Det helsevitskaplege fakultet
270
35
1500
Om fakultetet
Det helsevitskaplege fakultet utdannar kompetente helsearbeidarar til helsetenester i endring. Vi forskar på fagområde som helse, medisin, etikk og velferd, for å ha ei tverrfagleg tilnærming til helse og helsetenester i tett samarbeid med brukarar og praksisfelt.
Det helsevitskaplege fakultet har ansvar for utdanning, forsking og formidling innanfor helsevitskaplege og medisinske fagområde. Vi skal utvikle ny kunnskap, være innovative og utvikle helse-, velferd- og omsorgstenester i tett samarbeid med praksisfeltet, brukarar og næringsliv.
Utfordringar i helsesektoren er komplekse og stiller nye krav til kompetanse. Fakultetet skal utdanne helsearbeidarar som er i stand til å ivareta fagleg forsvarleg og omsorgsfull hjelp og behandling, som har evne til refleksjon og som kan gjere etiske og berekraftige vurderingar i en kompleks arbeidskvardag.
Fakultetet blir leia av dekan Eldar Søreide. Tilsette ved Det helsevitskaplege fakultet er organisert i tre fagavdelingar og er støtta av fakultetsadministrasjonen:
I tillegg er forskingssenteret SHARE - Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten tilknytt fakultetet. Senteret utgjer landets fremste fagmiljø innan kvalitet og tryggleik i helse- og omsorgstenester.
Kontakt oss
Leiinga og fakultetsadministrasjonen ved Det helsevitskaplege fakultet har tilhold i Kjell Arholms hus, 1. etasje. Telefon: 51 83 17 51 E-post: helsefag@uis.no
Aktuelt
Effektiv bruk av videokonsultasjoner krever økt trygghet blant helsepersonell
Joanna Barbara Baluszek har forsket på hvordan helsepersonells selvtillit påvirker deres bruk av videokonsultasjoner i s...
Utvikling av verktøy for ikkje-tekniske ferdigheiter for operasjonssjukepleiarar
Irene Sirevåg har forska på operasjonssjukepleiarars ikkje-tekniske ferdigheiter. Desse ferdigheitene er avgjerande for ...
Sensorteknologi, datafangst og kunstig intelligens for tidlig å oppdage forverret helsetilstand
Helseaktører i regionen og kunnskapsrike gjester fra både inn og utland belyste viktig tematikk på seminar i HelseCampus...
Helseministeren fikk presentert nye teknologiske løsninger
Under sin eldreturné besøkte helseminister Jan Christian Vestre HelseCampus Stavanger for å se hvordan nye teknologiske ...
Feiret fullført helsevitenskapelig mastergrad
Denne uken kunne masterstudentene ved Det helsevitenskapelige fakultet slippe jubelen løs. Etter innlevering av masterop...
Sjukepleiarar som realiserer seg, blir verande i jobben
Det er meldt om stor mangel på sjukepleiarar. Linda Horne Mæland har forska på norske helsesjukepleiarar for å forstå me...
Sykepleierstudenten Andreas drømmer om å bli redningsmann
Andreas Torjussen Osgjelten går tredje året på sykepleierutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Han har drømt om å j...
Hvordan håndterte ledere i hjemmetjenesten pandemien?
En ny studie ved SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten har undersøkt helsepersonell sine erfaringer ...
Menn i sykepleien: - Det er ikke bare én fasit på hva god omsorg er
– Som menn kan vi ofte bidra på en annen, men like god måte i en krevende livssituasjon eller omsorgssituasjon, sier syk...
Tilsyn etter alvorlige hendelser på sykehus
En ny studie fra SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten har undersøkt hvordan tilsyn blitt gjennomfør...
Å skreddersy helsetjenester: Ungdom som deltakere i tjenesteutvikling av psykisk helsevern
Bekymringen for ungdommens psykiske helse er et globalt fenomen som skaper overskrifter, også utenfor Norges grenser. Fr...
Fremtidens sykepleier(utdanning) – en felles utfordring
Over 200 personer deltok på et arrangement arrangert av Det helsevitenskapelige fakultet ved UiS, der tematikken var hvo...
Sikkerhet for både ansatte og pasienter- hvordan håndterer ledere det?
En ny artikkel fra SHARE handler om hvordan virksomhetsledere i sykehjem opplever og håndterer å ha ansvar for ansattes ...
De skal bli sykepleiere. Hva tenker de om utdanningen og yrket?
Sykepleierstudentene Brage, Ida og Eirik forteller om en sosial og hektisk studiehverdag og ønsket om et meningsfylt yrk...
