Ernæring, fysisk aktivitet og helse (IDR333)

Emnet gir kompetanse om begreper og anbefalinger knyttet til ernæring og fysisk aktivitet og helse. Studentene skal tilegne seg kunnskap om betydningen av fysisk aktivitet og kunnskap om aktivitets- og kostholdsvaner i den norske befolkningen. Næringsstoffkunnskap, sammenhengen mellom kosthold, fysisk aktivitet og helse, et bærekraftig kosthold samt betydningen av kosthold for prestasjon og restitusjon i ulike idretter er sentrale tema.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

IDR333

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Grunnleggende næringsstoffkunnskap
  • Omsetting og fordøyelse av næringsstoffer
  • Bærekraftig kosthold og bærekraftig matproduksjon
  • Anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet
  • Utfordringer knyttet til kosthold og aktivitetsvaner i Norge
  • Sammenheng mellom ernæring og fysisk yteevne i idrett
  • Sammenhenger mellom ernæring, fysisk aktivitet og helse
  • Grunnleggende kostholdsveiledning: ernæring, restitusjon og prestasjon
  • Kosttilskudd
  • Spiseforstyrrelser: Spisevegring, Bulemi, Overspising

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal ha kunnskap om:

  • Grunnleggende kunnskap om næringsstoffer.
  • Hvordan de energigivende næringsstoffene blir omsatt i kroppen.
  • Betydningen av ernæring og kosttilskudd for restitusjon og prestasjon i idrett.
  • Sammenhengen mellom kosthold og fysisk yteevne, livsstil og helse.
  • Kunnskap om folkehelsearbeid på nasjonalt, regionalt og lokalt plan.
  • Betydningen av et bærekraftig kosthold og en bærekraftig matproduksjon.
  • Fysisk aktivitet som en helsefremmende og forebyggende faktor for ulike befolkningsgrupper.

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

  • Kartlegge kostholdet til idrettsutøvere og andre.
  • Gi kostholdsråd til ulike befolkningsgrupper og idrettsutøvere.
  • Gi råd om kosthold som er bærekraftig til ulike grupper i befolkningen.
  • Utarbeide forslag til kostplan og fysisk aktivitet ved endring av livsstil for ulike målgrupper som er relevante for arbeidslivet.
  • Planlegge, gjennomføre og evaluere fysisk aktivitet og trening for ulike målgrupper som er relevante for arbeidslivet.

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne:

  • Vurdere hvordan ernæring kan være en faktor i prestasjonsutvikling hos idrettsutøvere.
  • Vurdere hvordan ernæring og fysisk aktivitet kan være en faktor i helsefremmende arbeid, livsstilsendring og bærekraft.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Hjemmeeksamen og skriftlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 4/5 5 Timer Bokstavkarakterer
Skriftlig hjemmeeksamen 1/5 Bokstavkarakterer

Den skriftlige hjemmeeksamen, som teller 20% av karakteren i emnet, skal leveres i grupper på to studenter med mulighet for individuell innlevering etter ønske. Omfang 3000 ord. Det vil bli gitt veiledning på oppgaven underveis i undervisningstimene.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

2 gruppeoppgaver
  • Det blir utarbeidet 2 arbeidskrav, et i ernæring og et i fysisk aktivitet og helse. Et skriftlig individuelt arbeidskrav i fysisk aktivitet og helse og en muntlig framføring med innlevering i ernæring.
  • Studenter/grupper som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for en ny innlevering av arbeidskravet i bearbeidet form.

De 2 arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Gaute Sørensen Schei

Studiekoordinator:

Ivar Bjørnsen

Arbeidsformer

Forelesninger med diskusjoner og oppgaveløsning, gruppearbeid, individuelt arbeid, studentpresentasjoner og selvstudium.

Åpent for

Idrettsvitenskap - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto