Øystein Nybøe

Assistant Professor

Øystein Nybøe

Contact

Telephone: 51831442

Email: oystein.nyboe@uis.no

Room: HG R-430

Department

Faculty of Arts and Education

Department of Education and Sports Science

About me

Øystein Nybøe er universitetslektor og emneansvarlig for førsteårs-stuentene på lærerutdanningen i Pedagogikk og Elevkunnskap 2 (MGL1200). Han er også medlem av forskerskolen Profres og deltaker i forskningsområdet Mangfold, Inkludering og Utdanning. Han underviser også på den samlingsbaserte masteren i spesialpedagogikk, Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap (MSP310). For tiden arbeider han også med å fullføre sin doktorgrad innen Utdanningsvitenskap der han forsker på interaksjoner mellom lærere og elever i grunnskolen.

My research

Doktorgradsarbeid, tittel: Analysing teacher-student interactions in primary education - A case study. Gjennom en fortolkende, kvalitativ studie analysere Nybøe interaksjonene mellom lærer og elever i to femteklasser gjennom en casestudie på 8 uker. Arbeidet er artikkelbasert og tre artikler er under arbeid og til review. Publiseringer regnes å komme i løpet av 2025.

Academic background

Nybøe har arbeidet som lærer i grunnskolen på 2.-7.trinn siden 1994. I tillegg til å være kontaktlærer har han hatt ulike roller som IKT-ansvarlig, sosiallærer, spesialpedagog og praksislærer. Han tok sin master i utdanningsvitenskap med vekt på pedagogikk i 2020. Masteren hadde tittelen: Anerkjennelsens betydning i utvikling av inkluderende læringsmiljø - en litteraturstudie.

Publications

Formidling

Nybøe, Øystein

(2024)

Anerkjennelse og det gode liv i det gode samfunn.

Møte i Ålgård Rotary;

2024-04-22.

Nybøe, Øystein

(2024)

Anerkjennelse og relasjoner i skolen. Faglig foredrag for ledere i Oppvekstsektoren i Gjesdal kommune..

Faglig foredrag om anerkjennelse og relasjoner for ledere i Oppvekstsektoren i Gjesdal kommune.;

2024-01-18.

Nybøe, Øystein

(2024)

ANERKJENNELSE - Interaksjoner, relasjoner og miljø..

Planleggingsdag for ansatte på Ålgård og Oltedal skole;

2024-08-15.

Nybøe, Øystein

(2024)

Anerkjennelse, relasjoner og fellesskap i skolen.

Arendalsuka;

2024-08-13.

Nybøe, Øystein

(2024)

“It’s US!” Cultivating Fellowship in a Primary School Classroom. What Role Do the Teacher-Student Interactions Play? .

Europeisk utdanningskonferanse, ECER2024;

2024-08-29.

Nybøe, Øystein; Bruin, Marieke Gerdien

(2023)

Shaping inclusive approaches in the classroom: an analysis of teachers’ and students’ accounts on valued qualities in teacher-student interactions .

ERC 2023 - Emerging Researcher's Conference 2023;

2023-08-21 - 2023-08-25.

Nybøe, Øystein

(2023)

Mini-foredrag: Kampen om Anerkjennelse.

Damenes Aften - Oltedal;

2023-11-01.

Hvalby, Mette Irene; Nybøe, Øystein

(2022)

Anerkjennelse - fra ulike perspektiver.

Seminar for nyutdannede nytilsatte lærere i skolen;

2022-04-05.

Nybøe, Øystein

(2022)

Anerkjennelse i skolen - fra elevens perspektiv.

Sola konferansen;

2022-04-05.

Nybøe, Øystein

(2022)

Anerkjennelse som kilde til utvikling.

Planleggingsdag for ansatte på Madlavoll skole;

2022-08-17.

Nybøe, Øystein

(2022)

Analysing teacher-student interactions in primary education. A case..

ECER 2022;

2022-09-01 - 2022-09-10.