Videreutdanning i kognitiv atferdsterapi med barn og ungdom E-KAT100/E-KAT 200

Videreutdanning i kognitiv atferdsterapi (KAT) med barn og ungdom, er et deltidsstudium som går over to år. Utdanningen er tverrfaglig og gir en klinisk utdanning i empirisk støttede behandlingsmetoder med barn og ungdom. Studiet starter høsten 2024 og avsluttes våren 2026.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Studiepoeng

60

Nivå

Videreutdanning

Undervisningsform

Samlingsbasert

Neste oppstart

Høst 2024

Søknadsfrist

4. august 2024

Omfang

Deltid

Undervisningspråk

Norsk

Kursinnhold

Sammen med RKBU Vest - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, NORCE tilbyr UiS et toårig deltidsstudium som gir kompetanse i å anvende kognitiv atferdsterapi (KAT) i selvstendig terapeutisk arbeid med barn, ungdom og deres familier, og i samarbeid med barnets eller ungdommens miljø.

Illustrasjonsfoto barnevernsarbeid

Innhold

Videreutdanning i kognitiv atferdsterapi med barn og ungdom omfatter følgende emner:
E-KAT100: Innføring i kognitiv atferdsterapeutisk teori, sentrale begreper og metoder (to semestre).
E-KAT200: Fordypning i spesifikke tilstander og arbeidsmetoder (to semestre).

Studiet skal gi kompetanse i å anvende kognitiv atferdsterapi i selvstendig terapeutisk arbeid med barn, ungdom og deres familier, og i arbeid med barnets eller ungdommens miljø. Studiet skal bidra til økte terapeutiske ferdigheter, samt i å dokumentere og evaluere det terapeutiske arbeidet. Informasjon og formidling til brukere og faglige medarbeidere vektlegges. Studiet skal bidra til at kandidaten tilegner seg en terapeutisk holdning preget av genuin undring, hvor barnets livsverden er i fokus.  Terapeuten lærer seg, sammen med barnet og familien, å utforske problemer og å stimulere til refleksjon. Målet er at den eller de som eier problemet skal tilegne seg ny erkjennelse, få testet denne ut og få nye erfaringer, og bedre mestring av emosjonelle vansker. Den undrende holdningen formidles gjennom sokratisk dialog med åpne, målrettede spørsmål, empatisk lytting, hyppige oppsummeringer og innhenting av tilbakemeldinger. Den samarbeidende utforskningen skjer innenfor en ramme preget av struktur og forutsigbarhet, der agenda for timen og bruk av hjemmeoppgaver inngår som viktige elementer. I studiet vektlegges barns utvikling i et systemperspektiv, hvor tilhørighet og tilknytning blir sentralt. Barnas mulighet til å gi utrykk for sine egne tanker og følelser, behov og meninger gjennom lek, kroppsuttrykk, bilder og språk vektlegges. Grunnleggende forebyggings og behandlingsmetoder vedrørende de største psykiske lidelsene dekkes, slik som angst, depresjon, spisevansker og OCD. Det gis også opplæring i flere programmer som kan brukes både individuelt og i grupper med barn og unge, f.eks Sosial Persepsjon Trening (SPT), DU for depreson og Cool Kids for angst.


Målgrupper for utdanningen er leger, psykologer, kliniske pedagoger og profesjonsutøvere med helse- og sosialfaglig høgskoleutdanning med relevant tilleggsutdanning (klinisk spesialisering, mastergrad eller tilsvarende).

Ansatte fra spesialisthelsetjenesten i Helse Vest prioriteres.

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, definert som
kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

  • Kandidaten har avansert kunnskap om teoretiske modeller og prinsipper i kognitiv atferdsterapi.
  • Kandidaten har kunnskap om det forskningsmessige grunnlaget for anvendelsen av kognitiv atferdsterapi ved ulike tilstandsbilder hos barn og unge.

Ferdigheter:

  • Kandidaten kan bruke generelle terapeutiske ferdigheter (kontaktetablering, bygge- og opprettholde allianse, og reflektere over egen rolle og reaksjoner).
  • Kandidaten kan anvende grunnleggende kognitive atferdsterapeutiske metoder (som bruk av kasusformulering, sokratisk spørring, enkle kognitive teknikker, sentrale atferdsterapeutiske metoder, etablering av felles mål, psykoedukasjon, strukturering av behandling, hjemmearbeid, og oppsummerende tilbakemeldinger.
  • Kandidaten kan anvende metoder for evaluering av eget klinisk arbeid.


Generell kompetanse:

  • Kandidaten har inngående forståelse av betydningen av utviklingsperspektivet i arbeid med barn og unge, og kan anvende denne forståelsen i behandlingsarbeidet.
  • Kandidaten har en reflektert holdning til eget arbeid i tråd med forskningsbasert og evidensbasert praksis

Det vil bli gitt 230 timers undervisning i form av forelesninger, 30 timers øvelser og plenumspresentasjoner og 80 timers klinisk veiledning i grupper. Veiledningen går kontinuerlig gjennom utdanningen, med oppstart midt i første semester. Veiledningen vil foregå i grupper med maks fire deltakere. Undervisningen foregår i fellessamlinger av to til tre dagers varighet (ca 4-5 samlinger pr. semester) og klinisk veiledning i gruppe gjennom hele studiet. Emnene i studiet bygger på hverandre slik at det er progresjon i innlæring av teori, og økende kompleksitet i praksis, ferdighetsopplæring og tilstandsbilder. Undervisningen veksler mellom forelesning, modell-læring, film, rollespill, videofremvisning og veiledning på kasus. Deltakerne evalueres gjennom veiledning, kasusframlegg, kunnskapstester, eksamen og fordypningsoppgave. Oppmøte og veiledning er obligatorisk.

Det er nødvendig med egen PC for å kunne gjennomføre kurset. Det er en fordel om dette er en privat PC, fordi din jobb-PC kan ha installert brannmurer eller andre sikkerhetsbegrensninger som kan hindre deg i å logge på UiS sine digitale løsninger eller plattformer.

Undervisningssted

Undervisningen vil i hovedsak foregå ved Universitetet i Stavanger, men ca 1-2 ganger i semesteret legges den til annet undervisningssted (Bergen).

29. - 30. august, Stavanger.

Flere samlinger kommer. Pleier å være 4 samlinger per semester

E-KAT100

Skriftlig eksamen, 3 timer.

Obligatoriske arbeidskrav

  • Videopresentasjon
  • Skriftlig egenevalueringer
  • Obligatorisk oppmøte på undervisning og veiledning

E-KAT200

Hjemmeeksamen (fordypningsoppgave, omfang på ca. 6000 ord +/- 10%).

Obligatoriske arbeidskrav

  • Videopresentasjon
  • Skriftlig egenevalueringer
  • Obligatorisk oppmøte på undervisning og veiledning
  • Behandlingsforløp
  • Skriftlig kunnskapstest
  • Kasuspresentasjon med videoillustrasjon
  • Skriftlig resymé av presentasjon

Studiet er tverrfaglig og retter seg mot leger, psykologer, kliniske pedagoger og profesjonsutøvere med helse- og sosialfaglig høgskoleutdanning med relevant tilleggsutdanning (klinisk spesialisering, mastergrad eller tilsvarende). Søkere må som minstekrav ha to års relevant praksis som behandlere. Det kreves at deltakerne under studiet er i et arbeidsforhold hvor de driver selvstendig behandlingsarbeid av psykiske helseproblemer hos barn /ungdom og deres familier, enten i spesialisthelsetjenesten eller innen førstelinjetjenesten. Ansatte i spesialisthelsetjenesten i Helse Vest prioriteres.

Ved akseptering av studieplass inngås det skriftlig avtale med studentene hvor de bekrefter at de kjenner til og aksepterer arbeidskravene knyttet til studiet. Studenten må inngå skriftlig avtale med arbeidsgiver, hvor arbeidsgiver bekrefter at de aksepterer betingelsene for opptak til studiet.

Filformat for vedlegg er pdf-format. Ufullstendige søknader vil ikke bli behandlet. 

Veiledningskostnader: kr. 11.000 pr. semester (vil kunne bli justert). Selve studiet er gratis, men den enkelte deltaker må selv betale for veiledning eller søke støtte gjennom arbeidsgiver. Veiledningen vil forsøkes organiseres lokalt. Det vil også påløpe utgifter til litteratur.

Godkjenninger

  • Studiet er kreditert med 60 studiepoeng ved Universitetet i Stavanger.
  • Den norske legeforening, spesialitetskomitéen i allmennmedisin: 30 poeng som emnekurs i barne- og ungdomspsykiatri for leger i spesialisering og som klinisk emnekurs i barne- og ungdomspsykiatri for spesialistenes etterutdanning samt 30 valgfrie kurspoeng for leger i spesialisering og spesialistenes etterutdanning (forlengelse av retten til tilleggstakst).
    Spesialitetskomitéen i barne- og ungdomspsykiatri: 230 timer for spesialistenes etterutdanning.
  • Norsk Forening for Kognitiv Atferdsterapi: Har godkjent utdanningen. Deltakere som har fullført denne videreutdanningen og har mottatt studiebevis kan søke om medlemskap i NFKT, samt at man kan søke seg inn på NFKTs Veilederutdanning.
  • Norsk Psykologforening: Utdanningsprogrammet er godkjent som vedlikeholdskurs for spesialister med 72 timer. Veiledningen kan godkjennes med inntil 46 timer som «annen aktivitet».
  • Regionalt utdanningssenter for leger i spesialisering HSØ: Utdanningen møter kriteriene for psykoterapiutdanning for leger i spesialisering i barne- og ungdomspsykiatri.

Kontaktinformasjon

Eva Schaathun, Rådgiver, RKBU Vest, evsc@norceresearch.no, tlf. 56 10 72 76


Med forbehold om endringer.

Forelesere

Førsteamanuensis i spesialpedagogikk
51832917
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning

Administrative kontaktpersoner

Seniorrådgiver
51833728
Divisjon for utdanning
UiS etter- og videreutdanning
Seniorkonsulent
Divisjon for utdanning
UiS etter- og videreutdanning