Universitetet i Stavanger tilbyr 4 emner a 15 studiepoeng i læring og undervisning.
4 x 15
Videreutdanning
Nettbasert
Emne 4 høsten 2024
Emne 4 14.06.2024 Emne 1 og 2 12.12.2024 Emne 3 13.06.2025
Ingen avgift for emne 4 i høsten 2024 15 000,- pr emne + sem.avg. Påmelding og betalingsbetingelse
Flere av UiS sine videreutdanningsfag inngår i ordningen Kompetanse for kvalitet.
Når et fag er med i denne ordningen kan du søke økonomisk støtte gjennom Utdanningsdirektoratet. Det finnes i to ordninger: en vikarordning og en stipendordning.
Ordningen søker du på gjennom Udir. Merk at søknadsfristen for ordningen kan være annerledes enn fristen for å søke på selve faget du vil ta.
IKT i læring og undervisning består av fire emner. Du velger selv fritt mellom 1, 2 og 3. Emne 4 krever at du har tatt minst 2 av de foregående emnene.
Hvert emne varer et semester. Emne 4 i høst 2024. Emne 1 og 2 i vår 2025. Emnene startes med forbehold om nok påmeldte. Det er 35 studieplasser per emne, første mann til møllen prinsippet.
Finn ut mer om hvert emne ved å trykke på "Les mer" knappen
IKT i læring og undervisning 1 - Emne 1 E-IKT100
IKT i læring og undervisning 1 gir en innføring i spørsmålet om danning i en tid der mye av både kommunikasjon mellom skole og elev og læremateriell formidles digitalt.
![Barneskole lærer med hennes studenter bruker bærbar PC i klasserommet](https://www.uis.no/sites/default/files/2023-05/IKKE%20BRUK%20-%20IKT%20i%20l%C3%A6ring%20og%20undervisning%201.jpg)
Dette rører også ved spørsmål om personvern og lovverk. Videre presenterer vi ulike perspektiv som kontekstualiserer den digitale utviklingen i drøftinger om dannelse, læringsteori og spørsmål om etikk, lov og rett og bruk av kilder i digitale medier. I tillegg er læreplanenes fokus på den digitale vendingen vi står oppe i gjenstand for drøfting. Samlet sett gir emne et grunnlag for å ta avgjørelser i bruk av læremidler og kontekstualisere og legitimere valg en står i, i teknologitette klasserom.
Emnet består av følgende:
- Digital dannelse og digital kompetanse
- IKT i læreplaner
- IKT og læringsteori
- Bruk og vurdering av digitale læringsressurser
- Kildekritikk, etikk og lovverk.
IKT i læring og undervisning 2 - Emne 2 E-IKT110
IKT i læring og undervisning 2 vektlegger i større grad enn emne 1 perspektiver knyttet til formativ vurdering.
![Toppvisningsbilde i klasserommet på barneskolen: Barn som sitter ved skolepulten ved hjelp av personlige datamaskiner og digitale nettbrett til oppgaver.](https://www.uis.no/sites/default/files/2023-05/IKKE%20BRUK%20-%20IKT%20i%20l%C3%A6ring%20og%20undervisning%202.jpg)
Emne er delt inn i tre hoveddeler
- En introduksjonsdel som presenterer grunnleggende teorier og tanker omkring vurdering generelt og vurdering for læring spesielt, og sikter mot å etablere et felles språk og felles rammer for drøftinger av vurdering
- En del som retter seg mot mulighetene digitale læringsplattformer gir for å jobbe med underveisvurdering
- En del som kobler spørsmålet om vurdering for læring med utviklingen i digitale medium de siste 15 årene og går nærmere inn på hvordan såkalte ‘web 2.0’-verktøy, altså verktøy som ligger åpent ute på weben og dermed utenfor skolens institusjonelle kontroll (som f eks Google Dokumenter), kan brukes i arbeidet med læringsstøttende vurdering.
Studentene skal jobbe praktisk med verktøyene de blir presentert for, og knytte disse til relevante problemstillinger i egen praksis og forankre perspektivene og refleksjonene sine i relevant faglitteratur.
Emne består av følgende:
- Teoretiske perspektiv på IKT, læring og vurdering
- Digitale verktøy i læringsstøttende vurdering
- Eleven som produsent i eget læringsarbeid
IKT i læring og undervisning 3 - Emne 3 E-IKT120
Tematiserer klasseledelse og undervisning i teknologitette klasserom
![Åpne bærbar datamaskin og boksamling i et klasserom. 3D illustrasjon](https://www.uis.no/sites/default/files/2023-05/IKKE%20BRUK%20-%20IKT%20i%20l%C3%A6ring%20og%20undervisning%203.jpg)
Studentene skal i emne 3 ta utgangspunkt i egen klasseromspraksis eller undervisning som foregår i egen organisasjon og jobbe med spørsmål om tradisjonell vurderingspraksis balansert mot krav, utfordringer og muligheter lærere møter i en situasjon der kunnskapen i og utenfor skolen i økende grad blir organisert digitalt.
Emnet vil sette lys på mulighetene som ligger i å organisere undervisningen ved hjelp av digitale redskaper, som for eksempel bruk av digitale verktøy i arbeid med respons på elevarbeid, samarbeid, tilpasset opplæring, veiledning og prosessarbeid. En viktig del av dette er teknologiens rolle i å skape rom for mer veiledning og faglige gevinster, som for eksempel ved å bruke omvendt undervisning.
