Vet du verdien av en aksje? E-BØK110

Det blir stadig mer populært å spare i aksjer og aksjefond, men vet du verdien av en aksje? Målet med kurset er å finne ut om en aksje på et gitt tidspunkt er et godt eller dårlig kjøp, og om aksjemarkedet totalt sett er over- eller undervurdert, noe som er viktig å vite hvis en vurderer å spare i aksjer.

Publisert Sist oppdatert
Studiepoeng

Nivå

Nettbasert

Undervisningsspråk

Norsk

Neste oppstart

16.09.2024

Søknadsfrist

15.08.2024

9500 kroner + semesteravgift + pensum

I kurset «Vet du verdien av en aksje?» lærer studentene å lage verdsettelsesmodeller for å finne ut om en aksje på et gitt tidspunkt er et godt eller dårlig kjøp, og om aksjemarkedet totalt sett er over- eller undervurdert. Dette er essensielt dersom en vurderer å spare i aksjer

Kursansvarlig Marius Sikveland

Aksjesvingninger

I dette kurset vil det bli gått igjennom ulike metoder for å verdsette aksjer: hovedsakelig fundamental og relativ verdsettelse. Ved sistnevnte metode verdsettes aksjer relativt til sammenliknbare selskaper, og fundamental verdsettelse involverer beregning av fremtidig finansiell utvikling for selskapet og krav til avkastning. Styrker og svakheter med metodene gjennomgås.

Studentene skal ha kunnskap om:

• forventet avkastning for ulike aksjer
  • ulike modeller og metoder for verdsettelse
  • styrker og svakheter med de ulike modellene

Ferdigheter studenten skal kunne:

• beregne et presist avkastningskrav for børsnoterte selskaper
  • budsjettere fremtidige finansiell utvikling for selskaper
  • bygge en verdsettelsesmodell som et ledd i verdsettelsen av en aksje

Dette er et nettbasert kurs med videoforelesninger og selvstudier. Studenten må være forberedt på å lære seg all
terminologi på norsk og engelsk da dette er et kurs i å verdsette både norske og internasjonale aksjer.

Dette er et nettbasert kurs uten undervisningsdatoer. All undervisning vil ligge ute på nettsiden når kurset starter og du kan derfor gå gjennom undervisningen når det passer deg.

• I dette kurset er det obligatoriske innleveringsoppgaver og quizer. Innleveringsoppgavene og quizene må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Det vil være en 4 timers skriftlig digital hjemmeeksamen på slutten av kurset.
  • Dato for eksamen: 2. desember 09.00 - 13. 00.

Anbefalte forkunnskaper:

• Grunnleggende ferdigheter i regneark.
  • Gode engelskkunnskaper ettersom lærebok/slides er på engelsk.

Opptakskrav:

• Generell studiekompetanse (GSK) eller realkompetanse. Dersom du ikke har studert ved UiS tidligere må du også dokumentere studiekompetanse, selv om din påmeldingsside bekrefter at du har GSK.
  • Hvis du har norsk som andrespråk, må du også dokumentere språkkrav til norsk.

Investment Valuation, Aswath Damodoran,Wiley Finance Series, 2012

Kurset vil bli satt opp gitt nok antall søkere til kurset.

Foreleser

Førsteamanuensis i regnskap og økonomistyring
Handelshøgskolen UiS
Avdeling for regnskap og rettsvitenskap