Anita Berge

Head of Department

Anita Berge

Contact

Telephone: 51833489

Email: anita.berge@uis.no

Room: HL K-213

Department

Faculty of Arts and Education

Department of Early Childhood Education

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Lunn Brownlee, Jo; Bourke, Terri; Rowan, Leonie; Ryan, Mary; Churchward, Peter; Walker, Sue; L’Estrange, Lyra; Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne

(2022)

How epistemic reflexivity enables teacher educators’ teaching for diversity: Exploring a pedagogical framework for critical thinking.

British Educational Research Journal (BERJ).

ISSN 0141-1926.

DOI: 10.1002/berj.3789

Piškur,, Barbara; Takala, Marjatta; Berge, Anita; Eek-Karlsson, Liselotte; Ólafsdóttir, Sara M.; Meuser, Sarah

(2021)

Belonging and participation as portrayed in the curriculum guidelines of five European countries..

Journal of Curriculum Studies.

ISSN 0022-0272.

DOI: 10.1080/00220272.2021.1986746

Berge, Anita

(2021)

Å kombinere kritisk diskursanalyse og etnografisk metode : Feltarbeid i barnehagen med språkbruk og sosiale praksiser i fokus. I: Å forske blant barn : Kvalitative metoder.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202689025.

s.98-115.

Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne

(2021)

The politics of belonging: Educators’ interpretations of communities, positions, and borders in preschool.

International Research in Early Childhood Education.

ISSN 1838-0689.

Volum 11.

Hefte 2.

s.24-40.

DOI: 10.26180/16935079.v1

Berge, Anita

(2019)

‘I Believe that a Sofa can be of Great Help’: Materiality in a Kindergarten Room and the Impact on Social Practices.

International Journal of Early Childhood.

ISSN 0020-7187.

Volum 51.

Hefte 1.

s.59-72.

DOI: 10.1007/s13158-019-00235-6

Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne; Bjervås, Lise-Lotte; Sigurdardottir, Ingibjorg; Puroila, Anna-Maija

(2018)

Discourse of Efficiency: Conflicting Values in Educators' Talk About Everyday Practices in the Cloakroom. I: Values Education in Early Childhood Settings. Concepts, Approaches and Practises.

Springer Nature.

ISBN 978-3-319-75558-8.

s.297-311.

DOI: 10.1007/978-3-319-75559-5_18

Berge, Anita

(2017)

Barnehagens kunnskapformer i lys av tradisjoner og forandringer. I: Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-02680-0.

s.53-67.

Berge, Anita

(2012)

Barnehagens læringskulturer - underveis mot vekslende læringshorisonter. I: Læringskulturer i barnehagen. Flerfaglige forskningsperspektiver.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-35016-1.

s.44-66.

Alvestad, Marit; Berge, Anita

(2009)

Svenske førskolelærere om læring i planlegging og praksis relatert til den nasjonale læreplanen.

Nordisk barnehageforskning.

ISSN 1890-9167.

Volum 2.

Hefte 2.

s.57-68.

Berge, Anita; Alvestad, Marit

(2007)

Å bygge bro mellom barnehage og skole. I: Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-01079-3.

s.182-196.

Bøker og kapitler

Berge, Anita; Johannessen, Øystein Lund

(2020)

Åpen barnehage - pedagogisk virksomhet, mangfoldsfellesskap og torg. I: Den åpne barnehagen. Et mangfoldig møtested.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245025071.

s.23-40.

Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne

(2017)

Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-02680-0.

Berge, Anita

(2015)

Barnehagen i en brytningstid : Tradisjoner i spill og praksiser under press i den store barnehagen.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-626-5.

Hefte 274.

Formidling

Berge, Anita; Berner, Karin; Grøsvik, Kristin; Halle, Kirsten; Jernes, Margrethe; Junge, June; Sæbbe, Per Einar

(2024)

Barnehagelærerutdanningen i dag. I: Lærerutdanningene ved UiS gjennom 70 år..

ISBN 978-82-8439-272-1.

s.32-41.

Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne

(2023)

Barns opplevelse av tilhørighet.

FILIORUMs ressursbank.

Johansson, Eva Marianne; Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita

(2023)

Tilhørighet - å kjenne seg hjemme.

Verdensdagen for psykisk helse.

Berge, Anita

(2021)

Fellesskap og tilhørighet i barnehagen. En analyse av fellesskapskonstruksjoner i Rammeplan for barnehagen..

Norsk barnehageforskningskonferanse 2021;

2021-10-26 - .

Fugelsnes, Kristin; Rosell, Lars Yngve; Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Zachrisen, Berit; Ree, Marianne; Iversen, Lisbeth

(2021)

Tilhørighet i barnehagen.

Berge, Anita

(2021)

FELLSSKAP OG TILHØRIGHET I BARNEHAGEN - MED UTGANGSPUNKT I RAMMEPLANEN .

Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve

(2020)

Barnehagehverdagen – Hvilke fellesskap og hvem deltar? .

Seminar i forskningsbarnehage;

2020-02-06 - .

Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve

(2020)

Arbeid med fellesskap og tilhørighet i en kohort organisert barnehagehverdag .

Seminar i forskningsbarnehage;

2020-06-04 - .

Berge, Anita

(2020)

Deltakelse – et grunnlag for tilhørighet? Læreplaner i de fem deltakerlandene .

Tilbakemeldingsdag;

2020-08-14 - .

Berge, Anita

(2020)

Hvor var vi - Hvor går vi videre?.

Tilbakemeldingsdag;

2020-08-14 - .

Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne

(2020)

Educators'Interpretations of Communities, Positions and Borders in Preschool. .

Workshop Politics of belonging; Educators' and parents' perspectives ;

2020-11-24 - 2020-11-27.

Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Johansson, Eva Marianne; Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna; Tofteland, Berit

(2019)

Politics of Belonging. Collectivities in Norwegian Preschools .

ICSEI 20019;

2019-01-09 - 2019-01-12.

Berge, Anita

(2019)

Åpen barnehage som integreringsarena-forutsetninger, utfordringer og særlige bidrag. .

Fagsamling: Åpen barnehage. Pedagogisk virksomhet og lokal integreringsarena.;

2019-02-07 - .

Berge, Anita

(2019)

Politics of belonging. Collectivties in preschools .

Forum FILIORUM;

2019-02-19 - .

Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne

(2019)

Educators’ interpretation of processes for belonging, inclusion and exclusion within diverse educational settings.

EARLI 2019, Symposium Teaching to/about diversity:teaching and teacher education;

2019-08-10 - 2019-08-16.

Berge, Anita; Röthle, Monika

(2019)

Å støtte opp om barns tilhørighet i leken. .

Seminar i forskningsbarnehage;

2019-02-20 - .

Berge, Anita; Röthle, Monika

(2019)

Tiltak for å støtte opp om barns tilhørighet i leken.

Seminar i forskningsbarnehage;

2019-05-09 - .

Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve

(2019)

Systematiske tiltak for å støtte opp under barns tilhørighet i leken..

Seminar i forskningsbarnehage;

2019-06-06 - .

Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve

(2019)

Tilhørighet i barnehagefellesskapet .

Seminar i forskningsbarnehage;

2019-09-05 - .

Berge, Anita

(2019)

The Norwegian group: Politics of Belonging- Collectivities in Preschools .

Workshop: Politics of Belonging Promoting children’s inclusion in educational settings across borders (POB);

2019-05-14 - 2019-05-16.

Berge, Anita

(2019)

Kritisk diskursanalyse-Språkbrukens betydning for praksis i barnehagen. .

Skriveseminar;

2019-11-12 - 2019-11-13.

Berge, Anita; Johannessen, Øystein, Lund

(2018)

Den åpne barnehagens egenart og utviklingsmuligheter. Barnehagelærerenes egne perspektiver.

Erfaringskonferanse;

2018-01-29 - 2018-01-30.

Berge, Anita

(2018)

"Jeg tror en sofa kunne hjulpet mye" -rommenes og innredningens betydning for for sosiale praksiser i barnehagen..

Utdanningskonferansen ;

2018-02-07.

Berge, Anita; Lunn, Jo

(2018)

Reflexivity for teaching and active citizenship.

International PhD-Course, Research in early childhood educationfor global citizenship: Belonging, sustainebility and transformativ education ;

2018-05-21 - .

Johansson, Eva Marianne; Tofteland, Berit; Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Zachrisen, Berit; Rosell, Lars Yngve; Eidsvåg, Gunnar Magnus

(2018)

Tilhørighet i barnehagen er et eksistensielt behov.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Berge, Anita; Røthle, Monika Anna

(2018)

Tilhørighet i leken.

Kompetanseheving;

2018-10-31.