Emnet består av følgende:
- Omvendt undervisning
- Formativ og summativ vurdering
- Respons på elevarbeid
- Tilpasset opplæring
- Vurdering av egen praksis
- Klasseromsledelse i IKT-tette klasserom
IKT i læring og undervisning 4 - Emne 4 E-IKT130
Her blir det gjennomført som et prosjektarbeid basert på de foregående emnene, der kursdeltakerne skal iverksette læringsoppdrag eller utviklingsarbeid på egen skole.
![Nærbilde av gruppearbeid og idemyldring på bordet.](https://www.uis.no/sites/default/files/2023-05/IKKE%20BRUK%20-%20IKT%20i%20l%C3%A6ring%20og%20undervisning%204.jpg)
Emne 4 bygger på de foregående emnene (1-3) og studentene skal i dette emne utvikle og gjennomføre et prosjekt på egen skole. Dette prosjektet kan ha form av et stykke utviklingsarbeid som utforsker noen av perspektivene som er drøftet i tidligere emner. Dette kan være et undervisningsopplegg der studentene utforsker ulike sider ved bruk av IKT i undervisningen, som f eks underveisvurdering ved hjelp av IKT, omvendt undervisning og bruk av digitale læringsressurser, osv.
Arbeidet kan også ha form av utviklings- eller kartleggingsarbeid i egen organisasjon, der studentene søker kunnskaper om f eks status på IKT-didaktisk arbeid, ressurser, kunnskaper og holdninger til bruk av IKT i undervisningen osv.
Emnet består av følgende:
- Forskningsdesign
- Kvalitative forskningsmetoder
- Lokal skoleutvikling
- Læreplanverk
Fagperson
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Administrative kontaktpersoner
‒ Får innsikt og energi av å ta videreutdanning!
Trude Stokkan Haugen og Helge Stokka har begge godt med erfaring som lærere i mat og helse, men de har manglet den forme...
Programmering i skolen - videreutdanning
Lær deg grunnleggende programmering til bruk i skolefagene i grunnskolen! Kurset er rettet mot lærere og lærerstudenter ...
Barnehagepedagogikk
Barnehagepedagogikk er et tilleggsutdanningstilbud på 60 studiepoeng som kvalifiserer til fast stilling som pedagogisk l...
Videreutdanning for deg som jobber i barnehage, skole og PPT
UiS tilbyr en rekke videreutdanninger og emner for deg som er barnehagelærer, lærer i skolen, ledere i skole og barnehag...
Veiledning for nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring
Det er ikke alt man kan lære i utdanningen. Noe lærer man først når man kommer ut i yrket. Veiledning av nyutdannede lær...
Barnehage- og skolemiljø og ledelse
Videreutdanning for ledere i barnehage og skole som ønsker økt kunnskap og ferdigheter for å fremme trygge og gode lærin...
Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2)
Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2) skal styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntligh...
Begynneropplæring 1.–7. trinn
I dette studiet vil du lære mer om hva som kjennetegner god begynneropplæring med vekt på grunnleggende ferdigheter (1.-...
Andrespråkspedagogikk 1.-10. trinn
Andrespråkspedagogikk er en samlingsbasert videreutdanning rettet mot lærere i grunnskolen (1-10) som ønsker å styrke si...
CLASS - Observasjon av kvalitet i barnehage og skole
Gjennom CLASS får kursdeltakeren forskningsbasert innsikt i hvordan voksne i barnehagen og skolen kan samhandle enda bed...
Mobbing - forebygging og håndtering i skole og barnehage
Videreutdanning for deg som ønsker å bli bedre til å håndtere mobbeproblematikk i praksis.
Erfaringsbasert master for lærerspesialister
Dette er en erfaringsbasert master innen lærerspesialistutdanningen. For å søke dette studiet må du ha 60 studiepoeng in...
GÅR UT: Lærerspesialist i begynneropplæring
Det er ikke satt opp midler fra UDIR til å starte opp et nytt kull på lærerspesialistutdanning høsten 2022. Studenter so...
GÅR UT: Lærerspesialist
Dette er et tilbud til lærere i grunnskolen som ønsker en faglig karrierevei, samtidig som de beholder undervisning som ...
Matematikk 2 (5.–10. trinn)
Ønsker du å utvikle din undervisningskunnskap i matematikk? Dette studiet retter seg i hovedsak mot lærere på ungdomstri...
Videreutdanning: Matematikk 1 (1.–7. trinn)
På dette studiet vil du lære mer om matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er viktige for alle som skal un...
Psykisk helsepedagogikk
Universitetet i Stavanger tilbyr 4 emner a 15 studiepoeng i psykisk helsepedagogikk.
Tilbake på skolebenken
Til vanlig arbeider de som lærere på ulike grunnskoler og ungdomsskoler i Stavangerområdet. Flere dager dette studieåret...
Kompetanse for kvalitet- videreutdanning for lærere
Kompetanse for kvalitet (ofte kalt KFK) er navnet på etter- og videreutdanningene til Utdanningsdirektoratet. Studiene h...