Veien videre for helsesektoren: innovasjon, samarbeid og brukerinvolvering
HelseCampus Stavanger-dagen 24. januar omhandlet hvordan vi møter fremtidens utfordringer i helsesektoren og hva som ska...
Resiliens og regulering – en motsetning eller en smart kombinasjon i arbeidet med å forbedre helsetjenestene fremover?
Forskere ved SHARE - Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten mener at regulatorisk resiliens bør spille en sen...
Samarbeidsavtale med NORCE om helse
Det helsevitenskapelige fakultet, UiS og Norwegian Research Centre (NORCE) har inngått en samarbeidsavtale tilknyttet et...
Nakne tal - ein podkast om statistikk
PODKAST: – Det å bruka feil oppsummeringstal for å beskriva eit datasett er veldig, veldig nært det å lyga, seier statis...
Magnus studerer paramedisin
Det er en veldig givende utdanning, i et fagfelt som er i stadig utvikling. Her får man muligheten til å utvikle seg mye...
Studietilbod
Det helsevitskaplege fakultet tilbyr samfunnsnyttige og relevante helsefaglege utdanningar frå bachelor- til doktorgradsnivå.
Vi har to svært ettertrakta bachelorutdanningar i sjukepleie og paramedisin, tverrfaglege masterprogram i helsevitskap, rus og psykisk helsearbeid og prehospitale tenester, samt sjukepleiefaglege spesialiseringar innan jordmorfag, helsesjukepleie, anestesi-, intensiv- og operasjonssjukepleie og kreftsjukepleie.
Våre tilsette har stort engasjement for faget, og utviklar nye undervisningsmetodar og verktøy som gjer god læring for våre studentar. Innan både utdanning og forsking har vi fokus på digitalisering, tverrfagleg samarbeid og simulering. Sykepleielaboratoria i Kjell Arholms hus, simuleringssenteret SAFER, og det nyetablerte test-, innovasjon- og simuleringssenteret HelseCampus er fasilitetar våre studentar brukar for å øve på praktiske prosedyrar og simulere situasjonar som er relevante for utfordringane dei vil møte i praksis og i arbeidslivet.
Fakultetet har ei tverrfagleg forskarutdanning innan helse og medisin. Våre doktorgradskandidatar får samarbeide med sterke fagmiljø og forskarar, og delta i spennande forskingsprosjekt. Vi er òg vertskap for PROFRES - ein nasjonal forskarskule for profesjonsretta og praksisnær forsking innan områda helse, velferd og utdanning.
Forsking
Forskingsmiljøa våre samarbeider tett med pasientar, pårørande, praksisfelt og næringsliv for å bidra til utvikling av både grunnforsking og samfunnsnyttig kunnskap.
Vi er leiande i utvikling av kunnskap innan simulering, pasienttryggleik og kvalitet i helsetenestene. Forskinga vår på tiltak som kan fremme helse, auke deltaking og styrke relasjonskompetanse gjer praksisfeltet eit godt kunnskapsgrunnlag for kvalitetsforbetring, utvikling og innovasjon.
Utfordringar i helsesektoren blir i aukande grad møtt med digitalisering og innføring av ny teknologi. Å kunne arbeide tverrfagleg og bruka teknologi i kopling med helse blir stadig viktigare. Ved fakultetet forskar vi på tverrfagleg samhandling, implementering av helseteknologi, og utfordrar aktuelle etiske dilemma for å sikre gode, kunnskapsbaserte tilbod for pasientar og brukarar av helse- og omsorgstenester.
Finn ut meir om våre forskingsområder under.
Nokre av våre forskingsområde
Forskingsnyheiter
Effektiv bruk av videokonsultasjoner krever økt trygghet blant helsepersonell
Joanna Barbara Baluszek har forsket på hvordan helsepersonells selvtillit påvirker deres bruk av videokonsultasjoner i s...
Utvikling av verktøy for ikkje-tekniske ferdigheiter for operasjonssjukepleiarar
Irene Sirevåg har forska på operasjonssjukepleiarars ikkje-tekniske ferdigheiter. Desse ferdigheitene er avgjerande for ...
Menn bør få bedre informasjon når de utredes for prostatakreft
Mange pasienter mottar ikke tilfredsstillende informasjon fra helsepersonell under utredning for prostatakreft. Det vise...
Sjukepleiarar som realiserer seg, blir verande i jobben
Det er meldt om stor mangel på sjukepleiarar. Linda Horne Mæland har forska på norske helsesjukepleiarar for å forstå me...
Hvordan håndterte ledere i hjemmetjenesten pandemien?
En ny studie ved SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten har undersøkt helsepersonell sine erfaringer ...
Skal helsetjenesten bare lære av feil og uheldige hendelser?
