Margrethe Sønneland
Associate Professor
Contact
Telephone: 51833118
Email: margrethe.sonneland@uis.no
Room: OD B-2487
Department
Faculty of Arts and Education
Department of Education and Sports Science
Associate Professor
Telephone: 51833118
Email: margrethe.sonneland@uis.no
Room: OD B-2487
Department
Faculty of Arts and Education
Department of Education and Sports Science
Hoem, Toril Frafjord; Bugge, Hans Erik; Fuglestad, Unni ; Mangen, Anne; Staurseth, Hanne Egenæs; Støle, Hildegunn; Sønneland, Margrethe; Sæbø, Johanne Ur; Billington, Mary Genevieve
(2024)
The Collaborative Development of an Online Planning Tool for Teachers in Norway: Study Protocol for DigUp.Nordic Journal of Literacy Research.
ISSN 2464-1596.
Volum 10 .
Hefte 3.
s.82-103.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2023)
Examining the Value of Literary Conversations: A critical mapping review of research into literary conversations in Scandinavian L1 classrooms.L1-Educational Studies in Language and Literature.
ISSN 1567-6617.
Volum 23.
Hefte 2.
s.1-28.
Tengberg, Michael; Johansson, Maritha; Sønneland, Margrethe
(2023)
DIALOGUE AND DEFAMILIARIZATION: THE CONCEPTUAL FRAMING OF AN INTERVENTION FOR CHALLENGING READERS AND IMPROVING THE QUALITY OF LITERATURE DISCUSSIONS.L1-Educational Studies in Language and Literature.
ISSN 1567-6617.
Volum 23.
s.1-24.
Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2022)
Critical literacy in literature education.Acta Didactica Norden (ADNO).
ISSN 2535-8219.
Volum 16.
Hefte 2.
DOI: 10.5617/adno.8874
Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2021)
COOL KIDS’ CARNIVAL : Double-voiced discourse in student conversations about literature.L1-Educational Studies in Language and Literature.
ISSN 1567-6617.
Volum 21.
s.1-34.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2020)
Literature education in Nordic L1s: Cultural models of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.L1-Educational Studies in Language and Literature.
ISSN 1567-6617.
Volum 20.
s.1-32.
Sønneland, Margrethe
(2020)
Litteraturundervisningens potensial i en utbytteorientert utdanningsdiskurs. I: Norsk litterær årbok 2020.
Det Norske Samlaget.
ISBN 9788234003301.
s.346-364.
Sønneland, Margrethe
(2019)
Friction in fiction. A study of the importance of open problems in literature conversations.L1-Educational Studies in Language and Literature.
ISSN 1567-6617.
Volum 19.
s.1-28.
Sønneland, Margrethe
(2018)
Innenfor eller utenfor? En studie av engasjement hos tre 9.klasser i møte med litterære tekster som faglige problem.Nordic Journal of Literacy Research.
ISSN 2464-1596.
Volum 4.
Hefte 1.
s.80-97.
Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2018)
Samtalen som representasjon av teksten. I: Norsk litterær årbok 2018.
Det Norske Samlaget.
ISBN 9788252195644.
s.259-283.
Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle
(2017)
Teksten som problem i 8A. Affinitet og tiltrekningskraft i samtaler om «Brønnen».Acta Didactica Norge.
ISSN 1504-9922.
Volum 11.
Hefte 2.
DOI: 10.5617/adno.4725
Sønneland, Margrethe
(2019)
Teksten som problem. En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen.
Universitetet i Stavanger.
ISBN 978-82-7644-874-0.
Hefte 479.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2024)
Estetiske perspektiver i samtaler om litteratur – et første steg .
8. seminar i Netværk for litteraturdidaktisk forskning i Norden ;
2024-03-19 - 2024-03-20.
Berge, Ingeborg Margrete; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2024)
Små ting i 7A.
Skriv!Les! 2024, "Lesing og skriving i en omskiftelig tid";
2024-05-06 - 2024-05-08.
Sønneland, Margrethe
(2024)
Exploring Ethical and Moral Perspectives in Teaching Open and Ambiguous Literary Texts.
ECER - European Conference of Educational Research;
2024-08-27 - 2024-08-30.
Sønneland, Margrethe
(2024)
Exploring Ethical and Moral Perspectives in Teaching Open and Ambiguous Literary Texts.
Forskerkonferanse;
2024-08-27 - 2024-08-29.
Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle
(2024)
Erfaringer fra arbeidet i norsk på ungdomstrinnet.
Forskerkonferanse;
2024-05-06 - 2024-05-08.
Berge, Ingeborg Margrete; Sønneland, Margrethe
(2023)
I god litteraturundervisning lytter man til elevene..
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Sønneland, Margrethe; Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2023)
Literary conversations in Norwegian Secondary Schools.
ELIT from Lab to Life;
2023-05-03.
Sønneland, Margrethe
(2023)
Å skape rom for samtale om litteratur.
MuMo:Netværk for Mundtlighedsdidaktik i Modersmålsfaget;
2023-05-15.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2023)
Literature education and ethical responsibility: Identity development and personal growth in Nordic L1 curricula.
Literary Development Reconsidered: Perceiving Literary Education in an Ethical Frame;
2023-09-20 - 2023-09-22.
Sønneland, Margrethe
(2023)
The open work and the closing text.
Forskerseminar;
2023-09-20 - 2023-09-22.
Sønneland, Margrethe
(2023)
Bør staten gi nasjonale leseråd på linje med kostholdsråd?.
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe; Berge, Ingeborg Margrete; Michelsen, Per Arne
(2023)
Little things in 7A.
Literary development reconsidered: Perceiving literary education in an ethical frame;
2023-09-20 - 2023-09-22.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2022)
Litterære samtaler i Skandinavia - en systematisk kartlegging.
Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;
2022-05-10 - 2022-05-11.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2022)
Literature conversations in Scandinavia – a systematic scoping review.
13th ARLE Conference;
2022-06-15 - 2022-06-17.
Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe; Wagner, Åse Kari H.
(2022)
Partners in Practice: Establishing a System for Educational Development towards Student Participation .
ARLE-konferansen 2022;
2022-06-15 - 2022-06-17.
Skaftun, Atle; Berge, Ingeborg Margrete; Jensen, Ingeborg Marie; Nygard, Arne Olav; Rangnes, Hege; Sønneland, Margrethe; Wagner, Åse Kari H.
(2022)
Partners in Practice: Establishing a system for educational development.
MUMO, Muntlighedsdidaktik i modersmålsfaget;
2022-11-29 - 2022-11-30.
Jensen, Ingeborg Marie; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2022)
The text as a problem in year six.
13th ARLE Conference. Transformation in L1 Education: Current Challenges and Future Possibilities.;
2022-06-15 - 2022-06-17.
Jensen, Ingeborg Marie; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2022)
Teksten som problem i sjette klasse.
Skriv! Les!;
2022-05-09 - 2022-05-11.
Mangen, Anne; Sønneland, Margrethe
(2021)
Den litterære langlesingens muligheter og utfordringer i digitaliseringens tidsalder.
Viden om Literacy.
ISSN 2246-6517.
Hefte 29.
s.108-113.
Sønneland, Margrethe
(2021)
Tatjana Kielland Samoilow og Per Esben Myren-Svelstad: Kritisk teori i litteraturundervisningen.Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning.
ISSN 0013-0818.
Volum 108.
Hefte 1.
s.71-75.
DOI: 10.18261
Sønneland, Margrethe
(2021)
Elevene trekkes mot litteratur som forstyrrer og byr på motstand.
Periskop (Oslo).
ISSN 2535-7034.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2021)
En kartlegging av forskning på litterære samtaler i Norden.
NNMF8 2021 Nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning ;
2021-11-24 - 2021-11-25.
Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2021)
Kritisk literacy i litteraturundervisningen .
NNMF 2021;
2021-11-24 - 2021-11-25.
Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2021)
Cool kids' carnival: Flerstemt diskurs i elevers samtaler om litteratur .
NNMF 2021;
2021-11-24 - 2021-11-25.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2021)
Introduction to the Special Issue Working with Literature in Nordic Secondary Education.L1-Educational Studies in Language and Literature.
