Kunstnerisk kontekst II (MUK602DI)
Kunstnerisk kontekst I-III gir studenten anledning til å profilere sin kunstneriske praksis ytterligere i forhold til masterfordypningen. Slik er emnet sortert i fire ulike hovedinnretninger: Jazz, klassisk, dansekunst og dirigering. Innen hver av disse legges det til rette for å utdype den enkeltes kunstneriske identitet og forberede studenten til det profesjonelle livet. Praksisen kan også skje i samarbeid med eksterne aktører.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MUK602DI
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Merk
Emnet starter ikke før høsten 2026
Innhold
Emnet gir studenten verktøy og kunnskap til å bygge opp sin kunstneriske identitet og kompetanse innen sitt fagfelt. Avhengig av innretning kan emnet inneholde både praktiske (utøvende/skapende) og teoretiske komponenter. Emnet støtter opp under masterprosjektet ved å gi praksisinnsikt og impulser for egen kunstnerisk utvikling.
De praktiske komponentene kan foregå i samarbeid med eksterne og interne ensembler og aktører. Aktuelle samarbeidspartnere her er for eksempel Stavanger Symfoniorkester (SSO), Stavanger konserthus, Stavanger jazzforum, MaiJazz, TOU, RIMI/IMIR SceneKunst, Regional Arena for Samtidsdans (RAS), DansiS, KRA-Kunst, Rom, Arbeid, STAR, Sandnes kulturhus, Vestnorsk jazzsenter, Opera Rogaland, Sandnes symfoniorkester, Elefantteateret, Norsk Jazzforum, Komponistforeningen, nyMusikks komponistgruppe (NMK), Forsvarets Musikk. Interne som eksterne mesterklasser og veiledning av besøkende artister vil også kunne inngå i emnet.
Emnet tilbys i 4 innretninger: dansekunst, jazz/improvisasjon, klassisk og dirigering.
Dirigering:
Emnet støtter opp under masterprosjektet og bidrar inn i det store kunnskapsfeltet som profesjonell dirigentutdanning innebærer. De ulike fagområdene i emnet skal være profesjonsrettet, dvs. de skal komplettere dirigentens daglige arbeid med partiturinnstudering, prøvearbeid, konsertfremføring etc. samtidig som de skal gi perspektiv til dirigentvirket som et livslangt lærings- og utviklingsområde.
Emnet blir organisert på tvers av studieprogram og fagområder, der det er hensiktsmessig, og vil bli gitt i form av intensive kurs eller regelmessig undervisning gjennom studieåret.
Dirigentfaget har en «Musicianship»-del, en pedagogisk/lederskaps-del, en gestisk del og en framføringsdel. Alle disse fire områdene er hver for seg relativt omfattende. En spesialisering i dirigering har som mål å utvikle
- et bredt, kompetent og innsiktsfullt «musicianship»,
- et godt og samarbeidende lederskap (inkl. «prøveteknikk»),
- en presis og uttrykksfull gestikk,
- sterke fremføringsevner.
Eksempler på tematikker er:
- Partiturstudier med henblikk på interpretasjon, herunder partituranalyse og instrumentasjon på høyt nivå
- Sammenheng mellom musikk og andre kunstneriske uttrykksformer, særlig vektlagt forholdet mellom musikk og poesi, og mellom musikk og dans
- Grunnleggende forståelse for sang og stemmedannelse, herunder fonetikk i noen av vokallitteraturens hovedspråk
- Musikkpsykologi og musikalsk ledelse, med særlig fokus på dirigentens muligheter for å oppnå resultater gjennom andre utøvere.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Kunnskap
- ha bred kunnskap innenfor sitt fagområde.
Ferdigheter
- realisere og formidle sine kunstneriske intensjoner med et markant personlig uttrykk.
- kunne arbeide selvstendig med metoder og teknikker relevant for fagområdet og med en større grad av modenhet sammenlignet med Kunstnerisk kontekst I.
Generell kompetanse
- kunne jobbe med en stor grad av profesjonalitet innen fagområdet.
Forkunnskapskrav
Fullført lavere grads studier i musikk eller dans, fortrinnsvis en 3- eller 4-årig Bachelorgrad med instrumentale eller dansekunstneriske emner på minimum 90 studiepoeng.
Bestått opptaksprøve på hoveddisiplin.
Språkkrav i engelsk skal være bestått i henhold til UiS regelverk.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Bestått når alle arbeidskrav er godkjent.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Godkjent fremmøte og deltakelse på undervisningsaktiviteter fastsettes i samråd mellom student og veilederteamet i begynnelsen av studieåret og er for øvrig i samsvar med forskriften om krav til fremmøte ved Fakultet for utøvende kunstfag (UK).
- Godkjente presentasjoner/kunstneriske arbeidsprøver. Hovedveileder gjør en individuell totalvurdering av studentens innsats og faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Lena Crosby HaugEmneansvarlig:
Olaf EggestadStudiekoordinator:
Anne Siri NorlandArbeidsformer
Arbeidsformer variere i forhold til innretning (dansekunst, jazz/improvisasjon, klassisk, dirigering) og inkluderer praktisk og teoretisk gruppeundervisning og -veiledning, inklusive gruppeøvelser, seminarer, mesterklasser, selvstendig arbeid m.m. Emnet kan gjennomføres i samarbeid med etablerte ensembler og overgripende prosjekter ved UK. Studentene må forholde seg til informasjon lagt ut på Canvas. Gjennomført undervisningsaktivitet loggføres og godkjennes i Canvas.
Undervisningsspråk
Skandinaviske språk, engelsk