Berge, Anita; Røthle, Monika Anna

(2018)

Praksisfortellinger om barns tilhørighet i lek.

Kompetanseheving;

2018-11-29.

Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Fugelsnes, Kristin; Tofteland, Berit; Røthle, Monika Anna; Zachrisen, Berit

(2018)

WP7: Collectivities in Norwegian preschools.

Workshop international partners Politics of belonging in Oulu;

2018-01-22 - 2018-01-25.

Berge, Anita

(2017)

The value of efficiency – conflicting discourses in educators’ talk about everyday practices in the cloakroom.

Nordic Education in Focus: Is there a Common Ground?;

2017-02-06 - 2017-02-07.

Berge, Anita

(2017)

Rammeplanens historie.

Barnehagekonferansen i Rogaland 2017;

2017-05-04.

Berge, Anita

(2017)

"I believe a sofa can be of great help" Materiality, tradition and change in the preschool.

Early childhood education for active citizenship:Sustainability, democracy and social justice ;

2017-05-16.

Berge, Anita

(2017)

Discourses of efficiency - Conflicting values in educators' talk about everyday practices in the cloakroom.

EECERA 27th Coference, Early Childhood Beyond the Crisis;

2017-08-29 - 2017-09-01.

Berge, Anita

(2017)

Rammeplanen i historisk perspektiv.

Barnehagekonferansen i Hordaland: "Trygt og godt barnehagemiljø";

2017-09-29.

Berge, Anita

(2017)

Early childhood in a time of change: Traditions and practices under pressure..

Early childhood education for active citizenship:Sustainability, democracy and social justice ;

2017-11-20 - 2017-11-24.

Berge, Anita

(2017)

Barnehagens samfunnsmandat og implementering av rammeplanen i den åpne barnehagen.

Fagsamling:Kompetanseheving for åpne barnehager, KOMÅP;

2017-02-14.

Berge, Anita

(2017)

Ny rammeplan - barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandatet. Den åpne barnehagens egenart og bidrag.

Fagsamling:Kompetanseheving for åpne barnehager, KOMÅP;

2017-11-15.

Berge, Anita

(2016)

Barnehagen i klem mellom tradisjonar og nye krav og forventingar.

Fagsamlnig GLØD Rogaland;

2016-01-26 - .

Berge, Anita

(2016)

Den store barnehagens innhold og organisering.

Barnehagefolk.

ISSN 1500-6905.

s.104-105.

Berge, Anita

(2016)

Pedagogiske tradisjoner under press i den store barnehagen.

Fagdag;

2016-04-28.

Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne

(2016)

Values of efficiency in educators’ talk about dilemmas and priorities in the daily pedagogical work.

EECERA 26th Conference;

2016-08-31 - 2016-09-03.

Berge, Anita

(2016)

Nye barnehager; arkitektur, organisering og pedagogenes arbeid.

Konferanse K12-16, Utdanningsforbundet i Rogaland ;

2016-04-14.

Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita

(2016)

Skriveseminar. Teori og praksis Hjelmeland 18-21 april..

Skriveseminar;

2016-04-18 - 2016-04-21.

Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita

(2015)

Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning.

Forskar/skrivseminar;

2015-05-19.

Berge, Anita

(2015)

Tradisjon og forandring - en vitenskapsteoretisk diskusjon av barnehagen i dag..

Prøveforelesning for dr. philos. -graden;

2015-12-02.

Berge, Anita

(2012)

Learning cultures in kindergarten: Discourses on care and economy.

EECERA conference 22nd: PRE-BIRTH TO THREE: indenities, learning, diversities;

2012-08-29 - 2012-09-01.

Berge, Anita

(2012)

Læringskulturer og læringsprosesser i barnehagen.

Personalseminar i Jærbarnehagen;

2012-09-19 - .

Berge, Anita

(2011)

There's a lot of learning in kindergarten, only it’s hidden.

EECERA 2011, 21.st annual conference ;

2011-09-14 - 2011-09-17.

Berge, Anita

(2011)

Danning i barnehagen.

Fagmøte for personalet i Jærbarnehagen;

2011-05-18 - .

Berge, Anita

(2010)

Barnehage og skole - felles forståelser med rom for egenart.

Livslang læring - Barnehage og skole i ett;

2010-05-05.

Berge, Anita

(2010)

Fra barnehage til skole - hvordan kan vi ivareta lysten til å lære?.

