Masteroppgave i endringsledelse (MENMAS)

Ved hjelp av teori og forskningsmetode skal studentene utarbeide en skriftlig masteroppgave innen fagområdet endringsledelse. Hovedmålet med masteroppgaven er å gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid. Studentene skal vise evne til systematisk tenkning, faglig fordypning og saklig vurdering. I tillegg skal de opparbeide seg trening i å anvende kildestoff for å vise hvordan eget forskningsarbeid kan plasseres i forhold til forskningen på det området som masteroppgaven adresserer seg til.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MENMAS

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår, Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Under høsten gjennomføres undervisningsdelen av MENMAS i form av seminarer. Seminarene vil omfatte følgende elementer: (1) innføring i den skriftlige veileder for masteroppgave i endringsledelse; (2) gjennomgang av meldeskjema til SIKT for prosjekter som skal innsamle personopplysninger; (3) prosjektskisseseminar der studentene får tilbakemeldinger fra faggruppen på endringsledelse; (4) introduksjon til prosjektplanlegging. Det presise innholdet av undervisningsdelen kan variere fra år til år.

Under våren gjennomføres forskningsprosjektene som ligger til grunn for masteroppgaven. Hver student har rett til inntil 10 klokketimer veiledning, inkludert veiledning på mail etc. Det er viktig både for student og veileder at det etableres et godt samarbeid gjennom avklaring av forventninger.

For å få oppnevnt veileder til masteroppgaven må det leveres en prosjektskisse. Mal for prosjektskissen og frist for levering angis på Canvas ved emneoppstart. Formålet med skissen er å muliggjøre oppnevning av relevant veileder og å sikre at studenten er klar til å begynne prosjektet i vårsemesteret. Inntil 2 studenter kan skrive masteroppgave sammen. Da leveres en felles prosjektskisse.

Når prosjektskissen er godkjent, veileder tildelt og alle andre formaliteter er i orden er studenten klar til å melde seg opp til eksamen i emnet. Som for andre emner melder man seg opp til vurdering (eksamen) ved å bekrefte utdanningsplanen og semesterregistrere seg. Dette gjøres innen annonsert tidsfrist (1. september høstsemester, 1. februar vårsemester). Selve masteroppgaven har ordinær innleveringsfrist i vårsemesteret 15. juni (eller nærmeste virkedag), men ved endring i utdanningsplan kan det også leveres i høstsemesteret 15. januar (eller nærmeste virkedag).

Bedømmelse av masteroppgaven foretas av ekstern sensor i samarbeid med sensor fra UiS (ikke veileder). Dersom det er uenighet om karakterfastsettelsen mellom intern og ekstern sensor, er det ekstern sensor som har det avgjørende ordet. Sensur skal foreligge senest 10 uker etter innleveringsfristen.

Læringsutbytte

Læringsutbytte av undervisningsdelen

Ved avslutningen av undervisningsdelen forventes det at studenten har oppnådd følgende:

Kunnskaper

  • Har kjennskap til kravene og rammene som gjelder for gjennomføring av masteroppgaven, og forståelse for hvordan kravene kan oppfylles.
  • Er i stand til å redegjøre for et forskningsdesign og hvilke beslutninger som må fattes for å lage en prosjektskisse for en masteroppgave.

Ferdigheter

  • Kan utforme en prosjektskisse som skal danne grunnlaget for en masteroppgave.

Generell kompetanse

  • Å kunne lage en realistisk plan for å gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt.

Læringsutbytte av selve masteroppgaven

Ved innlevering av masteroppgaven forventes det at studenten har oppnådd følgende:

Kunnskaper

Studenten skal ha oppnådd:

  • Inngående kunnskap i det valgte teorigrunnlaget.
  • Inngående kunnskap om den viktigste eksisterende forskningen innenfor det valgte tema.
  • Inngående kunnskap om sammenhengen mellom det valgte forskningsdesign og underliggende vitenskapsteoretiske posisjoner.
  • Inngående kunnskap om de gjeldende forskningsetiske regler og retningslinjer som er relevante for prosjektet.

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • Formulere en avgrenset problemstilling for egen undersøkelse og sette denne inn i et større perspektiv.
  • Utvikle et hensiktsmessig og gjennomførbart forskningsdesign som kan svare på den valgte problemstillingen.
  • Anvende valgt teorigrunnlag i analyse av den konkrete problemstillingen, herunder vise evne til å skape overblikk og systematisere et empirisk materiale.
  • Forholde egne resultater til tidligere forskning på feltet og drøfte eget bidrag.
  • Begrunne de teoretiske, metodiske og analytiske valg som tas underveis i prosjektforløpet.

Generell kompetanse

Masteroppgaven bidrar til utvikling av følgende generelle kompetanser:

  • Ledelse, planlegging og gjennomføring av selvstendige forskningsprosjekter med konkrete mål for vitenproduksjon, herunder evne til å vurdere og revidere fremdrift og strategi underveis.
  • Skriftlig presentasjon av komplekse prosjekter, herunder hensiktsmessig strukturering av tekst og klar, forståelig språkbruk.

Forkunnskapskrav

Fullført minst 60 studiepoeng av masterstudiet inkludert alle obligatoriske emner for master i endringsledelse.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeoppgave 1/1 4.5 Måneder Bokstavkarakterer

En student har som hovedregel ett forsøk på masteroppgaven. Ved stryk eller forbedring av karakter må det søkes om 2. forsøk. Utfyllende regler om dette finner du under § 3-10 i Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk prosjektskisse

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Jens Kaae Fisker

Åpent for

Endringsledelse - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto