Finn innhold
Filtrer etter kategori
Om UiS
Vis 76 treff
Nyhet
Hver vår i snart tjue år har UiS invitert nytilsatte lærere, veiledere, ledere og skole-eiere til et felles seminar på Sola. Årets arrangement skal handle om livsmestring i utdanning og veiledning og ser ut til å bli det mest populære i rekken.
Nyhet
Førsteårsstudenter ved grunnskolelærerutdanningen 1 -7 får tilbud om å booste kunnskap og forståelse i matematikk før obligatorisk undervisning i faget begynner. Tilbudet er frivillig og har blitt svært godt mottatt.
Nyhet
Påmeldingen har åpnet! Prisen har som formål å stimulere lærere og elever til å arbeide med kritisk tekning i undervisning.
Nyhet
En ny rapport, utarbeidet av Kunnskapssenter for utdanning (KSU), ser nærmere på begrepet «utvidet praksis» og hva det. Hensikten er å tilby inspirasjon og nye perspektiver for å tenke kreativt og annerledes, sier forfatterne bak rapporten, Morten Njå og Sanna Forsström.
Inger Louise Grude og Morten Eriksen har god fartstid som lærere. Nå får de formell kompetanse i et fag de begge er spesielt glad i.
Nyhet
Førsteårsstudentene ved lærerutdanningen får undervisning om tematikken 'vurdering' på Lunde ungdomsskole. Lærere fra skolen er også med og underviser studenter på campus. Målet er å bidra til en tett og tydelig kobling mellom teori og praksis.
Nyhet
Gjennom opplegget "Første møter første" får grunnskolelærerstudenter ved UiS i oppgave å planlegge og gjennomføre læringsaktivitet for de yngste barneskoleelevene. Og det etter bare tre uker på studiet.
Nyhet
SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten og Nettverk for pårørendeforskning ved Det helsevitenskapelige fakultet inviterte ansatte til gratis visning av Pårørendekonferansen 2023 i Kjølv Egelands hus. Verdens pasientsikkerhetsdag ble også markert innledningsvis.
Nyhet
Det helsevitskaplege fakultet ved UiS, SAFER – Stavanger Acute Medicine Foundation for Education and Research og Utviklingssenter for sjukeheim og heimetenester (USHT) Rogaland arrangerte førre veke ein fagdag om simulering i HelseCampus Stavanger. Arrangementskomiteen er positive til meir samarbeid framover.
Lærarar frå Kroatia tok turen til Universitetet i Stavanger for å læra meir om korleis me jobbar med teknologi i utdanninga.
I heimetenesta er systematisk observasjon av pasientar mangelfull og det er lite kunnskap om korleis helsepersonell oppdagar og varetek pasientar i klinisk forverring. Det gjer Torunn Strømme noko med.
Sikkerhetstenkningen til dykkerne selv, og hvordan de tok vare på hverandre som gruppe, gjorde at ulykkene og skadene blant dykkere i pionertiden i Nordsjøen ikke ble enda flere. Myndighetenes sikkerhetstiltak spilte liten rolle, viser ny forskning.
Nyhet
Forskningssenteret SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten og Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom) hadde besøk av representanter fra National Patient Safety Board (NPSB) Coalition.
Nyhet
Ein tro kopi av utvandrarskipet "Restauration" skal fungere som klasserom når lærarstudentar no utviklar eit formidlingsopplegg om utvandringa til USA. No har dei sjølve sett sjøbein for å få betre kjennskap til historia.
Nyhet
Undervisingsmodellen Tenkande klasserom blir meir og meir brukt innan matematikk, både i grunnopplæringa og i høgare utdanning. I ein ny video-reportasje kan du sjå korleis Universitetet i Stavanger bruker denne metoden på grunnskulelærarutdanninga og få vita meir om bakgrunnen.
Nyhet
Ingunn Aase (UiS) og Conrad Bjørshol (SUS) mottok prisen under prisutdelingen ved Det medisinske fakultet ved UiB onsdag 19. april. Dette er et resultat av mange års arbeid med en tverrfaglig simuleringsdag for lege- og sykepleiestudenter.
Nyhet
Prosjektet Digital støtte til egenomsorg ved hjertesvikt får 2.379.000 kr fra Stiftelsen DAM, øremerket til finansiering av en doktorgradsstipendiat ved Det helsevitenskapelige fakultet.
Bli med på Sola-seminaret! Dette er en møteplass for alle som jobber innen skole, men nyutdannede barnehagelærere og lærere er den primære målgruppen for seminaret.
Forumet bidrar med faglig påfyll både om lærerarbeidet, ønsker å kunne svare på det nyutdannede lærere etterspør etter og være en arena for erfaringsutveksling og diskusjon av dilemmaer knyttet til veiledning. Tilbudet består av to heldagssamlinger i løpet av et studieår. Målgruppen er også skole- barnehage ledere/eiere.
Nyhet
En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en bedre skolehverdag. – Boka bidrar til å både forstå konsekvensene av elevmangfold samt utfordringene mangfoldet reiser, sier Hildegunn Fandrem.