Det finnes andre måter å bli bedre på, mener forskere. De har utviklet et verktøy som gjør at ledere og helsepersonell b...
– Det hjelper ikke om du har noe viktig å si hvis ingen lytter
Hva skal egentlig til for å nå fram med det man har på hjertet? I boken «TENK før du snakker» presenterer professor Jo...
PROFRES - disputerte kandidatar
Her finn du omtalar av forskinga til tidlegare kandidatar i forskarskulen.
Kirurger ønsker mer åpenhet om alvorlige hendelser
Forskere har undersøkt hva som påvirker åpenhet om og læring fra alvorlige hendelser blant norske kirurger.
Flerkulturell fødselsstøtte gir trygghet for innvandrerkvinner under fødsel
Støtte fra en såkalt flerkulturell doula kan bidra til likeverdige helsetjenester for særlig sårbare innvandrerkvinner.
– Myndighetene undervurderer befolkningen i nye kostråd
Argumentene for utelatelse av kostråd om ultraprosessert mat handler om helsekommunikasjon, ikke evidens. Ved å unnlate ...
Innføring av system for rask respons forbedret oppfølging ved endring i pasientens tilstand
Innføringen av et system for tidlig oppdagelse og rask respons viser at færre pasienter opplever for lite overvåkning el...
Øyeblikkelig hudkontakt etter fødsel er den nye gullstandarden for premature
Verdens helseorganisasjon gjør helomvending: Øyeblikkelig hud-mot-hud med forelder rett etter fødsel for premature og sm...
Hvordan kan vi oppdage utsatte barn og unge tidligere?
Tilsyn med kommunale tjenester viser at barn og unge i vanskelige livssituasjoner ikke fikk hjelp og støtte tidlig nok. ...
Ungdoms medvirkning i psykiske helsetjenester
Resultatene av en nylig publisert systematisk litteraturstudie gir innsikt i hva ungdom og helsepersonell tenker rundt b...
Livsendring etter rusavhengighet
Disputas: Hvordan gjør mennesker som har vært i behandling for problemer relatert til rusmiddelbruk endringsprosesser fo...
– Sykepleiere som realiserer seg selv, blir værende i jobben sin
KRONIKK: – Å sette ord på hva det er som betyr noe for deg som sykepleier vil være viktig for at du fortsetter i jobben ...
Disputas om emosjonell og praktisk byrde ved hjertesvikt
Hvordan opplever pasienter med hjertesvikt den emosjonelle og praktiske byrden ved sykdommen? Det har Oda Karin Nordfonn...
Disputas om eksistensielle utfordringer ved å leve med fedme
Hvordan oppleves det å leve med fedme? Dette spørsmålet stiller Britt Marit Haga i sitt doktorgradsprosjekt.
Disputas: Når bekkenleddsmertene ikke går over
Hvor mange kvinner har vedvarende bekkenleddsmerter etter fødsel? Og finnes det tydelige risikofaktorer for ikke å bli b...
Fakultetsleiinga
Fakultetet blir leidd av dekan Eldar Søreide og fakultetsdirektør Arne Endresen. Marit Alstveit og Thor Ole Gulsrud er prodekanar for høvesvis utdanning og forsking. Avdelingsleiarar inngår i leiargruppa.
Fakultetsadministrasjonen
Administrasjonen har ansvar for forvaltning, rådgiving og saksbehandling ved fakultetet.
Fakultetsadministrasjonen ved Det helsevitskaplege fakultet har tilhold i Kjell Arholms hus, 1. etasje. Fakultetsdirektør Arne Endresen leiar administrasjonen.
Opningstider i ekspedisjonen er:
Mandag til fredag fra kl. 09:00-14:00
Kontakt:
E-post: helsefag@uis.no Telefon: 51 83 41 00
Fakultetsstyret
Fakultetsstyret har ansvar for å bestemma overordna mål, prioriteringar og strategiar for fakultetet.
Fakultetsstyret skal mellom anna fastsetje studietilbod, og fremme forslag til universitetsstyret og utdanningsutvalet, og definere område for satsingar innan forsking og samfunnskontakt.
Fakultetsstyret har 9 medlemmar, og består av vitskapleg og administrativt tilsette, studentar og eksterne representantar.
Styret på fakultetet 2021-2025
Leiar: Per Haarr (tidlegare assisterande rådmann i Stavanger kommune)
Nestleiar: Anne Marie Joa (Stavanger Universitetssjukehus)
Vitskapleg tilsette: Siri Wiig, Trond Erik Grønnestad, Marianne Storm og Kolbjørn K. Brønnick
Teknisk/administratrivt tilsette: Stine B. Sørflaten
Studentrepresentantar: Truls Aamodt og Elise Mauseth Reed-Mohn