Fagsamlinger barnehage og skoler i Stavanger kommune;

2010-05-19.

Berge, Anita

(2010)

Who is participating in constructing kindergarten as a learning arena? Individual paper presentation.

The 20th EECERA annual conference - Knowledge and voice in early childhood: who knows, who speaks, who listens?;

2010-09-06 - 2010-09-08.

Berge, Anita

(2009)

Å bygge felles forståelser med rom for egenart.

Fra eldst til yngst - Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole;

2009-01-29.

Berge, Anita

(2009)

Saman om den fine skøyten- utfordringar og erfaringar i samarbeid mellom barnehage og skule.

Foredrag på Pedagogisk kafè Florø;

2009-03-26.

Berge, Anita

(2009)

Samarbeid om gode overganger - utfordringer og ringvirkninger.

Oppvekst konferanse 2009- Vi bryr oss om Finnmark - fra barnehage til videregående skole- samarbeid og kvalitet;

2009-04-21 - 2009-04-22.

Berge, Anita

(2009)

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgave - Hvordan kan vi lese og bruke den?.

Fagdag med personalet i Jærbarnehagen;

2009-03-17.

Berge, Anita

(2009)

Hva er ledelse i barnehagen? med utgangpunkt i rammeplanen del III.

Oppfølging av nye førskolelærere i barnehagene i Sandnes;

2009-02-17.

Berge, Anita

(2009)

Å skape sammenhengende læringsløp med felles forståelser og rom for egenart.

Oppvekstkonferanse 2009 Vi bryr oss om Finnmark - fra barnehage til videregående skole- samarbeid og kvalitet;

2009-04-21 - 2009-04-22.

Alvestad, Marit; Duncan, Judith; Berge, Anita

(2009)

New Zealand ECE teachers talk about Te Whäriki.

NZ Journal of Teachers' Work.

ISSN 1176-6662.

Volum 6.

Hefte 1.

s.3-19.

Berge, Anita

(2009)

We are often in charge of the learning process, but we do not call it teaching.

19th EECERA ANNUAL CONFERENCE, Diversity in early childhood education;

2009-08-26 - 2009-08-29.

Berge, Anita

(2009)

Kommunikasjon mellom førskolelærere og grunnskolelærere.

Hit et steg og dit et steg, Spredninssamling;

2009-05-29.

Berge, Anita

(2009)

Sammen om skolestart.

utenTitteltekst;

2009-11-16.

Berge, Anita

(2009)

Å skape felles forståelser med rom for egenart.

Barnehage og skole i ett;

2009-12-09.

Berge, Anita

(2009)

Læring er bare å ta trinn for trinn, det er et langt steg fra begynnelse til slutt- om noen førskolelærere og læreres beskrivelser av læring.

Forum for barnehagepedagogisk forskning;

2009-10-20.

Abrahamsen, Gerd; Alvestad, Marit; Berge, Anita; Grindland, Berit; Johansson, Eva; Röthle, Monika; Sageidet, Barbara Maria

(2009)

Gode barnehager er bra - også for de yngste.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Abrahamsen, Gerd; Alvestad, Marit; Berge, Anita; Johansson, Eva; Röthle, Monika

(2009)

Gode barnehager er bra ? også for de små.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Berge, Anita

(2008)

Nye erfaringer -ny viten.

Barnehage og skole - en herlig blanding!? - om samrabeid og sammenheng mellom barnehage og skole -;

2008-02-07.

Berge, Anita

(2008)

Rammeplanen - forventninger og krav til ledelse og læreprosesser i barnehagen.

utenTitteltekst;

2008-03-13.

Berge, Anita

(2008)

Voksenrollen i rammeplanen- Konsekvenser for pedagogisk ledelse.

Fagdag for nytilsatte pedagogiske ledere i Sandnes kommune;

2008-04-11.

Berge, Anita

(2008)

Samarbeid mellom barnehage og skole. Hvorfor skal vi samarbeid, og hva kan vi samarbeid om?.

Startsamling "Hit eit steg og dit eit steg"-prosjektet i Sandnes kommune;

2008-05-21.

Berge, Anita; Skadberg, Grethe Thu

(2008)

Helhetstenkning i overgangen fra barnehage til skole.

Sørlandske lærerstevne, Kristiansand;

2008-10-17.

Berge, Anita

(2008)

Å byggja bru mellom barnehage og skule- nokre viktige teori- og erfaringsbaserte perspektiv.

Kickoff Solstrand, Samba 4-8;

2008-01-23 - 2008-01-24.

Berge, Anita

(2008)

Barn og unges oppfatning av læring.

Fagseminar Institutt for førskolelærerutdanning;

2008-05-13.

Berge, Anita

(2008)

"We do not call it teaching".

Presentations of Developmental and Research Project for visitors from Artevelde Hogschool, Gent;

2008-11-03.

Berge, Anita

(2008)

Fra 4 til 8 år, Hva skjer?.

Foredrag på samling i Sambaprosjektet, Time kommune;

2008-10-01.

Berge, Anita

(2008)

Å bygge felles forståing med rom for eigenart.

Samarbeid og samanheng mellom barnehage og skole;

2008-11-27 - 2008-11-28.

Berge, Anita; Skadberg, Grethe Thu

(2008)

Helhet i opplæringsløpet- fra plan til praksis.

FoU i Praksis;

2008-04-17 - 2008-04-18.

Berge, Anita

(2008)

Learning in kindergarten and school - does it make any difference?.

18th EECERA Annual Conference. Reconsidering the Basics in Early Childhood Education;

2008-09-03 - 2008-09-06.

Berge, Anita

(2008)

Narrativitet, meningsskaping og forskning.

Presentasjon av paper i vitenskapsteori med etikk, 15 stp.;

2008-12-10.

Berge, Anita

(2007)

Ny rammeplan for barnehagen - Er det noe nytt?.

utenTitteltekst;

2007-01-02.

Berge, Anita; Aukland, Sigurd

(2007)

Barnehage + skole! sant eller usant?.

Helhet og sammenheng i opplæringsløpet for barn 4-8 år, sluttkonferanse Barnehage + skole = sant!;

2007-01-31.

Berge, Anita

(2007)

Overgangsarbeid - Kvifor og korleis?.

utenTitteltekst;

2007-02-13.

Berge, Anita

(2007)

Overgang barnehage - skole.

Kursdag for styrere, pedagoger rektorer og lærere i region øst;

2007-03-27.

Berge, Anita

(2007)

Læring i barnehage og skole - to sider av samme sak?.

FoU i praksis;

2007-04-20.

Berge, Anita

(2007)

Implementering av rammeplanene - Hvor er vi? Hvor vil vi?.

utenTitteltekst;

2007-05-03 - 2007-05-04.

Berge, Anita

(2007)

Barnehagens oppdrag - hvilke konsekvenser har det for førskolelærerutdanningen?.

Fagdag, Institutt for førskolelærereutdanning, UiS;

2007-08-09.

Berge, Anita

(2007)

Ny rammeplan - Nye førskolelærere?.

utenTitteltekst;

2007-09-13.

Berge, Anita

(2007)

Barnehagens oppdrag i lys av rammeplanen.

utenTitteltekst;

2007-09-21.

Berge, Anita

(2007)

Samarbeid for livslang læring. Hvordan få til den gode sammenhengen?.

Kursdag for lærere i skoler og barnehager, Hundvåg bydel;

2007-10-25.

Berge, Anita

(2007)

Å bygge bro mellom barnehager og skoler i Sarpsborg.

Fagarena for skoleledere og styrere i Sarpsborg kommune;

2007-10-31.

Berge, Anita

(2007)

Læring i barnehage og læring i skole - to sider av samme sak?.

Førstelektorprogrammet, UiS. Presentasjon av prosjektbeskrivelse;

2007-02-15.

Berge, Anita

(2006)

Rammeplane + Kunnskapsløftet = et sammenhengende utdanningsløp?.

Lærerutdanningene - Kunnskapsløftet og rammeplan;

2006-05-09 - 2006-05-10.

Berge, Anita

(2006)

Barnehagen som første steg i den livslange læringen - sammenhengen mellom barnehagen og skolen.

Ny rammeplan og lov om barnehager, kurs for tillitsvalgte, Utdanningsforbundet i Rogaland;

2006-04-05.

Berge, Anita

(2006)

Forskning og erfaring - om sammenheng og overgang fra barnehage til skole.

Fagdag for rektorer og styrere i Stord kommune;

2006-04-19.

Berge, Anita

(2006)

Revidert rammeplan for barnehagen - hva er nytt?.

Faglig samling for Pedagogisk psykologisk rådgivningstjeneste i Rogaland;

2006-04-25.

Berge, Anita

(2006)

Revidert rammeplan for barnehagen - Didaktiske perspektiv på innhold og struktur i planen.

Kurs for barnehagestyrere i Sandnes kommune;

2006-05-03.

Berge, Anita

(2006)

Overgang og sammenheng - Forskning og erfaring. Teorertiske perspektiv og aktuell forskning sett i sammeneheng med erfaringer i prosjektet Barnehage + skole = sant.

Erfaringssamling, prosjekt Barnehage + skole = sant;

2006-02-14 - 2006-02-15.

Berge, Anita

(2006)

Revidert rammeplan for barnehagen - nytt innhold nye oppgaver.

utenTitteltekst;

2006-10-23.

Berge, Anita

(2006)

Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver - Hvordan kan vi iverksette den?.

Kursdag for styrere og pedagoger i Vindafjord, Sauda, Suldal, Tysvær, Bokn, Haugesund og Karmøy kommuner.;

2006-11-02.

Berge, Anita

(2006)

Ny rammeplan - bakgrunn og innhold.

Ny rammeplan for barnehagen - hva gjør vi nå? Rammeplanen for barnehagen i læreplanteoretisk og didaktisk perspektiv. Kursrekke for styrere og pedagogiske ledere i Hå kommune;

2006-10-26.

Berge, Anita

(2006)

Å lese og forstå en rammeplantekst.

Ny rammeplan for barnehagen - hva gjør vi nå? Rammeplanen for barnehagen i læreplanteoretisk og didaktisk perspektiv. Kursrekke for styrere og pedagogiske ledere i Hå kommune;

2006-10-26.

Berge, Anita

(2006)

Har rammeplanen noe med hverdagen i barnehagen å gjøre?.

Ny rammeplan for barnehagen - hva gjør vi nå? Rammeplanen for barnehagen i læreplanteoretisk og didaktisk perspektiv. Kursrekke for styrere og pedagogiske ledere i Hå kommune;

2006-11-06.

Berge, Anita

(2006)

Hvor går veien videre? Læreplanarbeid og didaktisk tenkning i barnehagehverdagen.

Ny rammeplan for barnehagen - hva gjør vi nå? Rammeplanen for barnehagen i læreplanteoretisk og didaktisk perspektiv. Kursrekke for styrere og pedagogiske ledere i Hå kommune;

2006-12-06.

Berge, Anita

(2005)

Ny rammeplan - betyr det ein ny kvardag i barnehagen?.

Ikkje leik med barnehagen! Fagkveld, Utdanningsforbundet i Time.;

2005-03-05.

Berge, Anita; Alvestad, Marit

(2005)

Læreplaner for barnehage og grunnskole – to sider av samme sak?.

Plenumføredrag ved Konferansen Barnehagen – en ny skoleform? Faglig forum sør, Bolkesjø 10. og 11. november 2005;

2005-10-11 - 2005-11-11.

Berge, Anita; Alvestad, Marit

(2005)

Ny rammeplan for barnehagen – nye veier å gå?.

utenTitteltekst;

2005-11-15.

Berge, Anita

(2004)

Rammeplan for barnehagen - utfordringer og muligheter for førskolelærerutdanningen.

-Rammeplan for barnehagen- revisjon -Kurs for tillitsvalgte -Utdanningsforbundet i Rogaland;

2004-11-24.

Berge, Anita

(2004)

Rammeplanen og førskolelærerutdanningen.

Erfaringer med Rammeplanen for barnehagen i Norge. Fagmøte med besøkende fra Gentoft kommune, Danmark.;

2004-09-21.

Berge, Anita

(2004)

Hvem er førskolelærerstudenten? Et nærmere ettersyn i stud.mag.undersøkelsen 2004.

Fagdag i Institutt for førskolelærerutdanning;

2004-04-13.

Berge, Anita

(2000)

Hvem er seksåringen?.

utenTitteltekst;

Berge, Anita

(2000)

Å forstå og bruke Rammeplan for barnehagen.

utenTitteltekst;

Kunstnerisk produksjon

Berge, Anita; Aukland, Sigurd

(2007)

Med Mats og Renate frå barnehage til skule.

Berge, Anita

(2005)

Barnehage + skole = sant, en presentasjon av problemstillinger i prosjektet og noen erfaringer underveis.

Berge, Anita; Kvåle, Odd-Harald

(2003)

Modell for førskolelærerutdanningen,3årig Bachelorprogram ved Høgskolen i Stavanger.