ISSN 1567-6617.
Volum 21.
s.1-8.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2020)
Literature in the Nordic L1: A study of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.
NERA 2020;
2020-03-04 - 2020-03-06.
Sønneland, Margrethe
(2020)
Ungdom og lesing.
Kapittel;
2020-10-16.
Sønneland, Margrethe
(2020)
Teksten som problem.
Kunnskapstørst;
2020-02-17.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2019)
Forestillinger om litteratur og litteraturarbeid i nordiske læreplaner.
Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing,s kriving og literacy;
2019-05-07 - 2019-05-09.
Sønneland, Margrethe
(2019)
The text as a problem. A study of literary conversations in lower secondary school..
ARLE - forskerkonferanse;
2019-06-28 - .
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe; Kabel, Kristine; Johansson, Maritha; Höglund, Heidi
(2019)
Literature in the Nordic Curricula: A study of the concept of literature and purposes for literary education for lower secondary education.
ARLE - forskerkonferanse;
2019-06-26 - .
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2019)
Muntlige ferdigheter på ny.
Fagnettverksdag;
2019-11-14.
Sønneland, Margrethe
(2018)
Kur mot kjedsomhet.
Sønneland, Margrethe
(2018)
Friksjoner - foreløpige analyser av elevenes respons på teksters adressivitet.
Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;
2018-05-31 - 2018-06-01.
Sønneland, Margrethe
(2018)
Tror elevene trekkes mot krevende litteratur.
Sønneland, Margrethe
(2018)
Kur mot kjedsomhet.
Sønneland, Margrethe
(2018)
– Det er trist hvis litteratur blir redusert til liksomoppgaver.
Sønneland, Margrethe; Rongved, Elisabeth
(2018)
Tror elevene trekkes mot krevende litteratur .
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2018)
Litteraturen i norskfagets kjerneelementer.
Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;
2018-05-31 - 2018-06-01.
Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2017)
Fag og faglighet i norsk 1: Literacy som forståelsesramme for litteraturarbeid i skolen.
Veier til dybdelæring: Nasjonal konferanse om lesing;
2017-03-04.
Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle
(2017)
Fag og faglighet i norsk 2: Samtaler om "Brønnen" i 8A.
Veier til dybdelæring: Nasjonal konferanse om lesing;
2017-03-04.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Michelsen, Per Arne; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2017)
Litterære samtaler i lærerutdanningen: Forholdet mellom den litterære teksten og samtalen som representasjon av teksten .
Skriv! Les! 2017 Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing og literacy;
2017-05-09 - 2017-05-11.
Sønneland, Margrethe
(2017)
Possibilities of joint exploration - Pupils’ Conversations on Literature in a Scandinavian Perspective.
CEDiR - Cambridge Educational Dialogue Research Group, seminar;
2017-06-01.
Sønneland, Margrethe; Rasmussen, Marie
(2017)
Elevsamtaler om litteratur i skandinavisk perspektiv.
Konferanse;
2017-03-09.
Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2017)
Litteratursamtaler i lærerutdanningen.
NNMF 6;
2017-11-29 - 2017-12-01.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2016)
The Importance of Literature in Education - in a Digital Age.
The Sedona Meeting: Reimagining Learning And Literacy in a Digital Age;
2016-05-04 - 2016-05-05.
Berge, Ingeborg Margrete; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2024)
Teksten som norskfagleg problem.
Samoilow, Tatjana Kielland; Myren-Svelstad, Per Esben; Sønneland, Margrethe
(2021)
Litteraturen som faglig problem. Samtale med Margrethe Sønneland om litterære samtaler på ungdomstrinnet.
Nygard, Arne Olav; Njå, Morten; Sønneland, Margrethe
(2016)
Bruk av digitale verktøy i responsarbeidet.
Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe
(2016)
Introduksjon til digitale ferdigheter.
Østrem, Siv Ellen; Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe
(2016)
Google Dokumenter i responsarbeidet.
Berge, Ingeborg Margrete; Sønneland, Margrethe
(2016)
"Å være leselærer i teknikk og industriell produksjon".
Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe
(2015)
Introduksjon til digital teknologi i skolen.