen.

Hvilke andre fordeler og ulemper ser dere ut fra forskningen - også etiske - ved at studenter bruker ChatGPT som verktøy?

– Hvis ChatGPT blir brukt ansvarlig, etisk og konstruktivt, er dette verktøyet en stor ressurs for utdanningssektoren - der studenter kan påta seg ulike nye roller og initiere en læringsprosess der de blir skaper og konstruktører av kunnskap i stedet for forbrukere av den. Hvis de bruker den som en erstatning, blir de mer av forbrukere, mens hvis de bruker den som et supplement, kan de konstruere sin egen kunnskap i samarbeid med ChatGPT. Dette er i stor grad i tråd med sosial konstruktivisme der studenter veiledes til å oppdage og konstruere kunnskap i sosial interaksjon med sine jevnaldrende og lærere. ChatGPT blir nå en annen deltaker i fellesskapet der studenter og lærere samhandler og lærer sammen. Vi tror også at ChatGPT lærer når den samhandler med brukerne sine. Enhver interaksjon med brukerne gir mer data for ChatGPT å behandle og bruke for å forbedre kvaliteten på svarene sine på spørsmål og forespørsler.

Hvis ChatGPT blir brukt ansvarlig, etisk og konstruktivt, er dette verktøyet en stor ressurs for utdanningssektoren - der studenter kan påta seg ulike nye roller og initiere en læringsprosess der de blir skaper og konstruktører av kunnskap i stedet for forbrukere av den

Det er spesifikke fordeler ved at studenter bruker ChatGPT som et verktøy, inkludert tilgjengeligheten og inklusiviteten. For eksempel tilbyr dette verktøyet økt tilgjengelighet for studenter med spesielle behov. Det kan gi tilbakemeldinger og støtte utenfor klasserommet, noe som er spesielt verdifullt for studenter med spesielle behov. Dette kan inkludere hjelp med skriving, forståelse av komplekse konsepter og tilpasning av læringsmaterialer til individuelle behov. ChatGPT kan også øke læringsengasjementet og redusere stressnivåene: Tilgang til umiddelbar hjelp og ressurser kan redusere stress og angst knyttet til skolearbeid, noe som kan føre til høyere studenttilfredshet og bedre læringsutbytte. Studenter kan føle seg mer motiverte og engasjerte i læringsprosessen når de vet at de kan få hjelp når som helst.

ChatGPT kan gi pedagogisk støtte og fungere som en virtuell veileder, som gir kontinuerlig støtte og hjelp til studenter gjennom læringsprosessen. Dette kan forbedre læringseffektiviteten ved å tilby personlig veiledning, hjelpe til med problemløsning og gi tilbakemelding på oppgaver i sanntid. Dermed kan studenter få mer ut av studiene sine og utvikle ferdigheter i et tempo som passer dem. Som nevnt ovenfor kan imidlertid ChatGPT også bringe med seg noen ulemper, for eksempel etiske problemstillinger. For eksempel kan bruken av ChatGPT medføre risiko for brudd på personvern og konfidensialitet. Dataene som samles inn og lagres av AI-verktøyet, kan være sårbare for hacking eller misbruk, og det er viktig å ha strenge sikkerhetstiltak på plass for å beskytte studentenes personlige informasjon. En annen ulempe er mangelen på kunnskap om hvordan man sikrer akademisk integritet. Vi bruker fortsatt plagiatverktøy som oppdager likheter i produserte tekster mot allerede eksisterende litteratur og viser hvilke deler av teksten som har blitt direkte kopiert gjennom verktøy som Turnitin. Å gjøre det samme kan være vanskelig når man vurderer likheten mellom tekster skapt av ChatGPT, selv om det nå er studier som rapporterer om språkmodeller og diskurs- og leksikalske setninger som ofte brukes av ChatGPT.

Kvaliteten på læringen kan bli redusert, spesielt hvis studentene mangler evnen til å kritisk vurdere det ChatGPT produserer.

Eksisterende deteksjonsverktøy sier at teksten kunne ha blitt skapt av ChatGPT. Imidlertid er dette også en uriktig beskyldning mot dyktige skribenter, siden ordene eller leksikalske setningene brukt av ChatGPT også kan bli brukt av mange dyktige brukere av språket. Vi hører mange akademikere si: "Jeg sluttet å bruke ordene ChatGPT ofte bruker når den frembringer tekst." Det er nå mer åpenbart at ChatGPT bruker en bestemt diskursstruktur, og enhver med litt lingvistisk kunnskap kan oppdage hvor sannsynlig det er at studentene kan produsere disse setningene, og dermed den overordnede teksten. Derfor kan ChatGPT brukes til å jukse, noe som kan undergrave den pedagogiske integriteten og rettferdigheten i vurderingsprosesser. Studenter kan skape oppgaver, essays eller til og med eksamenssvar uten egeninnsats, noe som kan gi et falskt bilde av deres ferdigheter og kunnskaper. Dette utfordrer også rettferdigheten overfor andre studenter som jobber ærlig.

Som vi også nevnte, kan kvaliteten på læringen bli redusert, spesielt hvis studentene mangler evnen til å kritisk vurdere det ChatGPT produserer. Vi kan gi dem oppgaver der direkte kopiering av ChatGPT-generert innhold ikke kan brukes, men krever tilpasning, kontekstualisering og personalisering. Studenter kan miste evnen til å kritisk vurdere informasjon hvis de blir for avhengige av ChatGPT for å skape ideer og løsninger. Det er viktig for studenter å utvikle kritisk tenkning og vurderingsevner, og for mye avhengighet av AI kan hindre denne utviklingen. Så når ChatGPT skaper feilaktig informasjon, kan studenter ha problemer med å skille mellom korrekte og ukorrekte svar, siden de mangler evnen til å vurdere denne informasjonen for relevans og nøyaktighet. Dette kan føre til misforståelser og feil læring. Studenter må lære å verifisere informasjon og bruke ChatGPT som et supplement til, ikke en erstatning for, andre pålitelige læringsressurser. Ved å være oppmerksom på både fordeler og ulemper kan utdanningsinstitusjoner og studenter bruke ChatGPT på en måte som maksimerer læringsutbyttet og minimerer risikoene.

Det er viktig for studenter å utvikle kritisk tenkning og vurderingsevner, og for mye avhengighet av AI kan hindre denne utviklingen. Så når ChatGPT skaper feilaktig informasjon, kan studenter ha problemer med å skille mellom korrekte og ukorrekte svar, siden de mangler evnen til å vurdere denne informasjonen for relevans og nøyaktighet.

Alt i alt foreslår vi at høyere utdanning må tenke nytt rundt hvordan studenter kan lære etter innføringen av ChatGPT, og hvordan lærere kan være klar over dets potensial og tilpasse kursdesign, undervisningsprosesser og materiell, vurderingspraksis samt engasjementsprioriteringer. Spørsmålet vi må tenke på nå er hvordan vi kan engasjere studenter i avansert læring og meningsfullt og transformasjonsdyktig samarbeid med lærere, medstudenter og ChatGPT. Å veilede studenter til å bruke det transparent som ansvarlige og etiske brukere vil til syvende og sist påvirke deres læringsprosess og hjelpe dem med å posisjonere seg selv i fremtidens sektor der de jobber.