Refill – Religion, filosofi og livssyn ved UiS

Er du student, lærer eller simpelthen nysgjerrig? Her finner du informasjon, inspirasjon og ressurser fra fagmiljøet for religion, filosofi og livssyn ved Universitetet i Stavanger.

Publisert Sist oppdatert
Kvinne som sitter stille for seg selv på en benk, mens hun ser ut over et vakkert landskap i solnedgangen.
Bilde : Unsplash

Om Refill – Religion, filosofi og livssyn

Denne siden er for alle som er interesserte i religion og filosofi, med litt ekstra for de som jobber med læring og forskning innenfor disse fagområdene.

Her kan du utforske artikler, videoer, bøker og læringsmateriale, du kan teste dine kunnskaper i vår Refill-quiz og sende inn spørsmål til spørrespalten Babels Tårn – hvor vi prøver å svare på alt det du måtte lure på om religion og filosofi.

Månedens Quiz

Vi vil hver måned legge ut en liten quiz om religion, filosofi og livssyn – bruk den gjerne i undervisning.

Sjekk ut januar-quiz'en

Podkast og andre Refill-ressurser

Ledende filosofer fra 1900-tallet

Se intervjuer med berømte filosofer fra det forrige århundre.

Det kan være spennende og lærerikt å se intervjuer med av noen av de mest berømte filosofene fra forrige århundre. Førsteamanuensis Alessandro Falcetta og førsteamanuensis Hans Geir Aasmundsen har valgt ut intervjuer med filosofer som ble født på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet.

Bertrand Russell – intervju fra 1952
Simone de Beauvoir – intervju fra1959
Hannah Arendt – intervju fra 1964
Karl Jaspers – intervju fra 1966
Martin Heidegger – intervju 1969
Karl Popper – intervju fra 1971
Hans-Georg Gadamer – intervju fra 1984

Spørrespalten Babels tårn

I Babels tårn vil vi gjerne ta opp alt du lurer på, og alt du ikke visste at lurte på, om religion, filosofi og livssyn.

Pieter Bruegels maleri av babels tårn, med grønt landskap og blå himmel.
Fortellingen om Babels tårn forklarer mangfoldigheten av språkene i verden.

Send oss dine innspill, forslag og spørsmål til "Postkassen" - merk e-posten med Spørrespalten Babels tårn.

Førsteamanuensis Hans Geir Aasmunden svarer på spørsmålet:

Ahhh, det der er et veldig godt og veldig omfattende spørsmål, som ikke enkelt lar seg besvare sånn rett frem.
Men, vi prøver:
Noen vil si at det som skiller filosofi fra religion, som vitenskapelig disiplin, først og handler om metode og tilnærming til de spørsmål som stilles – ja, at det faktisk ikke handler om å komme med “positive” svar, men heller om en slags metodisk undring. Sokrates, en av de viktiste filosofene i antikkens Hellas, la grunnlaget ved å stille spørsmål ved alt, “til og med” gudenes eksistens. Religion, på sin side, handler gjerne om mening og orden, og fortellinger (narrativer) som både forklarer (gir svar da) på hvorfor verden er som den er og hvordan vi som enkeltindivider og samfunn best kan kan leve våre liv sammen.  

Både religion og filosofi tar opp store og små spørsmål, mens der religion(er) er opptatt av å svarene og meningen, så er filosofien mer opptatt av spørsmålene og forhold mellom tenking og kunnskapen om verden slik den fremstår for oss mennesker, det som gjerne kalles epistemologi, og hva som er virkelig og sant når alt annet “skrelles bort”, det som gjerne kalles ontolgi.

Ta et enkeltemne

Nyheter om religion fra UiS

Religionsstudier ved UiS

Institutt for kultur- og språkvitenskap (IKS) ved UiS tilbyr flere studier på ulike nivå innenfor religion.

Nettbaserte KRLE-emner

Vi har et nytt tilbud! Nå kan du ta årsstudiet i KRLE (A og B, 30+30 studiepoeng) på nett med to samlinger per semester.

Brennbare bøker: Religion og ytringsfrihet

Hva er forholdet mellom religion og ytringsfrihet? Hva regnes som kontroversielt og hvorfor? Med utgangspunkt i ulike re...

‒ Religionsstudiene har gitt meg ny innsikt og forståelse for hvordan folk tenker

Han er først og fremst opptatt av å utgjøre en positiv forskjell for dem han blir lærer for og ønsker å finne den rette ...

Blir lektor med fordypning i historie

Johann Odd Solheim Hamre lot historieinteressen styre valget inn mot lektor 8-13. Hamre er snart ferdig utdannet og klar...

‒ Glad jeg valgte denne retningen innenfor historiefaget

Karine Eieland har satt pris på valgfriheten innenfor lektorutdanning 8-13. Nå kan hun snart levere inn masteroppgaven i...

Fra Spania til Stavanger for å studere historie

Hun har bakgrunn og utdannelse innen dansekunst, men oppdaget historiefaget gjennom et studieopphold i Barcelona. Nå er ...

Praksisemne for humaniorastudenter

Tek du ein bachelorgrad innafor dei humanistiske faga ved UiS kan søke om å gå ut i praksis på ein arbeidsstad som er sp...

- Kildekritikk er like viktig i sosiale medier som i historiepensum

Student Markus Kirkevold studerer historie, spiller innebandy og liker kantina på Kjølv Egelands hus.

Vil bidra med ny viten i historiefaget

Daman er 28 år gammel, halvveis i en bachelorgrad i historie ved Universitetet i Stavanger og har lyst til å bidra med n...

Praksis er gull verd!

- Praksis gir meg en unik mulighet til å teste om dette er en vei å gå for meg når jeg skal ut i jobb etter studiene. Hi...

Møt Christoffer – lektorstudent på tredje året

Christoffer Aagedal er en 22-åring fra Sola som er i gang med tredje året på lektorutdanningen. Han tar norsk som hovedf...

Utviklar forsking og gode praksisar i kritisk tenking

Friske EU-midlar forlengar internasjonalt UiS-prosjekt med tre år.

Humaniorastudentane får praksis

For første gang kan humaniorastudentar no gå ut i praksis medan dei studerer ved UiS.

Hvordan bruker vi historien?

Vi møter fortiden overalt; i skolen, i film og tv, i politisk kommunikasjon, på museum eller på ferie. Forskerne i «Futu...

Praksis for humaniorastudentar

Våren 2019 tilbyr Universitetet i Stavanger for første gang praksis som del av studiet for bachelorstudentar i humaniora...

Kontakt oss

Førsteamanuensis i KRLE
51832941
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Førsteamanuensis i KRLE
51831312
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk