Ingeborg Margrete Berge

Associate Professor

Ingeborg Margrete Berge

Contact

Telephone: 51831157

Email: ingeborg.m.berge@uis.no

Room: OD B-2486

Department

Faculty of Arts and Education

National Centre for Reading Education and Research

About me

Ingeborg Margrete Berge er førstelektor ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning (Nasjonalt Lesesenter), Universitetet i Stavanger. Ho har hovudfag i nordisk språk og litteratur og har tidlegare arbeida som norsklektor i vidaregåande skole. Ved Lesesenteret har ho delteke i utviklinga av ei rekke vidareutdanningsstudier for lærarar (Kompetanse for kvalitet), hatt emneansvar og undervist i ulike emner knytta til lesing, læring og vurdering. Ho har god kjennskap til norsk skolepolitikk gjennom deltaking i nasjonale satsingar som NyGIV, FYR og Språkløyper.no. Berges forskningsinteresser omfattar særleg fagovergripande og fagspesifikke lesestrategiar, litteraturdidaktikk, munnlegheit og dialogisk undervisning. Ho deltek i dag i forskningsprosjektet Partners in practice, eit prosjekt kor forskarar, skolar og lærarutdanning samarbeider om å utvikle skolens praksis med fokus på elevmedvirking og motivasjon. Ho er og medlem av prosjektgruppa som på oppdrag frå Utdanningsdirektoratet utviklar ny skriftleg eksamen i norskfaget. For tida rettleiar ho i masterstudiet for lærerspesialistar og underviser i vidareutdanningsemnet Norsk 2,Tekstarbeid i norskfaget. Berge er i dag utdanningsleiar på Lesesenteret og deltek i arbeidet med å sikre kvalitet i utdanninga ved UH-fakultetet.  

Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
  • Formidling
    • Berge, Ingeborg Margrete; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2024)

      Små ting i 7A.

      Skriv!Les! 2024, "Lesing og skriving i en omskiftelig tid";

      2024-05-06 - 2024-05-08.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Bakken, Arild Michel; Skaftun, Atle

      (2024)

      Tekstsamtaler - et rum for faglighed og engasjement.

      Læsepædagogen.

      ISSN 0106-5092.

      Hefte 4.

      s.18-23.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Sønneland, Margrethe

      (2023)

      I god litteraturundervisning lytter man til elevene..

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Mossige, Margunn; Strand, Olaug; Berge, Ingeborg Margrete

      (2023)

      Close Reading Lærersvar høsten -22.

      Planleggingsdag;

      2023-03-02 - .

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2023)

      Fagsamtalen som arena for utforsking og læring .

      Lesekonferansen 2023;

      2023-03-27 - 2023-03-28.

    • Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe; Berge, Ingeborg Margrete; Michelsen, Per Arne

      (2023)

      Little things in 7A.

      Literary development reconsidered: Perceiving literary education in an ethical frame;

      2023-09-20 - 2023-09-22.

    • Strand, Olaug; Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2023)

      Close Reading in Norwegian schools​. New perspectives on reading comprehension in high school education..

      Forskermøte UWE Bristol ;

      2023-11-20 - 2023-11-23.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2023)

      Fagsamtalen som arena for vurdering av litterære samtaler.

      Nordisk nettverkssamling;

      2023-11-14 - 2023-11-16.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Grande, Linn Maria Magerøy

      (2022)

      Ny norskeksamen - hvorfor og hvordan?.

      Fagdag i norsk;

      2022-02-17.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Bakken, Arild Michel; Skaftun, Atle

      (2022)

      På sporet av faglighet i begynneropplæringen. Tekstsamtaler i norskfaget..

      Skriv!Les!;

      2022-05-09 - 2022-05-11.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2022)

      Utfordre og utforske - om litteraturarbeid i klasserommet..

      Fagdag for norsklærere i VGS, Viken fylkeskommune;

      2022-11-15 - .

    • Skaftun, Atle; Berge, Ingeborg Margrete; Jensen, Ingeborg Marie; Nygard, Arne Olav; Rangnes, Hege; Sønneland, Margrethe; Wagner, Åse Kari H.

      (2022)

      Partners in Practice: Establishing a system for educational development.

      MUMO, Muntlighedsdidaktik i modersmålsfaget;

      2022-11-29 - 2022-11-30.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2021)

      "Et viktig pedagogisk verktøy" Om skolebibliotekene i Norge .

      Børn & Bøger.

      ISSN 0006-7792.

      Hefte 7.

      s.24-27.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2021)

      Litteraturarbeid i vgs. Å få tilgang til den krevjande teksten.

      Nasjonal lesekonferanse (digital);

      2021-03-22.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2021)

      Språkløyper og lokal kompetanseutvikling i vgs. Digitalt seminar for lærere og skoleledere i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

      Språkløyper og lokal kompetanseutvikling i vgs. Seminar med Vestfold og Telemark FK;

      2021-03-23.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2020)

      "Fagfornyelsen selvregulering og strategisk læring".

      Planleggingsdag;

      2020-01-16.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Å lære fag er å lære ord og begreper .

      Planleggingsdag;

      2019-03-04.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Fra elev til student". Språkløyper som ressurs i lokalt utviklingsarbeid.

      Planleggingsdag;

      2019-08-15.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Strategier for arbeid med vokabular".

      Planleggingsdag;

      2019-08-13.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Lesing, skriving og fagfornyelsen. Videre arbeid med Språkløyper..

      Planleggingsdag;

      2019-10-29.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Språkløyper som støtte i utviklingsarbeid på skolen." .

      Fagdag om nasjonale prøver;

      2019-04-03 - 2019-04-04.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Fagovergripende lesing - arbeid med ord og begrep".

      Oppstartsamlinger Språkløyper;

      2019-04-10 - 2019-04-11.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Skulebiblioteket og informasjonskompetanse. Å finne, vurdere og bruke kjelder".

      Oppstartsamlinger Språkløyper;

      2019-04-10 - 2019-04-11.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Nærlesing og samtale om krevjande tekst: Ein veg mot djupneforståing i litteraturarbeidet?".

      Fagdag i norsk;

      2018-11-13.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Lesing og lesemotivasjon i yrkesfag: Å gi gode lesebestillinger".

      FYR-konferanse 2018;

      2018-12-03.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Alfsvåg, Trude

      (2018)

      "Å lese for å lære i fag": Oppstartsamlinger, Språkløyper 2018.

      Oppstartsamlinger Språkløyper;

      2018-04-10 - 2018-04-26.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Hvordan støtte elevenes leseutvikling i fag i vgs?".

      Faglig foredrag;

      2018-04-03.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Nærlesing og samtale om krevende tekst vg1: En vei mot dybdelæring og dybdeforståelse i litteraturarbeidet?".

      Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;

      2018-05-30 - 2018-06-01.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Close reading and literary group conversation - a way towards deep learning and deeper understanding of literary texts?" .

      Workshop, Elisabeth B. Moje;

      2018-09-28.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      "Nærlesing og samtale om krevjande tekst i litteraturarbeidet".

      Fagdag for norsklærere, Hedmark fylkeskommune;

      2018-11-30.

    • Fuglestad, Unni ; Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      Lesestrategier i alle fag - middel, ikke mål.

      Skolemøtet for Rogaland;

      2018-11-16.

    • Hoem, Toril Frafjord; Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      Lesestrategi­enes mål.

      Morgenbladet.

      ISSN 0805-3847.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      Hva lærerne rapporterer om egen undervisning i lesestrategier..

      PIRLS-konferanse 2017;

      2017-12-06.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      God leseopplæring - presentasjon av ressurser i Språkløyper.

      FYR-konferanse for lærere i vgs;

      2017-12-04.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      Lesing i samfunnsfag - Hvordan støtte elevenes leseutvikling i fag i vgs?.

      Fagdag for lærere i vgs;

      2017-11-15.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      God leseopplæring - fagovergripende ressurs i Språkløyper.no.

      Oppstartsamling Språkløyper.no for ungdomstrinn og videregående skole;

      2017-04-19 - 2017-05-04.

    • Hoem, Toril Frafjord; Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      Helhetlig undervisningsplanlegging, Mål - vurdering - undervisning.

      Kompetanse for kvalitet Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet 1;

      2016-08-25 - 2016-08-26.

    • Fuglestad, Unni ; Berge, Ingeborg Margrete; Sædberg, Leif Tore

      (2016)

      Å jobba med læringsutvikling er ingen quick fix, men er nyttig på lang sikt.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Sporaland, Inger Gilje

      (2016)

      "Lesing som grunnleggende ferdighet i design og håndverk".

      Nasjonal FYR-skolering ;

      2016-10-17 - 2016-10-19.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      "Å styrke leseferdigheten i elektrofag er å styrke elevenes faglighet".

      Nasjonal FYR-skolering;

      2016-11-21 - 2016-11-23.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Lønnum, Marthe

      (2016)

      "Å arbeide med språk" - Språkkommuner,ungdomstrinn og videregående skole.

      Nasjonale samling for Språkkommuner;

      2016-09-20 - 2016-09-21.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      "Å være lese- og skrivelærer" - Oppstartsamlinger for Språkløyper.

      Oppstartsamlinger, Språkløyper;

      2016-04-25 - 2016-05-03.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      "God leseopplæring".

      Oppstartsamlinger, Språkløyper;

      2016-04-27 - 2016-05-03.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      Lesing mot skriftlig eksamen i norsk Vg3.

      Program for bedre gjennomføring;

      2015-11-19 - 2015-12-03.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      FYR for lærerutdannere.

      FYR for UH-sektoren;

      2015-10-22 - 2015-10-23.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      "Lesing i yrkesfag" - tre ulike presentasjoner for 3 ulike programområder..

      FYR-prosjektet - nasjonal skolering for lærere i vgo høsten 2015;

      2015-10-12 - 2015-11-30.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      "Lesing av sammensatte tekster" - Program for bedre gjennomføring..

      Nasjonal skolering for norsklærere i vgo;

      2015-11-19 - 2015-12-03.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      "Dybdestrategier i møte med samtidstekster".

      Program for bedre gjennomføring i vgo;

      2015-11-19 - 2015-12-03.

    • Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje; Berge, Ingeborg Margrete

      (2014)

      Bedre tekstkompetanse i vgo – hvordan og hvorfor? Systematisk arbeid med tekst ved hjelp av eksempler fra praksis..

      Lærerskolering: Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet;

      2014-10-16 - 2014-10-17.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2014)

      "Lesing som grunnleggende ferdighet i yrkesfag".

      FYR-skolering ;

      2014-10-13 - 2014-12-01.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2013)

      Lesestrategier for å bli en bedre leser - også på eksamen.

      Ny GIV for påbygg;

      2013-01-15 - 2013-01-17.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Berge, Ingeborg Margrete; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2024)

      Teksten som norskfagleg problem.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      "Lesestrategier - middel, ikkje mål".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Toft, Trond Egil

      (2019)

      "God leseopplæring: Undervegs i lesinga".

    • Langnes, Liv Astrid Skåre; Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Motivasjon og identitet (økt i pakken "Nynorsk som hovudmål", Språkløyper).

    • Langnes, Liv Astrid Skåre; Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Det nynorske tekstmangfaldet (økt i pakken "Nynorsk som hovudmål", Språkløyper).

    • Langnes, Liv Astrid Skåre; Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Å samanlikne nynorsk og bokmål (økt i pakken "Nynorsk som hovudmål", Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Schreuder-Lindløv, Inge

      (2019)

      Norskfaglige praksiser; vurdering av samtaler..

    • Berge, Ingeborg Margrete; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2019)

      Undervisningsplanlegging, Språkløyper.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edith Marie; Magerøy-Grande, Linn Maria

      (2019)

      Å lese og skrive fagtekster i teknikk og produksjon, bygg og anlegg og elektro. Språkløyper.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie

      (2018)

      "Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag", Språkløyper.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Leseprosessen" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Leseprosessen og førlesingsfasa" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper)..

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Å arbeide med ord er å arbeide med fag - 1" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Å arbeide med ord er å arbeide med fag - 2" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Å gje gode lesebestillingar - 1" (Lesing og lesemotivasjon i helse og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Å gje gode lesebestillingar - 2" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Etterlesingsfasa - å tenkje som ein vurderer" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Etterlesingsfasa - to mål" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Asperanden, Edit Marie; Njå, Morten

      (2018)

      "Etterlesingsfasa - oppsummering" (Lesing og lesemotivasjon i helse- og oppvekstfag, Språkløyper)..

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      "Å lese er meir enn å avkode og forstå"..

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni

      (2017)

      "Fellestrekk ved leseopplæringa til dyktige lærarar.".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni

      (2017)

      "Elevstemmer om engasjement" (God leseopplæring).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Henriksen, Marte; Njå, Morten; Spierings, Brenda

      (2017)

      Lesing og skriving i design og håndverk - 3 fagfilmer som del av Språkløyper.no for vgs og yrkesfag..

    • Berge, Ingeborg Margrete; Henriksen, Marte; Njå, Morten; Spierings, Brenda

      (2017)

      Å lese symboler i design og håndverk - 2 fagfilmer til Språkløyper.no.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Sporaland, Inger Gilje; Njå, Morten; Spierings, Brenda

      (2017)

      Arbeid med ord og begreper i design og håndverk - 2 fagfilmer til Språkløyper.no, vgs yrkesfag.

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      "Lesing i elektro".

    • Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      "Lesing i service og samferdsel".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      "Å være leselærer i teknikk og industriell produksjon".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Filbrandt, Elisabeth Rege; Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      "Den viktige tilgangen til språket" - Språkløyper.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Njå, Morten; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Aasen, Marit; Mørk, Peter; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude; Lønnum, Marthe

      (2016)

      Å være lese- og skrivelærer - Introduksjonspakke i Språkløyper.no.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje

      (2016)

      "Å arbeide med læringsstrategier i yrkesfag" - Språkløyper.no.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway